בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 20/09/11 11:52
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582378
אבל יש בזה הגיון מסוים, בעולם בו הזקנים הולכים ומתרבים ובו בזמן שומרים על כספם כמו בונקרים (דרך שירותי בריאות מתקדמים למשל), לא?

(האבולוציה האנושית מתקדמת בכיוון מגונני פק, כפי שזיהה לארי ניבן. ג'ון מקינון בסוף סיפרו 'בעקבות הקוף האדום' מעלה התנהגות דומה‏1 אצל קופי אורנגאוטנג כבעיה פתוחה הדורשת הסבר אבולוציוני )

1 דומה למגונן פק - זכרים זקנים ומתבודדים (עוד יותר מזכרים אורנגים בוגרים) המכוונים את האוכלוסיה לפרי בשל בשאגות מהמרחק. ללא תשלום בהפצת הגנים שלהם, אף אחת לא שוכבת איתם.‏2

2 סביר שיש תשלום במטבע גנטי - הקבוצה הרופפת אותה הזקנים מכוונים מכילה מן הסתם הרבה גנים שלהם, מאחר ושרדו עד גיל מתקדם.
השאלה "הפתוחה" היא מנגנון ההתפתחות התורשתי של תכונות כאלו (שאלה בה אתה עוסק בחמקנות רבה ע"פ זיכרוני הרעוע)
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582393
חמקנות? ממה וממי אני מתחמק?

ברור שקוף זקן זוכה ביתרון ע"י עזרה לצאצאיו, כפי שציינת בהערה השניה שלך, אבל בניגוד לאורנגאוטאנים, בני האדם יכולים להעדיף את הצאצאים שלהם באופן ישיר, לא ע"י שיפור המצב של כל בני השבט. מכל מקום, אם ה"צדק החברתי" פירושו אימוץ הסטנדרטים המקובלים בחברת אורנגאוטאנים אזי באמת אין לי קייס.

תחילה חשבתי להתייחס גם למשפט הראשון שלך, אבל כאמור בשיח של אורנגאוטנים הוא מוצדק והגיוני. אפשר אפילו לקחת אותו צעד אחד קדימה ובמקום להסתפק בהטלת מס על רוחי הון של אותם זקנים קמצנים שמעזים לחשוב על ביטוח בריאות פרטי שלהם ולא על דירה זולה ושרותי שמרטפות לסטודנטים, אפשר לעקל להם את הקרן עצמה! כמה חבל שאין בארץ גם שדות קרח, זה היה עושה את העניינים עוד יותר פשוטים.
___________
שכ"ג שאיבד את חוש ההומור שלו יחד עם שיניו התותבות.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582398
מתנצל על איכות הכתיבה הירודה:
נושא א' - עולם זקן - אינני מיצג תנועה כלשהי לצדק חברתי, אני תוהה (בעקבות קריאת הפתיל) אם אין הגיון כלכלי בקיזוז הנטיה לשימור עצמי ומשפחתי במובן המצומצם ביותר, כשתאוצת המהפיכה הבריאותית משמשת רק כדוגמא לכמויות הכסף התומכות (גם) בשאיפה הזו וללא רמיזה (חלילה וחס) שדווקא הנושא הבריאותי הוא הדורש הקטנה של הפנית המשאבים. להיפך.

מעבר אסוציטיבי- מגונני פק - חשבתי כי מעצם העלאת הספר הזה באוב (שוב) ומהרמיזה כי ניבן תיאר את המשך ההתפתחות האנושית (לא כזאת רמיזה - בני אדם שאוכלים את הגזר רוכשים דעת-מגונן) יהיה קל לגלוש לנושא ב'

נושא ב'- חמקנות - ראשית אני מתנצל שוב והפעם על המלה הבוטה.
שנית, קראתי לא מעט פתילים העוסקים בשאלות אבולוציה בהשתתפותך ונהניתי מכולם. נוצר אצלי רושם (ואשמח לקישורים סותרים מכל כיוון) כי קימת אי בהירות מסוימת סביב דרך ההווצרות של מנגנונים חברתיים מהסוג המדובר, לא מצד היתרון לגן האנוכי השורד, אלא מצד המנגנון המיני המוביל ליצירת מצב כזה‏1.
1 תכונה המתבטאת לאחר תקופת הפיריון‏2
2 (אם מסיבות פיסיולוגיות ואם בשל העדפות הנשים)

--------
כבשה שהוא סוג של בדיחה בפני עצמו
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582401
בנושא א' - קיזוז הנטיה לשימור עצמי ומשפחתי במובן המצומצם, כאשר נטיה זו באה לידי הפרזה (האם קיים גבול מוסרי כלשהו?)
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582455
לנושא הראשון: אולי תרחיב קצת לגבי אותו "הגיון כלכלי" שיש בנטילת נכסים של אדם וחלוקתם לציבור, ולמה ההגיון הזה קשור לגילו של האדם. חסרים קמצנים בני שלושים? אולי יש הגיון חברתי במס ירושה כנהוג בכמה מדינות, אבל בבקשה לא כשהנישום עדיין נושם. אפשר להתאפק קצת (הסצינה מ"זורבה היווני" עולה בזכרוני).

ולשני: אני לא מוצא ש"חמקנות" היא מילה בוטה במיוחד, אני פשוט לא מבין למה אתה מתכוון כשאתה משתמש בה בהקשר הנוכחי, כך שקשה לי להתייחס לדבריך. האם כוונתך שאני מנסה לטשטש קשיים בתחום הפסיכו-ביולוגיה? כי אני לא מרגיש כך. לגופו של עניין, את הסיפור על האורנגאוטנים לא הכרתי (משום מה מעולם לא קראתי את הספר עליהם למרות שנתקלתי בו מדי פעם) אבל אני לא רואה מה הקושי שהוא מעורר. לאחר תקופת הפריון הדבר הכי טוב שהפרט יכל לעשות למען הגנים שלו הוא לעזור לצאצאיו (באותם בעלי החיים הבודדים שממשיכים לחיות אחרי תקופת הפריון) והמנגנון שיוצר את הנטיה הזאת נוצר כמו כל מנגנון אבולוציוני אחר - נכדיו של סבא כזה ישגשגו ויפיצו את גן הסבאות הטובה לדורות הבאים. אני מחמיץ כאן משהו?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582522
כנראה שלא (שאינך מחמיץ). תוס"ש.

ובכל זאת: לאו דוקא צאצאיו של הסבא נהנים מהשאגות שלו, גם צאצאי הסבאים המתחרים משתמשים בהן.
אני לא מחפש הסבר חוץ-אבולוציוני,
יכול להיות שהמתימטיקה מסתדרת איכשהו, אבל לא בתחום השגתי ולא זכור לי שניתקלתי בהסבר שישב לי את הנקודה הזאת בראש באופן מספק.
שרידות הקבוצה גדלה - אין ספק. אבל איפה היתרון הפנים-מיני שמקבע את התכונה? למה נכדים שהם סבאים טובים לעתיד, שורדים יותר מאלו שיזדקנו להיות סבאים מנייאקים?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582524
בכל זאת, הסבא חולק כמות הגונה של גנים גם עם צאצאי הסבאים המתחרים. השתלטות של סבאים אגואיסטים (סבאים מנייאקים מושך את הדמיון שלי למקומות אפלים) על האוכלוסיה תפחית את כלל סיכוייה לשרוד. ואלוהים, כמובן, מצוי בפרטים הקטנים של חישובי הגברת סיכויי השרידה, מאמץ נדרש לצורך הסיוע, סחף גנטי, רמת שיתוף הגנים וכו'.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582580
ודאי - קבוצה שיש לה סבאים טובים תשרוד טוב יותר מקבוצה (מנותקת) שסבאיה אגואיסטים.
בקבוצה הראשונה, סביר שכמות הגנים לסבא טוב גבוהה יותר.
קבוצה שמיצרת סבים איכותיים תגדל, קבוצה שלא, תגדל פחות.
האם זו לא אבולוציה ברמת הקבוצה ולא ברמת הפרט?
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582668
ברמת הגן. זה כל הקונץ.
הצעות נוספות להעלאת המיסוי הישיר (והפרוגרסיבי). 582700
מאחר ואני לא מכיר את הפרטים, אני אניח שמה שאתה כתבתת נכון, ושכל הקבוצה נהנית משרותיו של אותו סב אלטרואיסט במידה שוה (הנחה שאיננה ברורה מאליה). מאחר והסב כבר אינו בגיל הפריון, הטיעון העיקרי נגד ברירה ברמת הקבוצה אינו תופס כאן, כלומר מוטציה בכיוון האגואיסטי לא תביא שום יתרון לבעליה ולכן הקבוצה עמידה בפניה. מאותה סיבה נדידת גנים של סבאות אגואיסטית מקבוצות אחרות אינה בעלת פוטנציאל להשתלט על הקבוצה: לכל היותר יהיו בקבוצה גם סבאים שיושבים בבית קפה ומשחקים שש-בש לצידם של אלה שהתנדבו למשמר האזרחי. על פניו אני לא רואה כאן בעיה גדולה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים