בתשובה לאורי מילשטיין, 31/03/02 7:27
פרודו קיים! 63573
שהרי, אם לא היה קיים, לא היה גר''ר טולקין כותב עליו, ולא היינו יכולים להנות מספרי שר הטבעות.
פרודו קיים! 63575
אז זהו, שאצל מר מילשטיין הוא קיים כמחשבה, או נקודת התייחסות שהרי הרגע כתבת עליו. כמובן שאין דין פרודו זה כפרודו בגינס ממשי, כמו שאין דין אלוהים כמושג שאנחנו יכולים לדבר עליו (כמו המשולשים בעלי ארבע צלעות אצל אא''א) כדין אלוהים פרסונלי ומתערב.
מושג אינו פחות ממשי ממתערב 63587
אני סבור שקיום אלוהים כמושג אינו פחות ממשי ואינו פחות מתערב מאשר האלוהים הפרסונלי והמתערב.

ולענין האלוהים הפרסונלי והמתערב, אמרו חז''ל וחזר עליהם הרמב''ם שדברה תורה בלשון בני אדם.
פרודו אכן קיים! 63683
בכנס פנטסי קון היום שמעתי הרצאה מעניינת מאוד של אילן שמעוני , שדיווח למאדינים על קיומה של קבוצה של למעלה מ-‏20 איש שמחזיקים באמונה הטולקינאית. דהיינו הם מאמינים באמונה שלמה ( והמרצה שם על כך דגש כדי שלא נחשוב שזאת בדיחה) שכל המסופר ב"שר הטבעות " של טולקין הוא אמת לאמיתה . והוולאר והאלפים והגמדים וסאורון כולם חיו והתקיימו בעבר הרחוק או ביקום מקביל כלשהוא.
מר שמעוני הסביר את מקור האמונה בתחושת האמיתות שהוא חש בכל פעם שהוא קורא את "שר הטבעות" תחושה שאין לו כאשר הוא קורא ספרים של בדיון גמור.
לדבריו האמונה הטולקינאית אינה מסיונרית ואין לה מצוות יש בה רק חגים לרגל אירועים חשובים שונים המתוארים ב"שר הטבעות".
כאשר נשאל מה דעתו על הסרט "שר הטבעות " השווה את הסרט הזה לסרט "עשרת הדיברות" עם צ'רלטון הסטון וכמוהו עיוות לחלוטין את המקור המקודש ואין לראות בו יותר מפירוש .
כמובן שכמו שיש ויכוחים שונים לגבי דיוק התרגומים מהתנ"ך , גם לטולקינאים יש ויכוחים לגבי תרגום "שר הטבעות" לעברית .יש בינהם ויכוחים סוערים איזה משני התרגומים השונים לעברית אכן מוסר בצורה מדוייקת יותר את כוונתו של טולקיין וכו'.
כאשר יצאתי מההרצאה הזאת חשבתי שמן עהסתם שזה מה שקרה עם חלקים מסויימים מהתנ"ך. ישב לו מישהו וכתב לו יצירה בדיונית ,נניח על רות . ואנשים שקראו אותה והשתכנעו כל כך מ"האמיתות " שבה עד שהחליטו שהכל אמת לאמיתה.
פרודו אכן קיים! 63687
ראוי לציין שמר שמעוני הפתיע אותי לטובה בהרצאת אמונותיו. הוא לא עשה את הרושם של הטיפוס המתלהם שנתפס לאמונה כלשהיא, ותוקף את כל מי שמעז להטיל בהם ספק אלא הרצה בשקט ובהיגיון רב את טענותיו. אכן מרגע שקיבלת את הנחות היסוד שלו היו רק פגמים מעטים במסקנות שהסיק מהם , כמובן צריך לקבל את טענות היסוד תחילה.
ואם חושבים על כך האמונה של מר שמעוני ועמיתיו אינה נופלת מכל אמונה אחרת , אחרי הכל לכאורה מדוע זה מופרך יותר לחשוב שלפני אלפי שנים היתה כאן מלחמה בין כוחות הטוב והרע ב"ארץ התיכונה" מאשר שהנביא מוחמד היגיע על וס מעופף למזבלת ירושלים ועלה משם השמימה? או שמשה רבנו חצה לשנים את ים סוף.
לשתי הטענות האחרונות יש לכאורה קונטקסט היסטורי ברור בניגוד לזה של הארץ התיכונה של טולקין. אבל לאמיתו של דבר הקונטקסט הזה אינו כה ברור והוא שנוי מאוד במחלוקת הן לגבי משה ( שיש המטילים ספק בעצם קיומו ) והן לגבי מוחמד ( כנ"ל עד כמה שהדבר ישמע מדהים).
...ותודה לאינטואיציה... 63734
מזל שיש להם לטולקינאים את האינטואיציה הנאמנה לצידם!
ידוע לך אם יש להם חברים בארץ? באייל?
יש להם חברים בארץ 63735
ויש להם גם חברים באייל. את הדיונים שלהם ניתן למצוא בפורום טולקיין של אורט ואת התפיסות שלהם ניתן למצוא כאן:
לדבריהם היו מאמינים טולקינאים רבים בארה"ב , אולם שם העניין גווע בשנים האחרונות . לעומת זאת יש מאמינים טולקינאים רבים ופעילים ברוסיה דווקא.
התקבלת. 63767
אתה מרגיש, אינטואטיבית, שעל אנשי פרודו יש ללגלג. אתה מוכן לאמץ אל ליבך אמירה פסודו-מדעית על היות האדם דומם ותו לא. שתי האמירות לא הוכחו מעולם (או: הוכחו מטעמי עצמם). אתה יכול להסתובב סביב עצמך סמנטית ולהמציא הגדרה חדשה שתהפוך אותך לצודק (זו שיטה די טובה) אבל כשתסיים את ההתפתלות זו עדיין תהיה אינטואיציה בלבד.
And in the darkness bind them 63816
התבלבלת. לא אני זה שטען שהאדם דומם והאבן חיה וכו'.
שוב האניטואיציה הייתה לך לרועץ...
האמת על אבנים ואנשים 63817
תגובה 42441
טולקין 64484
מה שמוכיח שטולקין לא כתב פנטסיה ''אמתית'' אלא ריאליזם במסווה פנטסטי.
המם.. 64549
אם את מתכוונת למה שאני חושב שאת מתכוונת, אז גם על טרי פראצ'ט טענו שהוא כותב ריאליזם פנטסטי. מה דעתך?
המם.. 64562
הריאליזם של טולקין מתבטא בכך שהממלכות שהוא יוצר נתנו לי תחושה שהן מקבילות בתכלית למדינות הקיימות במציאות, עם הפוליטיקה, האינטריגות, והמבנה החברתי הזהה. נדמה לי שפרצ'ט המציא עולם דמיוני יותר מזה של טולקין, אף על פי שהוא משתמש בחומרים מציאותיים - אבל הוא יוצר משהו שאינו מצוי במציאות כפי שאנחנו מכירים אותה.
.. 64587
פרצ'ט, למעשה, נוטה לעיתים להביא את האינטריגות של המנגנונים עליהם הוא מדבר לידי אבסורד, ולכן אפשר, אולי, לקרוא לו יוצר סטירה במסווה של פנטזיה, או סטירה פנטסטית.
אבל לא פשוט עדיף לקרוא לכל אלה ריאליסטיים, במקום ריאליזם X-י? כלומר, פנטזיה ריאליסטית במקרה של טולקין, פנטזיה סאטירית במקרה של פרצ'ט, ומדע בדיוני ריאליסטי במקרה של פרנק הרברט?
פרודו אכן קיים! 73975
נכון.

בתור סופר ומשורר אני יודע - ייתכן מאד, שבכל פעם, שאנו כותבים דבר-מה - אנו, בעצם, כמו "קולטים תשדורת" מיקום מקביל לשלנו, זדומה מאד או בכלל לא, ומעלים זאת על הכתב.

ואולי, כאשר אנו עורכים את הסיפורים - מוסיפים פה, גורעים שם ועוד - אנחנו, בעצם, כמו "מתכווננים" למציאות החילופית, השונה - כמו בכיוון של קליטה ברדיו, או בטלוויזיה באמצעות אנטנה (יש עוד דבר כזה, אגב?). בהתחלה יש המון רעשים, אבל אז, אחרי שמכוונים היטב, ואם זה יום יפה ובלי אובך ועננים, אפשר לקלוט הכל במדויק.
ומן הסתם יושב לו, במציאות אחרת, מישהו וכותב עלינו כאן, על הכותבים ב"אייל", במדינת ישראל של שנות מפנה-המילניום, אולי כולנו בעצם דמויות בסיפור, שנכתב לפני אלף שנה (מדע בדיוני?) או שייכתב בעוד אלפיים שנה מהיום (רומן הסטורי?)... מה אנחנו יודעים?

Open Your Mind, Open Your thoughts...

אולי כולנו "סימס".

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים