|
||||
|
||||
מסתבר שרוברט ויסטריך ניסה לארגן תערוכה בנושא הקשר רב השנים בין עם ישראל לארץ ישראל. הוא עמל על התערוכה הזאת כשנה וחצי כדי להציגה במטה אונסקו בפריס, אך זאת בוטלה ברגע האחרון בשל התנגדות הערבים. את הדיווח על כך מצאתי ב"מקור ראשון" ובאתר של ערוץ שבע, ולא בשום מקום אחר באמצעי התיקשורת. |
|
||||
|
||||
לא בוטלה: נדחתה (שוב): |
|
||||
|
||||
לפי מה שהבנתי, ''דחייה'' היא הניסוח, אבל מדובר בביטול. |
|
||||
|
||||
לפני שבוע היא בוטלה, ביום חמישי היא ''שוב נדחתה''. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
יצחק נוי (שאני מאד לא אוהב אותו כמגיש) הרבה לראיין אותו כשהגיש את התכנית של השעה הבין לאומית -אינני זוכר את השם. מה אומר? לא במיוחד התרשמתי מפרשנויותיו. במקומות אחרים הגיבו חלק ממבוקריו של ויסטריך והגיבו לעניין. ויסטריך מרחיב מאד את הגדרת האנטישמיות . הרי יש המכנים- גם באתר הזה- את חומסקי אנטישמי. |
|
||||
|
||||
אני תוהה מדוע הרבית אתה להאזין ליצחק נוי אם מאד לא אהבת את תפקודו כמגיש. הנה התירוץ שלי לגבי תוכניות שאני מאזין להן למרות שהן גרועות, אם משודרות בערוצים הציבוריים: אני רוצה לדעת מה עושים בכסף שלוקחים ממני. |
|
||||
|
||||
אני הרבתי להאזין לתוכניות של יצחק נוי, אבל הייתי אז עוד בבית ספר, וד''ל. |
|
||||
|
||||
הבחור ככל הנראה פורש. |
|
||||
|
||||
לא הרביתי להאזין ליצחק נוי. במקטעים שיצא לי להאזין , ראיתי שהוא עיתונאי לא טוב. שאלות מביכות בנוסח: "כולם יודעים ש.." . אני זוכר את ההתבזות שלו כשהיה שואל את שילוני על יפן. |
|
||||
|
||||
נו, אבל מהמעט שהאזנת הספקת לשמוע שהוא הרבה לראיין את ויסטריך. נראה שהיה לך מזל גדול. |
|
||||
|
||||
שמעתי קטעים מהתכנית פה ושם. כמה פעמים שמעתי אותו מראיין את ויסטריך. גם את שיין. כנראה שהוא חוזר לאותם האנשים. |
|
||||
|
||||
אין בעיה לכנות את חומסקי אנטישמי. המומרים היו מגדולי האנטישמים בהיסטוריה1 1 לא לקפוץ. אני לא טוען שחומסקי מומר, כי בימינו שינוי הדת לא כל כך רלוונטי. אבל אנטישמי? ייתכן. |
|
||||
|
||||
אם אנטישמי הוא מי שמצביע על הליקויים והבעייתיות במדיניות של מדינתו ושל הגוש המדיני שהוא משתייך אליו, אז חומסקי הוא אנטישמי. בעתיד יתיחסו לביקורת של חומסקי כפי שמתיחסים כיום לביקורת של אורוול על האימפריליזם הבריטי (ואכן, חומסקי הושפע מאורוול כשם שהושפע מברטרנד ראסל) - כאל מי שראה את הנולד שכיום הוא ברור מאליו לכל. |
|
||||
|
||||
ארז נשמה, מיהו 'אנטישמי' לשיטתך? |
|
||||
|
||||
אנטישמיות היא התיחסות עוינת ליהודים על רקע עלית המהפיכה התעשיתית ומדינות הלאום במאה ה19. על טיב העוינות הזו ושורשיה שכלל לא היו מכוונים כלפי היהודים בתחילה מומלץ לקרוא אצל חנה ארנדט. אין בכך שום שייכות לביקורת על הכיבוש הישראלי כפי שלא מעטים מנסים להציג זאת. |
|
||||
|
||||
השאלה לא היתה מהי 'אנטישמיות', אלא מיהו 'אנטישמי', לשיטתך. כלומר, ביקשתי הגדרה, לשיטתך, של 'אנטישמי'. ואוסיף עתה, לאור 'תשובתך' - האם לדעתך קיימים כיום 'אנטישמים'? אם כן - האם תוכל לציין שם של אישיות מוכרת החיה כיום, שלפי שיטתך הינו אנטישמי? |
|
||||
|
||||
בודאי שיש אנטישמים כיום - שונאי זרים, לאומנים פולקיסטים, ימנים קיצונים שיש מי שמריע להם כאן בגלל שינאתם הנוספת למוסלמים. למותר לציין שכאלה לא חסרים גם אצלנו. לעומת זאת, מי שמבקר את הכיבוש, גם אם הוא לא אוהד ישראל, לא נופל להגדרה של אנטישמי. |
|
||||
|
||||
חבל שאתה מנצל את שאלתי הפשוטה, כדי 'לדחוף' דעות ורעיונות אחרים שלך. אנסה שוב, פעם שלישית ואחרונה: מיהו - לדעתך - בגדר 'אנטישמי', ובמלים אחרות: מהי הגדרת 'אנטישמי' לפי דעתך. |
|
||||
|
||||
הסברתי את עצמי היטב: ניאו נאצים ומכחישי שואה (למשל) הם אנטישמים. מבקרי מדיניות הכיבוש של ישראל הם לא. |
|
||||
|
||||
האם אתה טוען שלא יכול להיות - בעקרון - מבקר של מדיניות הכיבוש שהוא גם אנטישמי? |
|
||||
|
||||
יכול להיות כמובן אבל האנטישמיות שלו היא בגלל שינאת יהודים ולא בגלל עצם ביקורתו על הכיבוש. |
|
||||
|
||||
רבים מהאנטישמים הימניים מאמינים בקיומה של קונספירציה יהודית לשלוט בעולם (ע"ע: הפרוטוקולים של זקני ציון). מה דעתך על הדוגמאות הבאות: כשמאלן מערבי מדבר על "הלובי הציוני", זו ביקורת על הכיבוש? ואם הוא שוכח להיזהר ובורח לו מהפה "הלובי היהודי", מה זה? ואם זה קורה לו הרבה? ואם זה קורה לרבים מ"מבקרי הכיבוש"? |
|
||||
|
||||
אחלה, אבל אם כך עכשיו צריך לנסות לסווג את מבקרי הכיבוש לאלה ששונאים יהודים (לשיטתך) ולכן מגנים את הכיבוש, לאלה שלא שונאים יהודים ומגנים את הכיבוש. וזאת משימה די קשה, לא קל להבין מה המניעים של מישהו לעשות ולהגיד את מה שהוא עושה ואומר. באנלוגיה או אסוציאציה חופשית, זה קצת דומה לנסיון להבחין האם מי שמבקר את הנשיא אובמה עושה זאת כי הוא חושב שהמדיניות שלו אינה מוצלחת, או כי הוא גזען. ושנינו כנראה נסכים שבמשל ובנמשל, יש נטייה אוטומטית נפוצה למדי לקפוץ מיד ולומר שאלה אנטישמים ואלה גזענים, מבלי להתעמק בנימוקים עצמם. |
|
||||
|
||||
תשובתך מעוררת בי את השאלות הבאות: א) מיהו 'ניאו נאצי'? כלומר, מה הן ההשקפות, שיגרמו לנו לומר על מי שמחזיק בהן שהוא 'ניאו נאצי'? ב) האם רק ניאו נאצים ומכחישי שואה יכולים להיות אנטישמים? ג) האם תוכל להגדיר 'אנטישמי' לפי השקפתו ודעתו על יהודים? |
|
||||
|
||||
איני מתייחס לליקויים שחומסקי מוצא במדינתו אלא לאלה שהוא מוצא ב''מדינת היהודים''. בסוג הביקורת ובניסוחים הוא שם עצמו בתוך הקהל האנטישמי המודרני הקלסי. |
|
||||
|
||||
הגישה הביקורתית שחומסקי נוקט כלפי ישראל אינה שונה מזו שהוא נוקט כלפי ארה''ב. בשני המקרים הוא חוקר וחושף את מנגנוני הכוח והתעמולה המקיימים ומאפשרים את המצב הפוליטי הקיים. אין זה עושה אותו לאנטישמי. |
|
||||
|
||||
חומסקי כינה את שמעון פרס: "רוצח המונים". זו אמירה כה חזקה שבמהותה אי אפשר להוציא אותה משום הקשר. האם זה גם סוג הביקורת שלו כלפי מנהיגים אמריקאים או שהוא שומר ניסוחים והתבטאויות כאלה למנהיגי מדינת היהודים בלבד ? |
|
||||
|
||||
ציטטות מאחד מספריו הפוליטיים המוקדמים של חומסקי מ-1971 Problem of knowledge and freedom, כשהביקורת שלו על מדיניות החוץ האמריקאית עדיין נוסחה בשפה פחות בוטה ונוקשה. "ממשל קנדי יזם תוכניות רבת היקף נגד ההתקוממות, הפצצות והפגזות רבות היקף...פינוי מסיבי של אוכלוסיות...תוכניות שעוצמתן גברה בממשל ג'ונסון...זאת תהיה טעות רק לכנות זאת כהתנהגות מפלצתית...הנכונות להרשות למדינה דמוקרטית לרצוח ולהרוס כרצונה". על השימוש בטקטיקה של ביעור שטחים ירוקים בוויאטנם ולאוס, כתוצאה מכך האיכרים נאלצו לעבור למחנות ממשלתיים שם סבלו מרעב ומוות, "הטריבונל לא חשף שום סוד. אבל פשעי המלחמה ממשיכים, כאשר הפושעים ממציאים "קונספירציות" פנסטסטיות...". |
|
||||
|
||||
ומה אמור להראות מה שאתה כותב ? |
|
||||
|
||||
ההיסטוריה האמריקאית מאז שגרשו והשמידו את האינדיאנים והשתלטו על ארצם, דרך השמדת מאות אלפי אזרחים יפנים בהפצצות ישירות על אוכלוסיה ועד היום רצופה מעשים די זוועתיים. איני בקי בדיוק באותם מעשים שזכו לביקורת מצד חומסקי, ואולי הביקורת הייתה מוצדקת. אבל מה שעשה שמעון פרס אני פחות או יותר יודע, ואם מכנים אותו ''רוצח המונים'', צריך לנסות לברר מניין זה בא. |
|
||||
|
||||
לטעמי זו היתה תגובה חסרת יושר אינטלקטואלי בעליל. אך לא אלמן ישראל,יש הרבה קוראים. |
|
||||
|
||||
מאותן סיבות, כאשר הופיעו בוני M ברש"פ ב-2012, הורו להם המארגנים שלא לשיר את להיטם הגדול. |
|
||||
|
||||
אז מסתבר שהם לא היו בוניM חופשיים אחרי הכל. |
|
||||
|
||||
ייתכן שהקישור לא רלוונטי ? ספר בכמה מלים במה מדובר. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
כן. הקישור הזה מתאים יותר. זה מזכיר לי סיפור על הזמר פול רובסון שבהיותו סוציאליסט היה ידיד של מנהיגי ברית המועצות והם הזמינו אותו לביקור אצלם. זה היה בתקופת המאבק של היהודים שם על הזכות לעלות לארץ, ופול רובסון למרות ידידותו למארחיו היו לו עוד כמה ידידים והוא לא היסס לשיר את השיר let my people go . והמארחים ספגו ושתקו. הם לא ביקשו ממנו לא לשיר. למרות שהסוביטים היו מומחים בתלישת דפים לא נאותים מהאנציקלופדיות וספרי ההיסטוריה יש להם הרבה מה ללמוד מהערבים בנושאים אלה. ראיתי פעם בטלויזיה איזה טקס "כנעני" שערכו הערבים תושבי יהודה ושומרון, כשהם עוטים סדינים לבנים ומשמיעים צויחות רמות. אפשר היה להתפקע מצחוק לולא ידעת שיש קונים לשטויות האלה. |
|
||||
|
||||
ולמה לא להזכיר שהיה זה דווקא הממסד הפשיטסטי-מקארתיסטי בארה"ב שרדף את פול רובסון בדיוק בגלל פעילותו הסוציאליסטית? |
|
||||
|
||||
הזהר, אקוניס עוקב אחריך. |
|
||||
|
||||
כי זה לא שייך לעניין. |
|
||||
|
||||
נכון. רק ביקורת מצד ימין שייכת לענין. |
|
||||
|
||||
האם הפשיסטים-מקארתיסטים הזמינו את רובינסון להופיע בפניהם? |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |