|
||||
|
||||
בזמנו הצבעת על הפער הבלתי נתפס בין דיווח %-י ההתחסנות הכללי לבין הדיווחים המפולגים למקומות יישוב. המסקנה היתה למשל שהחרדים מתחסנים הרבה פחות מן המגזר הכללי. יותר מאוחר הצבעתי על כך שהדיווחים הללו סותרים באופן בלתי ניתן ליישוב. % ההתחסנות ביישוב המתחסן ביותר (עומר) לא הגיעו ל-% ההתחסנות הכללי הממוצע. מאחר וחלף מספיק זמן, ולא נחשד בחנופה למגזר שבאמת לא מגיע לו פרס על התנהגותו בזמן המגיפה, אפשר כבר להעלות השערה, מה קרה כאן. נראה לי ש% ההתחסנות הכללי המפורסם בלוח הבקרה מחושב מתוך כלל הישראלים המיועדים להתחסן (לא כולל ילדים, מחלימים, נשים בהריון וחולים עם בעיות במערכת החיסון). % המתחסנים לפי מקומות יישוב המתפרסם באותו מקום הוא כנראה לפי סה"כ תושבי המקום. מסיבה זו ברור ש-% החיסון בישובים חרדיים נמוכים מאד (אוכלוסיה צעירה) ואין למידע הזה משמעות מיוחדת. כאמור, התנהגות החרדים בקורונה היתה בלתי נסבלת עד כדי כך שלפחות לטעמי אין שום טעם להדבר איתם אלא במו"מ של תן וקח. ועדיין, צריך להזהר ולא חהאשימם בהאשמות שווא. בסה"כ לא היתה שום סיבה לחשוב שלחרדים יש בעיה כלשהי עם חיסונים. הם לא סיינטולוגים ולא חסידי המדע הנוצרי. |
|
||||
|
||||
הנתונים מהשבועות האחרונים מראים שגם בגילאי הסיכון (מעל גיל 60) הם פחות מתחסנים בפקטור 3 בערך יחסית לחילונים. אין לי כח לחפש קישור. |
|
||||
|
||||
סיבה אפשרית לחרדים מסוימים לא להתחסן: החיסון מקלקל את קידוש השם שבתפילה או הלימוד תוך הסיכון לקורונה. |
|
||||
|
||||
אני רוצה להתיחס לדבריך באופן עקיף. יש לחרדים נטייה לזרוק הרבה דברים על ה"פורשים" (העדה החרדית הירושלמית, הסאטמרים, תולדות אהרון ונטורי קרתא). אבל מדובר בחברה רבנית עם מנטליות עדר. אנחנו לא שומעים יותר מדי על רבנים גדולים של הפורשים. מתקבל הרושם הברור שמדובר בקבוצות קטנות מאד וסרבנים בודדים. כמה משפחות של 10 נפשות יכולות להתקיים ללא הביטוח הלאומי והכספים הייחודיים? רוב החרדים הם שומרי החוק הרבני ולכן מערכת האכיפה החרדית על "עבריינים" היא עלובה. במילים אחרות החרדים פוטרים עצמם מאחריות קולקטיבית למה שעושים ה"עבריינים". ולכן כל מיני מטורפים ואידיוטים הרוצים להמית עצמם באוהלה של תורה אינם שונים מכל מיני סרבנים חילונים. מאחר ואף רב ידוע לא המליץ לא להתחסן, אני לא חושב שיש לחרדים סיבה כלשהי לא להתחסן. אם הרבנים גם יורו להם בפועל להתחסן, אני מניח שרובם הגדול יתחסן. זה די צפוי שחלקים גדולים בציבור החרדי, הערבי ועוד ציבורים אחרים, שאינם רואים מבט לחדשות בשמונה בערב, לא ירוצו להתחסן ראשונים (מה גם שרבים מהם כלל לא צריכים להתחסן). אם מישהו יודע להציג ראיות להתארגנות חרדית נגד התחסנות שיציג אותן. להיטפל לאנשים וקבוצות על סמך השערות והערכות זה מיותר. |
|
||||
|
||||
'החיסון מקלקל את קידוש השם שבתפילה או הלימוד תוך הסיכון לקורונה' אם זאת חידה אני פורש. אבל אם לא -אנא אסבר לי מה בין ; חיסון,קידוש,השם,תפילה או לימוד וקורונה או שאני צריך לשנן את ידיעותי בהלכות חיסונים. |
|
||||
|
||||
אני לא יכול להתחייב אם כתבתי את זה כבדיחה או ברצינות, אתה תוכל לעזור לי להחליט. אני מקווה שתרשה לעצמך לקרוא את המאמר הזה של רבקה נריה בן שחר, שממנו ההשראה. ציטוט אחד מרכזי מתוכו: "החרדים מקריבים את הבריאות הפרטית והציבורית שלהם (ולא רק שלהם), ולעתים את חירותם, על מזבח השייכות לקהילה. אם בימים כתיקונם הקורבן הנורמטיבי הוא ללמוד בישיבה, עכשיו הקורבן הנורמטיבי הוא ללמוד בתנאים של פיקוח נפש. זה האיתות החברתי, והוא גדל — פרדוקסלית — ככל שהסיכון גדל." |
|
||||
|
||||
קראתי בעיון. ומה שכתבת לדעתי לא הייתה בדיחה. עניין הקהילה הוא העניין המרכזי בחברה החרדית האשכנזית החסידית עוד משחר היווסדה אי שם ביערות אוקראינה. זר לא יבין זאת כולל חלקים גדולים בתוך החברה החרדית עצמה. עוד לפני 10 שנים הבנתי זאת לעומק וביתר שאת . ישבתי עם אחד העובדים החרדים לשיחות עבודה, בחור מאוד מבריק ולא טיפש. בשיחות הפרטיות בימי הקיץ הלוהטים אני שואל אותו : תגיד, מה הקטע שלכם עם הבגדים המוזרים ? מה העניין הזה ללכת בלב המדבר המחורבן במדינה הזאת עם זנבות של שועלים על הראש . יש לכם איזו בעיה נפשית שאתה רוצה לספר לי ? [א] תשובתו הייתה מאוד ברורה. אני חי בקהילה שבו מהיום שאני נולד ועד שאני מת אני שייך לה. אני מת לשרוף את הבגדים המוזרים האלו ואני מרגיש שאני שייך לבגדים הללו רק כשאני לובש אותם עם כל הקהילה. אבל כשאני לבד - גם אני מבין שאני מוזר. עכשיו תסביר לי איך אתה רוצה שאני אעזוב את החממה הזאת ? בשבילו זאת חממה למרות שאני רואה גטו. אבל האמת שיש מחיר לגטו גם אם הוא מזהב. 'מהלידה ועד המוות' 1 זאת הסולידריות היחידה של הקבוצה החרדית החסידית שהייתה קטנה פעם והיום היא גדולה ואין לאף אחד מושג מה עושים.2 צריך קצת יותר משכל , ג'ל בבלורית או שפתיים סטייל לוי כדי לנסות לחשוב על זה. אתה מבין את מהות הסולידריות הזאת ? יש אפשרות בכלל בחברות המונים לקיים סולידריות שכזאת. אני חושב שלא ולכן זה מתחיל להסדק . [א] עניין הלבוש [ או השפה - אידיש ] הוא הדוגמא הכי בולטת לצורך של החברה הזאת במדים ובמשהו שיקשור אותם חזק . הן מסתמכים על מקורות לא הכי מדוייקים בעניין של 'לא שינו לבושם ואת שפתם ' . אין משהו קדוש בשטריימל . יש משהו קדוש בזה שאני שונה ממך. אין משהו קדוש באידיש. 1 כשהתינוק נולד , האישה נוסעת לבית החלמה ליולדות שמשולם כמובן על ידי הקהילה ובמשך כל השבועיים או יותר לפי מידת הצורך בחורות מנוסות הולכות לבית ומתקתקות את הכל עד שהאמא חוזרת. וזה ממשיך עד שהילד מתחתן וחוזר חלילה . 2 בהפגנות האחרונות היו סימנים של התפרקות טוטאלית של הצעירים החרדים שאין להם כלום מה להפסיד. |
|
||||
|
||||
הזכרת לי את הבדיחה על המרכזניק והמחבל. |
|
||||
|
||||
אני יכול לנחש את הפאנץ' ליין, אבל ספר (זה גם יעזור לי להסביר לקוזמו). |
|
||||
|
||||
אגב, זה רק הסבר, במידה המאוד מצומצמת שזה הסבר, לתופעה שאין לי בכלל מידע מוצק אם היא קיימת. |
|
||||
|
||||
מרכזניק הולך לתומו כשלפתע קופץ עליו מחבל ומבקש לשחטו חיים. המרכזניק מתחנן שיתן לו לומר תפילה אחרונה, המחבל מסכים והמרכזניק מברך ברגש בשם ומלכות: ״בא״י אמ״ה אשר קידשנו במצוותיו וציוונו למות על קידוש השם!״ המחבל מתרגש עד דמעות, מניח למרכזניק ופונה ללכת, אך הלה רץ אחריו בדחיפות כשהוא מסמן על צווארו: ״מממ! מממ!״ |
|
||||
|
||||
הבדיחה מוצלחת, אבל מישהו יכול להסביר לי מה זה 'מרכזניק'? |
|
||||
|
||||
תלמיד ב"מרכז הרב"? |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |