בתשובה לשייח ספיר, 27/10/07 11:42
לרבע את הלולאה. 461384
אני רוצה להדגיש שיש הבדל (לפעמים גדול) בין ה*מודעות* להבנה לבין ההבנה עצמה.
לרבע את הלולאה. 461387
אני רוצה להדגיש שיש הבדל (לפעמים גדול) בין ההבנה עצמה לבין הבנה.
מכופף הבננות 461393
ובאמת, אני לא הבנתי.
מכופף הבננות 461400
במידה שהתכוונתי למשהו שדורש הבנה, הרי זה הדבר הבא - שכיוון שבמושג "הבנה" נכלל עניין של "אמת" (כלומר, קצת קשה לומר שמישהו הבין את X אם הוא לא הבין אותו "נכון"), וכיוון שחלק גדול מאוד מהדברים שאנחנו "מבינים" יכולים להתגלות כשגויים מאוחר יותר (כך שהדיעבד מתברר שבעצם לא הבנו אותם), אזי לא כל הבנה היא הבנה, בעצם...
קווליפיקציה של קוואליה 461449
אני ניסיתי להגיד משהו קצת שונה. נתקלתי כבר באנשים שניכר בהם בעליל שהם אכן חוו את חווית ה*קליק* ששייח ספיר דיבר עליו ושהם אכן *חוו* הבנה, אבל רק אחרי שהם היו צריכים להתמודד עם הדבר (שאותו הם היו אמורים להבין) התברר לצופה מן הצד שהם אינם מבינים. מה שמעניין הוא שהם לפעמים המשיכו לטעון שהם מבינים. אני מניח שכל האנשים הללו הם אוטומטים חסרי תודעה על פי הגישה של שייח ספיר. זה גם מראה את החשיבות של צופה חיצוני כשבאים להבדיל בין החוויה של מודעות לבין המודעות עצמה‏1.

1 ואל תשאלו אותי כיצד מישהו שאין לו תודעה יכול לחוות חוויות.
קווליפיקציה של קוואליה 461459
זה לא כל כך ברור לי. אשמח לדוגמא.
קווליפיקציה של קוואליה 461475
פעמים רבות קרה לי שחוויתי הבנה (נגיד בקשר לפתרון של בעיה) ורק מאוחר יותר התברר לי ששגיתי ושה''הבנה'' שלי הייתה שגויה (לפעמים מאד שגויה).
קווליפיקציה של קוואליה 461476
תודה. (נדמה לי ש)הבנתי.
קווליפיקציה של קוואליה 461477
נתת פעם שיעורים פרטיים בחשבון? אני כן (זה היה כישלון טוטלי מצידי, אבל הפקתי כמה תובנות) . נתקלתי במספר תלמידים ש"הבינו" את ההסבר שלי, הברק בעיניהם ניצת, ואז כשלו בתרגיל. כשלו פעם ופעמיים, אבל כל פעם, לאחר שהם עקבו שוב אחרי הפיתרון שלי, שוב הבריק הברק בעיניהם. פעם פגשתי חבר לכיתה שלי לפני הבחינה, ושוחחתי איתו על תרגיל מטיפוס מסויים. הוא "הרגיש" שהוא הבין אותו. כשהוא יצא מהמבחן הוא שמח לבשר לי שבבחינה היתה שאלה בדיוק כזאת ושהוא בטוח בציון טוב. הוא טעה. קראתי גם שסמי הזיה מסויימים מספקים *תחושה* של הבנה. אז אם מישהו מרגיש שהוא מבין, אני סומך עליו שזאת התחושה שלו, אבל אני לא סומך על ההבנה שלו בלי הוכחות נוספות.

יש כמובן גם את הטיפוסים ההפוכים שבטוחים שהם לא מבינים כלום ובסוף מצליחים יפה, אבל במקרה כזה יותר קשה להבדיל בין דימוי עצמי נמוך לבין מפחד מעין הרע.
קווליפיקציה של קוואליה 461480
נתתי שיעורים פרטיים במתמטיקה ועניין כזה לא זכור לי, אבל זה היה מזמן.
לא זכור לי מצב של בחינה במתמטיקה שבה הערכתי לא נכון את הבנתי (בדרך כלל בתחושה שאכן הבנתי...). לא זכור לי גם מצב של בחינה בפיזיקה (בתיכון, לא המשכתי בזה) שבה הערכתי לא נכון את הבנתי או את הציון הצפוי לי (בדרך כלל בתחושה שלא הבנתי, אבל שעברתי היטב את הבחינה)...
קווליפיקציה של קוואליה 461482
אז כנראה שאין לך קוואליה.
קווליפיקציה של קוואליה 461484
וממה אתה מסיק את זה?
קווליפיקציה של קוואליה 461485
סתם, תחושה.
קווליפיקציה של קוואליה 461488
עכשיו הוכחת לי שלך יש...
קווליפיקציה של קוואליה 461509
"הגישה של שייח ספיר" היא שהחוויה של הבנה היא תנאי הכרחי להבנה (ובפרט, להבנה נכונה), לא שהיא תנאי מספיק. אבל אם לא התקיימה חווית ההבנה, למשל אם תלמיד שינן אלגוריתם לפתרון בעייה מסויימת מבלי לעבור תהליך נפשי מסוים, אותו "קליק" תודעתי בו מתבהר לו מדוע זה פתרון *נכון*, מובטח לך שהוא לא מבין.
קווליפיקציה של קוואליה 461566
לא. ביקשו ממך להוכיח שאתה מבין ואמרת שאין צורך בכך משום שאתה ''מודע'' להבנה שלך. זאת שטות. הרבה אנשים מודעים לכך שהם מבינים אבל למרות המודעות הם לא מבינים. קרא לזה תודעה כוזבת. חובת ההוכחה, גם כלפי עצמך, לא מסתיימת ב''מודעות'' להבנה שלך.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים