|
||||
|
||||
מעניין, בתמונת המצב שהבאת מ 4/4 היו כ 7400 מקרים פעילים, ומהם 734 מאושפזים (כמעט 10%), ועכשיו יש 6900 מקרים פעילים, אבל רק 224 מאושפזים (רק 3.25%). שיעור המאושפזים מבין המקרים הפעילים כעת הוא רק שליש מזה שהיה באפריל. לעומת זאת, שיעור המקרים הקשים מבין המאושפזים לא השתנה בהרבה, ואפילו עלה קלות מ 17.2% באפריל ל 19.2% כעת. כלומר שסיבה מספר 4 מתגובה 721226 לא מגובה בנתונים (אלא אם הוקשחו מאז להיום הקריטריונים לאשפוז, ואז זו יכולה להיות סיבה מס' 5 שם). |
|
||||
|
||||
בלי קשר לדיון בינך לבין גורביץ, אתמול היה יום חריג בקפיצה של מספר המאושפזים. אני עוקב אחר מספר המאושפזים hos כבר 18 יום, כי מבין כל המספרים שנופלים עלינו מספר זה נראה לי הכי נאמן כאינדיקציה למצב התחלואה (בשאר המספרים יש רעשי אינפורמציה קשים עד כדי עירפול המצב). אילו הם השינויים במספר hos ב- 18 הימים האחרונים: 1) ב 10 הימים הראשונים הייתה עליה יומית של 5 אחוז ב hos. 2) ב 7 הימים הבאים הייתה יציבות ב hos או עליה ממוצעת של 1% . 3) אתמול הייתה עליה של %17 במספר hos. לא מבין כרגע מה פשר הקפיצה החריגה ב hos שאירעה אתמול. יתכנו שני הסברים לפחות: 1) שינוי מגמה, דהיינו עליה משמעותית בתחלואה. 2) התפרצויות ספורדיות שאירעו במקרה כולן אתמול. למשל, לפני מספר ימים דווח על התפרצות באחד מבתי האבות וכידוע, בגילאים 80+ אחוז חלק ניכר מהנידבקים ניפגע מהמחלה בצורה משמעותית. אני ממתין לשינויי hos ב 6 הימים הבאים כדי לגבש איזושהי דעה (ששווה משהו). |
|
||||
|
||||
אם להוסיף על ההטעיה המתמשכת במספרי אינפורמציה כללית עכשיו — מאז אתמול בערב (שעה 20 בערך), אין שום פירסום מסודר ממשרד הבריאות לגבי מספרים. במקום זאת זורקים עלינו מספרים מפה ומשם שניראים מניפולטיביים לצורך הפחדה. אף אחד לא מספר לנו שאתמול ניבדקו 15000 בעוד שלשום נעדרו י רק 10000. אף אחד לא מספר לנו שבכפר קאסם יש התפרצות גדולה, שאולי השפיעה על שאר הנתונים. אף אחד לא מספר לנו שהשבוע התחילו במערך בדיקות חדש של בדיקות סרולוגיות, כמו כן אף אחד לא מספר לנו שהבדיקות הסרולוגיות החדשות אינן לפי מידגם מייצג אלא לפי מידגם מוטה לצורכי נוחות של הבודקים. בקיצור: אני ממשיך לדבוק במעקב מספרי hos במיצוע של שבוע ומיצוע של שבועיים, כי במספרי hos אילו קשה לעשות מניפולציות. כמו כן מעמיק החשד שלי שיש מניפולציות מכוונות במספרי הבדיקות ותוצאותיהן כדי לעבוד על הציבור ולהפחיד אותו בזמן שנוח להפחיד. |
|
||||
|
||||
חוץ ממניפולציות זדוניות, יש הסבר נוסף לקיום בלבול בנתונים. אף אחד לא באמת שולט במצב או יודע מה באמת קורה ולאף אחד אין באמת אינטרס לשלוט במצב או לדעת מה בדיוק קורה (כי אז הוא האחראי על שליטה במצב או על מה שבאמת קורה). המדינה מנוהלת על ידי אנשים שדואגים כל אחד לתחת האישי שלו ולא על ידי אנשי מקצוע שעובדים למען הציבור. אם/כשהמצב יהיה גרוע יותר באופן מובהק, בלי אפשרות לשחק עם הנתונים, גם אז הנתונים יהיו לא רלבנטיים. ביבי יאשים את חוסר המשמעת של האוכלוסיה (או אולי את השמאלנים בפרקליטות) ויקבל פטור מלא מאחריות. |
|
||||
|
||||
> לאף אחד אין באמת אינטרס לשלוט במצב או לדעת מה בדיוק קורה לא מדויק. לסטטיסטיקאי הראשי דווקא יש אלא שמשרד הבריאות מתעלם ממנו בטענה הניצחת "למה מה?". |
|
||||
|
||||
פשוט צריך בדחיפות לחוקק את חוק מעקב השב"כ אחרי האזרחים, ומה יותר עוזר ממספרי נדבקים היסטריים? בדיקות זה לא דחוף, סקרים סרולוגיים זה לא דחוף, קטיעת שרשראות הדבקה? הצחקתם אותנו. מה שדחוף זה מעקב אחרי האזרחים, ויפה שעה אחת קודם. |
|
||||
|
||||
זה פשוט פסיכי. המדינה הזאת ירדה לגמרי מהפסים ואין שום כוח פוליטי שיכול לעצור את זה (משתמשים בקולות של אלה שהיו מתנגדים לזה כדי לתמוך בזה). בית משוגעים. גנץ הוא הפוליטיקאי שעושה הכי הרבה נזק בפוליטיקה הישראלית בהיסטוריה של המדינה ונראה שהוא רק התחיל. בלעדיו לפחות היתה איזו אופוזיציה שיכולה איכשהו קצת להפריע לשלטון ביבי וביבי היה מתנהל בצורה זהירה יותר. באיזה עולם לעזעזל הליכה לעוד סיבוב בחירות זה יותר גרוע מהפיאסקו הגנצי הזה? עדיף כבר ביבי בשלטון עם קואליצית ימין של 61 עד 65 מנדטים מאשר המצב הנוכחי. |
|
||||
|
||||
''הסדר זמני, למשך כשלושה שבועות'' ''לסייע במהלך תקופה זו במקרים פרטניים וייחודיים'' ''מתוך כוונה להסדיר חקיקה ראשית בנושא.'' ואנחנו יודעים איך זה נגמר. |
|
||||
|
||||
כמה מעניין שבמרץ עם מספרים כאלה היינו רואים את רוה''מ כל ערב בטלויזיה, ועכשיו הוא שקט כמו דג. אני חייב לומר לזכותו שאת המטרות שלו באותן הצגות במשבר הקודם הוא השיג באופן מושלם. |
|
||||
|
||||
המצב במרץ היה הרבה יותר מפחיד משום שקצב ההדבקה היומי בקרב החולים הקשים היה הרבה יותר גדול. כשאני מנסה לחשוב במה הממשלה כשלה בטיפול במגפה, הדבר העיקרי שעולה בדעתי הוא שעם פתיחת המשק היא לא הפחידה די את הציבור ולא נקבה בקנסות גדולים פי 100 למפרי ההוראות. התנהגות הציבור היא שערורייתית. אתה רואה מעט מאד אנשים שיש להם בכלל מסכות, והחלק הקטן שיש לו מסכות עוטה אותה על הסנטר1. אנשים מתקרבים זה לזה ומדברים זה עם זה ללא שמירה על מרחק, ולפעמים חלק מהם שכן עוטה מסיכה כמו שצריך, מסיר אותה כשהוא פוגש מכר ומתחיל לשוחח אתו כדי שיהיה לו יותר נוח לדבר. הציבור כאילו זועק: אנחנו רוצים סגר, והממשלה לא מגיבה כיאות. 1 יצא לי כבר מספר פעמים לפנות לאנשים שאני לא מכיר, ולומר להם שאם יעטו את המסיכה על התחת במקום על הסנטר זה יהיה לא פחות מועיל, ואולי אפילו יותר. |
|
||||
|
||||
מספיק כבר עם להאשים את הציבור ואת הש''ג. מחדל חוסר העשייה של משרד הבריאות במאי-יוני מגמד את המחדלים ממרץ-אפריל, כשאז גם פעלו ביותר לחץ וחוסר וודאות ובתנאים הרבה יותר קשים. ואם יש מישהו שאחראי להתנהגות הציבור זו הממשלה שלימדה אותו היטב במשך חודשים שאי אפשר לסמוך על שום מילה שהיא אומרת. |
|
||||
|
||||
אני קורא מה שאתה כותב, וגם עוקב אחרי המציאות, ואני לא מבחין בקשר ביניהם, אבל כנראה לעניין הזה לא יימצא פתרון. הציבור אינו הש''ג. רק הוא יכול למנוע את העליה המתקרבת בתחלואה עד לסתימת בתי החולים. אי אפשר לעשות זאת בעזרת כל מיני פטנטים שאתה מדבר עליהם. |
|
||||
|
||||
לא רק איתי אתה לא מסכים, אלא גם עם כמה וכמה צוותים של רופאים ומומחים, כולל אפילו אותו צוות שייעץ למל"ל במשבר הראשון בראשות פרופ' ווקסמן ששצלצלו בפעמונים כבר במאי, אבל ללא הועיל. |
|
||||
|
||||
לפחות בקישור הראשון שאותו אני יכול לקרוא איני מוצא שום דבר שסותר את מה שאני אומר. |
|
||||
|
||||
מהקישור השני: "כדי שהמצב הזה יישמר לאורך זמן, נדרשת תחזוקת המכונה שעצרה את הקורונה בישראל בפעם הראשונה. חברי הצוות ממליצים לממשלה לנקוט שלושה צעדים עיקריים: הקמת גוף תחקור מהיר של חולים, "מחשוד לבידוד"; הפעלת מרכז מידע לאומי על משבר הקורונה ומינוי יחידת טיפול במצבי חירום במשרד הבריאות. בלעדיהם, הם סבורים, המדינה אינה ערוכה לטיפול בהתפרצויות חוזרות. משרד הבריאות אמנם הודיע על הכוונה להקים גוף תחקור מהיר, אבל בפועל עדיין לא הוקצו לו די תקנים ותקציבים ועבודתו טרם החלה. לדעת הצוות, חיוני לוודא שהגוף מצליח לוודא סגירת מעגל — בידוד החולה תוך 48 שעות וזיהוי יותר מ–85% מהאנשים שעמם היה במגע. לדברי וקסמן, הערכת משרד הבריאות שהדברים מתבצעים כעת תוך 36 שעות, בשל מיעוט החולים והבדיקות, "לא קשורה למציאות בכלל. ההתנגדות של משרד הבריאות נמשכת. לאורך כל הדרך, היו שם אנשים שניסו להכשיל את היוזמה". בר־יוסף אומר כי "במדינות מזרח אסיה הצליחו לבלום את הקורונה בלי סגר כללי בזכות מנגנון יעיל לאיתור וקטיעת שרשראות ההדבקה. הם נכוו במגפת הסארס והם באו מוכנים. ישראל, כמו הרבה מדינות, שמעה על הנגיף בסין וסלח לי — היא לא הזיזה את התחת בזמן". אריאב מוסיף כי זיהוי החולים החדשים בזמן דומה למאמץ של מערכת הביטחון לאתר מחבל מתאבד. "הזמן הוא המרכיב הקריטי. איתור שרשרת ההדבקה חייב להתבצע במהירות. בלי סמכויות לגוף תחקור, זה לא יקרה". "וקסמן אומר כי אינו שקט לנוכח פתיחת המשק מחדש, משום שלא נעשו צעדי ההכנה הללו, הדרושים להתמודדות עם גל שני של הנגיף, אם יפרוץ. "כשיש בעיה בהכנות, הכלי שנשאר זה הסגר. אם נפעיל אותו שוב, זה אומר שנכשלנו בהיערכות". בר יוסף מסכים: "אני לא מצליח להבין את האדישות שאופפת את המערכת אל מול המחיר הבלתי נסבל של הסגר אם יוטל שוב. פקידי ציבור אומרים לנו שסגרו את הפערים. אבל איזו עבודת תחקיר נעשתה מאז? איך תפקדנו במשבר? בזכות המהלכים שהמדינה נקטה, הרווחנו זמן. צריך לנצלו. אי אפשר להפסיד עוד פעם מיליארד שקל על כל יום סגר". |
|
||||
|
||||
ולעומת זה מצאתי שם הצדקה לצעדי הממשלה שבלמו את המגיפה, שלדעתך שאותה הבעת כמה פעמים, נעשו רק כדי לעזור לענייניו האישיים של נתניהו. |
|
||||
|
||||
לעניין המעקב אחרי אזרחים, פורסם ששליש מהחולים בתחילת המגפה נמצאו בעזרת הכלי הזה. לכן הוא חשוב לקטיעת שרשרת ההדבקה, לדעתי, יותר מכל מיני סרולוגים ועוד מלים קשות למיניהם, ואני גם לא מבין מה בדיוק הבעיה. |
|
||||
|
||||
"חשוב יותר מכל מיני וגו' " - את זה הסקת כי שליש יותר גדול משני שליש? לפחות הסייפא שלך לא מפתיעה אותי. |
|
||||
|
||||
השני שליש היו ברובם חולים פעילים שבאו להיבדק. |
|
||||
|
||||
מאיפה אתה יודע? עד כמה שאני זוכר, כשפורסם ששליש המחולים המאומתים אותרו ע"י מעקב השב"כ, חלק מהקריטריונים לקבלת בדיקה הוא קיומם של תסמינים. *כל* החולים היו "חולים פעילים שבאו להיבדק". |
|
||||
|
||||
המעקב של שב"כ איתר שליש מהחולים. מתוך אותו שליש, שליש אותרו *גם* באמצעים אחרים, כך שהתרומה השולית של מעקב השב"כ היא כחמישית. 80% מהחולים אותרו ע"י "כל מיני סרולוגים ועוד מלים קשות למיניהם", וזה כשאותם סרולוגים וכו' סובלים ממחסור קריטי של תקנים. |
|
||||
|
||||
במחטף, באישון לילה, הכנסת מאשרת לממשלה לעקוף את סמכויותיה. אולי בכלל הגל השני מטרתו (אי) המשך הדיון במשפט נתניהו בעוד 10 ימים? |
|
||||
|
||||
בית הנבחרים הצביע הצבעת אי אימון בבית הנבחרים. הציטוט של חיות יכנס לדפי ההיסטוריה כדוגמה לשאננות, ניתוק ואי הבנת התהליכים, בעת התרחשותם, שהובילו את מדינת ישראל מהיותה דמוקרטיה פרלמנטרית להיותה דיקטטורה לכל דבר. "הטיעון הזה לא במקום. שום מבצר לא נופל. דיברנו על פופוליזם קודם, זה פופוליזם באותה מידה. לא ייתכן שצד יעמוד כאן ויגיד שאם לא נקבל את עמדתו המבצר נפל". הטיעון אליו התיחסה חיות היה טיעון מדויק ונאמן למציאות. זה אפילו טריביאלי - לתת לנאשם בפלילים את כלי העבודה להגן על עצמו באמצעות ניצול כוח השלטון שניתן לו, זה מתכון ברור לשחיתות, פגיעה במוסדות המדינה והתפוררות המערכת מבפנים. הנאשם בפלילים וחברי ממשלתו העלובים מכחול לבן השתמשו בתירוץ ״קורונה! מצב חירום! אמאל׳ה!!!!״ כדי להעביר חוקי הסמכה. הם ימשיכו עם המגמה הזאת משום שאת הגבול הם כבר עברו ואנשי כחול לבן הרשעים (כן, כבר אפשר להגיד שהם רשעים ולא סתם טפשים) שרפו כבר את הסולם איתו הם טיפסו על העץ. מי שחושב שהם סיימו ויסתפקו בזאת, עדיין לא הבין את התהליך שמתרחש פה. לשימחת אויבי ישראל, מדינת ישראל החליטה לעשות את העבודה בשבילם ולשרוף את מוסדותיה שלה עצמה. עם מערכת פוליטית כזאת, מי בכלל צריך אויבים? |
|
||||
|
||||
מנסים לנתח עם מעט נתונים מערכת מרובת משתנים. מספר נדבקים, מספר בדיקות, מספר מאושפזים, מספר מונשמים, מספר אנשים שקוראים להם יוסי אבולפיה. לכל הנתונים הללו (בפני עצמם) אין שום ערך להבנת המציאות. יכולים להיות הרבה דברים. סתם דוגמאות: יכול להיות שבהתחלת האירועים מיהרו יותר לאשפז אנשים או להחליט להנשים מקרים קשים בעוד היום הנטיה היא יותר לשחרר אנשים שאין יתרון בהשארתם בבית החולים. אולי היום גם מעדיפים מקרים מסוימים לא להנשים (בעוד בהתחלה נלחמו ״כמו אריות״ על כל נדבק עם מחלות רקע קשות) כי אין בכך שום יתרון על סתם לא לעשות כלום. יכול להיות. אולי. מי יודע. אין לנו את הכלים לבדוק את הדברים הללו. אקדמאים, אינטלקטואלים וסתם קנטרול פריקס - שחררו. אין לכם שליטה על הסיטואציה. אתם לא יודעים כמעט כלום, בדיוק כמו אלה שמנהלים את המשבר. בדיוק כמו כולם. |
|
||||
|
||||
יעקב אבולעפיה :) וכן, אני מנסה להגיע למסקנות ממידע לא מדויק ורועש, במערכת מרובת משתנים. זה תחביב שלי מזמן. לפעמים זה עובד. |
|
||||
|
||||
אפשר לזרוק קוביות במקום להציץ בנתונים. גם זה לפעמים עובד. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |