|
||||
|
||||
התחושה, כמובן, נכונה. לכן אולי כדאי שגם תסביר. |
|
||||
|
||||
איזה הסברים אחרים אתה מכיר? איזה ניסוח של העולמות המרובים אתה מכיר? |
|
||||
|
||||
כפי שכתבתי קודם כל, הניסוח שאני מכיר הוא שבכל פעם שמתבצעת מדידה של גודל קוונטי, היקום מתפצל לשני יקומים, שבכל אחד מהם מתרחשת אחת מאפשרויות הסופרפוזיציה. ההסבר השני שאני מכיר הוא ההסתברותי (דומני שהוא ידוע כ"פרשנות קופנהגן"), שגורס כי עד אשר מתבצעת המדידה לאלקטרון (נניח) אין מיקום (נניח) ממשי אלא רק הסתברות להמצא במקום מסוים. להניח את קיומו של דבר שאין כל עדות לו הוא דבר שלרוב יש להמנע ממנו, על אף שידוע לי שזה נעשה בעבר ולפעמים אף הוכיח את עצמו. אני לא יכול לחשוב על משהו יומרני יותר מלהניח את קיומו של עוד *יקום*! למעשה, אינספור יקומים! כשמישהו אומר דבר כזה, לדעתי כדאי שיהיו לו כמה עדויות. |
|
||||
|
||||
הפרשנות ההסתברותית לא באמת נותנת לך פתרון לבעיה הספציפית הזאת, גם ביקומים המקבילים יש לך את החלק ההסטברותי. הבעיה שלנו היא מה גורם לאותו חתול שנמצא בסופרפוזציה של מת וחי לעבור בזמן המדידה למצב יחיד של חי או מת (בהסתברות שקופנהגן נותן לנו), כי אתה הרי לא רואה בשום מקום חתול שהוא גם חי וגם מת, חתול שהוא ב80% חי ו20% מת, או כל קונפיגורציה אחרת, כל החתולים שאתה מכיר הם או חיים או מתים (אם כי, בגיל מסויים, ההבדל כבר לא מובהק כל כך).. יותר מזה, אם בדקת אם חתול מסויים הוא חי או מת, וגילית שהוא מת, אז כל מדידה אחרת שתעשה לאותו חתול לא תמצא אותו חי (גם אם לפני המדידה יכל להיות מדובר ב-99% חתול חי). ז"א הבעיה שלנו היא מה גורם לסופרפוזציה לקרוס למצב יחיד, בעקבות מדידה של אדם, ורק בעקבות מדידה של אדם. מה שאומרים לנו היקומים המקבילים (אאז"נ, עברו הרבה שנים, ותיקונים יתקבלו בברכה), זה שהמדידה בעצם מעבירה את התודע של המודד לסופרפוזיציה כמו הנמדד, ז"א אם החתול היה חי ב20% ומת ב80% אז, עכשיו התודעה שלך התפצלה ל20% חי ו80% מת, ושתי התודעות חיות במקביל (להלן יקומים מקבילים). אם קיבלת את זה שהחתול החי והמת נמצאים במקביל, אז מה הבעיה בזה שאתה נמצא בשני המצבים במקביל? |
|
||||
|
||||
כפי שאתה מתאר זאת, לא נשמע שזה משפר את המצב ביחס לקושיה הראשונית. הרי כל התודעות שאתה מכיר גם כן לא מכילות חתול ב-20/80 ואף אחד פרט לחולים במחלות נפש מסוימות לא חווה את התודעה שלו כמפוצלת, אז בסה"כ החלפת את המלים "הסופרפוזיציה קורסת" למלים "התודעה מתפצלת" מבלי שנוספה כאן משמעות כלשהי. לא הרווחת כאן משהו מהותי אלא טכני בלבד. |
|
||||
|
||||
אאז"נ המצבים חתול חי וחתול מת הם מצבים אורטוגונליים, אין ביניהם שום אינטראקציה, ואחד לא יכול להשתנות לפתע לשני1. המדידה היא, למעשה, צימוד בין פונקציית המצב של מכשיר המדידה לפונקציית המצב של האובייקט הנמדד. ז"א, אם אנחנו מודדים סימני חיים בעזרת סטטוסקופ לחתולים, אז אחרי המדידה גם הסטטוסקופ נמצא בסופרפוזיציה של שני מצבים, סטטוסקופ שקט וסטטוסקופ רועש, כשהצימוד הוא מוחלט, ז"א פונקציית המצב של העולם שלנו, שמורכב עכשיו מחתול + סטטוסקופ, בנויה מ80% חתול חי וסטטוסקופ רועש ו20% חתול מת וסטטוסקופ רועש. עכשיו, כשאנחנו מחברים את הסטטוסקופ לאוזן, מתרחש אותו הדבר, ז"א צימוד בין הסטטוסקופ לעור התוף. זה, עד כמה שזכור לי, תיאור די מקובל של מדידה קוונטית. לכן, הפירוש של העולמות המקבילים, אאז"נ, אומר שאותו הדבר מתרחש כשההפרעה מעור התוף מגיעה לתודעה שלך. אתה לא יכול להיות מודע לתודעה השניה, בגלל שהיא אורטוגונלית לשלך, בדיוק כמו שהחתול המת היה אורטוגונלי לחתול החי. בגלל זה השם "יקומים מקבילים" מקבילים כמו "לא נפגשים לעולם", ולכן אף תודעה לא יכולה להיות מודעת לאחרות, ואחת יכולה לחדול מלהתקיים בזמן שהאחרת עדיין מתקיימת, כמו למשל תודעתו של החתול המסכן שלנו. די ברור שאין כאן תוספת מהותית, זה כל העניין, זאת עוד הצגה, זאת לא תיאוריה. 1 כן, חתול חי יכול למות מסיבה אחרת, אבל זה לא אותו מצב קוונטי כמו החתול שמת מוקדם יותר. ז"א, גם אם לפני שנבדוק אם החתול חי או מת נתקע לו כדור בראש[2[, עדיין יהיו לנו שני מצבים שונים, חתול שמת מכדור בראש, וחתול שמת מהתפרקות האטום. 2 ולא, אין כאן המלצה לתקוע לחתולים כדורים בראש. |
|
||||
|
||||
אחת הבעיות החמורות עם ההסבר ההסתברותי היא שלמילה "הסתברות" המופיעה בו אין כל משמעות ברורה. במקום לפרט, אתלה בשני אילנות גבוהים: תגובה 226100 של ירדן, והמאמר המצויין של וואלאס המופנה בתגובה זו: ציטוט: Quantum probability rule: If M is a quantum measurement and
E belongs to E_M, then the probability of E given that M is performed is equal to W_M(E). Familiar though it may be, do we actually understand it? Compare it with the Quantum sqwerdleflunkicity rule: If M is a quantum measurement and E belongs to EM, then the sqwerdleflunkicity of E given that M is performed is equal to W_M(E). We don’t understand the quantum sqwerdleflunkicity rule, and for an obvious reason: “sqwerdleflunkicity” is meaningless, or at any rate we have no idea what it is supposed to mean. So if we do understand the quantum probability rule, presumably this requires that we understand what “probability” means. But in fact, the meaning of “probability” is pretty subtle, and pretty controversial. |
|
||||
|
||||
נפלתי כאן (עמוד 6): In principle, we might go further. An agent judges E and F to be equally (בשל נפלאות הטכנולוגיה,יש לקרוא ] כפעולת האיחוד).
likely iff he is indifferent between a bet on E and one on F; if he judges disjoint events E and F to be equally likely, and judges G to be equally likely as E [F, then we say that he judges G to be twice as likely as E |
|
||||
|
||||
מה הבעיה כאן? (אני מבין שהכותרת שלך רומזת אליה, ובכל זאת לא מבין) _________ זאת בטח אחת מהתגובות האלה שגוררות הטחת המצח המקלדת אחרי שהעניין מתבהר. |
|
||||
|
||||
יש לך שתי מטבעות, כל אחת נותנת עץ בסיכוי 1/2. מה הסיכוי שלפחות אחת מהם תפול על עץ? על פי ההגדרה שם, אירוע שלפחות מטבע אחת היא עץ יקרה בסיכוי גדול פי 2 מהארוע שהמטבע הראשונה היא עץ (כמובן יכול להיות שאני לא הבנתי מה הוא אומר, ואז אני אצטרך להטיח דברים במצח). |
|
||||
|
||||
כשמזכירים הימורים אני חושב על תוחלות ולא על סיכויים. כלומר, עם תוחלת הרווח בהימור א' היא 1 ש"ח ותוחלת הרווח בהימור ב' גם היא 1 ש"ח. איחוד ביניהם (בהנחה שהם בלתי תלויים) יתן תוחלת כפולה מכל אחד מהם בנפרד. (מנסיוני במקרים אלו, אני זה שימצא את עצמו עם ראש מוטח בסוף היום) |
|
||||
|
||||
שגיאות כתיב ופיסוק כבר יש לי. בטח זה לא הסוף. |
|
||||
|
||||
הוא אמר "זרים". יש לך מטבע אחת, הסיכוי שתיפול על "עץ" הוא חצי, הסיכוי שתיפול על "פלי" הוא חצי, מה הסיכוי שתיפול על עץ או פלי? |
|
||||
|
||||
אתה רואה! אני כנראה לא מבין מה זה disjoint. עכשיו אני יכול להמשיך לקרוא, תודה. |
|
||||
|
||||
ממש לא נעים להעיר, אבל איך נגגרת אחרי מטבעות ממין נקבה? |
|
||||
|
||||
הסיכוי שתיפול = הסיכוי שאתה תיפול |
|
||||
|
||||
''מטבע אחת''. |
|
||||
|
||||
נו? |
|
||||
|
||||
מה נו? "אחת" זו ספירה נקבית. "מטבע" הוא זכר "מטבע *אחד*". |
|
||||
|
||||
מטבע הוא גם גם זכר וגם נקבה http://www.safa-ivrit.org/irregulars/malefemale.php |
|
||||
|
||||
לפי איך שאני קראתי את התגובה (1) מינו של המטבע אינו משנה. הסיכוי שתיפול (2) על הסבר שלא תבין גבוה מאפס (1) סתם נדחפתי, אני צריך לספור עד עשר לפני שאני מגיב, שכ"ג יכול להסביר את עצמו (2) שאתה תיפול |
|
||||
|
||||
אני התייחסתי רק למינו של המטבע, אבל בינתיים תיקנו אותי.:( |
|
||||
|
||||
(1) אני מקוה שכבר אין צורך. מאחר והעברית מפלה את הנקבות לרעה, אני משתדל לתקן במקצת את המעוות ע"י בחירת הצורה הנקבית לשמות שהם זו"נ (אבל לא לכל אלה). אין טעם להצביע על מליון המקומות בהם אינני עומד בכלל הזה, הוא חדש (ובטח אטעה רבות ממילא). |
|
||||
|
||||
1) כבר אין צורך. טעות שלי. כל כלל נועד לשבירה, כולל כלל זה עצמו. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |