|
||||
|
||||
השתמשתי בחרדים כדוגמא נגד הטיעון הכלכלי של ''הורים רוצים תמיד את טובת ילדיהם''. ברור שזאת טענה לא נכונה במשמעות שנותנת לה התיאוריה הכלכלית. להורים יש ערכים שמשפיעים על הבחירות שלהם, הורים מוגבלים ע''י הידיעות והכישורים שלהם עצמם, ועוד לא הזכרנו הורים שמנסים להגשים את עצמם דרך ילדיהם לכיוונים שלא תמיד מתאימים לילדים, הורים שמעתיקים דפוסי-גידול הרסניים מהוריהם או הורים ששקועים מדי בעצמם בכדי שיהיה מספיק אכפת להם מילדיהם, כל זמן שהכל פחות או יותר ''בסדר''. |
|
||||
|
||||
ועדיין נדמה לי כי קשה להורה לצפות מה טוב עבור בנו, בעצם גם לילד קשה לצפות. גם אם נקח את ההורה הרגיש לילדו, לא ההרסני, או מגשים ציפיות דרך ילדיו, אלא את ההורה שמבין את ילדו, גם כאן לא נצליח לדעת מהי טובתו. אז מהי ההורות, או החינוך של משרד ממשלתי, שאלה קשה. בשנים האחרונות נעשה נסיון לשלב בין ההורים למשרד החינוך האם הצליח? אין לי תשובה? ובענין המצוינות, המחוננות והקשר למדעים, גם כאן אני חושש שההצלחה התאידה בין רצון ההורים שילדהם יסימו מהר את בחינות הבגרות ויגיעו לתואר, לבין מצוינות שתתרום לחברה, משהו כמו אינשטין. |
|
||||
|
||||
אני שותף לראיית הקושי. כל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לנסות לעשות טוב. |
|
||||
|
||||
מסכים, עכשיו קראתי, כי מתגבשת הצעת חוק לאיתור תלמידים מחוננים. נדמה כי חזרנו לשאלה הבסיסית מה קודם הביצה או התרנגלות. אם איני טועה ישנה תוכנית למצוינות ואיתור מחוננים. אז מה הועילו חכמים בתקנתם? גם אם מאתרים מחוננים בכיתה ב' מה יהיה עליהם ביב'. אני זוכר חלק מתלמידי המחוננים שסימו תיכון ללא תעודת בגרות. אז? |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את השאלה. |
|
||||
|
||||
אם כבר יש תוכנית למחוננים וכיתות מחוננים, למה צריך חוק לאתר מחוננים? איך קובעים מי מחונן והאם זה לכל החיים, או שצריך להוסיף סעיף של השתדלות ומימוש פוטנציל במהלך הלימודים? מי ילמד מחוננים? מה ילמדו המחוננים, כמו היום אבל יותר מהר? ויש עוד המון שאלות שיש לתת עליהן את הדעת. |
|
||||
|
||||
אין לי תשובות לשאלות הללו. אני מתאר לעצמי שיש הגדרות ומדדים למחוננות. לא הוגדרתי כמחונן כך שלא יצא לי להיתקל בנושא, אבל יש אנשי חינוך וחוקרים שזאת היא מומחיותם. |
|
||||
|
||||
אם לא יאתרו את המחוננים, איך יידעו את מי לשלוח לכיתות למחוננים? מחונן זה לכל החיים, כי מדובר בפוטנציאל, לא במימושו. כשמדובר בלימודים, אז "יותר מהר" פירושו גם "שונה" - כשהם מסיימים את חומר הלימוד הרגיל, נשאר להם זמן לחומרים נוספים. |
|
||||
|
||||
חולק עליך. יותר מהר אינו שונה ,באחריות. הזמן שנותר אינו מאפשר למימוש עבור חומרים אחרים, פרט לנסיון לרכוש תואר לפני כולם, אבל גם הבגרות נעשתה לפני כולם. המחונן ילמד וירכוש תואר בכל מצב, השאלה אם איתורו ותיוגו ככזה מועיל לו ולחברה. לדעתי לא, המחקרים מוכיחים כי התלמידים שאותרו כמחוננים אינם מצליחם יותר מתלמידים מוכשרים בכיתות רגילות. אז למה לבזבז תקציב בתוכנית הנוכחית? אולי לשנות את תוכנית? |
|
||||
|
||||
הממם, אני למדתי שנתיים בתוכנית למחוננים ולא למדנו שם את החומר הרגיל אלא נושאים שלא נלמדים בבית הספר (זו הייתה תוכנית של יום בשבוע, ואת החומר שהכיתה הרגילה שלנו למדה בינתיים היינו צריכים להשלים לבד). |
|
||||
|
||||
קימת אפשרות נוספת. מכיתה ג' נאספים כל התלמידים המחוננים בעיר ולומדים יחד עד ליב'. עד לחטיבת הבינים הם אכן לומדים חומר מועשר ומחטיבת הבינים לומדים לבגרות בהבדל מהותי, בהאצה, בכיתה יב הם סימו כמעט את כל בחינות הבגרות, ואחוז קטן מהתלמידים ממשיך לתואר. איני יודע איזו תוכנית עדיפה. מנסיוני תלמיד מחונן הלומד בכיתה רגילה מגיע לאותם ההשגים בפחות לחץ ובכיף. |
|
||||
|
||||
ברמת-גן יש כיתת מחוננים רק עד כיתה ח'. בתיכון (ברמת-גן אין חטיבת-ביניים) הם לומדים עם כל השאר. |
|
||||
|
||||
בתיכון אוהל שם יש כיתת מחוננים. |
|
||||
|
||||
תודה על התיקון. אז: הרבה מהילדים מדרום ר"ג שנשלחו לכיתת המחוננים בצפון ר"ג כשהיו ביסודי, לומדים בתיכון בליך שבדרום במקום באוהל שם שבצפון, למרות ששם אין כיתת מחוננים, ולמרות שאם כילדים צעירים יותר לא הייתה להם בעיה להגיע כל בוקר לצפון, עכשיו צריכה להיות להם אפילו פחות. מה לדעתך הסיבה? |
|
||||
|
||||
אני ממש לא מכיר את רמת גן, אבל בתיכונים אין אזורי רישום, אז הסיבה יכולה להיות אחת מאלו: 1. בליך (נחשב) בית ספר טוב יותר, עד כדי כך שכיתה רגילה בו עדיפה על כיתת המחוננים באוהל שם. 2. כי רוב החבר'ה שלהם לומדים בבליך (וזה יותר חשוב להם/להוריהם מקיומה של כיתת המחוננים). 3. אינרציה. אישית, אני מאמין שזה שילוב של שתי הסיבות האחרונות. |
|
||||
|
||||
טעות. בכל עיר נפתחת כיתת מחוננים אחת בלבד. וגם לא בכל הערים בארץ, בעית תקציב כנראה. לכן ברמת גן יש כיתה באוהל שם ובבליך לא. אוהל שם ''תפס'' בעלות על הכיתות הנ''ל. יש תלמידים שמאותרים כמחוננים וההורים מעדיפים שילמדו בכיתה רגילה ביודעין שיגיעו לתיכון רציני. מנסיוני. |
|
||||
|
||||
טוב ויפה, אבל איפה הטעות? |
|
||||
|
||||
הטעות שלו היתה בחשיבה מדוע יש באוהל שם כיתת מחוננים וובליך לא. ניסיתי להסביר שזו חשיבה מערכתית של משרד החינוך והרשויות ולא נקודתית של בית ספר זה או אחר. |
|
||||
|
||||
איפה הוא תהה *מדוע* יש באוהל שם כיתת מחוננים ובבליך לא, איפה הוא פתר את התהיה, ואיפה הוא פתר אותה פתרון מוטעה? |
|
||||
|
||||
עכש"י אתה צודק, הסיבה היא מספר 2 - סיבה חברתית-גיאוגרפית, וקצת שילוב של שתי הסיבות האחרונות. ועל סיבה מספר 1 עלולה לפרוץ כאן תגרה שתביא לנזקים גופניים ולידיים ורגליים בגבס, אז אנא, איילים, זהירות במשלוח תגובות! :-) |
|
||||
|
||||
בבליך הילד מקבל להכריע (יחד עם חבריו לתיכון) את תוצאות הבחירות. |
|
||||
|
||||
היה פעם בי''ס מתמטי למחוננים ליד אוניברסיטת ת''א, בו חלק מהתלמידים התחילו את התואר השני לקראת סוף יב. |
|
||||
|
||||
אפשר קישור למחקרים ההלו ? |
|
||||
|
||||
לך נראה שללמד ילדים תורה כל היום זו טעות, אבל להם זה נראה הדבר הנכון. במה אזרחות, ספרדית, כדורגל וטניס יקדמו אותם? כשיהיה להם חינוך נכון, כבוד ודרך ארץ הם יוכלו לממש את כל מה שחשוב, וכסף זה לא הדבר הכי חשוב בחיים. |
|
||||
|
||||
כסף זה אולי לא הדבר הכי חשוב בחיים לזה שמקבל אותו. זה שעובד וקורע את התחת ומגלחים לו את הכסף במיסים בשביל זה שמקבל, זה כן קצת חשוב לו. |
|
||||
|
||||
לא יודע, כי אני לא ממש קורע את התחת (אני עובד במשרד ממוזג, וכבר מזמן שכחתי איך נראית טוריה), אבל אני עובד ומשלם (לא מעט) מיסים. אני לרגע לא מזלזל בכסף (לא זה שאני משלם, ולא זה שאין לי), אבל הוא ממש לא הדבר הכי חשוב בחיים שלי. |
|
||||
|
||||
יופי, אז תעביר לי תרומה חד פעמית שתפתור לי ולחברי המזיעים לפחות את בעיית המיזוג, אם לא את כל הבעיות האחרות. |
|
||||
|
||||
אבל אם זה שמקבל את הכסף הוא קולנוען שעושה סרטים, או להקת מחול שרוקדת בגטקס, זה שעובד מתרונן כל היום על שהוא זכה לממן ממיסיו דברים כה חשובים. גם אם אלו שנהנים מהכסף הם דוברי ערבית זה כיף לשלם מיסים. רק אם מקבלי הכסף הם דוברי יידיש נהיה מאוד קשה לעבוד. |
|
||||
|
||||
מהמחול עם הגטקעס ומתיאטרון בית הגפן לפחות נהניתי, ולא זכור לי שנהניתי אי פעם ממישהו שלומד גמרא. |
|
||||
|
||||
נו, אז נהנית, ואתה שמח (או לפחות מסכים) לשלם מיסים כדי לתמוך במחול עם הגטקס וכו', אז גם עבורך כסף הוא לא הדבר הכי חשוב חיים (ולמרות זאת אתה לא הולך לקנות מזגנים לכל מיני אלמונים). |
|
||||
|
||||
לא אמרתי הכי חשוב, אמרתי קצת חשוב. וגם לך וגם לחרדי הכסף קצת חשוב, בין אם אתם מודים בזה או לא. |
|
||||
|
||||
לא אני ולא החרדי הכחשנו שהכסף קצת (ואפילו קצת יותר מקצת) חשוב. בתגובה 450779 טען החרדי שכסף הוא לא הדבר *הכי חשוב* בחיים. קביעה זאת נכונה כנראה למרבית בני האדם, בין אם הם בצד המשלם ובין אם הם בצד המקבל. |
|
||||
|
||||
הסכמנו. |
|
||||
|
||||
וכשהיגישו לך את החשבון, זה לא מחק לך את החיוך מהפנים? |
|
||||
|
||||
תגובה 450779: "כשיהיה להם חינוך נכון, כבוד ודרך ארץ הם יוכלו לממש את כל מה שחשוב...". תגובה 450790: "גם אם אלו שנהנים מהכסף הם דוברי ערבית זה כיף לשלם מיסים. רק אם מקבלי הכסף הם דוברי יידיש נהיה מאוד קשה לעבוד." בלי ספק, אתה מגלה המון דרך ארץ ואתה גם יודע מה חשוב. |
|
||||
|
||||
הכמות עושה את האיכות. אם היו כמה מאות אלפים רוקדים בגטקס, הם היו מעוררים אותו אנטגוניזם. |
|
||||
|
||||
או שלהיפך. מי שהיה רוקד בבגדים היה נחשב ממזר ארור. |
|
||||
|
||||
נכון מאוד. אם הוא רוקד כל היום, מאיפה יש לו כסף לבגדים? |
|
||||
|
||||
הבנתי. אם הכסף של תרבות אנשים חטאים (מאות מליוני שקלים)מחולק לכמה אלפי אנשים העוסקים בתחום, זה טוב. אבל אם הכסף לישיבות הקדושות (מאות מליוני שקלים) מחולק לעשרות אלפי לומדי תורה זה מעורר אנטגוניזם. |
|
||||
|
||||
ההבנה שלך בעניין זה אינה נופלת מההבנה שאתה מגלה בשאר הנושאים הנדונים כאן. |
|
||||
|
||||
הכסף לישיבות "הקדושות" אינו מעורר אנטגוניזם: אפס שקלים לא איכפת לאף אחד לבזבז, וזה מה שמוציאים על הקבוצה הריקה. הבעיה היא עם הישיבות האחרות. |
|
||||
|
||||
אין לי בעיה בתשלום לישיבות. הבעיה היא בתחושה שקבוצה זו של אנשים אינה תורמת במאומה לחברה, פרט לתפילות ולשימור הדת.(שזה צודק מבחינתם) לדעתי יש לשנות את הנתינה הכספית של החברה/ הממשלה. להתנות זאת בתרומה שכנגד. אם בני נוער חילונים יכולים לתרום מזמנם ולשרת בצבא. גם בני הישיבות צריכים לתרום מזמנם. אם הצבא אינו מקובל עליהם, יש להמיר זאת להתנדבות בבתי חולים, עזרה לקשישים בבתי אבות, עזרה לניצולי שואה, עזרה לילדים מוגבלים , נכים ועוד. האין התורה מצווה לעזור? |
|
||||
|
||||
הבעייה היא שלא משלמים לחיילים משכורת. אם במקום לתת לישיבות ולאוניברסיטאות כספים היו משלמים לחיילים משכורות היו החיילים יכולים לממן את לימודיהם לבד בלי טובות. ולרוב לא היה אכפת באמת אם החרדים משרתים בצבא או לא. |
|
||||
|
||||
הוא שאמרתי. כיוון שילדי החילונים משרתים כחובה בצבא וללא שכר, אז שבני הישיבות יתנדבו, אם לא בצבא כי הוא אינו כשר אז בבתי חולים. כשהם חולים הם מתאשפזים בבתי חולים ואינם מתלוננים שבתי החולים אינם כשרים, לכן שיתרמו מעצמם במקומות של כלל החברה. |
|
||||
|
||||
שתי רעות אינן עושות מעשה טוב. זה שהמדינה מגייסת חיילים מבלי לשלם משכורת זה מעשה חמור. זה לא מתיר לגייס אנשים בכפייה לשירות לאומי. התנדבות, כשמה כן היא, דבר שנעשה שלא בכפייה. התנדבות במסגרת הלימודים בבית ספר, שמקבלים עליו ציון, איננו התנדבות. |
|
||||
|
||||
מתוך שלא לשמה בא לשמה. גם התנדבות שהיא בכפיה מועילה. אם מחנכים את הילדים לנורמה שכזו,יש בה תועלת. חשוב מה אני עושה למדינה ולא מה המדינה עושה לי |
|
||||
|
||||
התנדבות בכפייה היא ניצול או שעבוד. אם מחנכים את הילדים לא צריך לכפות עליהם. ''חשוב מה אני עושה למדינה ולא מה המדינה עושה לי'' - את זה תספר ליוצאי ברית המועצות ולמוסוליני וחבריו. |
|
||||
|
||||
חרמפפפ |
|
||||
|
||||
לא שאני מתלהב מהמשפט הזה, אבל מצחיק שאת מפנה אותו ליוצאי ברית המועצות, כאשר מקורו המיוחס הוא ג'והן פ. קנדי (זה על שם שדה התעופה), האיש שהביא את המלחמה הקרה בברית המועצות לרמות חום כאלו שהגדירו מחדש את המושג ''קר''. |
|
||||
|
||||
אני חושבת שהדרך הכי טובה להראות אבסורד היא למשוך לקיצוניות. המשפט הוא פשיסטי ואין לו הצדקה כלשהי. אם היה אומר: "שאלי נא מה את יכולה להעניק לחברותיך ולא מה חברותיך יכולות לתת לך" - הייתי מסכים. גם - "אל תשאל מה עמך צריך לתת לך אלא מה אתה יכול לתת לעמך" זה בסדר. אבל המדינה הינה גוף כפייתי הלוקחת בכח הזרוע ומשכך אין לה זכות לבקש ממנו להתנדב. |
|
||||
|
||||
''התנדבות בכפיה'' אינה ניצול ואינה שעבוד. היא אוקסימורון. |
|
||||
|
||||
אוקיי, אז מכיוון שהמדינה מכריחה בגירים לשרת בצבא ההגנה (ולא שואלת אותם אם הם מעוניינים להתנדב לצבא), יואילו אותם חרדים לשרת, ולא להתנדב, בארגונים לטובת הקהילה. אמנם עדיין מדובר בחוסר שוויון, אבל לפחות הוא קטן יותר. |
|
||||
|
||||
So if we are already steeling from some people lets steal from everybody. It is wrong to force labor to work for you. The only exception is to force people to work for the army, but then you must pay them. The government does not pay soldiers and that is very bad, but forcing people to work in hospitals without pay is even worse.
It is also stupid. I cannot understand why anybody would be for it. As they are volunteers, they will be getting a stipend to live on. They will also get other benefits which together will add up to at least 1500 Shekels a month. But being obligatory volunteers they will not feel much obligation to do work, and rather will spend most of their time doing nothing. The net effect is that you will find that paid labor is cheaper. |
|
||||
|
||||
במדינת ישראל כרגע ישנו מודל של שירות לאומי, חובה, בצבא, לכל מי שהינו לא-ערבי ולא-חרדי. זהו המצב - מגייסים את כולם, ומשלמים להם "דמי כיס", כי צריך כך וכך חיילים, ואי אפשר לעמוד בתשלום משכורת, אפילו משכורת מינימום, לכל חייל וחייל. מאחורי הטיעון שלי בהודעה הקודמת, עומדת (כמובן) ההנחה שאני חושב שהמודל תקין ונכון, ואין לשנות אותו. מכיוון שכך, אם אנחנו מריעים את מצבם (האינדיבידואלי) של חלק מהאזרחים, ל"טובת הכלל" - אני לא רואה סיבה למה לא להרע את מצבם (האינדיבידואלי) של שאר האזרחים לצרכי "טובת הכלל". בפרט שירות בבתי חולים, אוכלוסיה נזקקת וכדומה. כך הנזקקים מקבלים עזרה, החיילים לא מרגישים מופלים לרעה, ואלו שלא היו אמורים להתגייס - ובכן, מעתה יתגייסו ל"טובת הקהילה". ולגבי אותם "משרתים" שלא ירגישו "מחוייבות" לעבודה? ובכן, הם יחיו. עם קצת חינוך, אפשר לגרום לאנשים להתגייס ולרוץ מול כדורים שורקים, אז אי אפשר לגרום להם לתת מזמנם לקשישים במתנ"ס? |
|
||||
|
||||
1) בא נניח שמדינת ישראל הענייה צריכה לסלול כביש ולצורך כך היא מחליטה להפקיע קרקעות. בגלל עוניה המרוד היא מחליטה לפצות רק ברבע שווי האדמות והתושבים קצת ממורמרים למה לוקחים רק להם אדמות ולא לאחרים. בתגובה אתה מציע הצעה נהדרת: נפקיע אדמות לכולם. מה תעשה בקרקעות? כל מיני דברים. נבנה בתי חולים, מוסכים, קרקס, בתי ספר, שירותים שונים לתושב. העיקר שיהיה שוויון. 2) "אי אפשר לעמוד בתשלום משכורת". הבה נבדוק: ההפרש בין עלות התשלומים לחייל היום לבין שכר של 3700 ש"ח לחודש הוא לא יותר מ 2500 ש"ח לחודש או 30000 לשנה 1. איני יודע כמה חיילים יש אבל בויקיפדיה 2 מדברים על 176000 חיילים. בעזרת כפל פשוט הגעתי לסכום 5.280 מליארד שקלים. זה אכן הרבה, אבל לא משהו שלא ניתן להתמודד איתו. מכיוון שתשלום משכורת יאפשר להוריד לפחות 10% מהשמנת נמצא שזה עוד יותר זול. 3) בעוד גיוס לצבא הוא דבר שאפשר להצדיק מוסרית, עבודות כפייה בבתי ספר ובבתי חולים הם תועבה מוסרית וכלל איני מסוגל להבין כיצד ניתן לתמוך בהם. שמי שרוצה להשתמש בבית חולים ישלם עבור השירות. באיזה זכות הוא לוקח אנשים לעבוד בשבילו חינם? 4) מה טובת הכלל בזה ששולחים אדם לעבודות כפייה? למה שהכלל לא יקנה שירותים בכסף? 5) החרדים מתנדבים רבות במד"א, אם לא ידוע לך. התגובה ההגיונית היחידה לחוק עבדות היא פרישה מכל התנדבות. כך שלא רק שלא תשיג את מבוקשך אתה מן הסתם תזיק רבות. 6) אם תירה כדורים על המתנדבים, הם אכן ירוצו לשעשע קשישים מפחד הכדורים. אבל אם אתה מדבר על חינוך איך בדיוק אתה מקשר את זה לכפייה? ברגע שהפעלת כפייה אתה יכול לשכוח מחינוך. 7) הקלות הבלתי נסבלת בה אדם מוכן לפגוע בקודש הקודשים של זכויות אדם הבסיסיות ביותר, לגייס אדם לעבודות כפייה, מראה שהחינוך לאזרחות במדינת ישראל פשטה את הרגל. כיצד אדם מוכן להעלות בדעתו להפעיל עבודות כפייה וידו הנעה על המקלדת איננה רועדת? 1 הפקדון הוא בממוצע 600, המענק הוא בערך 200. המשכורת איני יודע ובנוסף יש גם מלגות, הטבות למשוחררים ושאר ירקות. http://www.hachvana.mod.gov.il/pages/hok/hok_maanak.... 2צה"ל [ויקיפדיה]
http://www.hachvana.mod.gov.il/pages/hok/hok_pikadon... |
|
||||
|
||||
למה גיוס לצבא הוא דבר שאפשר להצדיק מוסרית יותר מגיוסים למטרות אחרות? שאנשים, ישובים, ישובי ספר, התנחלויות - יקחו לעצמם פלוגות מלגיון הזרים הצרפתי או מאיזה ארגון צבאי מקצועי אחר - ע"מ שיגנו עליהם - ושישלמו להן בהתאם! או שאם אינם מעוניינים, שיילכו לגור באזורי עולם שבהם יותר בטוח (מעניין אם עוד מעט יבואו התורה, מצוות אלוהים, תפקיד המדינה ותפקיד המלך עפ"י התורה, זכותנו על הארץ וכל הג'אז הזה, שהרי יש לי גם ניחוש ברור למדי, מי אתה). יש בארץ הזאת בני נוער רבים מאוד המתנדבים במסגרת ה"מחוייבות האישית". הם מתנדבים במכבי אש, באיל"ן עם ילדים נכים, במד"א, עם קשישים (שאין להם גרוש על התחת אבל מה זה מעניין אותך) ובעוד מקומות. אלה המתנדבים במכבי אש עושים את זה בשמחה ובגאווה. אלה המתנדבים במקומות אחרים נלהבים אולי פחות, אבל הם בני נוער של היום, תיכוניסטים נבונים, אינטליגנטים, מודעים לעולם שסביבם ובעלי מודעות עצמית - והם לא רואים את עצמם כמי שעושים "עבודות כפייה" (אלה שכן רואים את הדבר כך נפלטים ממערכת ההתנדבות, עכש"ז), עד שלא בא איזה מטורף מלא בשנאה וביצר הרס ודואג לדפוק להם חזק לראש שזה מה שהם עושים. שלא כמו בני הנוער שיש מי שדואג לארגן אותם - האנשים המבוגרים המתנדבים בבתי החולים במסגרת ארגון יע"ל - עושים את זה מרצונם החופשי, ובדרך כלל הם אומרים כי ההתנדבות שינתה את חייהם, נתנה לחייהם טעם, החזירה להם את החיוך ומעניקה להם "סיבה לקום בבוקר". לולא כן - לא היה דבר שיחזיק אותם שם, בשעות ההתנדבות. הנה, אתה רואה כמה המצב חמור? - אנשים שלא חונכו כראוי! אתה חייב להתחיל מיד במלאכת הקודש - רוץ מבית חולים למשנהו והסבר להם שהם עושים מעשה נפשע - "עבודות כפייה"! אנשים שהולכים לבית חולים משלמים ביטוח בריאות כמו כל אחד אחר. |
|
||||
|
||||
איזה מזל שיש לנו מדינה שיכולה לכפות עלינו חיוך, לעזור לנו לשנות את חיינו ולתת לנו ''סיבה לקום בבוקר''. ''יש בארץ הזאת בני נוער רבים מאוד המתנדבים במסגרת ה''מחוייבות האישית'''' שיחדש לתפארת. התנדבות במסגרת המחוייבות. |
|
||||
|
||||
שלוש ידידות זקנות הולכות להן ברחוב ומפטפטות, שקועות בשיחתן. מישהו בלתי זהיר נוסע מהר על אופניים ומפיל את שלושתן על המדרכה. זה לא הורג אותן, אבל הן קצת נפצעות. בעל פיצוציה, ממול, ניגש אליהן, לוקח אחת מהן אל הפיצוציה שלו וחובש את ברכיה. תוך כדי כך הוא רואה שתי תיכוניסטיות עוברות לתומן, ואומר להן: "עשו טובה, לכו אל שתי הזקנות, תעזרו להן לקום ותגיעו איתן הנה, ואבדוק אם צריך לחבוש גם אותן". והתיכוניסטיות (מנסיוני, בנות יותר נוטות לפעולות כאלה מבנים, אולי אני טועה) עושות בדיוק כבקשתו, ומנסיוני - גם שואלות אותו ואת הזקנות עצמן, עפי"ר, האם נחוצה עוד עזרה. האם לדעתך אינן עושות את הדבר מתוך תחושת "מחוייבות אישית"? לדעתי כן. יתרה מזו - הפיצוצאי, שלפני חמש דקות היה ברחוב ריק, לבדו עם שלוש הזקנות שאפילולא הבחינו בו, והתחיל לעזור להן, לאחת מהן, בתור התחלה - האם, לדעתך, *הוא* לא עשה את מעשהו מתוך תחושת "מחוייבות אישית"? לדעתי כן. לדעתי גם הוא, שפעל לגמרי על דעת עצמו, וגם התיכוניסטיות שנודבו על ידו, ושקרוב לודאי היו עושות בדיוק את אותו מעשה גם לו הוא לא היה שם - כולם עשו את מעשיהם מתוך תחושת מחוייבות אישית, וההגדרה הזו הקיימת בתיכונים היא באמת די קולעת. לא ברור לי למה האגואיזם הוא ערך כה מקודש בעיני מר "מישהו", ואולי גם בעיניך. לא ברור לי גם למה מעשה טוב שאנשים יכולים לקבל את ההגיון האנושי שבו על בסיס היחיד, אמור לעורר "רעידות ידיים" עפ"י ה"מישהו" (ועל פי הלעג הארסי שלך עצמך), כשהוא נעשה בסדר גודל יותר גדול ובצורה מאורגנת. אגב, החיוך הוא אכן חיוך, מה לעשות, אתה יכול להתעצבן, אתה יכול ללעוג, אתה יכול, כמקובל במחוזותינו, לכלות את חמתך במקלדת בעניינה של איזו "מדינה" מפונטזת - אבל החיוך הוא חיוך, במו עיני ראיתי - וארגון יע"ל הוא לא "המדינה", ולא שום זרוע של המדינה (ויהיה הדבר הזה, "המדינה" השו"חית-איילית, אשר יהיה, ונדמה לי שכשאנשים כותבים כאן "המדינה", במקרים רבים לא ברור להם על מה בדיוק הם מדברים). |
|
||||
|
||||
זה לא "סדר גודל יותר גדול ובצורה מאורגנת". זו כפייה. זה ההבדל. אם מישהו היה מצמיד אקדח לראש בעל הפיצוציה שלך ואומר לו ללכת לעזור לזקנות, הוא כנראה היה עוטה הבעה משונה על פרצופו ואומר "למה האלימות? ממילא הלכתי לעזור להן". כשזה לא סיוע לזקנות שכרגע היו בתאונה אלא לתת שנה מהחיים שלך, ה"ממילא" הזה קצת פחות ברור, והרבה יותר ברור שמעורבת כאן כפייה. ואין שום קשר לאגואיזם. גם אגואיסט היה עשוי לסייע לזקנות. |
|
||||
|
||||
תגובה אורי-פזית לתפארת. כנראה שזה מה שאידיאליזם נשגב עושה לאנשים. היינו יכולים לפתוח עכשיו בדיון ארוך בו אני מתיחס לשאלות שלך, שמסביר לך שאין לי אחות ושאני לא מקדש את האגואיזם ושלא הבנת (בכוונה ולצרכים רטוריים) את תגובתי ושאתה נלחם באנשי קש ומה לא בעצם... יש לי דברים יותר מעניינים לעשות. |
|
||||
|
||||
כפייה מפעילים רק כשאין ברירה כי נזקה רב. יש סיבות להצדיק שירות חובה בצבא כי רוצים שכולם ישרתו. אבל האמת היא שזה לא עובד, ובמקום לבכות על זה שזה לא עובד ורק חצי מהאוכלוסייה מתגייסת היה עדיף לבדוק מה רע במודל ולעבור למודל אחר. אבל הפקת לקחים כנראה תגיע רק כשבאמת לא תהיה ברירה ולא רגע לפני כן. יש בארץ הזאת המון מתנדבים. ומה שיפה בזה זה שהם מתנדבים. ברגע שמיסדו את העניין וקראו לזה מחוייבות אישית הוציאו את הרוח מהמפרשים. גם בשירות הלאומי עשו אותו דבר. בשנים הראשונות השירות היה התנדבותי, בקושי קבלו כסף ועל מענק שחרור לא היה מה לדבר, אבל המשרתות עבדו סביב השעון. היום הכל מסודר ומתוקתק וחלק מהמשרתות נותנות בדיוק את השעות שהן מחוייבות להן. הרעיון של שירות אזרחי חובה הינה טעות כלכלית. מדובר על לקחת כוח עבודה יקר אשר במקום להתקדם ולהתמחות במקצוע הוא עושה עבודות פשוטות שהוא אינו מיומן לעשותם. אז אם מישהו רוצה לעשות שנת התנדבות במקום לטוס להודו, מצויין. אבל סתם להכריח אדם? איזו תועלת כלכלית תצמח מזה? |
|
||||
|
||||
טוב, שיהיה לך בהצלחה לנגח את איש הקש שבנית. אם תרצה באמת להקשיב למה ש*אני* אומר, אתה מוזמן לקרוא הלאה. 1. פתרון אפשרי לבעיה שהעלית יהיה (א) לא להפקיע אדמות כאשר אי אפשר לפצות את בעליהן, (ב) להטיל מס על כל האזרחים או (ג) לבצע קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה. אין לי ממש רעיון איך להמשיך לענות לך מכאן - אני מוצא את עצמי כותב "אני לא אמרתי שכך" ו- "אני לא אמרתי שאחרת". אתה מוזמן לקרוא את ההודעה הקודמת שלי שוב, ולשאול אותי אם משהו בה לא היה ברור. 2. 5.3 מיליארד ש"ח הוא סכום לא פעוט, ושים לב שכאן מדובר רק בשכר מינימום. אם אנחנו מנסים להעניק משכורת הוגנת לחייל המשרת, מדובר בשירות של לפעמים שבועות ללא חופשה, בסיכון אישי גבוה. אני מהמר כי רוב בני ה- 18 יבחרו בעבודות פחות מסוכנות ופחות אינטנסיביות, אם התגמול לכאן ולכאן הינו שכר מינימום. צריך לפתות את בני ה- 18 להתגייס, וללא משכורות גבוהות, ובהינתן רמת הסיכון הלא נמוכה במקרה של שירות כזה או אחר, לא תמצא בקלות "קופצים על המציאה". אתה היית הולך לעבוד כחייל קרבי בשביל 3500 ש"ח לחודש? 3. אני לא רואה בעיה מוסרית עמוקה בלהכריח בני 18 לתרום למדינה שלהם ולתושביה מזמנם החופשי. כמו שכבר ענו לך: באותה מידה, מי שרוצה הגנה ישלם עליה מכספו. בינתיים המצב מאוד חד צדדי, הלא כן? לא פלא שהמשרתים מתמרמרים 1 4. טובת הכלל - הכלל מקבל הגנה צבאית, ומסכני ונזקקי הכלל מקבלים שירותים לטובת הקהילה, בני ה- 18 משרתים לטובת הקהילה ולומדים שיעור על עזרה לזולת, על תרומה למדינה ועוד כהנה רעיונות חברתיים. 5. חלק מהחרדים מתנדבים במד"א. חלק לא. חלק מהחילונים מתנדבים במד"א (כולל עבדך הנאמן), חלק לא. מה שבטוח, חלק נכבד מהחילונים משרתים בצבא, וחלק נכבד מהחרדים לא משרת בצבא. אתה לא רואה את חוסר הסימטריה? ובכלל, מה זה האיום הזה? "אם יכריחו אותנו נעשה בלאגן". בו-הו. כמו שאומרים, תודה רבה אבל לא תודה. 6. שוב לא הבנת. לא טענתי ש"ברגע שהפעלת כפייה אתה יכול לשכוח מחינוך". למעשה, בדיוק להיפך. אנחנו כמדינה משלבים את החינוך בחובה, והופה, יש לנו לא מעט בני נוער שמוכנים להתגייס, לסכן את עצמם, אפילו ללכת ליחידות מסוכנות במיוחד - בהתנדבות - ובכל זאת, אנחנו מכריחים את מי שלא רוצה לשרת. אם חינוך אתה יכול לעשות הרבה דברים. גם לשכנע את בני הנוער המפונקים וה- Self Centered שעזרה לקהילה לא תהרוג אותם. 7. אוי, נו. היד שלי לא רועדת כי זה חשוב. מספיק עם הזעם הקדוש; יש חובות אזרחיות במדינה. לקיים את חוקי המדינה, למשל. להתגייס לשירות חובה, למשל. אני הייתי בכלל מעדיף לגייס את כולם. החרדים לא רוצים להתגייס לצבא כי הוא "לא כשר"? טוב, אני מוכן להקים להם מערכת אלטרנטיבית של עזרה לקהילה, שתהיה הכי כשרה שבעולם. אנחנו גם לא נהיה המדינה הראשונה בעולם שתגרום לבני הנוער שלה לעשות שירות קהילתי. 1 ואפילו לא חפרתי את זה באיזה ארכיון - מדובר בכתבה מלפני שעתיים וחצי. נ.ב. גם אני לא מבין את האוקסימורון הזה, "התנדבות בכפייה". או שירות , או התנדבות. |
|
||||
|
||||
1) אני לא רואה את ההבדל בין המקרים. אם נחזור לנמשל, אני מציע שנקצץ בתקציב או נעלה מיסים ונשלם לחיילים שכר. הדבר יקל במידה רבה על תחושות הקיפוח, הגם שלא לגמרי. 2) לא אמרתי שצריך שירות התנדבותי בשכר. לא אמרתי שצריך לשלם שכר מלא. אמרתי שצריך להתחיל בלשלם. צעד ראשון ומינימלי כאשר אתה מגייס אדם לצבא בכפייה. 3) אני יודע שאינך רואה בעייה מוסרית בלהכריח אדם לעבוד בכפייה. אני חושב שזאת בעייה הרבה יותר חמורה מזה שהחרדים לא משרתים בצבא. אין לי גם מושג איך פותרים אותה. לגבי הסמג"ד הנחמד - שלא יעשה טובות. ושלא יספר לנו שנטל המילואים קשה יותר מתמיד. אולי הוא צעיר מכדי לדעת מה היה נטל המילואים לפני 20-30 שנה, אבל שלא יגיד מה שהוא לא יודע. במקום להתבכיין על זה שאחרים לא יוצאים למילואים, שיעבוד על זה שאף אחד לא יעשה מילואים (הכוונה לתעסוקות) וזה בהחלט ניתן לעשות כבר היום, אם רוצים. אבל השנאה והפוליטיקה מקלקלים את השורה. במקום לחשוב איך נוכל לעשות שלכולנו יהיה יותר טוב אנו עסוקים באיך לגרום שאם אני סובל אז שהוא יסבול לפחות כמוני. 4) על הנייר הכל מאוד יפה. עד שמתחילים לנתח את הדברים ומבינים שמי שמתנדב בכפייה איננו מקבל מושג על עזרה לזולת, אולי על הרגלי עבודה, וגם זה בספק כי הוא מתנדב אז מה אכפת לו. 5) לא אמרתי לרגע שיש שוויון. יש גם אחרים שלא משרתים בצבא. אבל הדרך לתקן את זה היא לשלם לאנשים תמורת שירותם הצבאי ולא להפעיל מערך שלם של עבודות כפייה אזרחיות. 6) אני טענתי שברגע שאתה מפעיל כפייה אז אין חינוך. ולידיעתך: כרבע מהחילונים לא מתגייסים או נושרים במהלך השירות כי לא בא להם. 7) המערכת האלטרנטיבית הזאת לשירות בקהילה תהיה בזבוז כלכלי אדיר. אני מעוניין לשמוע את תומכי השירות הזה מודיעים שהם מוכנים להעלאת המע"מ באחוז, העיקר שהחרדים והערבים יעשו שירות לאומי בקהילה. זה המחיר (אני מניח שהמחיר האמיתי יהיה הרבה יותר) תבחרו. |
|
||||
|
||||
צרת רבים חצי נחמה ==> ראוי להוסיף עוד צרות וישא"ק! |
|
||||
|
||||
אם הוא היה רוצה לחתום בשמו הוא בטח לא היה מחכה לשאלה שלך. |
|
||||
|
||||
אני מסכים שכסף אינו הדבר החשוב בחיים, שהדבר החשוב הוא חינוך ולא ידע, ושהויכוח הוא על ערכים. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |