בתשובה להמסביר לצרכן, 05/07/08 8:59
פוחת והולך הדור 483319
הפרשנות שלך ל ''דין נצרים כדין תל אביב'' שנאמרה למצנע כתשובה לרעיון שלו לסגת מנצרים, היא ממש מופלאה.
חוץ מזה, זה לא נראה לי שיש לי משהו מעניין להוסיף לדיון, ואני מציע לסיימו בנקודה זו.
פוחת והולך הדור 483343
נראה שאנחנו באמת מתקרבים בדעותינו, כי אני מסכים שזו נקודה טובה לסיים את הדיון. אבל מתחשק לי להבהיר עוד ששרון לא הסכים עם מצנע לפני ההתנתקות ולא אחריה. מצנע (כמוני למשל) חושב שתל-אביב שייכת ליהודים ונצרים איננה שייכת להם. שרון, להבנתי, חשב שגם נצרים וגם תל-אביב שייכות ליהודים באותה מידה. אבל על נצרים משתלם להם לוותר.
פוחת והולך הדור 483366
צר לי, אך הבנתך פשוט לא מתיישבת עם העובדות.
את המילים ''דין נצרים כדין תל אביב'', הציבור מעולם לא שמע ישירות מפי שרון.
המילים האלה יצאו דווקא מפיו של מצנע, בראיון בתקשורת האלקטרונית, כשציטט את שרון.
והנסיבות כפי שמצנע תאר אותן (הראיון הזה היה אחרי ההתנתקות), היו שמצנע אמר לשרון בתקופת הבחירות, שצריך לסגת נסיגה חד צדדית מנצרים, ושרון במענה, פסל את הרעיון הזה על הסף, כשהוא מחזק ומנמק את דעתו באמצעות השמעת האמירה הזאת. במילים אחרות, המילים האלה הושמעו כנימוק מדוע אסור לסגת נסיגה חד צדדית מנצרים, ולא כרעיון פילוסופי חסר משמעות מעשית, כפי שאתה מפרש אותו.
פוחת והולך הדור 483374
המשפט "דין נצרים כדין נגבה ותל אביב. פינוי נצרים רק יעודד את הטרור ויגביר את הלחץ עלינו" נאמר על ידי שרון ב-‏24 לאפריל 2002 בנאום שנשא בכינוס השנתי של איפא"ק

הבחירות, אגב, נערכו בינואר 2003...
פוחת והולך הדור 483404
אני מכיר את הביטוי הזה מראיון שראיתי עם מצנע אחרי ההתנתקות שבו סיפר על אירוע שקרה בזמן הבחירות (נדמה לי שהשיחה עליה סיפר נערכה מיד אחרי הבחירות).
אתה מוכיח ששרון השתמש באמירה הזאת עוד הרבה קודם, ולכן שטעיתי בפרט שבו אמרתי שהדברים הגיעו לציבור "רק" מפי מצנע. אבל גם כאן, לפי ההקשר הברור והמוכח הוא דווקא הנמקה מדוע *אסור* לסגת מנצרים, הפוך מפרשנותו של המסביר שמפרשן ש*כדאי* לסגת משם, כך שבסופו של דבר הדברים שהבאת תומכים בדבריי ומחזקים אותם.
פוחת והולך הדור 483516
הפרשנות שלי - מעשית.
הפרשנות שלך - פילוסופית.
הפרשנות שלו - הזויה.

הנה אנחנו שוב מסכימים - גם אני חושב ככה.

לפי הפרשנות שלך למילים ההן, כששרון נימק מול מיצנע מדוע אסור לסגת מנצרים, האם זה היה נימוק במישור האידיאולוגי או במישור הטקטי-מעשי?
פוחת והולך הדור 483523
הטקטי מעשי לפי הסיפור שאני זוכר מדברי מצנע בטלביזיה, וגם בתגובה 483374 מובא קישור לדברים דומים שגם בהם הנימוק הוא טקטי מעשי, שאמר שרון בהזדמנות קודמת מספר חודשים קודם (באירוע שעליו לא ידעתי, כי אני הכרתי עד כה את ההתבטאות רק מדברי מצנע בראיון אחרי ההתנתקות).
פוחת והולך הדור 483708
אז עכשיו אני לגמרי מאבד אותך. הרי זה מה שגם אני אומר: ששרון שינה את הטקטיקה שלו בדרכו אל המטרה הקבועה שהייתה לו. על זה הצעקה?

נהג מונית נוסע מצפון ת"א ליפו, פעם דרך הטיילת ופעם דרך איילון. על זה צועקים שהוא שינה את כיוונו ב-‏180 מעלות!? הרי זה רק טקיטיקה - הכיוון היה ונשאר יפו.

אתה חושב שרוה"מ צריך להתחייב מראש אם - במסגרת שיחות מדיניות - הוא יזמין את אבו מאזן לארוחת בוקר או לתה של אחה"צ? אם אין לו סמכות לקבוע אפילו את הטקטיקה (שלא לדבר על חזון), אז בשביל מה צריך ראש ממשלה בכלל?

עולה על דעתי אפשרות "פילוסופית" אחרת:
נהג מונית בת"א נוסע עם שלט "ליפו". עולים אנשים שונים והוא נוסע דרך איילון. רוב הנוסעים מקבלים את זה בשלוות נפש - הם סומכים על הנהג שיביא אותם ליפו. אבל נוסע אחד מתחיל להשתולל ולצרוח. הוא דורש שיסעו כמו שהוא רגיל - דרך הטיילת. כשמבררים מדוע זה כל כך איכפת לו מסתבר שהוא בכלל לא רצה לנסוע ליפו. הוא עלה על מונית ליפו כי זה מקרב אותו לרחוב הירקון.

האם זה אפשרי שאנשים שכלכך מאוכזבים מהשינוי הטקטי של שרון, אף פעם לא תמכו באידיאולוגיה שלו? כלומר הם לא רצו לנסוע בכיוון שלו עד הסוף, אלא רק לקחו עליו טרמפ?
פוחת והולך הדור 483734
''דין נצרים כדין תל אביב''
אם מנהיג ישנה את הטקטיקה ויחליט שצריך לתת את תל אביב לאבו מאזן או שבכלל צריך לסגור את מדינת ישראל כי טקטית זה טוב ליהודים, אני אכעס, כי מדובר בדיוק בסוג טקטיקות שאני רוצה להיות שותף להן.
מנהיג שחל אצלו כזה שינוי בהבנה הטקטית אחרי הבחירות צריך לעזוב את תפקידו ולהסתגר בביתו ולא להראות את פרצופו ברבים.
זה בדיוק מה שאני אומר כל הזמן ואיני מבין למה אתה מאלץ אותי לשוב ולחזור שוב ושוב על אותם דברים.
פוחת והולך הדור 483760
התפיסה שלך לגבי דמוקרטיה_ייצוגית [ויקיפדיה] מוטעית.
פוחת והולך הדור 483769
התפיסה של דב לגבי דמוקרטיה ייצוגית (או "דמוקרטיה") אכן קיצונית ומוטעית, אבל אני בהחלט מסכים אתו ששרון הונה את ציבור בוחריו (שלא, מעולם לא נמניתי עליהם).
האם זה תקין? פורמלית אין ספק. האם זה ראוי? לטעמי לא.
פוחת והולך הדור 483911
אני לא מסכים עם הקביעה הזו, וחוסר ההסכמה שלי נובע בעיקר מהמאפיינים של דמוקרטיה ייצוגית.

כמו שהמסביר ניסה להסביר, שרון החליט את ההחלטות שהוא החליט מתוך אידאולוגיה מסויימת. מי שבחר בו בגלל החלטות ספציפיות שהוא ציפה משרון להחליט ולא בגלל אידאולוגיה כללית *הונה את עצמו*. לא סביר לחייב פוליטיקאי במשך קדנציה שלמה להצהרה נחרצת כזו או אחרת שהוא הפריח לפניה או בתחילתה. וזה בדיוק לב העניין - בדמוקרטיה ייצוגית נבחרי הציבור מקבלים את ה*שלטון* למשך ארבע שנים. הם *לא* מקבלים אך ורק את התפקיד האדמיניסטרטיבי המצומצם של יישום תכנית מפורטת כזו או אחרת שבה בחר הציבור.

מעבר לכך בדמוקרטיה הישראלית כמו בכל דמוקרטיה אחרת קיימים מנגנונים להגן על התהליך הדמוקרטי מפני ניצול ציני שלו. בעניין הספציפי הזה קיימות הצבעות אי-אמון בדיוק בשביל המטרה הזו. שרון, וכל ראש ממשלה אחר לצורך העניין - לא היה דיקטטור. היו סביבו מקורבים, יועצים, מנהלי מנגנונים, חברי סיעה וחברי סיעות אחרות בקואליציה. על מנת לממש את תכנית ההתנתקות שרון הזדקק למידה מסויימת של תמיכה מכל אותם אנשים שבלעדיה התכנית הייתה נכשלת וייתכן אף שממשלתו של שרון הייתה נופלת. מהסיבה הזו גם לו שרון היה קם בוקר אחד עם אידאולוגיה הפוכה לזו שהוא החזיק בה עד לאותו הרגע לא היה בכך מספיק כי לממש את ההתנתקות. והרי אך אחד לא טוען ש*כל* אותם פוליטיקאים, יועצים מקורבים וכו' גם הם הפכו את עורם או נקנו על-ידי השמאל, שהרי זו טענה מגוחכת.

מכיוון שהתסריט הנ"ל לא סביר בעליל, נותר לנו לחפש הסבר אחר למצב, וקיים הסבר חלופי ופשוט בהרבה: ייתכן שאותם אנשים שמצטטים את "דין נצרים כדין תל-אביב" ומאשימים את שרון בבגידה ובעיוות הדמוקרטיה - למרות הקולניות שלהם - אינם מייצגים את כלל ציבור הבוחרים של שרון ושאר הסיעות שישבו בקואליציה בזמן ההתנתקות. ייתכן שפשוט הרוב הדומם בציבור הבין והסכים שההתנתקות הייתה הדבר הנכון לעשות באותו הזמן, בדיוק כמו שהבין זאת שרון, ואם זה נכון סביר ששרון הבין או ניחש שכך הציבור חושב. וכמוהו גם פוליטיקאים אחרים. העובדה שלא הייתה התנגדות מספיק חזקה כלפי ההתנתקות והעובדה שממשלתו של שרון לא נפלה מחזקת את ההשערה הזאת.

מהסיבות האלו אני מוצא את הטענות שהועלו כאן בהקשר הזה שגויות.
פוחת והולך הדור 484096
א. למעשה התסריט שלך הוא כתב אישום כלפי שרון לא פחות חמור ממה שדב מנסה להדביק לו.
משתמע מטענתך ששרון שינה את דעתו כדי להתאים אותה לדעת הרוב הציבורי הדומם. הרי הויכוח הוא האם ההתנתקות טובה או רעה לעתיד מדינת ישראל. דעת הציבור אינה בבחינת תשובה לשאלה זו. הרוב הדומם אינו דומם משום שהוא אינו רוצה לבטא את דעתו אלא משום שאיש לא מעוניין בדעתו. תפקידו של הרוב הוא לבחור את נבחריו ולא להיות פוסק ראשון ואחרון בענייני ממשל ובטחון. הציבור בוחר את נבחריו ולמעשה קובע את דעתו בענייני המדינה בעיקר ע''פ מה שנבחריו מספרים לו. הציבור בחר את שרון לראש ממשלה ולא את אדון נועם שליט, משום שחשב ששרון מוסמך ויכול לקבוע מה טוב ומה רע לבטחון ישראל. אם שרון קבע מהלכיו לא ע''פ האינטרס הבטחוני-קיומי של ישראל אלא ע''פ משענת הקנה הנעה ברוח של דעת הקהל בעניין זה או אחר, הוא מעל בתפקידו.

ב. נראה לי שדוקא בנקודת הזמן הזו צריך לשפוט את ההתנתקות. הזמן הנוכחי הוא זמן של התפכחות בו המציאות מפנה מן השטח אשליות ואיומים היסטריים חסרי בסיס. בנקודת זמן זו חוינו את מטחי הרקטות והפצצות על עוטף עזה וקבלנו הפסקת אש לא יציבה שככל הנראה נכפתה על ישראל בלחץ תושבי הגבול ובלחץ חטיפתו של גלעד שליט. דוקא כעת אני חושב שההתנתקות היתה צעד חשוב ונכון לטובת עתידה של מדינת ישראל. לישראל עדיף המצב הלבנוני ברצועת עזה מאשר מצב הכיבוש ביהודה ושומרון.

ג. לטווח ארוך, נורמות ההתנהגות של אספסוף עם הרצחנות, ההיסטריה, והבהמיות של ציבור שחוגג והופך וידוי הריגה של אדם גוסס או גופה לנורמה, היא תוצאה של ההחזקה בשטחי יו''ש ולא של המצב בגבול עם לבנון או עזה. תחושת אי הביטחון, אזלת היד וחוסר היכולת של שלוחות השלטון ההולכת יד ביד עם צעקנות והתפארות שווא של אנשי לינץ' ותמיכה משפטית בענישה ע''פ השתייכות אתנית של הנאשם, מסכנים את עתיד ישראל כמדינה דמוקרטית (ולכן כמדינה בכלל), לא פחות מקסאם הפוגע בשדרות. אפשר להתווכח היכן הסכנה הקיומית גדולה יותר, אבל אצלי לפחות, טעם הקיום עצמו סופג מהלומה רצינית ממחזות מבחילים ומעוררי שאט נפש כמו התנהגות הישראלים בפרשת המפגע עם הטרקטור ממז' ירושליים.
פוחת והולך הדור 484118
אבל יש מקום גם לסייג:

א. טענתך עלולה להתפרש כאילו רוה"מ נבחר כדיקטטור ל-‏4 שנים שבהן אין לו שום מחוייבות או כפיפות לרחשי הלב של הציבור. זהו ההופכי לטענתו של דב כאילו רוה"מ איננו אלא נער שליח של כל זב חותם בציבור. האמת כנראה באמצע: הוא נבחר כדי להנהיג אבל לא יכול לעשות זאת בלי תמיכה ציבורית (שבאה לידי ביטוי בכנסת). למנהיג מוצלח חייבת להיות אינטראקציה לא פורמאלית ומתמדת עם הציבור, לכן הוא צריך קצת כריזמה ונחישות (כדי להשפיע על הציבור) וקצת גמישות (כדי לא להיתקל עם הראש בקיר).

ב. גם אני חושב שההתנתקות הייתה צעד חיובי לטובת עתידה של מדינת ישראל - ובמיוחד לעתידו של עמה. אבל צריך לחדד את המושג "כיבוש". לדעתי ראוי שמדינת ישראל תחזיק ביו"ש ועזה כוחות צבא כדי לסכל פעילות עויינת נגד אזרחי המדינה. אם ניגזר על המדינה להילחם, עדיף לעשות זאת בשטח האוייב, ואם צריך ואפשר אז גם להחזיק בו. אבל את ההתיישבות בשטחים הכבושים יש לעקור מהשורש - כי היא זאת שעוקרת כל זיק של תקווה להפסקת פעולות האיבה. במילים אחרות, כיבוש שטח למטרות של מגננה הוא מעשה מוצדק בעיני, בעוד שכיבוש שטח למטרות השתלטות והתיישבות הוא מעשה מאוס ומתועב כמו שוד קשישים, הלכאת נשים ואונס ילדים - רק במספרים גדולים.

ג. אין שופטים אספסוף בשעת צערו.
פוחת והולך הדור 484275
א. טוב, אבל המציאות הדמוקרטית של ישראל מוגנת היטב מפני הרעיון של נבחר הציבור כדיקטטור לתקופה קצובה. ישנם הבעת אי-אמון של הכנסת, הבג"ץ, חופש הביטוי והמידע ובעיקר ישנו הרצון של הנבחר להבחר פעם נוספת. לעומת זאת נראה כי המציאות הישראלית נטולת נוגדנים מול הירידה לחייהם והביזוי האינסופי של נבחרי הציבור. נראה שלנבחרי הציבור אין עוצמה מספקת כדי להגן על עצמם מפני פגיעה בשמם הטוב. יש להם כנראה מספיק כוח כדי לגרור כל עניין כזה עד לזרא, אך אין להם יכולת לגבות מחיר הולם ממי שפגע בהם לחינם. בעצם יש להם מערכת משפטית שהשתלטו עליה אברכי משי של לגאליסטיקה למדנית והפכו אותה למתפלפלת, מתמהמהת ואולי כבר לא רלאבנטית. מצב עניינים זה משרת את נבחרינו הגרועים יותר ומדכא את אלו הטובים יותר. התוצאה תהיה בודאי פחות שרונים ויותר אולמרטים.

א.1. ראה לאן הגיעה אותה דיבה מורעלת לפיה "כעומק ההסתבכויות [של שרון], עומק ההתנתקות". היום נראה שהציבור כולו מאמץ את השקר העלוב הזה. אני מכנה את התאוריה הזו שקר חסר שחר משום שהעובדות מלמדות שלא היה זה אלא ספין של המתנחלים ותומכיהם שהם עצמם לא האמינו ולא החשיבו אותו, אלא כאמצעי כשר ככל האחרים כדי להכשיל את פינוי ההתנחלויות. אילו באמת האמינו בקשר הזה, המקום להילחם בהתנתקות היה בבתי המשפט ומעל דפי המדורים המשפטיים ולא בחולות עזה. לרשות הימין תמיד תעמוד הטענה שכל אלה היו מכורים מראש לטובת השמאל (מה שכנראה לא הפריע להם להפיץ את עצם הטענה עצמה). יחד עם זאת, מי שבחר להלחם בשחיתות של שרון ע"י ידוי ביצים ואבנים על חיילי צה"ל ולא באמצעות תלונות לפרקליטות ובג"צים, לא יכול להתלונן אם לא ממש נאמין לו.

ג. נראה שהתקשורת שלנו מתעניינת הרבה יותר במיידיות הדיווח מאשר באמיתותו. על כן, אני מתעקש להניח כי כל מה שהופיע בתקשורת שלנו לגבי הארוע עצמו אינו נכון עד שיוכח אחרת (והדיון שהתפתח פה סביב עובדות האירוע לא ממש טופח על פניי). לכן איני משים עצמי מומחה ושופט מול אף אחד שהיה שם. אני מדבר על התנהגות כולנו כקבוצה. ההמון שנאסף שם לא היה אספסוף של יושבי קרנות הנחפזים להבעיר בעירות מפני הבטלה והאבטלה. הם אוסף מקרי של אזרחים שנקלעו לפיגוע. גם כל אותם משפטנים וזרזירי משפטים הנחפזים להרוס את ביתו של מרצח ערבי בזמן שהם אינם מעלים זאת על הדעת לגבי פרחח הדוקר אמא ל-‏2 ילדים או כנופיית עבריינים הדוקרים צעיר ליד דיסקוטק, אינם אספסוף. שאלתי היא, מתי החלטנו שמותר לנו לכולנו לאמץ נורמות התנהגות של אספסוף?

ג.1. באחד הדיונים כאן נטען בעקבות חגי סגל כי הפייסנות והשמאלנות של ממשלות ישראל בעסקות חילופי הגופות עם אויבינו גרמו לחיסול שבויים ישראלים ע"י האוייב. מעניין שלא עלה על דעתם של אנשי המוסר הללו שמי שעוסק בינתיים בחיסול שבויים היא ישראל. אולי הפסיבדונים "וידוי הריגה" בלבל אותם.
פוחת והולך הדור 484352
א. נכון. אני מסכים שהפלת ראש ממשלה - כל ראש ממשלה - הפכה כאן לספורט לאומי. בספורט הזה מצטיינות במיוחד קבוצות שוליים אשר פועלות להפיל כל ראש ממשלה כדי לשתק את המדינה - "אם המדינה לא הולכת בכיוון שלנו, נעשה הכל כדי שהיא לא תלך בכלל". לכן, לא משנה מי הוא ראש הממשלה (זוכר מי הפיל את נתניהו?) או כמה הוא מושחת. הספורטאים הללו יעשו הכל כדי להפיל אותו ויפיצו סיפורים מהסוג של "כעומק השחיתות כך עומק הנסיגה, או השלום, או המלחמה או ...".

יחד עם זאת, לא הבנתי מה אתה מלין על אברכי הלגאליסטיקה. אני חושב שהם באמת מטרד אבל חושש שבלעדיהם, הספורטאים הנ"ל ושליחיהם ינצחו במשחק. משל למה הדבר דומה, לביתר י-ם שמעדיפים לשחק בסכנין בלי שופט ובלי משטרה.

ג. לא ראיתי את הדיווח על האירוע ההוא. אבל את החיפזון להרוס את בית המחבל לא הייתי דוחה על הסף. למלחמה במתאבדים אין ברירה אלא למתוח את הגבולות המוכרים לנו.
פוחת והולך הדור 484356
שים לב אילו ראשי ממשלה יכבו בספורט הזה: נתניהו,שרון ואולמרט. שכחנו כבר את התנהלות הנשיא נתניהו. את הסתבכותו בכל מיני שקרים, את הסכסכנות הבוטה שלו- הלחישה הרועמת על אזנו החרשת של זקן המקובלים וכו'. שרון היה מושחת באופן כמעט קונסנסואלי אך הספורט הלאומי היה דוקא לאתרג אותו. אולמרט עומד לפנינו צח וטהור; גם הזיכוי שלו בעניין החשבוניות הפיקטיביות איננו מחמיא יותר מדי. לומר עליו שכל מה שהולך סביבו זו מזימה- ספורט לאומי להפילו -לא הייתי מגזים בצורה כזאת. אני מסכים שמגיע גם לברק לברק אותו אל מחוץ למערכת הפוליטית ולצרף אותו לספורט הלאומי. חבל שהספורט הלאומי הזה נזקק למישטרה ולפרקליטות ואינו מקיא את הזן הזה של הפוליטיקאים אל מחוץ למגרש הפוליטי וכל זה בגלל החולשה והתפיסה המוסרית המעוותת של הציבור בישראל.
פוחת והולך הדור 484368
ג. שני המקרים האחרונים לא היו מתאבדים. הם הסתכנו מאוד, ונהרגו בסופו של דבר, אבל לא פוצצו את עצמם. אם אלה מתאבדים כל מטכ''ליסט הוא מתאבד.
פוחת והולך הדור 484536
לגבי המקרה האחרון ממש לא בטוח אפילו שהוא היה מחבל.
פוחת והולך הדור 484628
אז מה, ההילוך לא נכנס לו לניוטראל?
פוחת והולך הדור 484632
גם זה יכול להיות.
וגם יכול להיות שהוא השתגע באותו רגע, כפי שכבר קרה עם לא מעט יהודים ישראלים.
וגם יכול להיות שהיה לו שבץ מוחי, הרי לא ניתחו את הגופה עד כמה שידוע לי.
פוחת והולך הדור 484156
בשנים האחרונות אירעו מספר מקרים של רצח מפגעים מיד לאחר שבצעו את מעשיהם, כשמקרים מסויימים דובר בפיגוע של ערבים כנגד יהודים, ובאחרים ההפך. המאמר הראשון שכתבתי באייל עוד ב-‏2000 עסק בהתייחסות לשקולניק שירה במחבל כפות, והשוואותו למקרה קו 300 ולמקרה רצח גולדשטיין במערת המכפלה בחברון. ממש לא מזמן נוסף למקרה הזה גם מקרה רצח המפגע היהודי בשפרעם, שהומת גם כן בהיותו כפות.
מקרה המפגע על הטרקטור שונה בתכלית. הריגתו הייתה בפרוש לא מעשה רצח אלא מעשה גבורה של הגנה עצמית, משום שעד רגע מותו ידיו ורגליו היו על דוושות ההיגוי של הכלי המסוכן, והוא הצליח לרצוח אישה אם לתינוקת גם אחרי שנפגע מירי השוטרת, ונוטרל לזמן קצר שלאחריו התאושש, ואחרי נסיונות כושלים של השוטר הראשון שעלה על הטרקטור לנטרל את פעולתו מבלי לירות בו. מעניין שדווקא מעשה גבורה והצלת חיים טהורה גורמים לך שאת נפש . . .
פוחת והולך הדור 484160
יתכן שאתה צודק אבל כשראיתי בטלויזיה את השתלשלות העניינים, היא לא נראתה לי פשוטה כל כך.
פוחת והולך הדור 484189
היא לא הייתה פשוטה, בודאי לא מנקודת ראותם של אלה שניסו לעצור את הטבח, שהיו צריכים להבין מהר מה קורה, ולהחליט החלטות נכונות (ובודאי לא היה להם די זמן לבדוק בעזרת סטטוסקופ את מצב הדופק של המחבל).
מה שראינו בטלויזיה היה סוף האירוע. על מה שלא ראינו סופר, וסדר האירועים היה זה: הטרקטור הפך אוטובוס ודרס כמה מכוניות על יושביהם, אחר כך נורה נהגו ע"י שוטרת "בשכר" שהייתה במקום בתפקיד. הירי הפסיק את פעולת ההרג לזמן מסויים, אבל לפתע התאושש המחבל, הניע שוב את הכלי, והספיק לרצוח עוד אישה צעירה שהייתה עם התינוקת של בתוך מכוניתה.
עכשיו עלה על הטרקטור שוטר שהחליט להשתלט על המחבל ללא ירי, ונכנס לתוך תא הנהג. בשלב זה הטרקטור עוד היה בתנועה ואחר כך עצר. מסוף החלק שבו הטרקטור נע ועד עצירתו מתחיל הסרט שכולנו ראינו בטלויזיה. כפי שהתברר השוטר היה תקוע בתוך תא הנהג במצב לא כל כך טוב (משום שכאשר הוצא משם הוא הושכב ונראה כמי שזקוק לעזרה), מאחורי השוטר בפתח תא הנהג היה עוד איזה מאבטח שלא ירה. החייל בחופשה שעלה אחריו לקח את אקדחו של המאבטח עם התיק שבו היה, שלף משם את האקדח וירה מלמעלה מעבר למאבטח ולשוטר במחבל שלושה כדורים. אחר כך, ירה גם שוטר ישם שעלה על הטרקטור מאוחר יותר עוד כדור.
במסקנה לאחור ברור שהשוטר הראשון שעלה והמאבטח שאחריו טעו בכך שלא ירו (אני לא מאשים. בסיטואציה כזאת לא תמיד מצליחים לנתח את המצב, ולפעול בהתאם, וניתן להבין שגיאה כזאת), כי הוכח שבאותו רגע המחבל היה במצב שבו הוא עוד יכול היה לרצוח (מרגע שרצח את האישה שהזכרתי ועד רגע זה הוא לא נורה ומצבו, לכאורה, לא השתנה), אבל החייל ושוטר הישם פעלו ללא דופי.
פוחת והולך הדור 484192
אחרי שהשוטרת ירתה בו עלה על הטרקטור שוטר שהחליט שלא צריך לבצע ווידוא הריגה כי הנהג היה חסר תנועה בלי דופק וירד לו דם מהראש. אחרכך שמעתי את המפכל או בכיר אחר אומר שהמשטרה לא עושה ווידוא הריגה כי זה לא מוסרי ולא חוקי. השוטר בטרקטור נסה להוציא את המפתח ולהזיז את הגופה ואז אדם דתי {לפי תאור השוטר] זרק אבן שפגה בנהג והעירה אותו ואז הוא לחץ על הגז ודרס את האישה הנוספת.
תיקון עובדה 484198
כל שלושת הנרצחים נדרסו לפני שהמחבל נורה. איש לא נהרג בשלבים שלאחר התאוששות המחבל.

פוחת והולך הדור 484199
"שוטר ישם"? מילא פעם אחת, אבל פעמיים זה כבר מעלה חשד.
פוחת והולך הדור 484284
א. אני סבור שאין בידי מידע מהימן על מי מתי או מה ארע בזמן הפיגוע ולכן איני משים עצמי שופט ובוחן למה שעשה זה או אחר בזמן הפיגוע. אני מצר על ההתנהגות של הציבור הישראלי ככלל בארוע זה ובאחרים. בין בני אדם יכולים להיות חילוקי דעות לגיטימיים בנוגע לדרכי תגובה ולחימה באוייב. הייתי מצפה שיהיו גם כמה הסכמות. הסכמה כזו יכולה להיות, שאין זו איסטרטגיה טובה לגבור על או לשרוד מאבק מול יריב גדול ממך ע''י אימוץ דרכי ונורמות ההתנהגות שלו.

ב. אין דומה הדבר כאשר אתה מתבשר שמישהו ממכריך חלה בסרטן למקרה בו אתה מתבשר שאתה גופך לקית בו. איני רוצה להיות צבוע ולטעון שזה מקרה ראשון או שאין לו תקדימים בעבר. יחד עם זה הדיסוננס בין זעקות ה''מה יפית'' בפסטיבל עסקות השבויים לבין האדישות בה מתקבלות הפיכת ''וידוי ההריגה'' לנורמה, נורמות הויג'ילנטה והענישה ע''פ מוצא אתני היא די סיבה לשאט נפש ומחאה. לא נעלמת ממני האפשרות שתופעות אלו הם תוצאות צפויות של אוזלת היד של רשויות החוק והבטחון הממוסדות.
פוחת והולך הדור 484302
אתה חוזר ומכנה את מה שאירע "וידוא הריגה" ‏1, ולא ברור לי למה. המחבל נורה כדי שלא יוכל להמשיך לפגוע בחפים מפשע, ולכן מדובר במקרה מובהק של הגנה עצמית. אם היו מורידים אותו חי מהטרקטור ויורים בו כשהוא על הרצפה, נניח, אז הייתי מבין אותך. אבל זה רחוק מאוד ממה שקרה.

1 - וידוי עושים אצל הכומר.
פוחת והולך הדור 484308
אני מנסה לא להכנס למחלוקת עובדתית משום שאיני סומך על האמינות העובדתית של התקשורת הישראלית (ועיין בתגובות אחרות בפתיל זה, למשל תגובה 484198) ולכן אני מנסה גם לא לשפוט מעשים ספציפיים.
בעיניי העובדה שאזרח ירה בגופו של אדם גוסס כאשר במקום נכחו נציגים מוסמכים של החוק היא מספיק לינץ' ווידוא-הריגה בשבילי.
וידוא ההריגה מוצדק תמיד בסיכון שעדיין מהווה השבוי. האם יש שלב כלשהו בו השבוי חדל להיות סיכון לפני שהוא מת לגמרי?
פוחת והולך הדור 484311
אם זכרוני לא מטעה אותי, הרי שהחייל בחופשה ירה במחבל כדי לחסל אותו, שלוש או ארבע פעמים, ונראה שפעל כשורה, שניה אח''כ ירה היס''מניק לבוש המדים והקסדה שתי יריות מרובהו וזה היה ה''וידוא הריגה''.
פוחת והולך הדור 484331
וידוי ווידוא הן שתיהן מאותו השורש ובאותו הבניין.

ומשהו שיכול לקרות לפני וידוי הריגה: יידוי אבן.
פוחת והולך הדור 484332
בניין ומשקל זהה - אכן. אך השורש שונה ‏1.

"וִדּוּא" - מהשורש וד"א ("וִדֵּאתי", "לְוַדֵּא" כמו "מִלֵּאתי", "לְמַלֵּא").

"וִדּוּי" - מהשורש וד"י/ה (כפי ששורש המילה "שִנּוּי" הוא שנ"י/ה ולא שנ"א).

וגם אם אני טועה ומדובר בשורש זהה (ר' ‏1), הרי שבעברית המודרנית נהוג להשתמש ב"וידוא" וב"וידוי" במובנים שונים: "וידוא" היא פעולה שמטרתה להגיע לוודאות, ואילו "וידוי" היא פעולת הודאה בפשע.

______________
1 - עבר הרבה מאוד זמן מאז שעסקתי בנושאים האלה, ולכן יכול להיות שמסתתרת כאן איזו תופעה לשונית ששכחתי או הבדלי לשון מקרא לעומת לשון חז"ל, ובמקרה כזה אני מתנצל מראש.
פוחת והולך הדור 484538
כמדומתני ש''וידוי'' איננו בהכרח הודאה בפשע דווקא, אלא לפעמים ברגשות, למשל.
פוחת והולך הדור 484551
גם וידוי וגם וידוא כוונתם לגילוי האמת.
פוחת והולך הדור 484552
אכן, מצדדים שונים.
פוחת והולך הדור 484315
וידוא הריגה הוא שם כללי שיכול לתאר מקרים מרצח פסול ועד הגנה עצמית מתבקשת. במקרה של פיגוע הטרקטור שאותו הזכרת, זה היה דוגמה לאפשרות השניה, כי הטרקטור נראה נוסע גם אחרי שנהגו נפגע לראשונה, ולא הושגה הפרדה בין המפגע ובין מוטות ההיגוי של הכלי המסוכן(1).
איני יודע מה בהתנהגות הציבור הישראלי במקרה הפרטי הזה גרם לך שאט נפש, ומבלי שתביא דוגמא ספציפית אחרת, לא אדע מה גורם לך שאט נפש מהתנהגות הצבור במקרים אחרים.

(1) אני חוזר ואומר זאת, למרות שבתחקיר שנעשה לאחר המקרה התברר שגם ההרוגה האחרונה נפגעה לפני הירי הראשון, ככתוב בקישור שמישהו הפנה אותי אליו, בניגוד למה שחשבתי וכתבתי קודם.
פוחת והולך הדור 484323
כפי שאמרתי נראה שהתקשורת הישראלית משקיעה הרבה מאוד מאמץ במיידיות הדיווח ומעט מאוד מאמץ באמינות הדיווח. כבר הרבה זמן לא נתקלתי באמצעי תקשורת אשר מיוזמתו מעכב פרסום כלשהו עד שתתברר מידת אמינותו.
אם רצונך בכך, זכותך להאמין בדיווחים לפיהם המרצח מת מפגיעת כדורים של שוטרת מג"ב שלאחריהם הוא קם לתחייה כתוצאה מיידוי אבן של גיבור ישראל אלמוני והחל לנסוע עד אשר נורה שוב ע"י חייל בחופשה שהצליח לשלוף נשק של שוטר אחר ולקלוע במחבל שנאבק עם שוטרים או אזרחים אחרים, כאשר את המלאכה סיים שוטר מג"ב אחר שתקע עוד 2 כדורים בגופו של הרספוטין הערבי הזה. זכותך להאמין בכך ולבסס את ה"תחקיר" שלך על כך. זכותי לחשוד שהמדובר בצרור ידיעות שנאסף ע"י כתבים בשיטת "הוא אמר, היא אמרה" ולא להכנס לניתוחים מסוג זה.
פוחת והולך הדור 484340
הדברים צולמו בזמן אמת, וכך שודרו בטלויזיה, אני מניח שאתה לא מאמין בקונספרציה כל כך עמוקה, ברמת פיברוק הצילומים.
פוחת והולך הדור 484342
אין לי אלא לחזור על דברי אנטילופה.
*הטרקטור נראה נוסע בסרט.*
את העובדה הזאת לא יישנו דברי הלעג שלך לפיהם כאילו מישהו אמר שמת קם לתחייה ושאני האמנתי בכך.
בדבריך האחרונים האלה הצטרפת לעדת מרגזיי באייל, וחבל. עד כה הצלחתי לנהל אתך דו שיח פחות או יותר הגיוני, למרות חילוקי הדעות.
פוחת והולך הדור 484366
אין לי שום כוונה להרגיז או ללעוג למישהו או למשהו.
אני מצטער גם על כך שנגררתי לתיאור פרטי הארוע. כפי שאמרתי יש לי חשדנות עמוקה בנוגע לרמת האמינות של התקשורת הישראלית ואני מניח בבסיס טיעוני את השערתי שהידע שלי (לדעתי של כולנו) לגבי מה שהתרחש שם הוא חלקי ולא אמין. לכן איני בא לטעון נגד מעשה שעשה מישהו, שכאמור כלל איני יודע אם אכן נעשה.
אני איני יכול להשלים ללא מחאה עם אורח חיים שבו וידוא הריגה וחיסול שבויים הפך לנורמה ובו אזרחים לוקחים את אי החוק לידיים גם כאשר אנשי החוק נמצאים במקום.
אני איני רוצה להחריש כאשר ישראל משוייכת לדרשת בר מצווה של מי שרק אתמול הרג אדם. היה רק חסר שאותו אברך חמוש היה מודה לאבא ואמא שהביאוהו עד הלום ומוסר ד''ש עם שיר לחברים בישיבה.
פוחת והולך הדור 484376
הצהרה: אם הייתי במצב דומה, ואם לא הייתי קופא מפחד או מת מהתקף לב, לא הייתי לוקח שום סיכונים בקשר לאותו מחבל (האם הבליטה הקטנה שם היא חגורת נפץ קטנה או שהוא רק חולם על שבעים הבתולות?) כדי להפיס את דעתם של ההומניסטים, אלא עושה כל מה שביכולתי כדי להקטין את הסיכון, אפילו אם זה סיכון מדומה. אם המחבל היה נראה מת אבל היה לי כדור במחסנית, הייתי מכוון היטב אל בין שתי עיניו ויורה (ומן הסתם מפספס והורג את השוטר ממול, אבל זה כבר שייך לאופרה אחרת). מחיר השגיאה האפשרית בהחלט נסבל אם אני בוחר בדרך הפעולה הזאת, ובלתי נסבל לחלוטין אם אני בוחר באלטרנטיבה השניה.
פוחת והולך הדור 484380
אני מציע שתשמור כמה כדורים במחסנית גם לרוצח של גב' פלינר, לשודדי הקשישים, לאנסים נבחרים ולנהגי ג'יפים בחוף הים. בעצם כדאי אולי להקצות חלק מסיוע החוץ כך שכולנו נוכל להצטייד כיאות ולעשות סוף סוף סדר במערב הפרוע שלנו.
פוחת והולך הדור 484386
אתא מחמיץ, ככל הנראה בכוונה, את לוז העניין: אני לא קורא ללינץ' בפושעים מטעמי נקמה ו/או אפקטיביות הרתעתית, אלא מפעיל את השכל הישר שאומר לי שראוי להקטין ככל האפשר את הסיכון המיידי לחיי חפים מפשע, ביחוד כאשר אחד מאותם חפים מפשע הוא אני‏1.

מצד שני אין לי שום התנגדות שאתה תנקוט במדיניות אחרת, כל עוד אתה מסכן את עצמך ולא אותי. תפאדל.
__________
1- עד שלא הוכח אחרת.
פוחת והולך הדור 484389
איני רוצה להגרר שוב לויכוח על מה היה צריך לעשות שם או בכלל מה קרה שם. כאמור איני יודע (יותר נכון איני מאמין).
לי מפריעים תשואות הקהל ושירי הגיבורים הנקשרים למישהו שירה בבן אדם גוסס. נראה שעל כל אחד המוכן להסתער מול מחבלים יש מאה המתנדבים לוודא הריגה. מפריע לי נאום הבר מצווה של חתן השמחה המודה לאלו שנתנו לו את ההשראה למעשי גבורתו.
בעיני הריגתו של אדם, כל אדם, כולל רוצח מסוכן היא חטא. החטא הזה הוא לפעמים פשע לפעמים צדק ולפעמים הכרח לא יגונה. בכל מקרה, אין כאן מקום לנאומי תודה. לכל היותר אפשר להסביר את הכרחיות המעשה. חיסול בני אדם, גם מסוכנים, אינה מצווה שצריך לרדוף אחריה. זוהי הרגשתי ומי שרוצה לחזור לימי ''הרג שאול באלפיו ודוד ברבבותיו'' יבושם לו.
הייתי מעיר גם כי אי הבאתם לדין של רוצחי החייל נתן-זאדה בשפרעם לדין חמורה בעיני עוד יותר מן הברבריות וצמאון הדם של הציבור הישראלי. מי שאחראי לכך אחראי גם למעשי האלימות והפשע הבאים שיעשו אותם נוקמי-דם, וגם לאוירת הההפקר ואי האמון ברשויות החוק המביאה לחרדה הציבורית ולהרגשת האי-הבטחון שהיא המקור לאוירת הלינץ' ברחוב ולכך שהציבור מריע למי שהפריע לשוטרים במילוי תפקידם.
פוחת והולך הדור 484385
גם אני, כמוך, מאמין שמה שעשה אותו חייל בחופשה היה המעשה הנכון. אם היה מדובר במפגע שיורה ללא הבחנה הדברים אמנם היו נראים אחרת. במקרה הזה הוא דרס אנשים והטרקטור היה כלי הנשק שלו. אני באמת לא חושב שהייתה ברירה אחרת וודאי למדי שהוא היה ממש להרוג לולא נעצר והומת. לשיקולים מוסריים יש מקום במקרים כמו אלו של המחבל בקו 300 או של המחבל נתן זאדה אבל לא כאן. איני מאמין באמרה "הקם להורגך השכם להורגו", לא במובן המניעתי שלה, קרי חיסולים, אבל כאשר אדם מפצע פיגוע והדרך היחידה, או לפחות אחת מהדרכים היחידות לעצור את ההרג, היא להרוג אותו אז אני לא רואה בזה בעיה ואני גם לא מוצא אלטרנטיבה טובה יותר.
למחרת אותו יום בו אירע הפיגוע בירושלים בכותרות העיתונים הצהובים (מעריב וידיעות וכן חלק מהיומונים החינמיים) נכתבה המילה גיבור. אפי איתם שיבח את החייל שירה והטור שכתב היה מלא בגאווה על כך שאותו בחור למד בישיבת הסדר. בית גידולו של החייל העסיק את התקשורת כמעט כמו שישיבת מרכז הרב העסיקה אותה בזמנו, בפיגעו שבו נהרגו שמונה תלמידים, כספינת הדגל של הציונות הדתית. הציבור הזה, וזה משהו שמכעיס אותי ודוחה בעיני, משתמש באירועים מסוג זה לצרכים פוליטיים. אני תוהה אם חייל אחר, שלא התחנך באותה צורה, שאינו משוייך לאותו ציבור דתי לאומי ימני, היה פועל באותו אופן ובאותה יעילות. המילה יעילות כאן אינה מביעה תמיכה, היא המקבילה של פיגוע איכותי לצורך הענין. אני לא בא לפרגן לחייל. אני לא חושב שהוא גיבור. הוא עשה כנראה מה שהוא היה צריך לעשות בסיטואציה נתונה. ההערצה וקריאות העידוד של הציבור והתקשורת אינן מוצאות חן בעיני. אירועים מסוג זה למעשה משטחים את המציאות והופכים אותה למופע בינארי של מצד אחד התגוננות ישראלית ומצד שני של תוקפנות פלסטינית נטולת רציונל. איני תומך באלימות משום סוג אבל ברור לי שהמציאות של הסכסוך אינה חד משמעית ואינה פשוטה כל כך, בעיקר בירושלים.
פוחת והולך הדור 484382
כתבתי משהו, אבל מחקתי, כי לא רציתי שוב למצוא את עצמי מנסה למצוא נימוקים למשהו שהוא מובן מאליו, ובעצם, חוזר על דברים שאמרתי, כפי שקרה לי כאן לא אחת.
פוחת והולך הדור 484345
עוד על פיברוק צילומים: כמה טילים ירתה אירן, שלושה, ארבעה, אף אחד?
וארול מוריס כותב בני"ט על סטאלין שהולך ונעשה בודד, כשמתמונה לתמונה נעלם חבר עד שלבסוף, בציור שנעשה עפ"י התמונה האחרונה סטאלין ניצב לבדו.
מכאן, כותב מוריס, שהשאלה המעינינת איננה כמה טילים ירתה אירן אלא איך אנחנו יכולים לדעת מה משמעות הירי, איום, בלוף או אולי מלחמה?
פוחת והולך הדור 484348
כמו בפוקר (ע''ע תורת המשחקים), מתחיל בבלוף עם שלושה קלפים טובים, נסחף עם הקופה ובסוף הופכים את השולחן ושורפים ת'מועדון.
פוחת והולך הדור 484349
הטיעון שלך על אמינות הדיווח לעומת מיידיותו לא ממש מחזיק מים במקרה הזה, שכן אנחנו לא מדברים על עובדות ודיווחים ''מיידיים'' - הפיגוע ארע לפני שבוע וחצי, וכל התחקירים בעניינו הסתיימו זה מכבר. שיטת ''הוא אמר, היא אמרה'', כלשונך, אולי מתקיימת בשעות ובימים הראשונים שלאחר אירוע כזה, אבל לא בשלב כזה.
פוחת והולך הדור 484358
הרשו לי להגן על שוקי שמאל (דב, בלשונך להרגיז): לא הקלטתי את הצילומים והשווויתי את לוח זמני הדריסות. משהו שם לא מצא חן בעיני ולצערי אין לי האפשרות לנתח את האירוע בשנית.
פוחת והולך הדור 484361
כתב הגנה מבריק, שהחוסר היחידי בו היא הטענה כי מדובר בנושא מורכב.
פוחת והולך הדור 484362
הנושא אינו מורכב. אני פשוט די חשדן לאור נסיוני גם בהודעות רשמיות וגם בכל האמור בדם. מה שבטוח שאם אלו שהיו על השופל היו מעיפים אותו מההגה, היינו יודעים היום מה היו מניעיו. נזכרתי בגיבור מדימונה שחיסל את המחבל. אם אינני טועה המחבל כבר לא היה מסוכן כשהו הרג אותו- אבל אולי אני טועה. אני זוכר שהיתה לנו התקלות עם מחבלים, כשהייתי בסדיר והיה מירדף. בסופו של דבר המחבלים חוסלו ושכבו מתים וכל אחד מהפמליה של המגד ברוך (לא אזכיר את שם המישפחה המפורסם)שהופיעו בשטח, היה חייב להכניס להם כדור.
פוחת והולך הדור 484364
כמובן שלא את כל הפרטים אפשר לדעת ממה ששודר בטלויזיה, אבל להסיק מהקטע המצולם שהטרקטור נראה נוסע לקראת סוף האירוע קל מאד, ולא צריך להיות גאון גדול.
זה כמובן בהנחה שעל הקטע המצולם הקצר הזה לא נעשתה עבודת עריכה של גזירה והדבקה, אבל בפרוש זה לא נראה ככה.
פוחת והולך הדור 485482
יש לך בטח המון צער ולבטי נפש בגלל שירו והרגו גם את החלאה הזאת.
פוחת והולך הדור 485500
לא בהכרח.
בהנחה הבלתי מבוססת שמה שכתוב בעיתון נכון, יש כאן מקרה בו אזרח ושוטר הגיבו לפעולת חבלה ומנעו סכנה מן הציבור. אף אחד כאן לא חטף נשק משוטרים, לא נשא נאומי ''תודה לאבא ואמא שהביאוני עד הלום'' ולא הולך לקבל את עיטור העוז. לא נטען שמישהו בצע וידוי הריגה ולא ספרו לנו על אדם ''מת'' הנוהג בטרקטור.
וכן, גם אם אני מצטער בעיקר בשל הפצועים שלנו, אני עדיין מצטער גם על סופו של אחד מברואי האלוהים בין אם הוא ''שהיד'' ובין אם הוא ''חלאה'', ואני לא מחליט אם להצטער ע''פ גזעו ודתו של המת. יש דברים רבים שצריך לעשות. לא כולם מחייבים ''שמחת עשייה''.
נ.ב. כדאי גם להמנע מהתלהבות רבה מדי במשימות דב (דיכוי בוגדים).
פוחת והולך הדור 483771
בתגובתי אליה התייחסת, המילה "דמוקרטיה" לא הופיעה כלל, אך לא אתחמק, ואסכים שזה בדיוק הנושא.
בעניין תפישת הדמוקטיה כבר שפכתי המון מילים, וכל דבר שאומר יהיה חזרה על דברים שכבר אמרתי. אזכיר רק שהרביתי להביא, למשל בתגובה 463778
את דוגמת חוקי ברית המועצות שעל הנייר הדגימו דמוקרטיה מושלמת ובכל זאת כל העסק הזה לא עבד. לא נכנסתי לקישור שהבאת מויקפידיה כי אני יכול לנחש מה כתוב שם. אבל לא על זה הויכוח.
פוחת והולך הדור 483912
ראה גם תגובה 483911.

זה בהחלט לב הויכוח.

הטענות שאתה מטיח בשרון בטלות באם אתה מסכים עם הקביעה ששרון פעל באופן לגיטימי ביחס לכללי המשחק הדמוקרטי שלפיהם הוא נבחר. אם אתה חולק על הקביעה הזו, אני טוען שהתפישה שלך לגבי מהי דמוקרטיה ייצוגית שגויה.

אם אתה מסכים עם הקביעה הזו אך טוען שהתהליך הדמוקטי הנוכחי בעייתי וטעון שיפור משמעותי תמצא שאני מסכים איתך בלב שלם, אך לצערי אין בכך שום ביסוס לטענות שאתה מעלה כלפי אופן התנהלותו של שרון, שכן הוא פעל בהתאם לכללי הדמוקרטיה שהיו סביבו באותו הזמן.

לגבי דוגמת ברית המועצות, ציון העובדה שישנה (או הייתה) דמוקרטיה אחרת שנכשלה וקרסה לא מראה בפני עצמו שדמוקרטיה אחרת כלשהי שגויה. טענה כזו תהיה שקולה לטענה כי היו בעבר מבנים שקרסו ומכאן שמבנה ספציפי כלשהו בנוי באופן שגוי.
פוחת והולך הדור 483929
לפני שאענה, אני חייב לציין שבמאמר "כנסת בלתי לגיטימית" שכתבתי באייל ובתגובות לו נאמר כבר כל מה שאפשר לומר בנושא זה, ומה שאנחנו עושים עכשיו הוא רק מחזור הדברים.
לא מדובר בכך שדמוקרטיה מסוימת קרסה, אלא מדובר בצורת משטר שמעולם לא הייתה דמוקרטיה למרות ש"על הנייר" הייתה דמוקרטיה מושלמת.
אתה אומר שאם הדברים מתנהלים בהתאם לכללים אז הכול בסדר. השאלה היא איך יודעים שהדברים מתנהלים בהתאם לכללים. יש על כך ויכוח, ואז ההכרעה מובאת לבג"ץ .. בעניין ההתנתקות, לו פסק בג"ץ בדיון על חוק פינוי פיצוי באופן הפוך . לא הייתה התנתקות. ולפי מה פסקו השופטים ? הם הצביעו בדיוק כפי שהיו מצביעים במשאל עם: אדמונד לוי השופט "הכתום" כתב שמדובר ב"סטייה בלתי סבירה מרצון הבוחר" (דבר שלדעתי הוא נכון גם אובייקטיבית, אבל זאת רק דעתי), וכל יתר עמיתיו בהרכב, שלו היו מצביעים במשאל עם, היו מצביעים "כחול", פסקו הפוך וכך נפלה ההכרעה. המשפטן פרופ' עמנואל גרוס כתב אז שזה בסדר שהם פסקו לפי הערכים שספגו, אבל כיוון ששופטי בית המשפט העליון לא נבחרים בבחירות דמוקרטיות, אני חושב, בניגוד לו, שבפרוש יש כאן עיוות ששובר את הרעיון הבסיסי בדמוקרטיה.
הבאתי פעם דוגמה (משום מה לא הצלחתי למצוא אותה באמצעות מנוע החיפוש) על בחירות שמתנהלות על רקע איום קיומי על כל תושבי צפון המדינה מהירקון צפונה עקב נשק בלתי קונבנציונאלי שבידי האויב שמציב בחירה בין העתקת כל תושבי הצפון ויישובם מחדש מדרום לירקון, ובין לקיחת הסיכון שהאיום לא יתממש והשארת התושבים במקומם. שתי מפלגות עיקריות מייצגות כל עמדה, והמפלגה שמצדדת בפינוי זוכה ברוב מוחץ. אחרי הבחירות מבלי שקורה בשטח שום שינוי משמעותי, הרוב המוחץ בכנסת משנה את דעתו מבלי לשאול את העם (כשחברי הכנסת דואגים לעצמם ובונים לעצמם בתים בדרום), ומחליט לסכן את תושבי הצפון ולהשאירם במקומם.
האם לדעתך ההתנהלות שמתוארת בדוגמה מצביעה על דמוקרטיה במיטבה ? אולי התשובה חיובית, אבל אני לא רוצה לחיות בדמוקרטיה כזאת, ולדעתי היא דורשת תיקון שורשי עמוק.
פוחת והולך הדור 483900
מה פתאום מאלץ?! ... הלו, כאן האייל הקורא.

===>"אני אכעס, כי מדובר בדיוק בסוג טקטיקות שאני רוצה להיות שותף להן".

זה בסדר. מותר לך לכעוס.
אני רק רציתי להבין על מה אתה כועס. ומסתבר שאתה לא כועס על שינוי כיוון ב-‏180 מעלות אלא על שינוי בטקטיקה שלא תואם את האידיאולגיה שלך אבל כן תואם את האידיאולוגיה של שרון ותומכיו.

מותר לך אפילו לרצות.
וכמו שאתה רוצה, אתה באמת שותף לטקיטיקות ההן באמצעות הנציגים שאתה בוחר לכנסת. בלי הגיבוי שלהם שרון (או כל רוה"מ) לא יכול לזוז מטר. עם השיתוף שלהם - שזה בעצם השיתוף שלך, כי אתה בחרת אותם - הוא יכול להחזיר גם את תל-אביב.

אתה לא צריך לחזור, אני יודע שזה לא מוצא חן בעינך. אבל ככה זה - אתה לא לבד פה.
פוחת והולך הדור 483905
ההבדל שאתה עושה בין שינוי כיוון ושינוי טקטיקה הוא הבדל חסר חשיבות. אם מנהיג יחליט לתת את תל אביב או לסגור את המדינה, בניגוד להבטחותיו ולמה שציפו ממנו ערב הבחירות, כל שאלת ההבדל בין הטקטיקה והכיוון, חוץ ממך, איש לא יעסוק בה. קודם הוא אמר שלא יחזיר את תל אביב. פתאום הוא מחזיר. באמת זה ישנה אם זה בגלל כיוון או בגלל טקטיקה ? עצם ההחזרה היא העניין המשמעותי שעליו הויכוח.
פוחת והולך הדור 483985
אה, אז תגיד שזה מה שאתה רוצה לדבר עליו. למרות שלא ברור לי מה עוד נשאר להגיד. הרי כולנו יודעים שלדעתך ההתנתקות הייתה אסון ולדעתי היא הייתה ברכה. אם זה העניין אז הוא סגור, טחון, רצוץ וגמור.

אני חשבתי שנושא הדיון הוא האם שרון שינה כיוון ב-‏180 מעלות. התשובה המסתמנת כאן היא לאו מוחלט - הוא המשיך באותו כיוון אבל בטקטיקה (דרך) אחרת. אם הוא היה בוחר בטקטיקה של וויתור על תל-אביב, אפשר שהיה זוכה לביקורת גם ממני. אבל זאת הייתה ביקורת על הטקטיקה שלדעתי היא שגויה ולא על הכיוון או שינויו.

אין צורך שתכתוב שוב שאתה כועס על ששרון ביצע את ההתנתקות. אני חושב שאת את זה כמעט כולם כבר הבינו.
פוחת והולך הדור 483987
אני לא כתבתי בתגובתי האחרונה שההתנתקות הייתה אסון. את זה עשיתי בתגובות אחרות. נא לא לשכתב את דבריי.
בתגובתי האחרונה ניסיתי להסביר באופן נואש (ובלי נדר, בפעם האחרונה) את המובן מאליו שאני חושב שכל משתתף כאן שלא מבקש להתחכם יסכים עמי: ששרון עשה היפוך כיוון במאה שמונים מעלות, ושמשחקי המילים שלך לא יישנו עובדה זו.
פוחת והולך הדור 483988
אני לא חושב שכל משתתף כאן (מתחכם או לא) יסכים עמך בעניין הזה. אבל גם לא חושב שזה חשוב. המשתתפים אמרו את דברם בבחירות ובסקרים שלפניהן כאשר נתנו למפלגתו של שרון הרבה יותר מנדטים מאשר למפלגות שהולכות עם הראש בקיר.

האייל זה לא כנס בחירות ולא קלפי. אתה יכול רק לטעון את טיעונך. ואותי (לפחות) הם לא משכנעים.
פוחת והולך הדור 483989
ובהסכמה גורפת לגבי מה שהאייל הוא לא, נסיים פתיל זה.
פוחת והולך הדור 483526
אגב, למען הפרוטוקול, אני לא כיניתי את הפרשנות שלך פילוסופית בלתי מעשית (ולכן מיותר היה מצדך "להחזיר לי"), אלא אמרתי שהפרשנות שלך פירשה את דברי שרון כפילוסופיים בלתי מעשיים, כי אם הוא אומר שגוש קטיף שלנו, אבל צריך להחזיר אותו, אז איזה מעשיות יש בכך שהוא שלנו ?
חוץ מזה המובאה שמובאת בתגובתי הקודמת כמו הדברים שאני מעיד ששמעתי מפי מצנע, מראים בפרוש ששרון לא דיבר כלל על עניין תיאורטי (פילוסופי בלתי מעשי) לפיו גוש קטיף שלנו, אלא הוא טען בפרוש שאסור להחזיר את גוש קטיף, והוא נימק את דבריו דווקא בסיבות בטחוניות מאד מעשיות.
פוחת והולך הדור 483557
תיקון קטן: הייתי אומרת "הפרשנות שלי - בעלת מעוף".
פוחת והולך הדור 483709
באמת קטן. נתקבל!
פוחת והולך הדור 483719
אבל זו רק הפרשנות שלך...

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים