|
||||
|
||||
אני אתאיסט שמציין את חג הפסח. ציון מועדים שנחקקו באתוס הלאומי ההיסטורי אינו מחייב את קבלת הרציונל הדתי לאותם מועדים. אני אפילו אתאיסט שמקיים חלק גדול מעשרת הדברות. איפה בדיוק הסתירה? |
|
||||
|
||||
כיום שש דיברות זה בעצם כיום מנהגים שהפכו להיות מנהגים של אוכלוסיות גדולות בעולם ללא קשר לאל כל שהו. ולכן זה שאתה מקיים אותן לא אומר דבר. כנ''ל עם אדם דתי מקיים אותן. שאלה הנשאלת היא כמה מתוך תרי''ג מיצוות אתה מקיים. כאשר שם כמות מיצוות הפולחן היא הגולה ביותר, ובמידה ואתה מקיים אותן שלא לשם שמיים, נשאלת השאלה לשם מה אתה מקיים אותן, ואם אינך מקיים אותן אז אתה כמו רוב עם ישראל שבוחר היום משיקולים ונים שלא לקיים אותן |
|
||||
|
||||
בוא נראה... 1. אנכי יהוה אלוהיך – אתה לא מקיים, כי אתה לא מאמין באלוהים. 2. לא תעשה לך פסל וכל תמונה – אני מניח שציירת בגן לפעמים, ואולי אפילו בימינו את משרבט פרצופים לעיתים. 3. לא תשא את שם יהוה לשווא – אופס. 4. זכור את יום השבת לקדשו – עד ה"לקדשו" דווקא היה בסדר. שיט. 5. כבד את אביך ואת אמך – נו, לא מכיר אותך אישית. 6. לא תרצח – דמדידמדם. 7. לא תנאף – לא נחשב דבר נחמד, אבל גם לא בלתי מקובל. לנאוף כולל מין עם אשה לא נשואה, אגב? 8. לא תגנב – (אלא אם אתה ח"כ) 9. לא תענה ברעך עד שקר – אוקיי. 10. לא תחמד בית רעך – נו, באמת. לא חמדת אך-פעם? 11. (איך הגעתי ל-11?!) לא תחמד אשת רעך ועבדו ואמתו ושורו וחמורו וכל אשר לרעך – כמה מתערבים שאתה חומד בלי לעשות חשבון? אז מתוך עשרת הדברות המורחבות שלי (?! אני מניח ש-2 ו-3 אמורים להיות דיבר אחד. איך מחליטים?), יש שלושה שאסורים על פי חוק (לגנוב, לרצוח, לתת עדות שקר), אחד שמקובל באופן חברתי לקיימו (כבד את אביך ואת אמך), ואחד שאומרים שהוא לא מקובל, אבל בעצם הוא כן (לא תנאף). חמש, לכל היותר. איפה השישי? |
|
||||
|
||||
הדיבר העשירי והאחד עשרה הם אותו אחד- רק שכל אחד מהם מופיע בנוסח שונה של עשרת הדיברות. האחד בשמות משהו, והשני במקום אחר.אם אני לא טועה- דברים. (הו, אני פשוט שופעת ידע היום...) בכל אופן, בגירסת דברים הצגת החוקים הם באופן יותר סוציאלי וליברלי. (יחסי, הכל יחסי) לכן השוני, והזכרון של אחדעשר דיברים. |
|
||||
|
||||
אז זהו, שלא עבדתי מזכרון - עבדתי עם ספר שמות מול העיניים (כן! יש לי ספר תנ"ך בבית! אפילו כמה, למעשה. גם יש לי סידור איפשהו, וגם עותק של הברית החדשה. לזכותי יצויין שלא שילמתי אגורה שחוקה עבור אף אחד מהספרים הללו). אני די בטוח שבד"כ מפרידים בין חמידת(?) הבית לבין חמידת שאר הרכוש (מה שכולל, כמה מעיק, גם את אשת השכן. טוב, אשה אי אפשר למשכן, ובית כן...). |
|
||||
|
||||
עוד הבדלים בין סוגי הרכוש: בית יש רק אחד בעוד שנשים-עבדים-אמות-שוורים-וחמורים יש כמה. |
|
||||
|
||||
אני מאמין שהשאלה לשישי היא כלפי. אז אני לא פניתי לספר הקדוש אלא הלכתי מזיכרון +- מה שלמדתי מזמן בבית הספר,לא מעט שנים, וזכרתי שה4 הראשונות קשורות לאל והשאר לחברה ועל כן נרשם שש. כאשר עדיין למרות האפשרות הקלושה יש אופציה שאדם יקיים את הדיברות הללו ( 5 6 7 8 9 ) ללא צורך בהיותו דתי אלא כהשפעה של מנהגים שונים בעולם התרבותי. |
|
||||
|
||||
(אלוהים) ו''כבד את אביך ואת אמך'' נכלל בהן. חמישה דיברות הם בין אדם לחברו והם מסודרים מהחמור ביותר (לא תרצח) להכי פחות חמור (לא תחמוד). |
|
||||
|
||||
"חלק גדול" זה לא בהכרח יותר מחצי. אבל אני מודה שתפסת אותי, חשבתי שאני מקיים יותר. ולגבי 10 - לא, אף פעם לא חמדתי את בית רעי (הדגשה על "רעי"). |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |