|
||||
|
||||
אגב הבושה עולה ביוקר. ----- 'פרשת משופטים בושה״ סיפור שחשפתי על מעצרה של עו״ד הדתיה שנעצרה בשבת לעיני ילדיה על שהעזה להגיד למנדלבליט את המשפט הזה. היום המדינה שלמה לה 70 אלף שח פיצוי על המעצר המביש הזה. עורכת הדין שירה כל הכבוד שלא ויתרת להם.' - איילה חסון. |
|
||||
|
||||
אפרופו, בהפגנה מלפני שבוע היו עצורים שפשוט עמדו בקהל ו"נשלפו" ע"י השוטרים (לא חסמו כביש או משהו, כן?). בבלפור נעצר מפגין לאחר שהתראיין לתקשורת בנוגע לאלימות משטרתית. אחר נעצר כי עמד לנאום. ועוד כהנה וכהנה. מקרים טריים יותר וחמורים לא פחות. הסיבה היחידה שמכונת ההסתה הביביסטית ממשיכה לחגוג על המקרה העבש של "פרשת משפטים בושה" הוא כדי לעשות דמוניזציה למנדלבליט1 וקורבניזציה לביביסטים. לא אכפת להם כהוא זה ממעצרי שווא כל עוד זה בכיוון הנכון. 1 שלא היה מודע כלל למעצר. |
|
||||
|
||||
מעצר אישה יהודיה דתייה בעצם יום השבת, על טקסט שכזה אמורה לזעזע אותך. אם לא הזדעזעת, משמע שיש יותר מסיבה אחת ל -'הסיבה היחידה שמכונת ההסתה הביביסטית ממשיכה לחגוג על המקרה העבש של "פרשת משפטים בושה" הוא כדי לעשות דמוניזציה למנדלבליט וקורבניזציה לביביסטים'. |
|
||||
|
||||
המעצר הוא פסול ומזעזע לא בגלל שהיא דתיה אלא בגלל שזה מעצר שווא. המעצר לא יותר חמור משאר מעצרי השווא שציינתי של מפגינים נגד ביבי שאמורים לזעזע אותך. מכונת ההסתה הביביסטית מלאה בקריאות נקם1 כלפי מנדלבליט, ואיש לא מתייחס כלל לעניין השבת או מניעת מעצרי שווא בעתיד. אז אתה טועה, הדמוניזציה למנדלבליט היא אכן הסיבה היחידה 1 איש התקשורת חיים גיל הגיב: “אם הפיצוי לשירה לא היה יוצא מהכיס שלנו אלא מכיסו האישי של מנדלבליט (שבואו נודה, אנחנו משלמים לו את הפנסיה) – דיינו. אם מנדלבליט היה נושא באחריות כלשהי לאותה פרשת משפטים בושה – דיינו. עתה, ששילמנו מכיסנו והותרנו למנדלבליט את התקציבית – זו פרשה שכולה בושה”. |
|
||||
|
||||
רב המעצרים הם מעצרי שווא. לגרום לאדם דתי לחלל את הקודש, הוא בבחינת הפרה בוטה של ההסדר החברתי הראשוני בכל חברה אזרחית מערבית. מציע לך שוב לבחון את העניין ברצינות ולצאת לרגע מפוזיצית ימין/שמאל - דתי/חילוני. למשל, אני הזדעזעתי מהסרת החיגאב של המוסלמית לא פחות מחילול הקודש שנכפה על היהודייה. |
|
||||
|
||||
אפשר הסבר איך גרמו לה לחלל שבת? אני שואל בכנות, אבל מתוך ניסיון בשיחות דומות (כולל, ולהפתעתי בעיקר, עם דתיים). לעיתים יש ערבוב בין מצוות דתיות של ממש למנהגים חברתיים/תרבותיים של אנשים דתיים. אם מה שמזעזע אותך בלינק הוא דווקא הסרת החיג'אב, אני לא חושב שאתה מדבר באותו עולם מושגים כמו שאר המגיבים. לגבי הפוזיציה, יצא לי לדבר עם בחור חרדי על חובת החיג'אב באיסלאם, והוא אמר משהו בסגנון "אצלנו זה אחרי החתונה, אצלם זה בגיל יותר צעיר... אה, נראה לי אותו דבר בגדול". לא בטוח עד כמה הפוזיציה עובדת בכיוון בו אתה חושב. |
|
||||
|
||||
לגבי 'הפוזיציה' אתה צודק. הייתי עורך זאת מחדש. לגבי כך שאילצו אותה לחלל את השבת פשוטו כמשמעו. לדעתי לא נכון יהיה לבקש את חוות דעת ההלכה בעניין, שכן חילול היה לגבי חומרתו, היא שאלה של שיקול דעת. האם אמירת 'פרשת משפטים בושה' מצדיקה לחלל את קדושתו של האדם הדתי או מנוחתו של האדם הלא דתי? לדעתי לא. ומכאן שאפילו לא חיללו את שבתה לשיטת המחמירים, עצם חילול קדושת היום או קדושת החירות ליום חופש היא חילול. התוספות לאדם החילוני הן מתבקשות וחבל שלא שכללתי זאת מקודם. אבל מאחר והיחס הוא בין דתיים אז הלכתי לכיוון היהודי-מוסלמי. |
|
||||
|
||||
למי שנושא מעצרי השווא הוא בנפשו, כאן ניתן לתרום לסיוע משפטי לעצורי ההפגנות למען הדמוקרטיה: https://bit.ly/3T0oVDC ובהקשר כללי יותר ניתן לתרום לאגודה לזכויות האזרח: |
|
||||
|
||||
היא בכלל נעצרה? מהקישורים כאן נראה שהיא רק עוכבה לחקירה. וזה משמעותי. אם היא אכן נעצרה, אז השאלה הרלוונטית היחידה היא האם מעצרה היה מוצדק. כולנו מסכימים שהתשובה היא "לא", וזאת בלי קשר ליום או לתאריך. לו מעצרה היה מוצדק, הוא היה נשאר מוצדק גם ביום שבת או ביום כיפור. אם היא רק תושאלה, אז מצד אחד זה הרבה פחות חמור מהסיפור על מעצר שווא, ולא ברור1 שלא הייתה הצדקה לתשאול. אבל מצד השני, לטענה שראוי היה לחכות ליום ראשון יש משקל גדול יותר. כמובן שלמילה "קדושה" אין קשר לכך2 וגם אם המועד לא היה נוח לה מכל בחינה אחרת (נגיד, לא היה לה בייביסטר לילדים) היה ראוי להמתין וברור (בעיני) שגם במקרה זה המשטרה התנהלה לא כשורה, אבל מסיבות אחרות מאשר בתרחיש המעצר. 1 לי, על סמך מה שקראתי בינתיים. אני לא מתמצא בפרטים. 2 אני מבין שזה לא נתפס בעיניך, אבל בעיני - ובעולם מתוקן גם בעיני המדינה - אין שום דבר קדוש ב-"קדושה". זה עניינה הפרטי. |
|
||||
|
||||
כותב טמקא: "האישה, עורכת דין דתייה ושכנתו של מנדלבליט, נעצרה לפני כתשעה חודשים לאחר שסיננה לעבר היועמ"ש ברחוב "פרשת משפטים בושה". מעט לפני כניסת שבת, עצרה לידה ניידת ושני שוטרים ביקשו ממנה להתלוות אליהם> בשל חשד לפגיעה בפרטיות. גירסת עורך דינה: "עוכבה לחקירה בשבת על ידי שני שוטרים שאיימו עליה לעיני ילדיה, הוסעה בשבת לתחנת משטרה בניידת, נחקרה ואף נפתח נגדה תיק פלילי". בכל מקרה כולנו מסכימים שזאת היתה תגובת יתר עצבנית של השוטרים. |
|
||||
|
||||
תוספת: עפ"י נציב התלונות שוב מטמקא - "הובלת אזרחית נורמטיבית בשבת לתחנת משטרה ברכב משטרתי, כשלא עשתה דבר וחצי דבר בניגוד לחוק, הינה התנהלות המחייבת תיקון והפקת לקחים" כך שככל הנראה זה קרה אחרי כניסת שבת. |
|
||||
|
||||
ולכן דייקתי לאחר מכן. 'קדוש' לדתי ו'לא קדוש' ללא דתי בדמות 'יום חופש' או כפשרה - סוף השבוע. |
|
||||
|
||||
מבלי להכיר את המקרה יותר מדי, אני גם לא רואה הצדקה לעצור אדם בשבת. יתרה מכך, מכיוון שלהחזיק אדם במאסר סופ"ש מצריך טרחה ומשאבים מצד המשטרה ובהתאם לדעה הקדומה שיש לי נגד המשטרה, לא יפתיע אותי לגלות שלא במקרה עצרו אותה בשבת (אם כי אין לי מושג מה הנהלים או ההתנהלות דה-פקטו של המשטרה במקרים האלה). אם לדעתך לעצור אדם דתי בשבת שקול ללעצור אדם חילוני ביום מנוחה, אין בינינו מחלוקת. כשאתה אומר "אילצו אותה לחלל את השבת פשוטו כמשמעו", זה לא אומר לי הרבה. אם לא נכון לבקש את דעת ההלכה, על בסיס מה הקביעה שאילצו לחלל אותה שבת? למיטב הבנתי, חילול בשת הוא מושג הלכתי מטבעו. אפילו הלכתי לאינציקלופיית המכלול למקרה שבאמת אין לי מושג על מה אני מדבר1, והמילה הראשונה בערך "חילול שבת" היא "הלכה". אשאל במישרין - האם בעיניך "קדושת השבת" הוא ערך תרבותי, הלכתי או משהו אחר? __________ 1 בכל הנוגע לידע הלכתי, זה לא שיש לי חורים בהשכלה אלא שיש לי נקודות אור בבורות. |
|
||||
|
||||
למען האמת טרם בדקתי מה באמת קרה שם ואני בוחר לנצל את עצלנותי/בורותי ודעתי הקדומה בעניין כדי להמשיך את הקו שאתה מסכים איתי שהחירות בסופי השבוע של האזרח הם זכות שיש לקחת אותה בחשבון במסגרת שיקול הדעת של הממונה (נניח השר) בבואו להטריד את האזרח בכפוף לשיקולי בטחון וכו'. 'סופי השבוע' הם באמת פתרון לרוב האוכלוסיה היהודית והמוסלמית מבחינה דתית ומבחינה חברתית. יום השבת הוא ערך דתי. אמנם ישנה נטייה יהודית חילונית לשייך אותו לערכים חברתיים ואין בכך פסול כל עוד כל הצדדים נהנים מאותם ערכים 'משותפים' |
|
||||
|
||||
למיטב זכרוני לא החזיקו אותה במעצר אלא חקרו אותה ושחררו אותה לביתה (אולי אחרי כניסת השבת - ואז ייתכן שמעורבים כאן עניינים של תחום שבת וצרות דומות). |
|
||||
|
||||
כיוון ששבעים האלף האלה לא שולמו מכיסו של מנדלבליט, צדק לא נעשה. |
|
||||
|
||||
בעולם שלך רק נקמה משיגה צדק. מה ההבדל בינך לבין הבדואים ונקמת הדם שלהם? |
|
||||
|
||||
נקמה וענישה וגם מתן פיצוי הם מבחינות רבות דומות במהותן. ההבדל הוא אם הדבר נעשה על פי החוק הפורמלי בצורה מסודרת או כמו אצל הבדואים על פי חוקי המדבר. במקרה שלנו השופטים פסקו שמגיע פיצוי לנפגעת, כשהפוגע הוא "המדינה". אז למה אני צריך לשלם? אני לא פגעתי בה. מנדלבליט פגע. הוא צריך לשלם. לדעתי היה גם מקום להושיב אותו בכלא על העבירה הזאת. |
|
||||
|
||||
1. תמיד משלמים פיצויים למי שנעצר? 2. צדק לא נעשה. אבל לפחות שבעים אלף ש"ח (חייבים במס) ירככו אולי את מידת הפגיעה בה ובאמונתה שאילצוה לעבור על דתה. 3. לעצור אישה דתייה בשבת על אמירת משפט? עוד רגע מרגעי השפל של גורמי האכיפה במדינת ישראל. |
|
||||
|
||||
ברגע שגורמי האכיפה לוקחים בחשבון את היום בשבוע ואת דתו ומינו של העצור כשהם שוקלים באיזה אופן לבצע מעצר, זה סימן שהם כבר מזמן הגיעו לשפל. ובאמת, זה אחד מרגעי השפל של גורמי אכיפת החוק בישראל? כשרק בימים האחרונים ראינו דוגמאות כמו זו או זו? בסקאלה הזו, האירוע בכלולותו ראוי הרבה יותר להמנה כאחת מנקודות השיא של ישראל כמדינת-חוק מאשר כאחת מנקודות השפל. הלוואי שאתה ודב תזכו לחיות במדינה שמתנהלת לפי דרככם. ככה נראה צדק. |
|
||||
|
||||
''הלוואי שאתה ודב תזכו לחיות במדינה שמתנהלת לפי דרככם'' - תודה רבה. |
|
||||
|
||||
אני לא בקיא במדרגי השפל. אבל לדעתי פגיעה בדתו של האדם, היא נקודת שפל בכל דמוקרטיה. מנקודה זו - ומעוד נקודות משיקות - הדמוקרטיה עלולה לאבד את הלגיטימיות שלה. |
|
||||
|
||||
"פגיעה בדת"? לא היה ולא נברא. לכל היותר, אולי, לא הכפיפו את ראשם לדתה (וגם בזה אני מטיל ספק). פשוט עצרו אותה. במקרה לא היה מדובר ביום נוח עבורה מטעמים דתיים? שיהיה, זה עליה. אחרת אני מכריז על עצמי בזאת כבן לדת החתית הרפורמית לפיה אסור לעצור אותי באף יום בשבוע. Checkmate, atheists!
|
|
||||
|
||||
בקשר לקישור הראשון שהבאת, יש התפתחויות בעלילה. ממש כמו במערבון, שני הצדדים צועדים זה לקראת זה ברחוב המאובק לפני הדו-קרב הבלתי נמנע. אני, כמובן, בצד של אנני אוקלי. |
|
||||
|
||||
זה לא ססטנבילי. יש עדיין מי שמאמין שלא חצינו כבר את נקודת האל חזור? ישראל כבר אינה מדינה. מוסדותיה עוד ממשיכים לעשות קולות של שגרה מתוך אינרציה, אך הגלישה למאבק כוחני על המשך לדרך כבר החלה ואין מה שיעצור אותה. אני חושש כי הגיע הזמן שאזרחים ומנהיגים יפסיקו לקרוא לממלכתיות ואחדות וינטשו את דאגתם העמוקה להסדרי התנועה, ובמקום זאת יתחילו לברר מי שייך לאיזה צד. ואני חושש יותר שהם, לפחות אלו מהצד שאני מייחל לנצחונו, לא יעשו זאת. |
|
||||
|
||||
בחיים לא חשבתי שאמצא פסימיסט גדול ממני. |
|
||||
|
||||
צדק יעשה כאשר כל המשמיצים ישירות ובעקיפין יתנצלו בפומבי על הלבנת פני מנדלבליט שלא היה מעורב במעצר בשום צורה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שלא צריך להגיב באוטומט. המעצר של עורכת הדין הדתית חשף לפחות שני כשלונות ראויים לגינוי של הפרקליטות והמשטרה. זה אינו ספין מבית נתניהו: נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן, קבע כי חקירת עורכת דין, על כך שקראה לעברו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט "פרשת משפטים בושה", הייתה משוללת כל יסוד". גם הטענה שמנדלבליט לא היה מעורב אינה אמינה. גם אם התלונה למשטרה נגד עורכת הדין מקורה באיש אבטחה מסור מדי, הוא היה במקום ולכל הפחות היה צריך להתערב כדי למנוע את המעצר המיותר וכל המחדל האופייני שהשתלשל ממנו. נראה לי שצריך לצרף גם את המחדל הזה לשרשרת הכשלים והמחדלים שגרם מנדלבליט למערכת המשפט בישראל. |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי, הוא לא היה במקום ולא ידע על המעצר. למשל https://m.ynet.co.il/Articles/58493670 |
|
||||
|
||||
קרא כאן השתלשלות עניינים מפורטת: |
|
||||
|
||||
ואני שואל, האם כל ההתפלפלויות הללו על מעצר שווא בשבת לא מחווירות כשלפני שבועיים *מאות יהודים עשו פוגרום בחווארה* ועדיין אף אחד מהם לא במעצר. כמה אפשר לילל אחר כך על 'עשבים שוטים' כשמדינת ישראל הרשמית ומוסדותיה מאפשרים ומאשרים העלמת עין מכוונת פוגרומים של יהודים בערבים? איפה התקשורת שתזדעק למה הקוזקים היהודים עדיין לא נמצאו (לחלקם יש תמונות פנים ברורות בסרטונים מהפוגרום). מה נאמר על משטרה שיותר חשוב לה לעצור מפגינים לא אלימים מלעצור קוזקים? |
|
||||
|
||||
לפרוטוקול, כבר שאלתי את זה. המסגור של האירוע השולי הזה כדוגמא מייצגת של "בעיות במערכת אכיפת החוק בישראל" הוא אפילו מטופש יותר ממסגור פיקניק המשפחות בכיכר המדינה כלינץ' בעוברת אורח תמימה. כבר אין מילים לתאר את האבסורד. |
|
||||
|
||||
אכן, כבר ראיתי אתמול איזה הלצה שהסתובבה ברשתות: "ערוץ 14: אירוע חמור בדיזנגוף כרגע. כמעט כמו הלינץ' במספרה לפני שבוע" |
|
||||
|
||||
אינני עוסק כאן בואטאבאוטיזם ואינני טוען כי הפיתרון למחדלי המערכת הוא לעלות עליה עם D9. היתה כאן תלונה למשטרה שמלכתחילה היה צריך להיות ברור שאין לה בסיס. במקום זאת היא נגררה בנשטרה בנשך חודשים. תגובת המשטרה: מדובר בפיילוט של טיפול בתלונות שגרם לכשל בירוקרטי בו התלונה נטחנה ע"י המערכת במשך 4 חודשים. הפיילוט נכשל וכבר בוטל. האם אסור כעת לומר שמערכת ההוגה פיילוט שנועד לשפר את הטיפול בתלונות ומתגלה כמי שעושה את ההיפך, לוקה באיזשהי בעיה הדורשת רפורמה? האם אין מקרה פרטי זה "דוגמא מייצגת של בעיות במערכת אכיפת החוק בישראל"? דוגמה לכך שזו מערכת זחלנית הטוחנת לאטה את אלו שנזקקים לה? במקרה זה אותה גברת ש"נחקרה" במשך חודשים, בגלל תלונה שלא היתה צריכה להיות מלכתחילה. האם זחלנותה של מערכת אכיפת החוק לא יצרה "עורף ציבורי" לאותם שמתנכלים לה בגלל שהיא מתחרה עם ההלכה הדתית או בגלל שהיא מדי פעם מנסה להביא בחשבון גם את זכויות האדם של הפלשתינאים ולא רק את הקנאות האידיאולוגית של המתנחלים? |
|
||||
|
||||
ההשהיה בביטול התלונה אין פירושה שהגב' ''''נחקרה'' במשך חודשים''. |
|
||||
|
||||
נכון. אבל דוקא אצל אזרחים שומרי חוק, יש משמעות לכך שבמשך חודשים הם נמצאים תחת עננה של ''חקירת משטרה''. מה שאני לוקח מן הפרשיה הזו, הוא כי בניגוד לאחד הסלוגנים של תומכי הרפורמה, דוקא יש מי שמפקח על עבודת הפרקליטות. השופט דוד רוזן דוקא היה ידוע כשופט מחמיר מאד |
|
||||
|
||||
אני עצמי מחכה כבר כמעט שנה להחלטת התובעת המשטרתית אם להעביר תיק בו אני נאשם לתביעה. מצידי שיצבור אבק עד ביאת המשיח ואפילו אחריה (גילוי נאות: בניגוד לאותה גברת, אם תוגש נגדי התביעה כנראה אצא אשם). |
|
||||
|
||||
איני מבין את השאלה בסעיף 1. אני מניח שרוב המעצרים מוצדקים, ואז מה פתאום שישלמו פיצויים? אבל במקרה הזה ברור שהמעצר לא היה מוצדק ולא נעשה בתום לב. ולא רק זה. התיק של הנפגעת עוכב בפרקליטות חודשים רבים, בטרם נסגר מחוסר אשמה, כדי לפגוע בה עוד. |
|
||||
|
||||
פיצויים משלמים בהליך פשרה שקיבל תוקף של בית משפט או כי כך נפסק בפסק דין חלוט. אני מניח שהייתה כאן פשרה שקיבלה תוקף. במקרה כזה מדטמני ביטול ההליך הפלילי היה מתבקש. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |