בתשובה לנושא הארון, 19/10/02 22:53
מפעל הבורות שלה? 100064
1. אני מתייחס לחינוך העממי הממלכתי בו מתחרה 'אל המעיין', ואיכותו באמת מחפירה. לפני שלוש שנים חנכתי תלמיד מבריק בכיתה ה' שלא ידע קרוא וכתוב. במשך ארבע שנים הוא הצליח לצוף על ממוצע של שישים-שבעים, פשוט כי במקום לקרוא הוא היה *מנחש* מה רוצים ממנו. איש לא עלה על כך, עד שהגיע המחנך של כיתה ה', שהתעלה בסדר גודל או שניים ברמתו על רמת המורים וההנהלה באותו בית-ספר ממלכתי בעיר נשר. אלמלא עירנותו לא היה נשלח חונך מטעם פר"ח לאותו נער מבריק, ובחט"ב היה נרקב באיזו כיתה טיפולית. למה? כובע.
מנהלת בית הספר היתה דוקטורנטית לחינוך, ועם זאת לא היססה להשפיל מול כל מסדר הבוקר של יום ו' את אחד התלמידים שלא הביא 20 ש"ח לפינת החי, לא לפני ששיבחה את רוני על שהביאה 50 ש"ח... אנו החונכים התפלצנו במקום ולא ידענו איפה לקבור את עצמנו ואותה.

2. מערכת החינוך היא ממשלתית, ולכן ירודה. אין עוד מדינה בעולם שבו הפער בין האקדמיה המעולה למערכת החינוך הכושלת הוא כה גדול. לדעתי ניתן לשפר את המצב הודות למספר הדומה של סטודנטים ומורים במדינה - ניתן להצמיד לכל מורה סטודנט על תקן מתרגל, אשר יתן כולה 4-5 שעות תרגול בשבוע בתמורה למלגת שכ"ל סטנדרטית.

3. הבעיה היא כאמור באיכות ההוראה ובהוצאות העצומות על חינוך במדינה. מערכת החינוך שותה נתח דומה מתקציב המדינה כמו מערכת הביטחון כולה. סכום דומה בחינוך הלא פורמלי או בהשכלה הגבוהה היה מחולל מהפכה של ממש בחברה הישראלית, אך במערכת החינוך הממלכתית הוא נספג אי-שם בין שכבות הפיקוח, ההנהלה והסגל הזוטר.

4. סבר פלוצקר מעיד כי באגף התקציבים של משרד האוצר יושבים אנשים מבריקים, משכמם ומעלה. בכל אופן הם אינם שקולים למורים כי אם למפקחים הפדגוגיים למיניהם, וגם אינם מבצעים 'תעשיה ומסחר' או 'אוצר' במו ידיהם. לעומת זאת מורים מחנכים ומלמדים במו ידיהם, ולכן כשלונה של מערכת החינוך הוא כשלונם (כציבור, חלילה לא כפרטים).

___________
(ליאור, מזדנב מדיון אחד למשנהו לעת ליל. ככה זה כשהמבחנים נגמרים והמתרגלים שובתים.)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים