|
||||
|
||||
ההבדל נעוץ בכך שאתה מכיר בשירות צבאי כ"רע הכרחי", והם לא. השאלה היא מהי "מהות הארגון". אתה מדבר על זכויות וחובות. מהן החובות? האם שירות צבאי הוא חובה? חוקית, שירות צבאי אינו חובה עבור הציבור החרדי, עבור הציבור הערבי, ועבור בעלי מגבלות מצפוניות, בריאותיות (פסיכולוגיות-פסיכיאטריות-גופניות) וכלכליות למיניהם, כמו גם לבעלי עבר פלילי מסויים. אני מניח אם כן שאתה מדבר על "חובה מצפונית", ואזי נשאלת השאלה מדוע צבא הינו חובה מצפונית יותר מלימוד תורה. במדינות אחרות - לפחות מדינות מערביות - נהוג לפטור תלמידי ישיבות משירות צבאי, לפחות עד כמה שידוע לי (באותן מדינות אגב, הוודעה לענייני מצפון הינה גוף אזרחי, ולא גוף צבאי, ולכן גם מספר המשוחררים החילונים מטעמי מצפון גבוה יותר משבישראל, כפי שפורסם לא מזמן בעיתונות). לכן אין סיבה להשמיע את הטיעון הזה. בנוסף, עליך לזכור את היחס הפסיכולוגי - וההלכתי - של היהודות החרדית כלפי האומות. בזמנו, טען הרב שך שיש להסכים לכל הסדר שיעלו הפלסטינים והאומות בפני ישראל. מובן שדבר כזה לא היה נאמר כלפי מפלגות חילוניות יהודיות. זאת משום, שבתפיסה החרדית, ודי בצדק לדעתי, המפלגות החילוניות מצהירות על עצמן כיהודיות, ולכן קושרות את עצמן לעם היהודי שאותם רבנים הם חלק בלתי נפרד ממנו, מה שמקנה להם את הזכות לפתח עמם פולמוס, ואף לדרוש דברים. גוי לעומת זאת, מצהיר מראש שאינו יהודי, ולכן כל דרישה מגוי הינה כפיה. |
|
||||
|
||||
יופי הגענו לתאולוגיה. מהי מהותה של מדינת ישראל לציבור החרדי? וכאן הבעיה אם יש למדינה הזו איזה משמעות שהיא מעבר ל"שלטון של גויים" והציבור הזה טוען שהוא קשור אל המדינה הזו והוא חלק בלתי נפרד ממנו. אז יפה שיתכבד גם במילוי החובות הקשורים בגוף הזה. ואם לגוף הזה אין משמעות מיוחדת אז עוד יותר יפה ושימלא את ההלכה העתיקה של דינא דמלכותא דינא ויתכבד למלא את חוקי המדינה. הבעיה שיש כאן בחירה מודעת למלא רק את מה שנוח ומשתלם ואחר כך לצעוק גוועלד ואנטישמיות. להתפלא כל פעם מחדש מדוע "עם הארץ" לא מכיר בגדולתי הרוחנית. |
|
||||
|
||||
אתה צריך לעשות הפרדה בין העם היהודי בישראל, שממנו מותר לדרוש דברים, לבין מדינת ישראל, שכל הערך שלה בעיני החרדים היא העובדה שהיא נותנת להם כסף, ושרכבת ישראל לא נוסעת בשבת. באשר לחובות וחוקי המדינה - הם בהחלט ממלאים אותם. חוק טל התקבל, כזכור לי, ועד היום לפי חוק מותר לשר בטחון לפטור אנשים משירות. אתה מבקש לצור חוק שיכפה עליהם שירות, ובמצב כזה, אין שום סיבה שלא לכפות עליך שלוש שנים של לימודים תורניים. |
|
||||
|
||||
אני מבקש ליצור שויון בפני החוק. אם מדינת ישראל תחוקק חוק שמורה על אזרחיה ללמוד שלוש שנים תורה אז אני אצטרך לקים אותו ולהסתדר איתו כמו שני ''בולע'' את חוק טל. או לחילופין להחליט שאני מוותר על כל החבילה של אזרחות במדינת ישראל או להתנגד לו ולשאת בתוצאות לטוב ולרע. ואני הראשון שיתמוך בהפרדה בין מדינת ישראל לעם היהודי בארץ ישראל.הראשונים שיתנגדו להפרדה הזאת יהיו אלה שמדינת ישראל היא מטה לחמם. |
|
||||
|
||||
אבל יש שוויון בפני החוק; שירות צבאי אינו חובה אזרחית, וכבר הצבעתי על חלק נכבד מהאוכלוסיה שעבורו שירות צבאי אינו חובה. כיום החוק מתיר שלוש ברירות: שירות לאומי, שירות צבאי, או לימודים תורניים. אתה בוחר בצבא, הם בוחרים בלימודים תורניים. איפה אי-השוויון? אם מפריע לך לעשות צבא, אז בטל את חוק צבא החובה, מעשה מבורך לעניות דעתי. אם בכל זאת אתה חושב שצריך להיות צבא חובה, אני בכלל לא מבין מה הבעיה, שכן אזי אין סיבה ששירות צבאי יפריע לך. באשר להפרדה - כבר הועלו מספר הצעות, מקרב גורמים חרדים ודתיים-לאומיים כאחד, שאמורים היו להסדיר את ענייני דת ומדינה, כך שאני חושב שהתיאוריה שלך מופרכת. בקשר להתנגדות - סביר להניח שביום בו רכבת ישראל כן תסע בשבת והישיבות יפסיקו לקבל הקצבות, החרדים יתקרבו יותר לגישתם של נטורי קרתא בנושא. |
|
||||
|
||||
שיממשו את ה"איום" להצטרף לנטורי קרתא. המדינה כיום לאחר חוק טל מצוה עלי לשרת שלוש שנים בעוד שעל צעיר חרדי היא מצוה להשאר עד גיל 22 בישיבה ואחרי שרות לאומי קצר הוא ראשי לבחור את דרכו בחיים. איפה כאן השויון? |
|
||||
|
||||
אני לא יודע כמה מדינת ישראל מעוניינת שדבר כזה יקרה. במצב כזה, מדינת ישראל תאבד הרבה מהתמיכה האלקטורלית והפיננסית בה, כמו גם תאבד את ערכה בעיני חלק הארי של האורתוכודסיה, מה שגם יגרור תגובות מצד אומות העולם - הן בשל העובדה שמדינת ישראל שגם ככה משמשת שק לניגוח בימינו מותקפת ע"י יהודים עצמם, והן בשל העובדה שמדינת ישראל שוללת את אזרחותם של יהודים. כיום אתה חייב לעשות 3 שנים צבא, והחרדי חייב ללמוד 4 שנים בישיבה. למה השוויון חייב לחול רק על הצבא בהכרח? עשה גם אתה 4 שנים בישיבה תורנית, אם אתה כ"כ חושק בשוויון. |
|
||||
|
||||
ממש אין לי מושג למה השרות הצבאי הוא חובה וללמוד בישיבה זה בראש ובראשונה זכות? אולי תקבל תשובה מהרשות הפלסטינאית אם תשאל בנימוס? ובו נושיט את הלחי השניה לדקה. במציאות בלתי פגומה כמו המציאות שלנו בו נחוקק חוק בו כל צעיר בהגיעו לגיל 18 יצטרך לתרום שלוש שנים. הראשונה בישיבה לחיזוק יהדותו השניה באוניברסיטה כתלמיד מן המנין והשלישית בצבא. ועכשיו תחשוב לבד מי יתנגד נחרצות ולמה לתוכנית שכזאת. |
|
||||
|
||||
זכות? אני לא שמעתי מעולם שלימוד בישיבה הוא זכות. דווקא על שירות צבאי שמעתי ש"זו זכות לשרת בצה"ל". לימוד בישיבה אינו לצורך "חיזוק יהדותו", כי אם למען הבאת המשיח ובטחונו של עם ישראל, בעיניים אורתוכוסיות. שנה בישיבה, כמו גם שנה באוניברסיטה, אינן משמעותיות לאדם שבא מרקע אחר - שנה אוניברסיטאית אינה משמעותית עבור סטודנד חרדי שהגיע לשנה אחת מעולם אחר וינטוש אותה אח"כ, וכנ"ל לגבי שנה בישיבה, לתלמיד חילוני. לפיכך, אם אתה רוצה לממש את התוכנית שלך, תאלץ להגדיל את מספר השנים של לימוד בישיבה ובאוניברסיטה (אחרת, איך בדיוק סטודנט חרדי ידע מה זה חדו"א, ותלמיד חילוני ידע ארמית?) ואם עדיין תחשוב שרק בקרב החרדים תהיה התנגדות, בדוק בבקשה כמה חופשיים גאים יהיו מוכנים להקריב כמה שנים מחייהם למען משהו שלדעתם הוא טפשי, לא תורם, ומערער על תפיסת עולמם. שלא לדבר על הצווחות "כפיה דתית", "ציידי נפשות" וכו' כשזה יגיע לכך שהם יאלצו לשלוח את הילדים שלהם לשם. |
|
||||
|
||||
אתה מוכן, אולי, לאיית שוב את המילה "אורתוכוסיות"? תודה. |
|
||||
|
||||
אני מקווה שזה ענה על חוש ההומור שלך. |
|
||||
|
||||
רוצה עוד נסיון? טוב, אני אעזור לך: אורתודוכסיות. |
|
||||
|
||||
אם לא ניתקו להם את החשמל או סתם ירו להם בסרבר גם הם מתמחים בתחשיב מדויק של זכויות המוקנות להם מתוקף גורלם. ונמנעים מלקבל על עצמם וחייהם אחריות כוללת. |
|
||||
|
||||
כשאתה אומר "הם", אתה מתכוון למחבלים? כי אם כן, מעניינת ההשוואה בין כוחות לוחמים לבין ציבור שכל הויכוח הזה הוא על סלידתו מהצבא. ואם כשאמרת "הם" אתה מתכוון לילדים שהפוגזו בידי מטוסי חיל האוויר הישראלי, אני לא חושב שהם מתמחים בזכויות מיוחדות. הם עסוקים בלמות, כמדומני. הזכויות נמצאות בחוק הבינלאומי. ואגב, עד עכשיו לא ציינתי שזו זכותם של החרדים ללמוד תורה. אמרתי שאם תחילט לכפות את דעתך ואורח חייך על ציבור שלם, אין סיבה שלא יקרה ההיפך. |
|
||||
|
||||
הם זה כל מי שבחר באלימות כדרך לגיטימית להתנגדות בצד הפלסטינאי. מכיון שהם לא מבדילים בין אלה שבוחרים למלא תרי''ג מצוות ואלה שאינם אז הם כופים עליך את הגדרתם.ומגדירים את החברה החרדית כיעד לגיטימי לאלימות במסגרת מאבקם. כך שמי שמכונן כאן כפיה (יהודים המגדירים עצמם כיהודים בארץ ישראל יצטרכו להלחם על זהותם פה) נמצא מחוץ למעגל הפנימי היהודי. |
|
||||
|
||||
אתה מוכן להסביר לי איזו אלימות בדיוק? ואם כל כוונתך היא להפגנות אלימות, אזי בדוק בבקשה את ההפגנות הערביות, הפגנות הסטודנטים, הפגנות פוליטיות בטרם הבחירות, וכו'. |
|
||||
|
||||
הוא מדבר על אלימות פלשתינאית, שמופנית כלפי החרדים כמו כלפי הלא-חרדים. |
|
||||
|
||||
אז בכלל אינני מבין מה הוא רצה להגיד. |
|
||||
|
||||
עזוב נכנעתי הפתרון הוא אכן לאפשר להם ללמוד ולעבוד. משום מה נראה לי שזה לא ממש ישפר את המצב, עדין תשאר התביעה הבסיסת מן המדינה הטוענת שיש לה מחויבות בסיסית כלפי צבור לומדי תורה והיא חיבת לדאוג להם לקמח וביטחון. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהחרדי הממוצע שתשאל (בהנחה והוא לא חוזר בתשובה, משמע, התחנך בילדותו כחרדי), מה הוא אוהב בישראל, הוא יגיד לך שזה כסף. לא בטחון. הם מאמינים שהאל שומר עליהם. בקשר לקמח - כמו כל אזרחי המדינה. |
|
||||
|
||||
כל עוד המדינה ממלאת את תפקיד האל ודואגת לכסף קמח ובטחון אני משער שאין סיבה שלא לאהוב אותה. |
|
||||
|
||||
ממלאת את תפקיד האל? אני לא חושב שחרדי, או דתי כלשהו, יגיד זאת. וכפי שאמרתי, לא המדינה מספקת לך בטחון. האל מספק להם לפי דעתם. |
|
||||
|
||||
לפי ההשקפה הזאת הוא מספק גם את הקמח. הוא בכלל ברא אותי רק כדי שאהיה מכשיר להעברת קמח לחרדים. |
|
||||
|
||||
לא מדוייק, כי את הקמח אתה מספק בעצמך בתשלום מיסים (בהנחה ויתנו להם לעבוד כמובן). המדינה רק ממלאת את חלקה בהסכם. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |