|
||||
|
||||
בוא נחשוב על הקהילה, או סגנון החיים, הכי נחמד שיכול להיות. נגיד, בפרדס חנה גרים המון חבר'ה קצת "פריקים", שמארגנים שוק קח-תן1 הפתוח לכולם במקום ציבורי. נניח שהם גם יוזמים פעילויות נעימות אחרות במקום ציבורי, למשל מקימים דוכן לחלוקת לימונדה חינם, ועוד יוזמות חמודות שגברת כהן מחדרה (הסמוכה) בחיים לא היתה מעלה בדעתה, אבל היא מוצאת שהיא נהנית מהן בלכתה ברחוב. האם היית אוסר עליהם להמשיך, מהטעמים שפירטת? איפה אתה מעביר את הקו בין השפעה קהילתית חיובית והשפעה קהילתית שלילית? (כן, ברור שמיסיונריות ומשמרות צניעות זו השפעה קהילתית שלילית. בוא נתבונן בתחום האפור. נגיד, הקמת דוכן לולבים לפני סוכות. סתם דוגמא). 1 בעצם, ארגנו. נדמה לי שאסרו עליהם להמשיך. |
|
||||
|
||||
אקצין בכיוון החיובי של היוזמות הקהילתיות (עד לפנטזיה): החבר'ה החמודים מארגנים איסוף צעצועים לגני ילדים באזורים נזקקים, מרימים גמ"ח לתיקוני בית פשוטים עבור אנשים המרותקים לביתם, שותלים צמחי תבלין ונוי במקומות ציבוריים על חשבונם1, מארגנים שילוט והכוונה למקומות היסטוריים באזור (נגיד במקום שבו המועצה המקומית לא טרחה) וכולי וכולי. 1 יש פרויקט כזה, בת"א ובכל הארץ. הוא נקרא "גננות גרילה". |
|
||||
|
||||
כל עוד הם משיגים רשיון מהעיריה מראש לביצוע הפעילות (וכל עוד העיריה אינה מונעת רשיונות שכאלו מסיבות בלתי לגיטימיות, כמו ''אנחנו לא אוהבים היפים''), אינני מותח קו כזה כלל. אני אפילו לא פוסל פתיחת דוכן של החזרה בתשובה, כל עוד אין ניסיון בוטה לפנות לילדים ואין הטרדה של עוברים ושבים שאינם ניגשים לדוכן מיוזמתם. |
|
||||
|
||||
תגידו לי אתם כולכם-הילדים שלכם כל כך מטומטמים שכל ליצן בכובע שחור יכול לסובב להם את המוח?! כל כך קל לקרקר להם סיפורים שאמא שלהם זונה כי היא הולכת בלי מטפחת ראש, או שהם עצמם לא יהודים כי הם לא נכרכים חמש פעמים ביום ברצועות עור שחורות?... (הכותב מקפיד מאוד לשנוא את הרבנות ולפעמים אפילו לאהוב את המלאכה). |
|
||||
|
||||
תן לי לנחש: אין לך ילדים. |
|
||||
|
||||
אם וכאשר יהיו, אסביר להם בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים שאסור להם להיבהל משום ליצן שחור!! ואם לצורך זה אצטרך להגן עליהם מפני מערכת חוסר החינך הממלכתית-יהי כן! אגב, אפשר לעשות את זה גם בלי להפר שום חוקי חינוך חובה, אם נקרא להם את התנ"ך בעצמנו, לפני השינה, ונפרש להם אותו בעצמנו, או שאולי אפילו נשתף אותם בפרשנות. זה קורה במשפחות (הפרוטסטנטיות) הכי טובות |
|
||||
|
||||
וואו. אז כדי שלא יחזרו בתשובה אתה הולך להקריא להם את התנ"ך לפני השינה במקום משהו יותר מעניין ורלוונטי לחיים שלהם? גישה מעניינת. אני כאתאיסט אינני הופך את אי-הדת למרכז חיי, ובטח שלא למרכז חייו של ילדי. כשהילד נתקל לראשונה במושג האלוהים, עקפנו את הבעיה. כשהוא יהיה גדול יותר, נסביר לו מה דעתנו על הרעיון, ומה דעתם של אנשים אחרים. אני אישית אינני רוצה לטפח בילד שנאה או בוז לאנשים שמאמינים באלוהים ("ליצן שחור"), אלא הבנה פשוטה שאנשים שונים מאמינים בדברים שונים, ושהבעיה אינה באמונה במשהו אלא בסגירות ובאטימות של דתות מסויימות. |
|
||||
|
||||
מי שקורא בתנ"ך בעין פקוחה ובמוח בלתי מזויין, תרתי משמע, מבין עד כמה הוא מחנך לשנאה בריאה ולחשדנות בריאה בכל מיני כוחות עליונים. מה דעך, למשל, על פסוק כמו "מכרת עמך בלא הון!" בעברית קלה וצלולה-מאשימים את הכליכול בבגידה, מה שאסור היה לעשות ליצחק בן רוזה מהכיכר. או "לא לנו, לשמך תן כבוד!" בעברית קלה וצלולה- הבזיון שלנו זה הבזיון שלך! ועוד לא הגעתי לכל הזונות המעטרות את "ספר הקודש" החילוני ביותר בעולם. ואם כבר תקעת לי קללה לטינית כמו "לא רלוונטי", מה דעתך על פסוקים כמו "לא לחכמים לחם" או "ועוד יותר מהמה, בני, היזהר מלעשות ספרים הרבה?" אהה, הנה פסוק שלא רק כל ישראלי אלא כל אדם חייב לקרוא: "עצביהם זהב וכסף"-איזה תיאור מדוייק להחריד של הקפיטליסט המודרני (סליחה, של "האדם החופשי"): מערכת העצבים שלו מגיבה רק לגירויי רווח והפסד "עיניים להם ולא ייראו; אוזניים להם ולא ישמעו"-גם לא את כל מי שגווע מרעב מתחת לגורדי השחקים שלהם עיניים שלהם" "פה להם ולא יהגה"-אלא רק הוראות קנייה ומכירה; "ויעשו להם מסכה מכספם"-את זה באמת אין צורך לפרש, בעולם שבו שולטים פרסומאים הקוראים לעצמם "יועצים אסטרטגיים". (הכותב לעולם לא ילמד בשום ישיבה ולא יציית לשום רבנים. לא, כל קשר בין אמונה בכוח עליון שברא טבע כל כך יפה, ואנושות כל כך מכוערת, לבין ליצנים שחורי מעיל, המורידים את הכוח הזסה לדרגת מודד אורכי-שמלות הוא פרי הדמיון בלבד ועל אחריותו האישית של המקשר). |
|
||||
|
||||
אם וכאשר יהיו, אסביר להם בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים שאסור להם להיבהל משום ליצן שחור! ואם לצורך זה אצטרך להגן עליהם מפני מערכת חוסר החינך הממלכתית-יהי כן! אגב, אפשר לעשות את זה גם בלי להפר שום חוקי חינוך חובה, אם נקרא להם את התנ"ך בעצמנו, לפני השינה, ונפרש להם אותו בעצמנו, או שאולי אפילו נשתף אותם בפרשנות. זה קורה במשפחות (הפרוטסטנטיות) הכי טובות, גם כאלה שהצמיחו יצורים לאוו דווקא אדוקים בדתם... |
|
||||
|
||||
האם אתה מונע מבנך לגשת לדוכן של אנונימוס / אמנסטי / גרין פיס / אחר, שבו מחתימים עוברי אורח על עצומות, מראים להם מידע וכולי? |
|
||||
|
||||
אבל דובי לא פוסל דוכן של מחזירים בתשובה. הוא פוסל פעולות בוטות יותר (תגובה 568911). את יכולה לתת דוגמה להתנהגות מקבילה מצד אחד מהארגונים שמנית? |
|
||||
|
||||
מה זה "הטרדה של עוברים ושבים"? כל המחתימים מכל הארגונים פונים להולכי רגל שעוברים לידם ומציעים להם לקרוא/לחתום. |
|
||||
|
||||
יש גם יוזמת רחוב של אנשים שמציעים חיבוקים חינם (אמנם לא אקטיבית, אלא עומדים עם שלט, מחייכים לכל הכיוונים וממתינים שייגשו). האם זו הטרדה של עוברים ושבים? |
|
||||
|
||||
איפה יש דוכן של מחבקי חינם? הכותב בודד לגמרי! |
|
||||
|
||||
מה? חשבתי שאתם כבר פוסעים יד ביד על חוף הים. בחיי... |
|
||||
|
||||
למי בדיוק התכוונת? ואני באמת בודד לגמרי, אז אשמח לכחל חיבוק שיוצא מהלב! |
|
||||
|
||||
D: לברקת. ראיתי נצנוץ, נדמה לי שהיה נצנוץ, אבל בטח סתם ניצנץ לי משו בעין. אם תקרא לאהבה היא תבוא. __ ערבית חולם על הגגות גשם קר פורט על אילן בודד ציפור קוראת קוראת לאט כנפיה על הארץ עלטה שׁוֹרֵית נפשי כמו הציפור בעץ קוראת קוראת קוראת (שרה טיזדייל, תרגום ג'.ש.) |
|
||||
|
||||
עדיף לקרוא שירים מדהימים כמו זה ששלחת לי! אבל ברצינות-אני מיואש לגמרי, וניסיתי כל ערוץ וכל אתר אפשרי! |
|
||||
|
||||
אני לא יודעת איך לעזור, שנים על שנים אני לא בסצינת הדייטים, יש בפי רק פיסת חוכמה בשבילך: כדי למצוא בן זוג צריך באמת ובתמים, ולא רק בלב אלא גם בשכל, לרצות. זה תנאי הכרחי וכמעט כמעט מספיק. אל ייאוש, ככל שאתה מתבגר מתרחבים שדות הלקט שלך, תוך שנה שנתיים תמצא לך בת זוג, אבל אל תחשוב שתיגאל מבדידותך כי הבדידות היא מצב קיומי. היא ישנה כאילו כלום לא קורה, נוחרת קלות, קצובות, חולמת ודאי על איזו שטות... האידיוטיזם הזה, לשכב יחד במיטה זוגית, פה אל פה, אחד מתייפח, שותת דם, השני מחליק על האלפים בחיוך. (חנוך לוין, מלאכת החיים) |
|
||||
|
||||
אני חושבת שעשרים שנה לא קראתי חנוך לוין, ואולי הגיע הזמן לחזור. ברור לי שאבין/אקבל ממנו הרבה יותר היום. |
|
||||
|
||||
אין לי שום בעיה עם מתן אינפורמציה. אבל אם דוכן של ''מחזירים בתשובה'' לצמחונות ינסה לשכנע ילדים בתמונות זוועה ובהפחדות שבשר זה רצח, אני חושב שיש כאן עילה לתלונה במשטרה. |
|
||||
|
||||
כאן אנחנו חלוקים ואני, למען האמת, די נדהמת מתשובתך. |
|
||||
|
||||
את רוצה לפרט? |
|
||||
|
||||
לא, אין לי רצון לדבר על הפחדת ילדים בתמונות זוועה של פרות נשחטות. אני רוצה לדבר על דברים נחמדים, ולחזור ל תגובה 568835 שבעטיה נכנסתי לשרשור הזה (ב תגובה 568874 שלי) ולהזכיר לך שכתבת "אדם רשאי לעשות כאוות נפשו בתוך ביתו פנימה, ובשטח הציבורי, ובלבד שאינו עובר על החוק". אם נבדוק זאת, הרבה יוזמות "נחמדות" מהסוג שתיארתי עלולות לענות להגדרה "עוברות על החוק" אבל ברמה העמוקה ביותר הן שירות ספונטני לטובת הקהילה. אתה מדבר על תמונות זוועה ועל הטרדת עוברי אורח, ואני מדברת על (שינויים ב)מרקם הקהילתי, שהוא בעצם נושא הדיון. כתבת גם: "הבעיה עם "השתלטות" חרדית היא בדיוק בכך שהיא מלווה בדרישה של הפיכת השטח הציבורי לשטח "שלהם" מבחינת אורח החיים. זה אסור שיקרה". ובכן, נניח שיש גינה קהילתית מטר מהבית שלך, בור קומפוסט קהילתי (מתוחזק היטב, נניח) בכיוון השני, עוד צמחי תבלין שנוספו לערוגות העירוניות בלי שהעירייה תדע, יוזמות מכירה יד-שנייה של ילדים (קורה פה בשכונה, שילדים פורשים צעצועים שלהם וגובים שקל לצעצוע, סתם בשביל הכייף) והוקמה נקודת איסוף ספונטנית של פסולת אלקטרונית במורד הרחוב. בנוסף, הם פונים אליך ברחוב ומחלקים פמפלטים שמסבירים על מחזור פסולת או על החשיבות של הפחתת הצריכה, וכשהם רואים אותך זורק ערימת ניירות לפח הם מזכירים לך בעדינות שיש פח מחזור נייר מאה מטר משם. במקרה כזה אפשר לומר שהשטח הציבורי הופך לשטח "שלהם" = של החבר'ה היזמים האקולוגיים החביבים אך הנודניקים. אתה בהחלט רשאי לטעון, על פי הכלל שקבעת, שהחברים הללו הופכים את השטח הציבורי לשלהם ושזה חורה לך, או סתם שזה חורני (ושכנים לא מעטים עושים זאת, ומקעקעים יוזמות של גינות בניין משותפות עם צמחי מאכל לטובת השכנים, בורות קומפוסט וכולי, מתוך בורות או מתוך חשש לחוסר היגיינה או סיבות אחרות). ואני שואלת, האם מתן צביון *כלשהו* לשטח הציבורי הוא לבדו קריטריון של פגיעה? האם כל שינוי ברשות הרבים הוא שלילי? האם התשובות לשאלות אלה הן "תלוי מי מבצע את השינוי"? |
|
||||
|
||||
אנונימוס לא מראים תמונות זוועה לילדים, אפילו אם הילדים יבקשו זאת. |
|
||||
|
||||
אני שמח לשמוע. נו, אז? |
|
||||
|
||||
אז גם חשיפת "ילדינו" לחגיגז השנתי בפולניה (המכונה בשפה ממלכתית מגוחכת "מצעד החיים") או גרירתם ליד-ושם, הן עילה לתלונה על התעללות בלתי נסבלת! |
|
||||
|
||||
אם לשפוט לפי בני משפחתי? כן. אפשר גם לעשות את זה לאנשים מבוגרים. _______________ אבל בני משפחתי הם אנשים מתוחכמים בדרכם שלהם. הנה דודה שלי. נוקטת לפי פסיקות הספרדים לפי כל דבר. פרט לדברים שבהם הספרדים מקילים. אז היא נזכרת שהיא אשכנזיה, ונמנעת מקטניות בפסח. על הדרך, היא מנסה להטיף את דרכה לקרובי משפחתה השפויים שהפנימו שקטניות בפסח זו הדרך להעביר את פסח בצורה קלה, נעימה וטעימה. |
|
||||
|
||||
זאת הבדיו הצרה שלנו, החופשיים (חילוני זה כינוי גנאי)-שהרשינו לליצנים השחורים להוריד את הכליכול לדרגת פקדון מסריח במשרד הדתות! |
|
||||
|
||||
שום רשיון. לא רלוונטי. נראה לך שהעירייה נותנת רשיון לשתול צמחים במרחב הציבורי בעיר? שוק קח-תן הוא כמה אנשים שפורשים כמה שמיכות ועליהן החפצים להחלפה. כל עוד לא עובר כסף מיד ליד (ולא עובר), אין צורך ברשיון. |
|
||||
|
||||
כמו שהפגנה מצריכה רשיון, כמו שמופע מוזיקלי (גם בחינם) דורש רשיון, כך גם שוק קח-תן צריך רשיון. |
|
||||
|
||||
תשובה יפה ומסודרת, אך חונקת עבור המרחב הציבורי העירוני כפי שאני מעריכה אותו. יש מקום לאירועים גדולים והמוניים ברישיון עירוני, וצריך להיות גם מקום לשני חבר'ה שפורשים שמיכה עם ספרים ישנים על הדשא בפארק, או מנגנים בגיטרה אקוסטית על חוף הים. |
|
||||
|
||||
שני חבר'ה שפורשים שמיכה, כן. מאה אנשים שבאים באופן מאורגן לפרוש שמיכות במקום אחד - לא. |
|
||||
|
||||
אתה יודע, מול הבית שלי יש שטח פתוח (לפחות עד שתכנית הבניה עליו תאושר). לפני כמה שבועות מישהו תפס יוזמה ותלה ברחבי השכונה מודעות שמזמינות אנשים לבוא לפיקניק שכונתי: בשבת משעה ארבע וחצי אחר הצהריים, כל מי שרוצה להשתתף מוזמן לבוא לשטח הזה, להביא שמיכה ואוכל, ואם הוא רוצה אז גם משחקים לילדים, כלי נגינה וכל דבר אחר שיכול לעשות את הענין יותר נחמד. באו כמה עשרות אנשים - אני מניח שהיו מגיעים הרבה יותר אם מזג האוויר לא היה מפגין את אחת התפניות המשונות שלו בתקופה האחרונה ומשגר לשטח רוחות מקפיאות. בעיני זו יוזמה מגניבה בתכלית, וקשה לי למצוא בה נקודה שלילית אחת; אתה, הליברל הגדול, רוצה לכלוא אותה בסד של אישורי משטרה כאילו זו הפגנה בככר אל-תחריר. משונה. |
|
||||
|
||||
מול הבית שלי יש שדה בור מלא קוצים וחרולים ואני מת מפחד שבלג בעומר יתפתחו שם יוזמות מדליקות. אני מניח שהכל שאלה של מה עושים בשיטחי הציבור, ולא עצם העשיה. |
|
||||
|
||||
מה היה שם בשנים עברו? הרי לא יכול להיות שרק השנה השדה התברבר והתמלא בקוצים וחרולים. |
|
||||
|
||||
כמדומני שבעבר היתה שם הרקונקיסטה, ולפני זה קרב פואטיה. מה זאת אומרת מה היה שם קודם? כל שנה אותו דבר וכל שנה אני חושש. רק בגלל שגונבים רמזור ולא נהרגים לא מצדיק את הסיכון הבא. |
|
||||
|
||||
בשדה שמול הבית שלי היתה שריפת קוצים לפני כמה שנים, ומאד העיריה שולחת מדי שנה בראשית הקיץ טרקטור שיחליק את השטח. זה קצת מצער כי היה מעניין אותי לראות מה קורה לשטח שיש לטבע הזדמנות לכבוש אותו מחדש (רקונקיסטה, נכון?), אבל גם להעדר שריפות יש כמה יתרונות. |
|
||||
|
||||
אתה רואה למה צריך תאום עם העירייה- תאר לך שהטרקטור היה מחליק את השטח בזמן הפיקניק ההמוני. |
|
||||
|
||||
אני הייתי חוששת מדבר אחר: שדה בור מלא קוצים וחרולים, הרי זו פרצה קוראת לקבלן. |
|
||||
|
||||
אני מניח שהשאלה הרלוונטית ביותר היא מידת ההפרעה שהפעילות גורמת, מבחינת מפגעי רעש, לכלוך, תנועת כלי רכב לאזור וכיו''ב. כשמדובר בארוע שכונתי בלי רעש חריג, אני לא חושב שיש סיבה להגביל את זה. כשמדובר בארוע שמפורסם ברחבי העיר ומכוון למשוך אנשים מאזורים אחרים אליו, זה מתחיל להיות בעייתי. אני מעדיף להשאיר כאן מידה רחבה של שיקול דעת אצל העירייה וגורמי אכיפת החוק באשר לסבירות של ארועים שונים. אבל ברור לי שאי אפשר להתיר כל ארוע המוני בשטחים ציבוריים בלי תאום מראש כדי למנוע פגיעה מיותרת בדיירים באזור. |
|
||||
|
||||
סתם ניטפוק: אני לא יודע מה הנהלים של העיריה, אבל אני חושב שלפחות מבחינת מיסוי, עסקאות חליפין נחשבות ממש כעסקאות מכירה. |
|
||||
|
||||
נניח. איך אתה מתמחר, לצורכי חישוב מס, שלושה סוודרים ישנים לבן שנתיים? או ואזה אחת בעבודת יד (של המוסר)? או משחק פאזל ישן שחסרה לו חתיכה אחת? One man's garbage is another man's treasure. מעבר לזה, החליפין כמעט אף פעם אינם ישירים או סימטריים - אף פעם לא X תמורת Y, אף פעם לא ה-X של מוישה תמורת ה-Y של יצחק. פשוט מאפשרים למי שרוצה לקחת, ובו זמנית עוברים ומלקטים מה שרוצים מן ההיצע של האחרים. |
|
||||
|
||||
השיקשוק נסגר לפני שנתיים בצו מועצה מקומית. נדמה לי שפתיחתו המחודשת בדיונים. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |