|
||||
|
||||
כנראה שהמצרים הקדמונים למדו משהו משיר השירים - גן נעול אחותי כלה שלחיך פרדס רימונים עם פרי מגדים נרד וכרכום קנה וקינמון עם כל עצי לבונה מור ואהלות באר מים חיים נוזלים מהלבנון. המדרש מספר על לחם הפנים שבמשכן שהיה עשוי סולת ועל השולחן היתה לבונה "שעולה לריח ניחוח כף אחת", שהיא גם מושווית ליצחק שהוקרב על המזבח "כקומץ לבונה". האם מנהגי הזבחים של העברים הקדמונים השפיעו בצורה עמוקה על כל המנהגים האליליים של עממי המזרח הקדמונים? |
|
||||
|
||||
לא העברים השפיעו על אחרים, אלא כל עמי האזור, כולל העברים, השתמשו באותם חומרים בהכנת הקטורת לאלוהיהם השונים. והנה מה שמצאתי על ה-frankincense במילון Brewer's - מדובר בשרף מעצים שונים מסוג Boswellia אשר גדלים בחוף סומליה, ובדרום חצי האי ערב. והמשמעות המקורית של המלה, בצרפתית עתיקה, היא "קטורת טהורה" - franc encens . ובמתי ב' 11, שם מסופר על ביקור שלושת המגים אצל התינוק ישו, כתוב: "וישתחוו לו ויפתחו את אוצרותם ויקריבו לו מנחה זהב ולבונה ומור"(gold and frankincense and myrrh). |
|
||||
|
||||
המצרים הקדמונים עתיקים בהרבה מהעברים הקדמונים. הפרמידות, למשל, מתוארכות לסביבות 2500 לפנה"ס בשעה שהתארוך המקובל לתקופת האבות הוא לכל היותר 2000 לפנה"ס. |
|
||||
|
||||
ובכלל, בכל התנ''ך יש השפעות כנעניות, בבליות ומצריות. בספר משלי למשל יש חלק שלם מתורגם מספר משלים מצרי וספר איוב כולו הוא עיבוד לספר מסופוטומי. התגבשות האומה העברית התחילה מאוחר יחסית כאשר כל העמים האלה כבר היו קיימים. ואם כבר מדברים על עמים עתיקים יותר, כמובן שצריך לציין גם את ההודים והסינים. |
|
||||
|
||||
תודה, אך ההערה שלי היתה עם לשון טמונה עמוק בחיך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |