|
||||
|
||||
מי אמר שיש סוף לרבדים של ההסברים שלנו? אני לא רואה שום טיעון בעד סוף כזה. אני גם חושב שאם היה סוף כזה המדע לא בנוי להכיר בו. פשוט אין דרך שהמדע יכול לומר "זהו ההסבר הסופי. עכשיו נא להניח את הכלים וללכת לעבוד במשהו אחר". לדעתי, גם לא יכול להיות סוף להסברים שלנו. פשוט בגלל שהם "שלנו" ולא של "הטבע". ניוטון מעולם לא הפסיק לחפש הסבר טוב יותר לכוח המשיכה, כי הוא החזיק במטאפיסיקה קארטזיאנית לפיה כדי שמשהו ימשוך או ידחף צריך להיות מגע פיזי בין עצמים. ההסברים שלנו משתנים עם המטאפיסיקה שאנחנו אוחזים בה (וגם ההפך: המטאפיסיקה משתנה עם המדע), ומאחר שרוח האדם אינה עוצרת את שעטתה, גם ההסברים המדעיים לא יסתיימו. |
|
||||
|
||||
בקיצור - יש צבים כל הדרך למטה. אבל למרות זה, כל אלה הם פרטים. השאלה היא לא למה חלקיק מסוג א' מתנהג כך וחלקיק מסוג ב' מתנהג כך; השאלה היא למה המציאות היא כמו שהיא, וגם שרשרת אינסופית של רדוקציות לא תבטל את השאלה הזו. |
|
||||
|
||||
אני לא מחפש צבים כי אני לא מצדיקן. אני לא מאמין בשרשרות של רדוקציות כי אני לא רדוקציוניסט. ואחרי שאמרתי את כל זה - אתה צודק. נראה שבבסיס המטאפיסיקה צריך להיות משהו, גם אם המתודולוגיה יכולה להתעלם מזה. (אלא אם כן אפופידס צודק. אני באמת לא מבין בזה). |
|
||||
|
||||
הפיזיקה צריכה רק להשלים את המשימה הקטנה של מציאת פתרון אחד מתוך 500^10 אפשריים - בוא נקווה שכולם פרט לאותו אחד רק נראים אפשריים כרגע - כדי שתוכל להכריז בדיוק את זה: גמרנו את העבודה! אפשר ללכת הביתה? |
|
||||
|
||||
לא. אין למתודה המדעית פונקציית עצירה. תמיד אפשר להמשיך להעלות שאלות. ובכל מקרה, לפני שהולכים הביתה אני מבקש להחזיר את כל הכלים למקומם ולנקות מסביב. |
|
||||
|
||||
אתה מזכיר לי את קאנט(*) שקבע בפסקנות מה ייתכן ולא ייתכן אי פעם בפיזיקה, וטעה אנושות. (*) אל תתנפח מגאוה. אתה לא באמת מזכיר לי אותו. |
|
||||
|
||||
הייתי מגיב לך עניינית, רק שאני לא באמת אעשה את זה. |
|
||||
|
||||
בוא נלך מכות ונגמור עם זה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |