|
||||
|
||||
רוסיה כישות קיימת רק משנות ה־90? אולי של המאה התשיעית לספירה? מה עם הרפובליקה הסובייטית של רוסיה (שהייתה עיקרה של ברית המועצות (שכונתה, פעמים רבות, "רוסיה"))? שאלות? |
|
||||
|
||||
רוסיה - "הפדרציה הרוסית" - הפכה להיות מדינה עצמאית ב-1991. "הרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיה" היתה חלק מברית המועצות עד -1991. |
|
||||
|
||||
נסיכויות רוסיה היו קיימות עוד לפני השיטפון המונגולי של סאבוטאי. עם התפוררות הקיסרות המונגולית התגבשה לה רוסיה כמדינה תחת מלכותם של הצארים. התרבות הרוסית של הרוסים כעם וכמדינה קיימת כבר מאות שנים, בשונה מהתרבות הישראלית שגם אם נטלה מאפיינים מסוימים מהתרבות היהודית, שונה ממנה לגמרי, ואין לומר שתרבותו של הישראלי יושב פתח-תקווה דומה או זהה לתרבותו של חבר הקהילה היהודית באנטוורפן, מוסקבה, בואנוס איירס או מונסי. |
|
||||
|
||||
אנחנו מדברים על פאן מאד מסויים של ה"תרבות" - על תרבות האוכל. האם אתה טוען שהמטבח הרוסי לא השתנה מאז שלטון הצארים ועד ימינו? שהשינוי בין המטבח הרוסי היום למטבח הרוסי לפני 1,000 שנה קטן מהשינוי שעבר בין המטבח היהודי לפני 1,000 שנה למטבח הישראלי? איך אתה מודד את זה - וכמה זה באמת משנה לצורך העניין (ז"א, האם מידת השינוי לאורך זמן היא המדד שלך ל"הולדתו" של מטבח חדש)? |
|
||||
|
||||
ברור שהוא השתנה מאז. לדוגמה, הוודקה הרי מיוצרת היום בעיקר מתפוחי אדמה. לעומת זאת, אתה טוען שהוא השתנה בצורה מהותית כל כך בשנת 1990, והסיבה לכך לא ברורה לי. |
|
||||
|
||||
"אתה טוען שהוא השתנה בצורה מהותית כל כך בשנת 1990" - אני טוען בדיוק את ההפך. הפונז הוא זה שטוען שיש קשר בין השנה שבה הוקמה המדינה לשנה שבא "נולד" המטבח שלה. |
|
||||
|
||||
ישראל היא מדינת מהגרים. בעשור שלאחר הקמתה, היא הכפילה את אוכלוסייתה. גם רוב אותה האוכלוסיה הגיעה ממדינות שלא מהאיזור הקרוב. לכן גם אם 1948 אינה השנה, אפשר לדבר על כמה עשרות שנים קודם לכן. |
|
||||
|
||||
ואתה טוען שהאוכלוסיה הזאת הגיעה מואקום קולינארי? |
|
||||
|
||||
לא. היא הגיעה ממקורות שונים. התוצאה של החיבור היא המטבח הישראלי. לדוגמה, מצה מרוחה ב''השחר'' לא הייתה קיימת באיטליה, גם אם שם הומצא ממרח השוקולד. להם לא היה האילוץ המוזר של אכילת מצות. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי, זאת דוגמא למה? במה אתה חולק עלי? |
|
||||
|
||||
זאת אומרת שחילופי השלטון ברוסיה לא גרמו לשינוי תרבות האוכל המקומית. אבל הקמת מדינת ישראל והגירתם של המונים מכל קצווי תבל, כשכל עדה מביאה איתה סגנונות בישול ומאכלים שונים, זו נקודת מפנה שיוצרת שינוי ומגבשת רפרטואר חדש. |
|
||||
|
||||
תיקח שתי מדינות תיאורתיות: מדינה אחת (נקרא לה, לצורך הדיון, "צפון קוריאה") קמה ב-1948 אבל הקמתה לא גוררת גלי הגירה, ומדינה שניה כמה ב-1707, אבל שינויים גיאופוליטיים גורמים לגלי הגירה של המונים לאותה מדינה החל משנות הארבעים של המאה ה-20 (לצורך הדיון, נקרא לה "בריטניה"). באיזה משתיהן, נראה לך דביר, שהשינויים בתרבות האוכל יהיו דומים יותר לישראל? |
|
||||
|
||||
ברור שבמדינה השניה. במקרה הראשון הקמת המדינה לא נוגע לעניין המטבח המקומי, במקרה השני יש שינויים במטבח המקומי. |
|
||||
|
||||
מש''ל. |
|
||||
|
||||
יש לך בעיה מהותית בקשר למושג שנקרא הפרדת משתנים. אבל אולי נגיע לזה בפתיל שלנו, אם אתה מתכנן להגיע לאנשהוא. |
|
||||
|
||||
ואם כבר מדברים על זה, המטבח הישראלי (וזה העולמי) השתנה מאוד גם בשל סיבות חיצוניות. לדוגמה: * המקרר (ר' הראיון שבדיון 3493) שהפחית את הצורך בקניות ובישולים יום-יומיים. * ירידת מחירי הסחר הימי שהורידה את מחירי הרכיבים המיובאים. |
|
||||
|
||||
נראה לי שאיבדת את ההקשר של הדיון. |
|
||||
|
||||
אופס - המטבח היהודי? איך הוא הופיע כאן פתאום? |
|
||||
|
||||
ודייק: פן (אחד הפנים, היבט) ולא פאן (חליל, או יצור מיתולוגי). |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |