בתשובה לעומר אורי, 26/11/02 15:13
הבה נסכם: 109506
מה כל כך בלתי סביר בכך שמדינה אוסרת על ניצול הדמוקרטיה שלה על מנת לפעול להשמדתה?

(לא שאנחנו עושים זאת בהצלחה. לראיה 10 חברי הכנסת הערביים תומכי הטרור שגורמים בהתמדה ובעקביות נזק אדיר לאוכלוסיה ששלחה אותם.)

האם זה סביר שמפלגה התומכת בבן לאדן וב'רעיונותיו' תיוצג בבית הנבחרים האמריקאי?

האם ראית צרפתים העמלים על מנת לחסל את צביונה של צרפת כמדינת לאום? יש לשים לב להבדל העקרוני: צרפת היא מדינת לאום מסיבות תרבותיות והיסטוריות, בעוד שישראל חייבת להיות מדינת לאום על מנת להיות מדינת מקלט, היחידה בעולם ויחידה ב-‏2000 השנה האחרונות, לבני אותו לאום.

________________
אדון חרדון, מתנגד להתאבדות כאידיאולוגיה או ערך.
הבה נפתח מחדש: 109612
אני ממש (אבל ממש) לא רוצה להכנס לדיון "מדינת כל אזרחיה, כן או לא". אבל ההשוואה שלך בין ישראל כמדינת-לאום לצרפת כמדינת-לאום היא מופרכת. כי צרפת היא מדינת הלאום הצרפתי, וישראל היא מדינת הלאום היהודי (ולא הישראלי; ויש כאן כמה אנשים, הרבה דורות כאן, שאינם יהודים). זה מודגם נפלא דווקא בתהיה שלך: "האם ראית צרפתים העמלים על-מנת לחסל את צביונה של צרפת כמדינת לאום"? הוסף "צרפתי" בסוף המשפט, תרגם למונחים של ישראל, ומצא את ההבדלים.

אז יכול להיות שטוב שמוצדק ומוסרי והכרחי שישראל תהיה מדינת הלאום היהודי, אבל אל תטען לכך בשם הנורמליות ובשם מדינות לאום אחרות, כי אנחנו שונים כאן מהותית. שנאמר: אינך יכול לאכול את העוגה משני קצותיה.
יפה ששנינו מסכימים 109614
ראה תגובה 109530. כן, אנחנו שונים כאן מהותית. ההצדקה לקיומה של ישראל כמדינת לאום גדולה לעין ערוך מההצדקה לקיומה של צרפת או גרמניה ככזו. לא רק שההבדלים הם בדיוק בכיוון שמחזק את הטיעונים שלי - אלא למעשה, הם מתבססים עליו. כך שאין שני קצוות לעוגה, אלא שתי עוגות (???).

____________
אדון חרדון, אחרי ארוחת צהריים שהתאחרה במקצת.
יפה ששנינו מסכימים 109633
אבל אנחנו מדברים על הבדלים אחרים. אתה מדבר על הבדל מבחינת הצורך להגן על העם היהודי, ואני מדבר על הבדל מבחינה זו שהלאום היהודי לא זהה לתושבי המדינה. ההבדל שלך מחזק את ההצדקה לישראל כמדינתו של העם *היהודי*‏1; ההבדל שלי מחליש אותה.

מה רצית להגיד כשכתבת "האם ראית צרפתים העמלים על מנת לחסל את צביונה של צרפת כמדינת לאום?" אני הבנתי שכוונתך היא משהו כמו: כשם שבצרפת (ובכל מדינת לאום אחרת) המחשבה שאזחרים יעמלו על מנת וגו', היא בלתי נסבלת, כך אסור לנו לסבול דבר שכזה בישראל (ואולי תוסיף: קל וחומר שלנו אסור). ואם זו כוונתך, אני מנסה להראות שחוסר הסימטריה מבחינת הזהות בין הלאום לבין ציבור האזרחים הופך את ההשוואה לבלתי הוגנת.

1 אתה בעקביות נמנע מהתוספת הזו; היא מבליטה את ההבדל שאני מדבר עליו.
יפה ששנינו מסכימים 109646
ירדן, ברור לי ש'הלאום היהודי' ו'אזרחיה של מדינת ישראל' (במצב הרצוי) אינן הגדרות חופפות. לי בתור אזרח המדינה, ולאו דווקא בתור אזרח בעל הלאום של המדינה, לא נוח עם המצב שבו יש אזרחים סוג ב' וגם עם ההשלכות המעשיות השונות של המצב הזה מבחינת הנזק שזה גורם לנו, אקא הציבור היהודי (ונעזוב את שאלת 'מיהו יהודי' הלא רלוונטית לענין) במדינה.

עניינית, הנקודה שלי היתה שמי שפועל כדי לחסל את המדינה במתכונתה הנוכחית (במובן היותה מדינת לאום יהודית, ולא במובן יחסה הגזעני במובנים מסוימים וחשובים למיעוטים שבה - דבר שלא רק דוחה כשלעצמו, אלא כאמור גם די מדאיג אותי) אינו זכאי ללגיטימציה מהדמוקרטיה הישראלית, מפני שביטול הזיקה הלאומית של מדינת ישראל מהווה סכנת חיים ברורה ומוחשית למיליוני היהודים שבה (וייתכן שבעתיד גם למיליוני יהודים בכל העולם). זו הטענה שלי. אזרח ערבי, דרוזי או צ'רקסי (וגם יהודי) אינו רשאי לנצל את הדמוקרטיה של מדינת ישראל על מנת לפעול לביטול אופיה הלאומי (כמדינת לאום שאינו הלאום שלו). הוא רשאי, עם זאת, לדרוש ולקבל זכויות אזרח שוות ומלאות דה פקטו ודה יורה, וכל עוד אינו מקבל אותן, המדינה *לא בסדר* מהבחינה המסוימת הזאת בלי שום קשר להיותה מדינת לאום, מדינה ציונית, או כל הגדרה מילונית רלוונטית.
הבה נסכם: 123624
הלאום בישראל הוכנס לשימוש פסול כמוצא אתני בעוד שבארצות מערביות משתמשים בו בכדי לציין אזרחות ולכן כל בעלי האזרחות האמריקנית הם אמריקנים כל בעלי האזרחות הצרפתית הם צרפתים רק למדינתנו אין בכלל אזרחים כולם פה הם סתם תושבים יהודים, ערבים, דרוזים, צ'רקסים ועוד
הפיכת מדינת ''ישראל'' למדינת כל אזרחיה אינה תשמיד אותה או תבטל אותה היא פשוט תהפוך אותה למדינה שיוויונית לפחות בחוקיה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים