|
||||
|
||||
ג. אין לי מושג איך להגיב לטענה הזו. אני אמור לתת דוגמאות? להסביר שהרבה מאוד מורים עושים עבודה מצוינת? זו טענה שאפשר בקלות להעלות וקשה מאוד לסתור - בגלל אופיה. אולי אני אנסה לענות ככה: בוא ונגיד שהמורים באמת עושים עבודה גרועה. אז פטרו אותם. סגרו את הבאסטה ותתחילו מחדש. או אולי הבעיה היא מערכתית ולא אישית? אולי הבעיה היא שמורים צריכים להתמודד, מלבד תנאי עבודה בעיתיים מאוד (כפי שהראיתי למעלה), גם עם חברה שמזלזלת בהם? ולכן ילדים שמזלזלים בהם ולא מקבלים אותם בתור סמכות (והורים שמעודדים את התופעה הזו ותוקפים את המורים)? ועם 40 ילדים בכיתה? ועם ציוד הוראה מיושן? על כל זה משלמים להם משכורת מחורבנת מאוד, שלא משקפת את המאמץ, השחיקה וכמות העבודה שנדרשת. ובנוסף לזה, כולם תוקפים אותם על כך שהם מפונקים, עצלנים ורק גוזלים את כספי הציבור ומתבכיינים אחר כך. פלא שאף אחד לא רוצה להיות מורה? |
|
||||
|
||||
"הרבה מאוד" זה לא "הרוב". אני בטוח שיש בהודו ובסין הרבה *מאוד* אמריקאים. אז? שהמורים צריכים להתמודד עם חברה שמזלזלת בהם זו אכן בעיה, וכן קיימות בעיות רבות אחרות שאינן באשמת המורים. זה לא משנה את העובדה שציבור המורים בארץ בימינו הוא, בממוצע, לא בדיוק מבריק, ושהמערכת שנבנתה סביבם, בין אם בגלל או למרות המורים, כישוריהם ומעשיהם, היא רקובה, מיותרת, וגורמת לנזק לשבוייה. "ועם ציוד הוראה מיושן?" - עוד מילים באוויר? בחייאת, מה זה "ציוד הוראה"? מה נדרש לצורך העברת תוכנית הלימודים (הריקה מתוכן) של זמננו, וחסר? ספרים? טלוויזיות? מכשירי רדיו? לוחות? טושים? מחקים? כסאות? שולחנות? מזגנים? תאורה? "מעבדות-מחשבים"? שומר בכניסה? אחות? אוטובוסים? לא חסר דבר1, ואעפ"כ, התוצאות עלובות. "ובנוסף לזה, כולם תוקפים אותם על כך שהם מפונקים, עצלנים ורק גוזלים את כספי הציבור ומתבכיינים אחר כך." - תזכיר לי בבקשה כמה אנשים אמורים להגיד לך שאתה שיכור לפני שמומלץ לך ללכת לישון? (אני יודע שזו דמגוגיה, ושאם הייתי מקשיב לעצה הזאת, הייתי היום במוסד פסיכיאטרי. אבל אתה מבין את כוונתי - שבמקרה שלפנינו, כולם תוקפים אותם *בצדק*.) "פלא שאף אחד לא רוצה להיות מורה?" - במערכת החינוך הממלכתית? כמובן שלא. |
|
||||
|
||||
1 ניסית אי פעם ללמד בכיתה בקיץ הישראלי ללא מזגן? אני משערת שלא. |
|
||||
|
||||
הזיזו את החופש הגדול לחורף? אני באמת צריך להתעדכן יותר במה שקורה סביבי. |
|
||||
|
||||
גלובלי שלא שמע על התחממות גלובלית? |
|
||||
|
||||
דוקא שמעתי, אבל חשבתי שמדובר על העצבים של אשתי. |
|
||||
|
||||
אני זוכר שלפני שהתרגלתי להסתמך על מזגנים, לא הייתי שם לב למזג האוויר יותר מדי. (אבל רגע - איפה חסרים מזגנים היום? זה מה שהם טוענים?) |
|
||||
|
||||
זה בטח יפול במסגרת של "עוד פעם מנדנדים לי על הגיל" אבל הפעם זה מוצדק: כשמתבגרים (טוב, מזדקנים, נודניק) הרגישות לחום גוברת. עד גיל 25 או משהו כזה לא הבנתי את התלונות של הורי על "כמה חם היום". בעיני זאת היתה עובדה נכונה אבל חסרת כל משמעות. למען האמת - וכאן אני מניח שאני קצת חריג - אני אפילו זוכר את הפעם הראשונה בה הרגשתי שממש חם לי עד כדי אי נוחות (בתנאי מנוחה. ברור שכאשר עוסקים בספורט זה אחרת). |
|
||||
|
||||
היי, היי, מה זה "סגרו את הבאסטה ותתחילו מחדש"? אחרי כל המיליטנטיות התוקפנית של השביתה, מה פתאום הפסיביות הזאת שקפצה עליך? סליחה, אבל עם כל הכבוד - אתה חושב שאתה עושה למישהו טובה בזה שאתה מורה? מויחעל טייבעס. אדרבה - סגרו *אתם* את הבאסטה והתחילו מחדש. עזבו בהמוניכם, בעשרות אלפיכם, את המקצוע - וחפשו לכם משהו יותר טוב, עם יותר כסף ויותר כבוד, והניחו למדינה לשבור את הראש. הרי אם יש משהו שהשביתה הזאת הוכיחה בינתיים, זה שאפשר להסתדר בלעדיכם, או, מכל מקום - בודאי אפשר להסתדר *בלי רבים מאוד מכם*, גם אם לא בלי כולכם. את זאת הוכיחו גם השביתות הרבות האחרות לאורך השנים (גם לפני האינטרנט, אגב). רמת החינוך והשגי התלמידים לא הושפעו מן השביתות. התלונות של כמה הורים על כך שאינם יכולים לשלוט במה שקורה עם ילדיהם והילדים עושים כל מיני בלגאנים מתוך שעמום - מתייחסות לכך שבגלל השביתה אין בית ספר, כלומר - אין בייביסיטר, ולא לכך שאין לימודים. אה, אז למה המורים לא עושים את זה? למה רק חלק קטן מן המורים הלכו לעבוד בזמן השביתה, והעבודות שהם עושים הן בעיקר (לפי הדיווחים) קטיף תפוזים ותפוחים - עבודות שניתן לעשותן אף בלא ידיעת קרוא וכתוב? ובכן, זה ככל הנראה משום שרבים מאוד מן המורים נמצאים במצב של "בין הכסאות", מבחינת הפער שבין רמת השכלתם הרשמית לבין כישוריהם האמיתיים. מצד אחד הם רכשו השכלה אקדמית ולכן לא ייאותו לעבוד כאינסטלטורים או כפועלי בניין. מצד שני, בדרך כלל אין להם כישורים שיאפשרו להם להשתלב בשוק העבודה היצרני במקצועות אחרים, מכובדים יותר ורווחיים יותר. כמה מורים לתנ"ך, ספרות, התעמלות (כמו רן ארז) והיסטוריה יכולים להשתלב בהיי-טק? מעטים מאוד, אם בכלל. אז הם נעשים מורים. למזלם ולחוסר-מזלנו, מערכת החינוך בישראל (בניגוד למספר מדינות בסקנדינביה, לדוגמה), היא טולרנטית באותה מידה כלפי מורים טובים, בינוניים, גרועים או מחורבנים. הם מקבלים קביעות ונשארים שם לנצח, ולומדים מהר מאוד את המקצוע: לשבות, לעשות כמה שפחות, להתלונן ולהשלות את עצמם באשליה המקובלת, כי חוסר הכבוד שרוחשים כלפיהם התלמידים נובע מזה של ההורים. התלמידים, צר לי להודיע לך, היו חשים כלפי המורים אי-כבוד (יודע מנין זה?) גם בלי עידוד ההורים, מן הטעם הפשוט: הם יושבים בכיתות ויש להם הזדמנות יומיומית לראות עד כמה רבים ממוריהם הם אנשים בורים וירודי-ערך. אנקדוטות זעירות להמחשה: לפני מספר שנים היה לי הכבוד להיתקל במורה באחד התיכונים הגדולים והידועים במרכז הארץ, שלא ידעה מיהו ישעיהו ליבוביץ'. היא צברית, בילתה את כל למעלה מ-40 שנותיה בארץ, למדה באוניבסיטה בארץ ולא שמעה עליו מימיה. מורה אחרת באותו תיכון התבלבלה בשמותיהם של מספר חברי כנסת ותיקים ופעילים מאוד. בתוך עוד כמה דקות שיחה תפסתי שהיא אינה קוראת עיתונים, אינה קוראת ספרים, אינה מאזינה לחדשות, ולמעשה, ידיעותיה על העולם הסובב הן מועטות עד בלתי קיימות. אלה רק שתיים מתוך דוגמאות רבות. הדברים האלה ישתנו רק אם מורי הדור הזה יפסיקו לברבר על אידיאולוגיה, יפסיקו לפחוד מן העולם האמיתי שם בחוץ, יחפשו עבודה ויפנו את הבמה לדור חדש עם מצבת מורים קטנה יותר (כנראה - קטנה הרבה יותר) וטובה יותר. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |