|
||||
|
||||
נושא המערכון הוא לא בקשה להטבות. נושא המערכון הוא זילות השואה, והבקשה ל"אפליה מתקנת" במערכון היא הדגמה של הרעיון. בניגוד להמלצתו של צ'כוב, אצלך אם במערכה הראשונה היה רובה תלוי על הקיר הוא יישאר שם עד אחרית הימים, ושום דבר לא ישנה את זה. |
|
||||
|
||||
משתתף שמכנה את עצמו dracula אמר שלו הציגה את המערכון להקה גרמנית בגרמניה, לא הייתה לו שום בעיה עם זה. דבריו אלה די הפליאו אותי, כי חשבתי שברור לכול שיהיה מדובר באנטישמיות טהורה, ולא חשבתי שיימצא לו כאן שותף לדעה. אבל לפי ההסברים שלך, נראה שגם לך לא הייתה שום בעיה לו היה מועלה מערכון כזה בגרמניה, כדי לעשות סאטירה על זילות השואה. האם אכן אתה שותף לדעתו? |
|
||||
|
||||
לא. |
|
||||
|
||||
היה פה אחד, דב אנשלוביץ, שאמר שאין לו בעיה עם אנשים שיורים זיקוקים בתוך בתים של זרים כי מכבי לקחה אליפות. האם אכן אתה שותף לדעתו? |
|
||||
|
||||
לא. |
|
||||
|
||||
מכבי לקחת אליפות? משונה, חשבתי שחיפה. _____________ החיפאים המטורללים האלה חושבים ש"מכבי" הוא שם ג'נרי |
|
||||
|
||||
_________________ בדיוק! לך תסביר לאנשים ממדינת תל-אביב את המציאות כפי שהיא בה הם חיים להם ״שם״, בצד השני של החומה, באחד מהישובים בדרום (ממש בעוטף עזה, כפי שלמדנו בשבועות האחרונים). |
|
||||
|
||||
"משתתף שמכנה את עצמו dracula אמר שלו הציגה את המערכון להקה גרמנית בגרמניה, לא הייתה לו שום בעיה עם זה" לא אמרתי את זה ואל תחליט בשבילי מה אני חושב או אומר, תודה. שאלת אותי אם הייתי חושב שהמערכון הוא אנטישמי אם היו מציגים אותו הגרמנים ו*על זה* עניתי שלא. ולדעתי: בשל ההיסטוריה הגרמנית זה אכן זילות השואה וחוצפה ממדרגה ראשונה אם וכאשר הם מעזים להרכיב מערכונים עם בדיחות שואה ו/או איזכורים לשואה בלי קשר בכלל לאם המערכונים האלה הם אנטישמיים או מפארים כל אדמה עליה צועד מישהו מהעם הנבחר. זה שזה חוצפה ו/או מריח רע, זה לא אומר שזה אנטישמי. שואת העם היהודי היא שלנו כדי לבכות, לכאוב, לכעוס, לא לשכוח וכן אפילו לצחוק (צחוק מריר כזה, אבל מכל הלב) בגללה. בשבילהם היא מקסימום כדי להשפיל ראש ולהתבייש בחלק הזה של ההיסטוריה המכוערת שלהם. כל זה לא קשור לעובדה שהמערכון לא אנטישמי בשום צורה או אופן. אפילו לא קצת. |
|
||||
|
||||
חבל שלא פרטת טיפה יותר כאשר אמרת שגם לו הציגו הגרמנים מערכון כזה בגרמניה הוא לא היה נחשב אנטישמי. מתשובתך זו הסקתי שלא הייתה לך שום בעיה עם הצגתו שם, ואני חושב שזה די מובן מאליו לחשוב כך כשלא מסבירים יותר. אבל אתה כנראה אדם מורכב יותר ממה שחשבתי, וסבור שזה לא אנטישמי אבל חוצפה ומריח רע, ובפרוש הייתה לך בעיה עם זה. צר לי שבחשיבתי הפשטנית איני מגיע לרזולוציות כאלה. |
|
||||
|
||||
הכל טוב. אני בהחלט אדם מורכב והראיה הכי משכנעת לכך היא שכל כמה ימים אני מתפרק :-) יש סטנד-אפיסט בריטי, ריקי ג׳רבייס שמו, שגם אם לא אוהבים את סוג ההומור שלו (אני כן), יש לו עמדה משכנעת (לדעתי) לגבי האופן בו צריך להתיחס להומור/בדיחות/סאטירה שמזעזעים אותנו ומוציאים אותנו מה-Comfort Zone שלנו. מאוד חשוב לזהות בהצלחה את ה-Target של הבדיחה ואם היא מגיעה ״ממקום טוב״ או ממקום שרק רוצה לפגוע/לזעזע/להשפיל. פעמים רבות המטרה של הבדיחה והעמדה שמסתתרת מאחורי הבדיחה אכן מסתתרות ברזולוציה מאוד גבוהה. כמובן שלפעמים בדיחות הן סתם חצופות ומצחיקות, אפילו אין בהן שמץ של אמת. ספציפית לגבי המערכון: אפשר לראות את המערכון ולהתיחס אליו כפשוטו כ״צוחק על יהודים״ או ״מבקר את מדיניות ישראל״, כאילו המערכון טוען שאלה עושים *בדיוק* את מה שמתואר במערכון ואז לבחון את המציאות, לגלות שמה שקורה במציאות הוא לא מה שמתואר במערכון ואז מזה להסיק שהמערכון שקרי ומשום שהוא שקרי וצוחק על יהודים באמצעות שקרים אז מזה קל להסיק שמדובר ביצירה אנטישמית. אפשר לעשות את זה, אבל זה טעות. הגזמה, הפרזה ומראה עקומה לחלוטין של המציאות זה הלחם והחמאה של קומדיה ומערכונים סאטיריים. זה לא סרט דוקו שמנסה לתעד את קורות העם היהודי. החץ של המערכון לא מופנה בכלל למשהו ספציפי במדיניות הישראלית או למשהו שעם ישראל עשה בנקודה היסטורית זאת או אחרת. לכן זה לא פלא שאתה לא מצליח למצוא דוגמה ספציפית של ״מתי עשינו דבר כזה? תנו דוגמה אחת!״. החץ מופנה בכלל כלפי משהו הרבה יותר מופשט מזה. המערכון משתעשע ומבקר *סנטימנט* מסוים בתרבות שלנו. כולם מכירים טוב מאוד את הסנטימנט הזה, פגשו אותו המון פעמים במהלך חייהם וידעו לזהות מיד במה מדובר. בגלל זה המערכון הזה מצחיק את רובנו. אנחנו מיד מבינים ומזהים על מה הם מדברים. |
|
||||
|
||||
בפסקה האחרונה שלך הצלחת לשים את האצבע על מה שחמק ממני ולא הצלחתי לבטא. שאפו. ואולי זה המקום לדבר על מקומו של הצחוק בתרבות האנושית. אמש חבר הזכיר שכשהיה בטיול ביפן כל האנשים ברכבת התחתית נראו לו עצובים. אף אחד לא חייך. נזכרתי שכשהייתי בהונגריה קיבלתי בתחתית את אותו רושם. אבל עכשיו אני חושב לעצמי שגם ברכבת בארץ אף אחד לא מחייך. הצחוק הוא פעילות חברתית, וכשאנשים נוסעים בתחב''צ לעבודה הם לא עוסקים בפעילות חברתית. הבן הבכור שלי משחק הרבה במחשב, וזו פעילות חברתית עבורו. הוא משחק בקבוצה קטנה שמדברת בזמן המשחק בדיסקורד. לא פעם אני שומע אותו שואג מצחוק. הואיל ואני שומע אותו צוחק נחה דעתי שהוא עוסק בפעילות חברתית גם כשהוא ספון בחדרו. |
|
||||
|
||||
מה שכתבת בסוף זה מה שאני כתבתי בתגובה 738867? לא, זה בסדר, אני לגמרי מפרגן על זה שאתה קיבלת את השאפו של אריק ולא אני. |
|
||||
|
||||
די אותו סנטימנט בניסוחים שונים. זהירות! במשפט האחרון אתה מסתכן בכך שיאשימו אותך בשנאת פולנים. |
|
||||
|
||||
(-: |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |