|
||||
|
||||
אין כיום תנאים להקמת סנהדרין. גם לו היו, סנהדרין לא פוסקת פסק דין מוות בקלות רבה כ''כ כמו שניתן להבין מדבריך. לצורך הוצאת פסק דין כזה דרושים תנאים רבים ונוספים. |
|
||||
|
||||
אודה לך אם תעני לשאלתי (ראי תגובה 104698) בכן או בלא, על מנת שניתן יהיה להמשיך את הדיון. |
|
||||
|
||||
לא. אין בית דין שיכול להרוג בזמן שהסנהדרין לא יושבת בלשכת הגזית בירושלים, וזה אפשרי רק כאשר בית המקדש קיים. |
|
||||
|
||||
טקטיקת התחמקות מעניינת, אך מוכרת. לכאורה תשובה מוחלטת, אך למעשה התחמקות אלגנטית. ננסח מחדש: לו כל התנאים היו מאפשרים זאת, האם היה מקום ליישם את הכתוב בספר ויקרא, פרק כ', פסוק י"ג? |
|
||||
|
||||
לא אני הייתי צריכה לקבוע או ליישם. |
|
||||
|
||||
הוא לא אמר שאת היית *צריכה* לקבוע; הוא שאל לדעתך. כן, או לא? |
|
||||
|
||||
אבל זה כל היופי - זו שאלה שאף פעם אני לא אצטרך לענות עליה בפועל. כל עוד אין סנהדרין - זה לא רלוונטי. ואם יש סנהדרין - זו בעיה שלה ולא שלי. סנהדרין לא קמה בדורנו, וסביר שלא תקום, בגלל שהתנאים החברתיים-תרבותיים לא מתאימים. אני מניחה שדור שיש בו סנהדרין הוא דור שונה מזה שלנו במובנים רבים, ושאלות חברתיות-תרבותיות מקבלות בו תשובות שונות, בהתאם. |
|
||||
|
||||
הרי כמעט כל בעיה מוסרית מוצגת כשאלה תיאורתית. נו באמת. "ושאלות חברתיות-תרבותיות מקבלות בו תשובות שונות" - פה יש לך כבר תשובה-מראש, *ציווי* מוחלט, ולא מפולפל מידי. פשוט וישיר: 'להרוג!'. האם הסיבה היחידה שאת מסרבת לומר ישירות "כן! *ברור* שיש לסוקלו", היא שאת מכירה בברבריות האינהרנטית של הדת היהודית (ולא ספציפית היא בלבד, כמובן), ואת לא רוצה להיות כזו? |
|
||||
|
||||
האם אתה מתכוון להתאבד לאחר שתרצח את ילדך? נא להשיב לי בכן או לא התחמקויות לא תתקבלנה! |
|
||||
|
||||
קיום סנהדרין = רצח ילד? אותה מידת סבירות, או... מה? |
|
||||
|
||||
לא, הוא מתכוון להראות שיש שאלות שאי אפשר להשיב עליהן ב"כן או לא". אם תרצי, הוא צעק: Objection, your honor. |
|
||||
|
||||
אם זה מה שהוא התכוון להראות הרי שהוא לא מצא דוגמה מתאימה. הדתיים הרי /רוצים/ שיבנה בית המקדש, ותיכון סנהדרין, נכון? לפחות, זה מה שהם אומרים. אבל אף אדם נורמלי לא /רוצה/ לרצוח את ילדו. כלומר, המשל לא מתאים לנמשל. לכן, טלי צריכה להיות מסוגלת לענות על השאלה בדבר סקילה ב"כן" או "לא". |
|
||||
|
||||
אם הם חילונים, הם גם חייבים מיתה, בגלל חילול שבת. |
|
||||
|
||||
Plurium interrogationum – פשטות יתר ותודה שטסתם גלעד ברזילי. |
|
||||
|
||||
אבל לא תמיד הפשטות היא ''יתר''. לפעמים אפשר וכדאי לענות בכן ולא. כך גם במקרה זה, לדעתי. מילא, אם הייתה בתחום זה התפלפלות מורכבת כמו ב ''בן סורר'', שאכן מתירה את העונש הברברי, אך מגבילה אותו למקרים לא-מעשיים. אבל אין, למיטב ידיעתי. סתם ציווי שהיום בולט בפרימיטיביותו, ולכן מתחמקים מתשובה כנה וכואבת. |
|
||||
|
||||
אין פה "פשטות יתר" גם בגלל מה שגא"ג כתב, וגם בגלל שהשאלה שלי היא באמת פשוטה מאוד. האם צריך לקיים את מצוות אלוהים הפשוטה והברורה, ולהוציא להורג את כל השוכב משכב זכר? אני חושב שמי שעונה על השאלה הזו ב"לא", צריך לבחון מחדש את הגדרתו העצמית בתור "יהודי-דתי". ומי שעונה ב"כן" צריך לבחון מחדש את אופיה של מערכת הערכים הזו. לפעמים יש בעולם שאלות פשוטות, ולפעמים יש שאלות ישירות. אינני חושב שיש בהצגתן משום "פשטות-יתר" שהיא כשל לוגי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |