|
||||
|
||||
מתוך מגילת העצמאות, באתר הכנסת: אנו קובעים שהחל מרגע סיום המנדט, הלילה, אור ליום שבת ו' אייר תש"ח, 15 במאי 1948, ועד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על-ידי האספה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ-1 באוקטובר 1948 - תפעל מועצת העם כמועצת מדינה זמנית, ומוסד הביצוע שלה, מנהלת-העם, יהווה את הממשלה הזמנית של המדינה היהודית, אשר תיקרא בשם ישראל. |
|
||||
|
||||
למגילת העצמאות אין כל כוח חוקי במדינת ישראל, ולכן מה שקבעה האסיפה המכוננת (להכריז על עצמה ככנסת הראשונה) הוא שקובע. |
|
||||
|
||||
זה רק אצל גילית "מדינה *יהודית* בארץ ישראל (תופים)" חומסקי, אני חושב. |
|
||||
|
||||
לא היתה איזו הצבעה בתחילת 92', בה מר"צ, שזה עתה קמה, הודיעה ש"הכניסה את מגילת-העצמאות לתוך חוקי מדינת ישראל", או משהו כזה? |
|
||||
|
||||
רצתה, אולי. מעולם לא נעשה דבר כזה. יכול להיות שמרצ חשבה שההצבעה על חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו הוא משום הכנסת מגילת העצמאות לספר החוקים הישראלי, אך לא כך פירש זאת בית המשפט מאז. |
|
||||
|
||||
(שמתבססת על ידיד שלומד מדעי המדינה לתואר שני) בתיקון לחוק כבוד האדם נאמר שהחוק ''יפורש עפ''י ערכי מגילת העצמאות'', ובג''ץ אכן הסתמך על סעיף זה ופירש כך חלק מהחוק. בין השאר נעשה בזה שימוש בבג''ץ קציר. |
|
||||
|
||||
ביהמ"ש העליון לא היה זקוק לסעיף הזה כדי להתחשב במגילת העצמאות כשאין שום דבר ברור יותר. אבל מגילת העצמאות עדיין חסרה לגיטימיות משפטית. חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו מתייחס לחלק מזערי מזכויות האדם. אהרון ברק ניסה לטעון (כבסיס ה"מהפכה החוקתית") שלמעשה מתוך החוק הזה נובעים *כלל* זכויות האדם, אך הפרשנות שלו עדיין אינה מקובלת על מרבית השופטים, ואפילו הוא עצמו נסוג ממנה לאחרונה בעקבות הביקורת הציבורית על הביטוי שקיבלה פרשנות זו במספר פסקי דין. |
|
||||
|
||||
האם המילה "זמנית" מתיחסת למועצה או למדינה? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |