|
||||
|
||||
אני לא יודע אם- "רבים [יותר] מהחילונים בדור הקודם הדת היתה בית אביהם" זו קביעה נכונה. שמישהו יחשב! אבל נלך עוד דור אחד אחורה. סבא אחד שלי, גדל בבית יהודי פולני מצוי, לא, לא בית רב. בין הילדים הרבים (ז"ל) היו אחד או שנים שיד המשפחה השיגה לשלחם לישיבה, אחרים שלא היו למדנים מספיק עלמנת שהשליחה "תשתלם", ולבסוף אלו שלא היו מעונינים כלל להשלח לישיבה (סבי ועוד חצי אח). אלו שנשלחו ללימודים העמיקו כנראה את מחשבתם מהכיוון היהודי, אב ואם המשפחה ואבותיהם החשיבו עצמם ליהודים טובים (אדוקים יותר ופחות אך דתיים כולם) אבל ידיעותיהם ביהדות ובנושאים כלליים היו מעטות ביותר ביחס לידיעות שלהם בנושאים אקוטיים לקיום בסביבתם המידית. מבין כל הילדים, אין ספק שאלו שהיו בעלי הידע הרחב ביותר, בעלי תפיסת המציאות השלמה יותר (ומסתבר שגם חדים ושרדנים יותר), היו אלו שהתנערו מלימודי הדת. סך הכל, גם עם מתעלמים מהיתרונות שיחסתי למתפקרים, מבחינה כמותית של הכרות עם הדת לעומקה - יש לנו משפחה מצויה שלמה עם ידיעות בסיסיות בלבד בדת, שני ילדים עם ידיעות דתיות עמוקות יותר, ושני ילדים עם דעות שוללות דת. לא נראה לי טוב בהרבה מדורות אחרים. (מבחינת כמות ההכרות עם הדת) גם כשאני בוחן תרבות ישראלית משנות השבעים נניח, אני לא מעלה ממצאים שמשכנעים אותי בהכרות מעמיקה ונרחבת יותר. נראה לי שאתה מתייחס אולי לגרעינים הקשים של קבוצות אידיאולוגיות, יש תקופות שנדמה שרק הם היו קיימים בתקופתם. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |