בתשובה לברקת, 05/07/07 14:50
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450166
מהמשפט היחיד שלך אפשר להבין שאת לא מסתייגת משני המשפטים הראשונים שלי, אבל אי אפשר להבין מה ההסתייגות שלך מהמשפט האחרון שלי.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450174
אני מסתייגת כמובן מכל התיאור שלך, שכולו טועה ומטעה (או הבאה צינית לידי הקצנה של טענות שנאמרו באמת). אלא שיש לי הסתייגות אישית מהמשפט האחרון, שקשור איכשהו לביוגרפיה שלי (לגבי "בכלל לא צריך גברים וגו"'). תמיד היה צריך גברים ותמיד נצטרך גברים, גם אם נדמה שכבר יש דרכים אחרות להפריה, עדיין אנחנו צריכות גברים. או כמו שאמרתי לחברה ותיקה "גם הם בני אדם" :-P .
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450176
''תמיד היה צריך גברים ותמיד נצטרך גברים'' - נמקי.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450178
מישהו צריך להוציא את הזבל.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450180
כדי שנזכור למה אנחנו שונאות אותם?
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450189
האייל זקוק לתפוסה מלאה (ולא רק 30%).
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450252
לא הבנתי למה "עדיין אנחנו צריכות גברים".

כן, כל התאור שלי נכתב בציניות מוקצנת. אבל באמת המקוצע הזה "לימודי מגדר", שלפעמים נקרא "לימודי נשים", נראה לי מוזר. למה אין "לימודי גברים"? מהטקסטים שראיתי אצל אישתי (לא כולם, אבל חלק משמעותי) נראה לי שכל התחום הזה הוא החדרה של פוליטיקה לאקדמיה. ופמיניסטיות לוחמניות, שצריכות לכתוב אולי מצע מפלגתי, כותבות מאמרים "אקדמיים" מאוד מגמתיים. השלב המתבקש הבא הוא שיפתחו באוניברסיטה חוג ל"לימודי קדימה" או "לימודי הליכוד" כשאת התכנים יכתבו האידיאולגים של המפלגות הללו, ומי שיצעק יותר חזק "אף שעל" או "שלום עכשיו" יזכה בציונים יותר גבוהים.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450266
הבנת נכון. הטענה הבסיסית היא שמאז ומתמיד הפוליטיקה נכחה באקדמיה, אם כי באופן חבוי יותר (אך לא חלש יותר). אלא שהייתה זו פוליטיקה גברית/אשכנזית/ציונית/הטרוסקסואלית/דכאנית שיש לקעקע.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450286
מה יש פה להבין? מה אתה רוצה שאסביר?

יש או היו פמיניסטיות ספורות שטוענות שנשים יכולות, או שכדאי להן, לחיות ללא גברים בסביבה, או שתומכות בנוכחות מינימלית בלבד של גברים במרחב המחיה הנשי. ההכרזה "אנחנו לא צריכות" היא התרסה מעט ילדותית ששייכת לימיו הראשונים והמיליטנטיים של הפמיניזם. בינתיים עברו הרבה מים ואני חושבת שרבים פקחו עיניים והבינו ששני המינים צריכים לחיות יחד בצורה סבירה (מה זה "סבירה"? שאלה טובה).

היום, אני לא חושבת שיש הוגה פמיניסטית רצינית שמדברת כך. אם נשמע טון כזה, הוא בא לא מתוך חוסר הזדקקות לגברים כפרטנרים או כנוכחים דומיננטיים בעולם הנשי, אלא מתוך רצון לחקירה פנימית שלעתים אינה מתאפשרת בנוכחות המין השני (שאין חולק על כך ששנים רבות היה המין המדכא).

כך לפחות *אני* חושבת שירגישו נשים הטרוסקסואליות שלא חוו טראומה קשה מגברים, נאמר. גברים שטוענים שכל הפמיניסטיות (=מהסוג הזה) לסביות או שונאות גברים, מחמיצים את הנקודה הזו של חקר פנימי. האם תאמר על גברים שחלק מזהותם הוא התכנסות לצפייה במשחק כדורגל, שהם "לא צריכים נשים"?

פוליטיקה היא רק פן אחד של ההגות הפמיניסטית. למרות ש"האישי הוא הפוליטי", בלימודי האשה מעורבים גם תחומים כמו סוציולוגיה, ביולוגיה, ספרות, אמנות, פסיכולוגיה, בלשנות ועוד. אבל נכון, יש לזה פן פוליטי חזק, ואפשר להתחקות על שורשי החוג הספציפי הזה ואחרים, ב"הידלדלותה של הרוח באמריקה".
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450313
כפי שכבר נאמר כאן, האקדמיה תמיד הייתה מלאת פוליטיקה, רק שהפוליטיקה השלטת, כמו האידיאולוגיה השלטת, היא שקופה - אנשים כל כך גדלים לתוכה, שלא רואים אותה כבר. רואים רק כל פוליטיקה ''אחרת''.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450316
אני מגיב כאן גם לברקת ולאלמוני/ת הקודם/ת.

זה שבאקדמיה תמיד הייתה פוליטיקה, זה ברור. בכל מקום שיש אנשים יש פוליטיקה.
זה שהפוליטיקה הזו נשלטה בידי גברים, לבנים, בורגנים ומדכאים - גם זה נראה לי נכון (לפחות עד לפני כ-‏30 שנה).
זה שצריך לקעקע את הדיכוי ולפתוח את השורות - גם זה נראה לי נכון.

אבל זה שכדי לפתוח את השורות צריך חוגים אקדמיים שעניינם טיפוח אידיאולוגי או קידום מגזרי, נראה לי ירידת מדרגה.

החוג במכללה שבו אישתי למדה לאחרונה נוהל על ידי לסביות מוצהרות שכשהן מדברות על "העצמת נשים" זה נשמע כמו "נשות כל העולם התאחדו". לפני שיקפצו עלי, אין לי דבר נגד לסביות או הומואים או דו-מיניים ואחרים, ובטח לא נגד נשים. אני רק חושב שאין צורך לעשות מזה מקצוע.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450319
אם מותר לשאול, באיזו מכללה מדובר? (ואם אתה מוצא שמוטב לא לומר שם - תן רמזים, מיקום גיאוגרפי או כדומה)
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450477
אני מעדיף שלא.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450392
עניינם של חוגי המגדר בד"כ - לפחות באוניברסיטאות - איננו טיפול אידיאולוגי או קידום מגזרי: זה רק ערך מוסף. העניין העיקרי הוא בחשיפתה של אותה אידיאולוגיה "שקופה" השולטת בחיינו עדיין, באופן שאפשר יהיה לראותה ולברור מתוכה מהן האקסיומות שמתאימות לכל אדם באשר הוא אדם/אישה, ואלה מהן נקבעו רק משום נוחותן לגברים - על אף שהן מכבידות/מעיקות על/משתקות נשים.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450476
===>"העניין העיקרי הוא בחשיפתה של אותה אידיאולוגיה "שקופה" השולטת בחיינו עדיין"
זה נשמע לי כמו טענה פוליטית - "שולטים בנו", "עובדים עלינו" - ולא אקדמית. אם זה העניין העיקרי של חוגי המגדר, אז הם חוגים פוליטיים - לא אקדמיים.

כמו שכבר הסכמתי, יש תופעות סוציולוגיות-היסטוריות של שליטת גברים-לבנים-בורגנים באקדמיה. ראוי שיהיו שם יותר אחרים. ואכן, נדמה לי, שבסגל הפקולטות למדעי הרוח (ואולי גם החברה) יש רוב לנשים מהשמאל (כלכלי ומדיני). מכל מקום, את התופעה הסוציו-היסטורית המעניינת והחשובה הזאת אפשר לחקור בחוגים לסוציולוגיה, היסטוריה סיפרות ופילוסופיה. בחוגים הללו, מניפסטים בסגנון "נשות כל העולם התאחדנה" יהיו אחד מנושאי המחקר ולא "כלי מחקר".

אני רק אומר שנראה לי שחוג שבו מניפסט פוליטי כזה הוא הנחת היסוד וכלי המחקר, לא מתאים להיקרא אקדמי.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450483
אבל הפוליטיקה ה''גברית'' היא גם האקדמיה הגברית. הטענה אינה ''יש יותר מדי גברים באקדמיה'' אלא ''האקדמיה נבנתה מתוך חשיבה 'גברית' על חשבון אחרות''. בחוג לא חוקרים ''איך הגיעו גברים למשרות מפתח באוניברסיטה'' אלא ''איך התפתחה חשיבה גברית-לבנה-בורגנית באופן היסטורי ודחקה חשיבות אחרות''. חלק גדול מהטקסטים הם פו''מ ומתוך כך גם כתובים אחרת או מנסים לתהות על קנקנה של חשיבה אחרת, לא ליניארית ולא מדעית-קלאסית טהורה (למשל חשיבה מעגלית, אסוציאטיבית וכולי).
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450484
נשמע כמו בולשיט. אדאג לעדכן דיעה זאת במידה ויום אחד החשיבה המעגלית, האסוציאטיבית או המה-לא תביא לתוצאות. שמרי איתי על קשר.
לאיזה מן סוג של תוצאות אתה מצפה? 450485
תשאלי את החושבות הלא-מדעיות הנכבדות 450494
אני שואלת אותך 450495
למה? 450496
לא אני הצעתי לחשוב בצורה לא-רציונלית, ואני לא יודע מה קיווה להשיג מי שהציע.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450487
ציפייה לתוצאות גם היא תולדה של חשיבה גברית!
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450486
זה בדיוק סוג הטיעונים שאני קורא להם "לא אקדמיים". אני לא חושב שיש חשיבה גברית וחשיבה נשית (זו, אגב, טענה אנטי פמיניסטית בעיני). יש חשיבה רציונאלית (גם לא ליניארית) וחשיבה לא רציונאלית, אבל עם כל הבדיחות מהמילואים, אני חושב שגם נשים יכולות לחשוב רציונאלית וגם גברים יכולים לא לחשוב רציונאלית.

כשמייחסים סוג מסוים של חשיבה למגזר מסוים, זו טענה פוליטית. אפשר וצריך לתהות על קנקנה של חשיבה כזאת או אחרת אבל למה לתייג אותה מראש כ"נשית" או "לא גברית"? הרי איש לא טוען (ברצינות) שנשים הן לא רציונאליות באופן מהותי.

והעניין שהכי מפריע לי (אולי בגלל המוח הגברי?) זה באילו כלים נחקור חשיבה אחרת "לא מדעית-קלאסית". אם נחקור חשיבה כזו בכלים מדעיים - אז אין בעיה, עושים זאת בחוגים לפסיכולוגיה ואפילו מתמטיקה. אבל אם את רוצה חוג שבו לא תוהים באופן רציונאלי על קנקנה של חשיבה לא-רציונאלית, אלא חושבים שם באופן לא רציונאלי, אז מקומו של חוג כזה הוא לא באקדמיה אלא בחוג ויפסנה, בהרצאות של אמנון יצחק, או בכנס גיבוש מפלגתי, ארועים שבהם את חווה וחשה יותר מאשר חושבת. אמנון יצחק הוא לגיטימי, אבל כשיביאו אותו ללמד יהדות בחוג לתיאלולוגיה, זה יהיה פוליטיזציה גסה של האקדמיה.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450488
לא לגמרי ברור לי למה ברקת מתכוונת כשהיא אומרת "חשיבה לא רציונלית", אבל לפחות בקורסים המגדריים שאני מכירה המתודה לא שונה מהמתודה בקורסים אחרים של מדע המדינה. התוכן שונה - לא הכלי.
כלומר, אם מדברים על תקופת הקמת המדינה הסוגיה היא לא "קווים לדמותו של הצבר הגאה" אלא בחינת אותה הדמות ובמקביל, בחינת השאלה איך ומדוע לא נבנתה דמות נשית מקבילה. מדוע זה פחות אקדמי או פחות רציונלי?
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450493
לא דיברתי על המתודה אלא על הטקסטים המנותחים. אבל את צודקת שחקר דפוסי החשיבה הוא רק אלמנט אחד כאן.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450603
השאלה ''איך ומדוע לא נבנתה דמות נשית מקבילה'' חשובה ומרתקת. אני חושב שבאקדמיה צריך לחקור אותה בכלים שחוקרים תופעות חברתיות אחרות, ובמערכת הפוליטית צריך לעבוד על שינוי התופעה, כמו שמנסים לשנות תופעות חברתיות אחרות. אני רק מוחה על העירבוב.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450489
נו כן, אנחנו מדברים במונחים שונים אבל מתכוונים לאותה חלוקה. היא מתויגת "גברית" ו"נשית" (במרכאות) בגלל שלל סיבות היסטוריות, ממיתוסים קדומים דרך התיאוריות של יונג.

ואתה שוב מפספס את העניין - באקדמיה אוכלים כל היום גזר ומדברים על הגזריות, ולא שמים לב בכלל לבטטה ולאלמנט הבטטיות. יום אחד קמות הבטטות ומתלוננות על ההתעלמות ארוכת השנים מהן. האם הפתרון הוא להקים אקדמיה נפרדת שתציג את מהות הבטטיות? אולי, אבל הן רוצות להיכנס לאקדמיית הגזרים, להכניס אליה אלמנטים של בטטיות ולהראות שלא רק גזריות יש בעולם. דווקא מפני שהגזריות הפכה לשם נרדף לחשיבה אקדמית. אבל תסלח לי כי מחכה לי אבטיח קר.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450602
==>"יום אחד קמות הבטטות ומתלוננות על ההתעלמות ארוכת השנים מהן."
על זה אני מדבר. אם הן "קמות ומתלוננות" שיקימו מפלגה. אני הייתי רוצה שיפסיקו להתלונן באקדמיה. אלא שילמדו ויחקרו בה.

===>"האם הפתרון הוא להקים אקדמיה נפרדת שתציג את מהות הבטטיות?"
נו, אז להקים חוג נפרד זה כאילו להיות בפנים ולהרגיש בחוץ, או להפך. אם הן רוצות ללמוד את מהות הבטטיות לא צריך אקדמיה נפרדת ולא חוג נפרד - כבר יש חוג לבוטניקה. אם הן רוצות להתלונן לא צריך לעשות את זה כאילו שזה לימוד.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450630
אלא שהן טוענות טענה נגזרת, שהגזריות של האקדמיה הופכת אותה לבלתי מתאימה, ושיש לאזן את האקדמיה בעזרת הכנסת יותר ''מהות בטטית'' אליה (לא רק בטטות אינדיבידואליות, אלא גם דפוסי חשיבה בטטיים).

הן בעצם משנות מבפנים את מה שמעוות לדעתן, אלא שאתה שולח אותן לשנות מבחוץ או להקים להן אקדמיה נפרדת.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450639
כל הדיבורים על החשיבה הבטטית היא בינתיים באוויר. עוד לא סופקה לנו דוגמה לחשיבה בטטית, מלבד ''מה שאיננו חשיבה גזרית''.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450692
ברור. היא שמורה בקופסא סגורה וכל מי שמביט בה מת מייד.

(האמת לא רחוקה כל כך מהבדיחה..).

משהו על כך מפי פמיניסטית אדוקה הרבה יותר ממני: http://www.notes.co.il/carmi/502.asp
אל''ד (אני לא דורפל), אבל... 450711
אויש, באמת, זה מה יש? "פמיניסטית אדוקה יותר ממך", שמנתחת ספר שמנתח ספרות? "ייצוג נשי", "ייצוג גברי", "סלקציה תימטית"? מה זה משנה ולמי? אולי יש חמישה אנשים (נשים) שהיו מוכנים לריב על העניינים האלה ואולי אפילו ללכת עליהם מכות, אבל את מי מלבדם זה מעניין ולאיזה צורך ממשי? מה הקשר של כל זה עם העולם האמיתי שם בחוץ, עם המסילות שעוד צריך להניח, המערכות לחיזוי מוקדם של רעידות אדמה שעוד צריך להמציא והתרופות שעוד צריך לשכלל?

זה נשמע לא כאילו שיש קופסה סגורה שעלולים למות מלהסתכל בה, אלא כאילו שמסתירים את העובדה המבישה שאין שום קופסה בכלל.

אין לכן בסטוק איזה משהו עם יותר "בשר"? לא היתה איזו טענה שהועלתה, ונדמה לי שאפילו כאן דנו בה, שאם המתמטיקה לא היתה מונופול גברי - היו הנשים מפתחות מתמטיקה אחרת, יותר ידידותית למשתמש, או יותר טובה להנדסה, או לארכיטקטורה או משהו? או שאם הפיזיקה לא היתה מונופול גברי, אז הניוטונית שהיתה חוטפת את התפוח הבדוי ההוא בראש לא היתה מתחילה עם כל הגרביטציה המשעממת והמיותרת ההיא, אלא היתה גורמת להתפתחותה של פיזיקה אחרת, מרתקת, מועילה, טובה ואנושית יותר?
אל''ד (אני לא דורפל), אבל... 450736
לקחת את הבדיחה עם הקופסא ממש ברצינות, דודה, תירגעי ושתי כוס מים. אני ממש לא מחזיקה בעמדות הללו, אותן ניסיתי להסביר לצורך הדיון בלבד (באין פמיניסטית פו''מ ייצוגית באייל, אני נאלצת לאבק שוב את מגירות הידע הישנות שלי).
אל''ד (אני לא דורפל), אבל... 450766
אני לא דודה שלך ואין בינינו שום קרבה משפחתית. במקרה, קרה כך שמן הצד של המשפחה שלי, לא אהיה דודה לעולם, וזה קשור בסיפור מאוד עצוב. אני לא רוצה לומר בפירוש שאת יצור אנטיפטי, אבל אולי אם היית בנאדם עם טיפ-טיפת רגישות, לא היית קוראת ''דודה'' לאנשים שאת לא מכירה, גם לא בתור כינוי כללי מסוג ''מותק'' או ''אחי'', או מה שזה לא אמור להיות, הטפשות ההמונית והמגעילה הזאת.
נפש פיוטית בעיני עצמה, לעולם לא תחמיץ הזדמנות לשבת בחושך 450773
באות ד' מותר להשתמש?
נפש פיוטית בעיני עצמה, לעולם לא תחמיץ הזדמנות לשבת בחושך 450776
רצוי לקצר קצת את הקצה השמאלי של הקו האופקי(*).

(*) אני מתנצל בפני הקוראים צרי האופק על שהזכרתי את הנושא הכאוב הזה.
בואי'נא את, תזהרי... 450778
תני כבוד לאלמונית; הזהרי מלחזור על מילת הד' בשנית.
בואי'נא את, תזהרי... 450783
נו באמת. התגובה שלה בכלל הצריכה תגובה ריקה (''תגובת עוזי''). אתם מוזמנים לקחת מעתה אחריות על כל תת-תסביך, הלם לוקאלי ורגישות ספטית של כל אלמוני ואלמוני אל מול מלים שגורות אלה או אחרות, רק עשו טובה ופטרו אותי מעונשה של זו.
בואי'נא את, תזהרי... 450846
לי די ברור שהתגובה (צריכה) להיות בדיחה. איזה מן אלמוני יכול לצפות ברצינות שיתחשבו בסיפור חייו העצוב כשמנסחים תגובה בנושא שונה לגמרי, בלי לדעת מי הוא?
בואי'נא את, תזהרי... 450864
בלי קשר לכמה היה בדיחה וכמה היה ברצינות, היה בתגובה מסר מסויים, ומי שהיתה אמורה לקלוט אותו היא לא עד כדי כך חסרת הבנה ונראה לי שקלטה אותו למרות כל ענני העשן בליווי תזמורת החליליות (לא כולם מכירים את ההיסטוריה האיילית לכל פרטיה ודקדוקיה).
בואי'נא את, תזהרי... 450869
מה ההיסטוריה?
בואי'נא את, תזהרי... 450894
מה, אפילו הסטוריה לא לימדו אותך בבית ספר?
בואי'נא את, תזהרי... 450878
תתפלא.
ROFL 450845
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450717
חשבתי שפמיניזם זו דרך נוספת להביט במציאות כדי לשפר את מצב האדם ולא עניין של דוגמות ותחרות מי אדוק יותר.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450737
גם אתה? ואומרים של*פמיניסטיות* אין חוש הומור.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450825
אם הבנתי את הבדיחה או לא (לא), אם זו היתה באמת בדיחה או לא (לדעתי לא כ''כ), עדין אני שומר את הזכות לענות בשאלה רצינית. חבל שרמזת (''גם אתה'') לאיזה מימד אישי.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450879
אם ברצינות, הסיבה שקישרתי לפוסט של נעמה כרמי היא, שלדעתי היא מייצגת לא רעה של הדיסציפלינה הנדונה. אמרתי ''אדוקה יותר ממני'' כדי להזכיר שהדברים לא מייצגים אותי ואת דעותיי (וכן, היא יותר מיליטנטית ויותר ''דקדקנית'' ממני בנושאי פמיניזם. עבורי זה מאבק שחלקו ברור מאליו ולחלקו כבר אין לי כוח).
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450751
הטקסט הזה באמת מזכיר חלק מהטקסטים שראיתי אצל אישתי. אני לא יודע אם זו "כתיבה נשית". לטעמי (האישי!) זו כתיבה גרועה. כי אחרי שתיים שלוש פסקאות אני מקבל את התחושה שאין סיכוי שאבין מה שכתוב שם.

אבל חשוב להבחין, לפעמים אני מנסה לקרוא משהו על, נגיד, תורת הקוונטים ואני לא מבין. אלא ששם זו תחושה שחסר לי חומר. אם הייתי יודע כמה דברים נוספים - שאני יכול להצביע עליהם - הייתי מבין יותר. לעומת זאת, כשאני קורא טקסט כמו זה שבלינק נדמה לי שהוא מיועד לכך שלא אבין או שאם חמישה אנשים יקראו אותו הם יצאו, כל אחד, עם מסר אחר. אולי משהו דומה לשירה, שמטרתה ליצור תחושה מסוימת ולא לספק תובנה מסויימת.

אני לא מוסמך לטעון שטקסטים שאני לא יכול להבין, לא צריכים להילמד באקדמיה. פעם ניסיתי לקרוא את הגל וברחתי אחרי כמה עמודים. אני רק יכול לומר ש*לדעתי*, אם טקסט נועד מלכתחילה לא להיות בהיר - וזה הרושם שלי מהטקסט הזה - אז הוא לא "אקדמי".
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450767
צודק בפסקה השנייה שלך ובמיוחד בסיומה.

לא מבינה מדוע דווקא הרצון להיות מובן הוא קריטריון אקדמי (עזוב את הגל, על ויטגנשטיין שמעת?).
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450828
ויטגנשטיין המוקדם הוא יחסית ברור, קצת אובססבי וכותב שפת אדם כאילו מדובר באסמבלר, אבל קריא. יותר מזה, ויטגנשטיין מנסה להיות ברור, אם הוא נכשל בזה הוא מתנצל ומקווה שאחרים יצליחו טוב ממנו (ע''ע הקדמה לטרקטטוס).
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450881
מה זה, הומור נשי?
אם תפקידה של האקדמיה הוא לא לחקור ולהבהיר דברים, אז אני חוזר בי מכל הפתיל הזה,
עכשיו אני נזכר שלא מזמן אכלתי ב"האקדמיה לחומוס". http://www.hummus-academy.co.il/
לא מבהירים שם שום דבר, אבל החומוס אחלה. אז לך תדע.

על ויטגנשטיין שמעתי -אשכנזי, לא? מה הוא אמר?
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450885
עזוב את השרלטנים האלה - תראה מה זה בוגר אקדמיה עם חשיבה מעשית: http://www.juk.co.il/
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450822
ממתי בהירות היא קריטריון (לטעמך, קריטריון בלעדי) לשיפוט?
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450884
לשיפוט של מה?
בהירות בכתיבה היא קריטריון לכישרון כתיבה. מי שלא יכול לכתוב ברור (כשהוא רוצה) לא כל כך מוכשר בתחום הזה.

מי שלא *רוצה* לכתוב ברור, לא רוצה להבהיר דברים ולטעמי לא עושה מה שאיש אקדמיה צריך לעשות.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450895
מלת המפתח כאן היא ''לטעמי''. בין הצרפתים, למשל, יש זרם שלם שאינו מעונין בבהירות.
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450942
כדי שאוכל להמנע ממנו בעתיד - מה שמו?
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450949
אתה כבר תדע כשתיתקל בהם (אבל בכ"ז - דקונסטרוקציה [ויקיפדיה] ).
סמלים סמלים, עד האיזולירבנד 450993
עוד פעם אוכלי הצפרדעים האלה. איזה עניינים של טעם אפשר ללמוד מהם?

אבל האם זה כל מה שנשאר לנו ב"לימודי מגדר" - זרם שאינו מעוניין בבהירות?

אני כבר הסתבכתי עם אישתי, כשהיצצתי בספרים שלה וראיתי מאמרים מהסוג שברקת קישרה כאן. אמרתי לה שאולי היא תקבל מזה תואר, אבל לא יובהר לה שום דבר חדש, וממילא היא לא תלמד שום דבר חדש ולכן היא לא תדע שום דבר חדש... ולפיכך מקומה (בעיני העולם) - ליד הכיור במטבח - לא ישתנה מה"לימוד" הזה.

לי אישית אין שום התנגדות לעיסוק בדברים שאינם מבהירים דבר. אני רק לא מבין (באמת!) למה אנשים מתעקשים לקרוא לזה "לימוד" כשהכוונה המוצהרת היא "לא לימוד". ולמה מתעקשים לעשות את הפעילות הזאת דווקא במוסד *ללימודים גבוהים* אם ברור מראש שבתום הפעילות לא יצאו מלומדים יותר. ולמה מתעקשים להעניק בסוף הפעילות הזאת תואר של "השכלה גבוהה" אם הפעילות איננה משכילה אותך. מה, כל זה כאילו?!

באקדמיה לחומס מעניקים לך תעודת "שבע" בתום הארוחה. זה נראה לי תואר הרבה יותר אמיתי.
איזולירבנד? 451062
הדיון הזה קצת מטריד אותי, והבנתי למה - נקודת המוצא היא שמדובר בלא יותר מאשר אוננות-אלק-אינטלקטואלית שלא משפיעה על העולם החיצון. אני לא מסכימה עם הגישה הזו, אולי כי חווית לימודי-המגדר* שלי הייתה שונה.
אם למשל את חוקרת פסיקה פלילית ומגלה ששופטים מנתחים בצורה שונה עבירות מין כשהקורבן היא אשה או כשהוא גבר, או אם את מגלה ששופטים פוסקים פיצויים נזקיים שונים אם מדובר בניזוק או בניזוקה, זה דבר שבהחלט משפיע על המציאות הממשית מחוץ לכתלי האקדמיה, בדיוק כפי שמחקרים פסיכולוגים על זיהוי פרצופים יכולים להשפיע על המשפט.**

*בקורסים שאמנם לא היו "ניתוח מגדר טהור" אבל בהחלט היו בעלי מאפיינים כאלה.
**למשל בכל הקשור למידת האמינות שנותנים למסדר זיהוי או לעדה שמצביעה על הנאשמת ואומרת שהיא זו שגנבה למיצי את הקוטג'.
איזולירבנד? 451156
רק לחיזוק - זכורתני שבמסגרת קורס בהיסטוריה התבהקשנו להשוות בין שתי מערכות חוקים מימי הביניים (המגנא כרטא וחוקי הצלבנים). אף אחד חוץ ממני (שהייתי שומעת חופשית בקורס ההוא) לא התייחס כלל להבדלים העצומים בין החוקים מבחינת היחס לנשים המשתמע מהם. אין לי ספק שלו היה שם מישהו מלימודי מגדר, הוא יכול היה לעשות עבודת דוקטורט רק על ההשוואה הזאת, מה שהיה ודאי מוסיף גם להבנה היסטורית של התקופה (ואולי גם של תקופות אחרות) - וגם אולי להסתכל בעיניים אחרות על החוקים של ימינו.
איזולירבנד? 451240
למה צריך להיות שם מישהו מלימודי המגדר? כל מה שצריך הוא שיהיה שם מישהו שהזוית המגדרית מעניינת אותו מספיק. למיטב הבנתי את הפתיל הזה, אף אחד לא מתנגד למחקר כזה, כפי שאף אחד לא מתנגד למחקר על היחס ההיסטורי לעבדות או לשירה או לענישה גופנית או לספורט.
איזולירבנד? 451243
את כל אלה ניתן - וצריך לענ''ד - לחקור במסגרת החוג למשפטים, לא החוג למגדר.
איזולירבנד? 451277
לעניות דעתי ניתן וצריך לחקור את *הכל* במסגרת החוג לפיזיקה.
איזולירבנד? 451366
לענ''ד הכל צריך היה להישאר מלכתחילה במסגרת לימודי הפילוסופיה.
איזולירבנד? 451486
על פי ההגדרה הזאת צריך לבטל את החוגים למזרח תיכון ולימודי ארץ ישראל. להעבירם לחוגים להיסטוריה, גיאוגרפיה וספרות.
סתם ניר-דבק 451281
לי נראה שהדיון התפצל לשני מסלולים. האחד בשאלה "האם ההפרדה לחוג מגדר היא פוליטית ולא אקדמית?", השני, שהתעורר לאחרונה עם הצרפתים עוסק בשאלה התכנית "מה לומדים שם בכלל?"

הדוגמה שהבאת היא מהמסלול הראשון. גילית ששופטים מנתחים בצורה שונה נשים וגברים. מישהו אחר גילה שהם מנתחים בצורה שונה עניים ועשירים, או משכילים וחסרי השכלה, או בעלי עבר פלילי ועבר נקי. כל אלו הן תגליות חשבות, אבל השאלה למה לא לגלות אותן בחוג למשפטים, או פסיכולוגיה או קרימינולוגיה או סוציולוגיה. הטענה (שלי) היא שההפרדה של התגלית שלך - לגבי הנשים - לחוג מיוחד, היא פוליטית. היא נובעת מהעובדה שלנשים כקבוצה יש כוח פוליטי (יותר מלעניים, או חסרי ההשכלה למשל) ולא משיקולים אקדמיים "טהורים". ובהפרדה משיקולים פוליטיים יש פגם אינהרנטי - כי עכשיו יש חוג שתפקידו למצוא רק הבדלים כאלו, אפילו כשהם לא נמצאים, אחרת הוא יאבד את זכות הקיום שלו.

בדוגמאות שלך, את לא מדברת על "חשיבה נשית" ולא מאפיינת חשיבה נשית ככזו שאיננה מעוניינת בבהירות. אילו עשית זאת, הייתי מצדיק את ההפרדה לחוג מיוחד - כי בכל האחרים מעוניינים בבהירות - אבל הייתי שואל למה החוג הזה צריך להיות באקדמיה.
סתם ניר-דבק 451315
סוגיית ההבדלים השיפוטיים, אם ישנם, בין אנשים מקטגוריה אחת לאנשים מקטגוריה אחרת, צריכה כבר להיחקר במסגרת החוג לארכיאולוגיה - דובר בה כבר מזמן, והרבה (לא שזה פתר למישהו איזושהי בעיה).

מבחן בוזגלו [ויקיפדיה]
סתם ניר-דבק 451317
סוגיית ההבדלים השיפוטיים, אם ישנם, בין אנשים מקטגוריה אחת לאנשים מקטגוריה אחרת, צריכה כבר להיחקר במסגרת החוג לארכיאולוגיה :-] - דובר בה כבר מזמן, והרבה (לא שזה פתר למישהו איזושהי בעיה).

מבחן בוזגלו [ויקיפדיה]
סתם ניר-דבק 451319
(אה, גם הפעם הראשונה מופיעה על המסך. הוספתי סמייל כי פתאום חששתי שמא מישהו ייקח את העניין הארכיאולוגי ברצינות ויתחיל פתיל ארוך עם שאלות ותשובות על הסיווגים המקצועיים)
סתם ניר-דבק 451371
"...ההפרדה של התגלית שלך - לגבי הנשים - לחוג מיוחד, היא פוליטית. היא נובעת מהעובדה שלנשים כקבוצה יש כוח פוליטי".
כמעט כל חוג באוניברסיטה התפתח כתוצאה מהפעלת כח פוליטי מסוים - לובי חזק של בעלי עניין, שערכו הרצאות וכנסים לקהל המתעניינים, גייסו כספים ועוד כהנה וכהנה.
חוץ מזה - אתה ויתר המתנגדים לחוג למגדר - האם אתם מתנגדים גם למדעי המח (מה פתאום מח דווקא? רפואה לא טוב?), להסטוריה של הרעיונות (לא מספיק הסטוריה?), להסטוריה ופילוסופיה של המדע (מה רע בחוג לפילוסופיה?), ללימודי תרבות (נו, זה בכלל חסר משמעות) וכיו"ב?
סתם ניר-דבק 451384
גם החוג לפסיכולוגיה הוא לא מונוליטי כמו שאתה מנסה להציג אותו. יש דיסציפלינות שונות ועכש''י לפעמים אתה יכול למצוא שיש ביניהן קינאה, תחרותיות, איבה, עימותים. לפעמים אפילו אנשים מתחום אחד שוללים בכלל את הנחיצות והתרומה של תחום אחר (אם אתה זוכר את הוויכוח ביהייביוריזם-מנטליזם וכיוב'). כך שהתאור שלך נשמע קצת פשטני. בכלל, סביר שהמגמה עוברת עם שנים תהליך של אבולוציה פרקינסונית במבנה ובביורוקרטיה שלה. (אני מניח שהמצב דומה בתחומים אחרים).
סתם ניר-דבק 451464
אולי אני מחמיץ את כוונתך. אבל ממה שהבנתי...

מי אמר מונוליטי? בתוך הפסיכולוגיה יש (כנראה, אני לא מכיר) דיסציפלינות שונות ואין סיבה שאחת מהן לא תעסוק בממצאים שהעפרונית גילתה. להפך, אם החוג לפסיכולוגיה הוא "גברי" והטענות של העפרונית נדחות בו על הסף בגלל השליטה הגברית, אז אני אטען נגדו שהוא מנוהל פוליטית ולא משיקולים אקדמיים "טהורים".

זה שיש בכל החוגים פוליטיקה, קנאה, תחרותיות, איבה ועימותים, זה ברור ומצער. בכל ארגון יש את זה. אני הסתובבתי ביחידות מחשב של בנקים ומצאתי אנשים שתומכים בטכנולוגיה א' או ב', לא אחת משיקולים לא ענייניים, אלא בגלל קנאה ותחרות או אינטרסים אישיים. אז אני לא מתפלא שיש כאלו באקדמיה. אבל, לא שמעתי על בנק שהקים מראש ובמוצהר מחלקה ל"תיכנות נשי" או מחלקת תפעול ספרדית. אם היה כזה, הייתי אומר שזה לא בנק אלא ארגון פוליטי (גזעני וסקסיסטי) במסווה של בנק.

אם כבר "מונוליטי", אז זו תלונתי נגד החוג למגדר, שבו טענותיה של העפרונית נידונות אבל טענות סותרות נדחות על הסף, משיקולים פוליטיים ולפי הגדרת החוג.
יודעת מה זה איזולירבנד. זה הקשר שלו שלא ברור לי 451468
אבל אם היחס של שופטים ושופטות לקורבנות אונס דומים ליחס של מראיינים ומראיינות בתקשורת למרואיינות לעומת מרואיינים, ודומים ליחס של מעבידות ומעבידים לעובדות לעומת עובדים, אולי כן יש מקום לבחון את זה בחוג מגדרי - כדי ללמוד על היחס לנשים גם בתחום המשפטים וגם בתחום התקשורת וגם בתחום עולם העסקים.

ידע זה הרי דבר נצבר - אם תנסה לבחון את שאלת היחס לקורבנות תקיפה נשים לעומת קורבנות תקיפה גברים במסגרת החוג למשפטים, תהיה ''שבוי'' במסגרת הידע המשפטי. יותר מדי ידע על גישות מחקר מגדריות שונות יהיה חסר לך כדי שתוכל לנתח את הסוגיה הזו במלואה. לא תוכל לנתח את השאלה הזו ללא הכרות עם הדיסציפלינה המגדרית בדיוק כפי שלא תוכל לעשות זאת ללא הכרות עם הדיסציפלינה המשפטית.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451612
זה הטיעון הכי טוב ששמעתי עד עכשיו לטובת החוג למגדר. בהחלט יש מקום לבחון (כל מיני) דברים בעיניים בין-תחומיות. שמעתי על מסלול בין-תחומי לדמוקרטיה, למשל. נדמה לי שיש מסלולי לימוד של משפטים ופסיכולוגיה או כלכלה ומחשבים. בטח עשו כבר מחקר משולב של פסיכולוגיה ואנתרופולוגיה שבו חקרו שמפנזים כדי לההבין יותר את התנהגות האדם. אז אם יקום צוות בין-תחומי לחקור את ההיבט הנשי המשותף לכל התחומים, אני חושב שזה יהיה ראוי, ואפילו אם יפתחו מסלול לימוד בין-תחומי כזה, אני לא אתלונן.

התלונה שלי על פוליטיזציה, היא שהחוג למגדר הוא "מונחה מטרה". כלומר, יש *תוצאות* של מחקרים שאינן מתאימות לו. אם את תגישי הצעה לתזה, שהשערת המחקר היא, נגיד, שאין יותר אפליית נשים בבתי המשפט, ההצעה שלך לא מעניינת את החוג למגדר. זו תוצאה שגם אם היא אמיתית, לא רוצים לדעת שם. מאידך, בחוג למשפטים (או במסלול הבין-תחומי) היא לפחות תישקל.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451623
"התלונה שלי על פוליטיזציה, היא שהחוג למגדר הוא "מונחה מטרה". כלומר, יש *תוצאות* של מחקרים שאינן מתאימות לו".
מאיפה לקחת את זה, ומדוע אתה מדבר על דברים שאינך יודע?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451667
===> "מאיפה לקחת את זה"
מהמחברות של אישתי כשלמדה בחוג למגדר.

===>"ומדוע אתה מדבר על דברים שאינך יודע?"
כי יש מעט מאוד דברים שאני יודע עליהם משהו, וכשאני מדבר עליהם אני גובה תשלום. כאן אני מדבר חינם.

שנית, כי אני מקווה שיעבור פה איזה אלמוני (או פלמוני, לומשנה) שיודע משהו על הדברים האלו וישפר את מצבי.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451668
תגיד, כמה היא קיבלה בסוף? סתם מסקרנות :-) (עם תמיכה כזו מבית אני הייתי מסיימת עם ממוצע 55).
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451670
אישתי היא כנראה יותר ''גברית''. היא עברה את זה בשלום גם בלי תמיכה.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451704
יש עוד חוגים ואפילו מכובדים, שיש תחומים שאינם מתאימים לו ולכן לא עוסקים בהם או כפי שאמרת לגבי התוצאות. החוג לכלכלה למשל.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451707
אתה צודק, וטענתי היא בדיוקשלחוגים האלה המסביר לא יקרא ''מונחי מטרה'' או ''פוליטיים''.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451737
אני לא אקרא לחוג לכלכלה "מונחה מטרה" אפילו אם נכונה הטענה העובדתית (ששמעתי) שכל המרצים שם מאמינים בתורת מילטון פרידמן ולא מאמינים בתורת קרל מרקס.

אם הטענה הזו נכונה (כנראה שכן), אז יש כמה אפשרויות:
1. התורה של מרקס טיפשית ולא משכנעת אף אחד שלמד כלכלה בימינו.
2. המרצים לכלכלה צרי אופקים ולא מוכנים לבדוק שוב רעיונות ישנים
3. המרצים לכלכלה משוחדים על ידי המאפיה, שיש לה אינטרס לדבוק בתורת פרידמן.

אבל אם, לעומת זאת, דיקן החוג לכלכלה יכריז שחברי המפלגה הקומוניסית לא יכולים להתקבל לחוג, או שמטרת החוג היא להוכיח את התיאוריה של פרידמן, אז אני אומר שהחוג לכלכלה הוא "מונחה מטרה".
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451739
איך הצלחת להכניס כל כך הרבה דברים מופרכים בכל כך מעט שורות.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451743
מה מופרך שם?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451744
1. החוג לכלכלה "מונחה מטרה' ==> (התורה של מרקס טיפשית) או (המרצים לכלכלה צרי אופקים) או (המרצים לכלכלה משוחדים)

2. האנלוגיה אל החוג למגדר, כאילו מדובר במקום בו סטודנטים עם דעות מסוימות לא יכולים להתקבל לחוג או שמטרת החוג להוכיח תאוריה אחת ויחידה ולא לבחון או לדון באלטרנטיבות.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451764
את 1. אני לא טענתי.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451766
אתה לא טענת שהחוג לכלכלה מונחה מטרה. אתה כן טענת ש*אם* הוא מונחה מטרה אז אחת מהאפשרויות הממוספרות הן בהכרח נכונות. לא?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451810
לא.
אני טענתי שאם כל המרצים שם מאמינים באותו הדבר אז יש כמה *אפשרויות* (ויש עוד שאותן לא מצאתי לנכון לפרט, בקונטקסט של הדיון הזה). ועוד אמרתי שאפילו אם המרצים שם מאמינים באותו הדבר לא הייתי אומר שהחוג לכלכלה "מונחה מטרה". ולכן *גם אם* כל המרצות בחוג למגדר מאמינות באותו הדבר, לא אקרא לחוג שלהן "מונחה מטרה".

אבל, אם החוג לכלכלה היה מוגדר כחוג ל"חשיבה ניאו-ליבראלית" אז כן הייתי קורא לו "מונחה מטרה". אלא שהוא לא מוגדר כך - אפילו *אם* נכונה הטענה שכולם שם חושבים כך - ולכן אני לא קורא לו ככה.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451866
הבנתי.

אתה חושב שהחוג ללימודי מגדר מגדיר את עצמו במוצהר כ"חוג לחשיבה פמניסטית/נשית/וואטאבר"?

(זו לא שאלה רטורית. אני באמת לא יודע.)
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452113
כן. זו ההתרשמות שלי, גם מהנסיון של אישתי וחברותיה וגם ממה ששמעתי כאן. אני חושב שהחוג לא מתעניין בתופעת האפלייה אלא באפליית נשים, ולא בהעצמה אלא בהעצמת נשים, ולא בהטרדה אלא בהטרדת נשים, ולא בחשיבה אלא בחשיבת נשים.

וכל זה נאמר למרות שכמה מחברותי הטובות ביותר הן נשים.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452120
כאן אתה באמת מעלה בעייה חמורה של הרבה חוגים. קח למשל את לימודי מזרח תיכון: לא מתעניינים שם בהסטוריה, אלא בהסטוריה של המזרח התיכון; לא בסוציולוגיה, אלא בסוציולוגיה של המזרח התיכון; לא בתרבות, אלא בתרבות של המזרח התיכון...

וכל זה נאמר למרות שכמה מחבריי הטובים חיים במזרח התיכון.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452131
המסביר ענה בתגובה זו לשאלתו של אביב מתגובה 451866: "אתה חושב שהחוג ללימודי מגדר מגדיר את עצמו במוצהר כ"חוג לחשיבה פמניסטית/נשית/וואטאבר"?"

האם בסמינרים בחוג ללימודי המזרח התיכון מתקיימות הרצאות תחת הכותרת - "איך לחשוב על בעיות המזרח התיכון מן הפרספקטיבות של גוש אמונים"? או, לחילופין - "איך לחשוב על בעיות המזרח התיכון מן הפרספקטיבות של תנועת 'אנרכיסטים נגד הגדר' "?

שימי לב, לא מדובר ב"בעיות המזרח התיכון מפרספקטיבה...", אלא ב - "איך לחשוב על...".

סמינר מחלקתי שנערך בחוג ללימודי מגדר באונ. בר אילן בנובמבר 2006 נפתח בהרצאה של דוקטורנטית (?), חנה פרוינד שרתוק, שכותרתה היתה: "איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות פמיניסטיות".

בדף הסברה שהונפק לקראת ההרצאה נאמר כי "ההרצאה תיתן ביטוי להנחה שבכוחה של חקירה מנקודת מבט פמיניסטית, הן בתחום התיאוריה והן כמעשה של אמנות, לפרוע אמונות יסודיות בדבר טבעה של האמנות. חקירה כזו שמעצם מהותה מצהירה על הפוליטיות שלה, עומדת כנגד תפיסות לפיהן הייצוג האמנותי ואופני ניתוחו הינם נטרליים מבחינה חברתית ופוליטית."

שוב, ציטוט מרכזי מתוך הטקסט לשם הדגשת הנושא: "חקירה כזו שמעצם מהותה מצהירה על ה*פוליטיות* שלה...".

אפשר לומר כי קיומם של חוגים ל"לימודי מגדר" (שלפני מספר שנים שמם היה, לפחות בחלק מן המקומות, "לימודי נשים"), באופן כללי, ושל קורסים והרצאות מן הסוג המתואר, הם חלק מן המצב של אפלייה מתקנת, וכי בזמנים שעוד יבואו, כאשר יהיה שוויון חברתי מלא - לא יהיה צורך בהם עוד. אבל להשוות אותם לכל מצב אקדמי - לא פוליטי, לא מחאתי, אלא אקדמי רגיל - ולומר שהם ממש כמו החוג ללימודי המזרח התיכון, או חוג אחר העוסק בנושא ספציפי?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452140
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות פמיניסטיות''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות מרקססטיות''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות שוק ההון''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות עיבוד נתונים''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות פואיטקה אריסטוטלית''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות אבורג'ינים אוסטרליים''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות בית בורג'ה''.
''איך לחשוב על אלמונים מפרספקטיבות מגדריות''.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452206
מה רצית להגיד בזה?

ההבדל הוא שאת "איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות פמיניסטיות" ככותרת הרצאה - באמת יש.

ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452129
אני מתנצל, אבל אני לא מבין איך התשובה הזאת עונה על השאלה שלי. גם אם החוג מתעניין בתחום מסוים (נשים) ולא באחר(נניח), זה לא אומר שהחוג מגדיר את עצמו במוצהר כ"חוג לחשיבה פמניסטית/נשית/וואטאבר". זה שהחוג עוסק במוצהר בחלק מסוים של המציאות זה לא מה שמצביע על כך שהחוג "מוכוון מטרה" *עפ"י הגדרתך שלך*. מהו הדבר שהביא אותך למסקנה שהוא מוכוון מטרה יותר מחוגים אחרים?
(הטענה על אי קבלה לחוג היא מופרכת וחסרת יסוד. יש משהו עם יותר בשר?)
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452265
סליחה, אולי פיספסתי משהו. החוג נקרא "החוג ללימודי מגדר", או שמא "החוג ללימודי המגדר" (הנשי)?
אם החוג מתעניין בתחום מסוים (נשים) ולא באחר(גברים), אז הוא מזניח מחצית מהתחום בו הוא מתיימר להתמקד.

___
למען הסר ספק: כבוגר המחנות העולים גם אני חוגיסט המתעניין בתחום מסוים (נשים)
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452386
מסכים לחלוטין.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452447
ודאי שאין שם ה''א הידיעה.
לימודי נשים ומגדר, לימודי מגדר, לימודי נשים, לימודי האשה 452454
מתוך זה:

1. תוכנית לימודי נשים לתואר שני באוניברסיטת בר אילן
2. תוכנית בין תחומית ללימודי נשים ומגדר בסיוע NCJW לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב.
3. מרכז לייפר ללימודי האישה באוניברסיטה העברית.
4. חטיבת לימודי נשים במסגרת הלימודים הכלליים באוניברסיטת חיפה.
5. המרכז ללימודי מגדר, מכללת בית ברל.
6. מסלול לימודי נשים, לסלי קולג'.
7. מרכז רקמן (ללימודי נשים)- הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר אילן

(הערה קטנה, לאו דווקא לעניין נשים-מגדר: התארים של המוסד-שלוחה הנקרא "לסלי קולג' " כנראה אינם מוכרים בארץ, להוציא תואר בתראפיה באמנות, משהו כזה)
לימודי נשים ומגדר, לימודי מגדר, לימודי נשים, לימודי האשה 452477
1, 3, 4, 6 ו 7 אני (חושב שאני) מבין. בהן מלמדים את נושא הנשים במסגרות כאלו ואחרות. יפה. זה משהו כמו המסלולים ללימודי סובארו בקורס מכונאות רכב, בקורס חשמלאות רכב, ואפילו בקורס דיני תעבורה‏1.
את 5 אני מבין בתאוריה, אבל כנראה שלא בפרקטיקה, שכן למיטב ידיעתי בחיים יש עוד מגדר פרט למגדר הנשי, אבל (אם הבנתי נכון) לא במרכז ללימודי מגדר.
התוכנית בסעיף 2 היא הפחות מובנת לי מכולן. את בין התחומיות אני יכול להבין. זוהי אותה אינטרדיסציפלינריות בה אנחנו משתמשים כדי להרשים לקוחות פוטנציאליים. אבל "לימודי נשים ומגדר"? זה כמו התוכנית ללימודי מתמטיקה ושברים?

___
1 אם כי בקורס זה אני מניח (ומקווה) שהמסקנה היא שאין דיני תעבורה ספציפיים לסובארואידים.
  לימודי נשים ומגדר, לימודי מגדר, לימודי נשים, לימודי האשה • ירדן ניר-בוכבינדר
  לימודי נשים ומגדר, לימודי מגדר, לימודי נשים, לימודי האשה • ברקת
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • המסביר לצרכן
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  (: • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • המסביר לצרכן
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • ברקת
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • המסביר לצרכן
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • האייל האלמוני
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • האייל האלמוני
  ועוד דוגמה על הקשר בין חוגים אקדמיים ופוליטיטקה במובן הרחב • האייל האלמוני
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • דורפל
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • המסביר לצרכן
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • איציק ש.
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • המסביר לצרכן
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • איציק ש.
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • מ
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • איציק ש.
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • האייל האלמוני
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • איציק ש.
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • המסביר לצרכן
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • האייל האלמוני
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • המסביר לצרכן
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • אביב י.
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • המסביר לצרכן
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • אביב י.
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • המסביר לצרכן
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • האייל האלמוני
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • האייל האלמוני
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • האייל האלמוני
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • ירדן ניר-בוכבינדר
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • העלמה עפרונית
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • דורון הגלילי
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • האייל האלמוני
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • דורון הגלילי
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • העלמה עפרונית
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • תשע נשמות
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • העלמה עפרונית
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • דורון הגלילי
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • ערן בילינסקי
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • האייל האלמוני
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • דורון הגלילי
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • האייל האלמוני
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • האייל האלמוני
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • העלמה עפרונית
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • האייל האלמוני
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • דורון הגלילי
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • ברקת
  [לא הייתה כותרת נוחה כל כך] • העלמה עפרונית
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • איציק ש.
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • דורון הגלילי
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • האייל האלמוני
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • ערן בילינסקי
  קק''ל לנשים • האייל האלמוני
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • האייל האלמוני
  ההקשר של ראובן • דורפל
  ההקשר של דורפל • ראובן
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • easy
  [הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] • דורון הגלילי
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • האייל האלמוני
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • האייל האלמוני
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • דורון הגלילי
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה • האייל האלמוני
  סתם ניר-דבק • רון בן-יעקב
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • רון בן-יעקב
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • רון בן-יעקב
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • רון בן-יעקב
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • רון בן-יעקב
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • האייל האלמוני
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • האייל האלמוני
  סתם ניר-דבק • איציק ש.
  סתם ניר-דבק • האייל האלמוני
  סתם ניר-דבק • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • האייל האלמוני
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • ירדן ניר-בוכבינדר
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • המסביר לצרכן
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • העלמה עפרונית
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • המסביר לצרכן
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • דורפל
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • דורון הגלילי
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • העלמה עפרונית
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • דורון הגלילי
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אביב י.
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  תובנות אייליות • האייל האלמוני
  תובנות אייליות • האייל האלמוני
  תובנות אייליות • האייל האלמוני
  תובנות אייליות • האייל האלמוני
  תובנות אייליות • דורון הגלילי
  תובנות אייליות • האייל האלמוני
  תובנות אייליות • דורפל
  תובנות אייליות • דורפל
  תובנות אייליות • האייל האלמוני
  תובנות אייליות • האייל האלמוני
  תובנות אייליות • דורפל
  תובנות אייליות • איציק ש.
  תובנות אייליות • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אביב י.
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • המסביר לצרכן
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אביב י.
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • המסביר לצרכן
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אביב י.
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • רון בן-יעקב
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אביב י.
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • ברקת
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אביב י.
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • רון בן-יעקב
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אביב י.
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • רון בן-יעקב
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • דורפל
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • רון בן-יעקב
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • דורפל
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • רון בן-יעקב
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • דורפל
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • רון בן-יעקב
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • דורפל
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • העלמה עפרונית
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • דורפל
  סמלים סמלים בואו הביתה • העלמה עפרונית
  סמלים סמלים בואו הביתה • דורפל
  לא רוצים, לא רוצים • העלמה עפרונית
  לא רוצים, לא רוצים • דורפל
  בואו לאכול! • העלמה עפרונית
  בואו לשתות! • העלמה עפרונית
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • רון בן-יעקב
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אשר הכפתור
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  מהי התשובה לשאלה מה נשמע? • אשר הכפתור
  מהי התשובה לשאלה מה נשמע? • האייל האלמוני
  מהי התשובה לשאלה מה נשמע? • ירדן ניר-בוכבינדר
  מהי התשובה לשאלה מה נשמע? • אשר הכפתור
  מהי התשובה לשאלה מה נשמע? • ירדן ניר-בוכבינדר
  מהי התשובה לשאלה מה נשמע? • אשר הכפתור
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  רק שאלות, ובתנאי שאלה יהיו שאלות קלות • האייל האלמוני
  מה היה הסיפור עם האיזורליבנד? • דורפל
  רק שאלות, ובתנאי שאלה יהיו שאלות קלות • האייל האלמוני
  רק שאלות, ובתנאי שאלה יהיו שאלות קלות • האייל האלמוני
  רק שאלות, ובתנאי שאלה יהיו שאלות קלות • האייל האלמוני
  רק שאלות, ובתנאי שאלה יהיו שאלות קלות • האייל האומלל
  רק שאלות, ובתנאי שאלה יהיו שאלות קלות • האייל האלמוני
  רק שאלות, ובתנאי שאלה יהיו שאלות קלות • דורפל
  רק שאלות, ובתנאי שאלה יהיו שאלות קלות • דורפל
  וידוי • שוטה הכפר הגלובלי
  רק שאלות, ובתנאי שאלה יהיו שאלות קלות • האייל האלמוני
  אולי ההסבר טמון במתודולוגיה? • ערן בילינסקי
  אולי ההסבר טמון במתודולוגיה? • רון בן-יעקב
  אולי ההסבר טמון במתודולוגיה? • האייל האלמוני
  אולי ההסבר טמון במתודולוגיה? • ערן בילינסקי
  אולי ההסבר טמון במתודולוגיה? • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • המסביר לצרכן
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אביב י.
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • המסביר לצרכן
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • לא קשה לנחש
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אביב י.
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • לא קשה לנחש
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • אביב י.
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • לא קשה לנחש
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • ברקת
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • יהונתן אורן
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • ברקת
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • המסביר לצרכן
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • האייל האלמוני
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • ברקת
  סמלים סמלים, עד האיזולירבנד • המסביר לצרכן

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים