|
||||
|
||||
לא הבנתי מה זה "יסבול". מכליל הבנתי שכל האנשים שמשתתפים במפעל הם שווי ערך זה לזה במידת השליטה שלהם. האם "יסבול" פירושו שיחרצו אליו לשון בבוקר? |
|
||||
|
||||
כן. בסופו של דבר, אנחנו יצורים חברתיים, ואנחנו כן סובלים או נהנים מיחס החברה אלינו, וכן שואפים לשפר את הסטטוס החברתי שלנו. ה''כסף'' בעולם של כליל הוא סימפטיה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאתה אופטימי למדי. אני יכול להבטיח לך שיש אנשים שאין להם בעיה לעבוד במקום שבו חורצים להם לשון בבוקר כל עוד זה מכניס להם בוחטות ויש להם אישה שאוהבת אותם בבית. |
|
||||
|
||||
ממה שזכור לי מהקיבוץ, בעיית הפארזיטים הגלויים היא הרבה פחות קשה מאשר הפאראזיטים הסמויים. נכון שיש אנשים שיכולים לחיות בסביבה עויינת, ולכן בעולם של כליל יש להם תפקיד חשוב מאד, להיות דוגמה לאנשים שלא יכולים לחיות בסביבה עויינת מה יקרה להם אם הם יתחילו להתעצל בגלוי. |
|
||||
|
||||
אני לא כל כך מבין מה הדוגמה כאן. לראות מישהו שאחרים חורצים לו לשון ולו זה בכלל לא מזיז לא יפחיד אותי. מה שכן, אם אתה מתעקש לדבר על הפראזיטים הסמויים, בבקשה; לא ברור לי איך כליל מתמודד גם איתם (ובאופן כללי, עם הנטייה של כל אדם לא להתאמץ יותר ממה שהוא צריך אם ממילא מתייחסים לכולם באותה הצורה כל עוד לא ברור שהם לא מתאמצים בכלל) |
|
||||
|
||||
ללכת כל בוקר לעבודה כשאף אחד לא מדבר איתך, לאכול לבד בצהריים, לצאת לבד בערב לשום מקום, ללכת לישון לבד, ללכת לספריה ולגלות שהספרנית תנה את כל הספרים הטובים, ללכת לירקן ולגלות שהוא לא מוכן לתת לך עגבניות. כל יום, כל היום. בלי חברים, בלי שיחות, בלי דיונים, בלי זיונים. לא נעים. |
|
||||
|
||||
חשבתי שאנחנו מדברים רק על העבודה. עכשיו אתה מערב את כל החברה בעניין? החברה שלך מגלה סולידריות ראויה לציון. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין מאיזה עולם אתם מביאים את הדינאמיקה החברתית הזאת בה יש כלל חברתי יחיד ומאושר ובה המנודים חברתית מסתובבים גלמודים. למה לאכול לבד בצהריים ולא לדבר עם אף אחד, אם אתה יכול לשבת בשולחן של ה"מגניבים" עם הגריז בשיער, עם מוסר העבודה הבטלני, עם הבדיחות על חשבון עובדי המפעל המסורים ושלא דופקים חשבון לכל המתיפיפים והאידיאליסטים מסביב? נשמע כמו מקום שיותר כיף ומעניין לשבת בו מאשר השולחן של לובשי החולצות המכופתרות שמדברים על העליה ב-3% של כמות הסוכר בשוקולד שיחולק בהקצבה השבועית הבאה לכל בית אב(או אם) בישוב. |
|
||||
|
||||
נזכרתי בזה: (לצערי לא מצאתי את הסיפור ברשת). |
|
||||
|
||||
אני לא מסכים שיש לכל אדם ''הנטיה ... לא להתאמץ יותר ממה שהוא צריך אם ממילא מתייחסים לכולם באותה הצורה כל עוד לא ברור שהם לא מתאמצים בכלל.'' האדם הוא חיה חברתית, ורוב האנשים מוכנים להתאמץ בשביל חבריהם. גם לא נכון לומר שבחברה אנרכיסטית מתייחסים לכל אדם בצורה שווה. ע''ע הקרדיט החברתי. |
|
||||
|
||||
אני לא מדבר על החברה האנרכיסטית אלא על החברה המסונדקטת שבה לכל אחד יש מניה. אני חושב שהשורה הראשונה שלך מצביעה על ההבדל העמוק בינינו. עם זאת, נראה לי שהכשל של שנינו הוא שאנחנו מייחסים ל*כל* בני האדם צורת התנהגות מסויימת. היתרון היחסי שלי הוא שמספיק לי שרק חלק מהאנשים יתנהגו ככה כדי שבשיטה יהיו בעיות רציניות. |
|
||||
|
||||
כליל, אני מבקש ממך להשקיע יותר מאמץ בשימור האשליה שלנו שהקשר עם המציאות לא אבד לך לחלוטין. רוב האנשים מוכנים להתאמץ בשביל חבריהם, נכון, אבל לא יום אחרי יום. אם התבטלות שלך לא פוגעת בחבריך, או פוגעת רק מעט בכל אחד מהם, ואתה לא משלם עליה מחיר, ולא זוכה לתמורה על המאמץ עבורם, אחרי כמה זמן, אתה תתאמץ פחות, ואחר כך אתה לא תתאמץ בכלל, ואחר כך אתה גם תתבטל. |
|
||||
|
||||
הודעות פוגעניות ומעוטות תוכן כאלה הן אחת הסיבות שאני ממעט וממעט להגיב ככל שמתקדם הדיון הזה. לוקח לי זמן להתגבר על הזעם והתסכול שמעוררות בי תגובות אלה על מנת שאגיע למצב שבו אוכל לבור את התוכן מן העלבונות, ולהגיב אליו. אני אשמח אם מישהו מכם יסביר לי מאין נובעת העויינות שלכם לרעיונות שלי. אני הצגתי חזון לחברה, שבעיני, היא ראויה יותר, ומכריז חזור ואמור שאני לא אכריח אנשים להצטרף אליה, כמו גם את האידיאולוגיה העומדת מאחורי סירובי לכפות אותה. אני חושב שנתתי רק תשובות ענייניות לגבי הפרטים שלה, וזה לוקח לי זמן, כי הרעיון עדיין לא מגובש במוחי, כפי שכבר הצהרתי. בתמורה, כמעט כל מה שאני מקבל זה טרוניות, האשמות ולעג. זה נראה לי מאד לא ראוי. אשר לך ספציפית, אם לא נראה לך שאני קשור למציאות, אל תטרח לדבר איתי. גם לבוא בשיח איתי לא אכפה עליך. אף אחד לא מכריח אותך לשאול איתי שאלות. אם אני לא מעניין אותך, אם אתה חושב שאני מרחף מדי, צא ומצא מישהו יותר מציאותי לתחקר. |
|
||||
|
||||
ברוך הבא. ב''אייל הציני'' יש עוינות רבה למתקני עולם. |
|
||||
|
||||
התכוונתי לעקוץ אותך, לא להעליב אותך עד עמקי נשמתך (אני לא אומר שלא היה שם לעג אמיתי). חבל שלא חזרתי לשרשור הזה מוקדם יותר, מאז שכתבת את ההודעה הזאת, ועד שקראתי אותה (לפני כמה דקות), עבר זמן רב, ועשיתי את זה עוד כמה פעמים. אופס. ההתקפה איננה על כוונותיך, אף אחד כאן לא מתנגד לשלום, אחווה ושגשוג. הביקורת היא על הישימות, והיא לגיטימית וחשובה. יש (לי) גם כעס כלפיך גם בגלל שאתה מוקיע את החברה הקיימת כדכאנית ובלתי ראויה, ומציג אפשרות טובה בהרבה, שאיננה אפשרית (לדעתי). אתה אולי לא תכריח אף אחד להצטרף לחברה הזאת שלך, אבל אתה כן תכפה עליו כמה דברים, שלא בכוונה, לפי הודעותיך האחרות - אתה תרשה לי לפגוע ברוצחי ילדיי? לא. לדברייך, אתה הולך להמשיך לפרנס אותם, להשאיר אותם בקהילה, ולספק להם אותה הגנה כמו לכל אנשי הקהילה האחרים. באמת מפתיע אותך שהמחשבה הזאת מעוררת בי כעס? |
|
||||
|
||||
נראה לי שרוב התגובות פה (כולן, למעשה, חוץ מהרישא של זו לה הגבת) מביעות לא יותר מסקרנות מהולה בסקפטיות. והעניין שלי: יש לך מחקרים או תיאורים מומלצים אובייקטיביים (כלומר עובדתיים, לאו-דווקא לא-בעלי-עניין) של החברות האנרכיסטיות בספרד בשנות השלושים? |
|
||||
|
||||
לא זו הייתה התרשמותי. אשר לעניינך: קשה לדבר על "חברות אנרכיסטיות" בהקשר הזה, שכן מדובר בתקופה מאד קצרה. לצערי לא היה לי הזמן לעסוק בזה, אבל אני מניח שעכשיו זהו זמן טוב ככל זמן אחר. אחזור אליך כשאדע יותר. אם אתה מתעניין בקיום קהילות אנרכיסטיות, לפחות בתקופה המודרנית, אז כדאי לך גם לבדוק בנושא התחום החופשי באוקראינה: |
|
||||
|
||||
זה נכון עד גבול מסוים. אחת הבעיות עם ההנחה הזו היא שכל אחד חושב שהוא מתנהג כיאות ורק האחרים עושים צרות. |
|
||||
|
||||
בשביל זה מדברים. |
|
||||
|
||||
אשר לפראזיטים הסמויים ספציפית, מדוע ההתמודדות של החברה שלי איתם רעה יותר מההתמודדות של החברה שלך איתם? כיצד, בעצם, מתמודדת החברה שלך עם פראזיטים סמויים? |
|
||||
|
||||
לא יודע מה זו ''החברה שלי'', אבל כאשר אדם יודע שירוויח רק אם יתאמץ, אין לו מוטיבציה להיות פרזיט (זאת להבדיל ממצב שבו ברירת המחדל שלו היא להרוויח כל עוד לא הוכח שהוא פרזיט ואפשר לחרוץ לו לשון). |
|
||||
|
||||
ובחברה שלך (קרי, המצב הקיים) אדם מרוויח רק אם הוא מתאמץ? ההבדל הוא שאצלך הפרזיט יכול למעול במליונים, ואילו באנרכיה הפרזיט לכל היותר יכול להשיג קצת אוכל וציוד. במצב האנרכיסטי ברירת המחדל היא שאנשים מניחים שאתה לא נצלן. אם אתה מוכיח אחרת, אז אנשים לאט לאט ינתקו איתך את הקשר. |
|
||||
|
||||
למה אתה חושב ש"החברה שלי" היא המצב הקיים? בקשר לשורה השנייה - אני אחכה לראות את תשובתך לתגובה (הארוכה והקולעת) של אביב (תגובה 405784). |
|
||||
|
||||
לא לכל פרזיט יש את האפשרות למעול במליונים, ולאלו שכן לא חסרים סיכונים. לפרזיט הסטנדרטי בחברה שלנו יש שוט שמאיים עליו. בחברה שלך אפילו לא יקחו ממנו את הגזר. |
|
||||
|
||||
לשום פרזיט לא תהיה אפשרות למעול במליונים בחברה שלי. אני חושב שבריא יותר לחיות בלי חרב דמוקלס מעל ראשינו. |
|
||||
|
||||
רבים שיכולים למעול בסכום קטן אינם בהכרח בעיה חמורה פחות מיחידים שיכולים למעול בסכום גדול. |
|
||||
|
||||
אינני מציע לעשות כאן חברה כזאת, אבל דווקא בחברה הסובייטית המושמצת עד שנות ה-60, היו מוציאים להורג מועלים. |
|
||||
|
||||
יש לסיינפלד פרק (The Voice) שבו ג'ורג' הופך לשנוא המשרד שלו, ומתעקש להישאר בתפקידו בגלל הבוחטות. כמובן שיש צדק פואטי בסופו של דבר. |
|
||||
|
||||
ה"באג" הרציני ביותר בכל הרעיונות הללו הוא בדיוק ההתעלמות מהיות האדם יצור חברתי. בני אדם לא מתיסרים מנידוי חברתי, כאשר כל הסנקציות המופעלות עליהם הן יציאה מקונצנוס זניח בגודלו, בסביבה בה קל למצוא או ליצור קונצנזוס אחר. המנודים האומללים מהקהילה הכלילית, יעשו פרצוף מסכן ויתחילו את חייהם בהרהורים נוגים לגבי מצבם הנורא. "הוי לי, למה שדדתי את חלקה של תרצה הזקנה, בהקצבה השבועית, במשך שנים?" יאמר אחד. "הוי למה נהגתי להתעלל פיזית בדוד שחום העור, בזמן העבודה במפעל?" יאמר השני. "תראו מאיזו בדידות אני סובל בגלל שהתנהגתי בצורה שונה מהקוד האתי שמחייבת אותי הקהילה בה חייתי" ימלמלו שניהם לעצמם בבדידות ואז פתאום יפגשו ליד הבאר השכונתי ויפצחו בשיחה ממורמרת. אנשים מנודים חברתית לא נוהגים לסבול בבדידות את הנידוי ולהתיסר על מצבם החדש. להיפך. הם נוטים להתחבר עם מנודים אחרים או עם בעלי אינטרסים משותפים. הם גם נוטים לייצר מערכת ערכים אלטרנטיבית, שמאוד סביר להניח שתהיה עוינת כלפי מערכת הערכים של החברה שהקיאה אותם מתוכה. ככה זה בני אדם - הם אוהבים להרגיש טוב עם עצמם ועם הבחירות שלהם. יותר משהדבר קל במסגרת החברה אותה אנו מכירים היום (בה נוצרות תת חברות מנודות כמו "עולם הפשע") זה יהיה מאוד קל, טבעי ונוח בסביבה הכלילית ליצור חברות אלטרנטיביות, עוינות ו"עם שיניים" כנגד החברה המקורית. ה"חוליגנים", שהחברה הכלילית הדביקה "אות קין" על מצחם, יתאספו בסופו של דבר ויצרו חברה אלטרנטיבית. הם לא יראו את עצמם - לא כפושעים, לא כחוטאים ולא כבעלי "אות קין". כמו שרק בני אדם יודעים, שני הצדדים ירגישו צודקים ושנעשה להם עוול. "אתם פושעים הפוגעים באידאלים האנרכיסטיים ומפרים את שלוות התושבים התמימים. לא רוצים עמכם קשר. דיווחנו לסינדיקט ולא תהיו זכאים להשתמש בשירותי האינסטלציה שלנו, כל עוד אתם מפרים את דרך חיינו השלווה" יאמרו הראשונים. "אתם, בניגוד למה שאתם חושבים, בדיוק כמו כל החברות הדכאניות לאורך ההיסטוריה האנושית. אתם לא יותר מקיצונים המדכאים את רוח האדם בשם איזשהו אידיאליזם שרירותי. אתם מתימרים לייצג אנרכיה, אבל בניתם מבנה חברתי לכל דבר, אפילו עם מבנה-על-קהילתי של שיתופי פעולה(הסינדיקט), עם ערכים שלא מוסכמים על כולם ואתם משתמשים במבנים החברתיים הללו כדי ליצור דיכוי של אוכלוסיות שמחזיקות בערכים קצת שונים משלכם. כבר התחלנו במגעים הדיפלומטיים עם קהילות הצפון, על מנת להקים את סינדיקט האנשים החופשיים" יאמרו השניים. סכסוך אלים בין הקבוצות, נשמע כמו תסריט סביר למדי. הניסיון ההיסטורי מלמד, שאלו לא סכנות אפשריות שצריך לחיות בצל סכנתן ולקוות לטוב. זה לא תסריט אפשרי, אך לא מחויב המציאות, כמו "גם דמקורטיה חיה בצל הסכנה של ההתדרדרות לדיקטטורה". לקהילות הכליליות אין כלים להתמודד עם תופעות חברתיות נרחבות ואין מערכת איזונים ובלמים מחוץ למסגרת הקהילה המצומצמת. אני חושב (דעה אישית, כמובן) שמדובר בתסריטים צפויים מראש. האמת? נראה לי שלא מדובר בעתידנות או במד"ב, אלא במשהו שאפשר לדבר עליו בשיעורי היסטוריה. דעתי: הקהילות הכליליות זה דבר חביב, אינטימי, אנושי יותר (עבור הסובלים מ"נחילות"1 חיי העיר, חברת ההמונים והמדינה המודרנית) וחייבות להתאים לכל מי ש"זה הרעל שלו" (אם כי אני יעדיף לחיות לבדי במערה, על הר מושלג, לישון על מיטת מסמרים, לאכול רק שורשים ובקצה השני של העולם, לפני שאני יצליח אפילו להתארח למשך חודש רצוף בקהילה שכזאת). למרות האספקטים החיוביים של קהילות אלו (עבור בעלי מבנה אישיות מאוד מסוים ובטח שלא אוניבסלי), הן יכולות להתקיים רק בתוך מסגרת המדינה הליברלית שמאפשרת לחברים בה את חופש ההגדרה העצמית ואת ההגנה מפני הפגיעה בזכות להגדיר את הלך חייך בתוך קהילות מצומצמות (הישוב הקהילתי, הקיבוץ וכו'). בהעדר מסגרת המדינה הליברלית, הקהילות הכליליות, לאורך זמן ובניגוד לאידיאליזם שיצר אותן, תותכנה יחדיו לצבירי על-קהילות, בשל הצורך להתמודד עם העובדה הפשוטה שיש עוד אנשים, אידאות, רצונות, רוח תחרות ותפיסות עולם מנוגדות/סותרות/דתיות/אבסולוטיות/דכאניות/אלימות "שם בחוץ"2. _____________ 1 עם גדי הסליחה. 2 אלא אם כליל מצא דרך לפרמט את חלל האידאות האנושיות ולהתקין לכל בני האדם את אותה תוכנה אנרכיסטית. |
|
||||
|
||||
הערה קטנה, כי ייקח לי כמה ימים עד שיהיה לי זמן לנסח תשובה יותר מסודרת וכללית: חברה אנרכיסטית לעולם לא תנתק מישהו משירותי אינסטלציה, או מכל שירות בסיסי אחר, כמו אוכל ושתייה. גם אם הוא הנצלן בנצלנים, גם אם הוא אנס ילדים לשעבר, גם אם הוא יירק על מי שמביא לו אוכל, לא ניתן לו לרעב למוות. כי סולידריות היא סולידריות עם כולם, גם עם השוטרים שמכים אותי בהפגנות, גם עם הערסים שלועגים לי כי אני לובש חצאית. אני עצבני עליהם, אני אולי אף-פעם לא אהיה חבר קרוב שלהם, אבל לאף אחד מהם לא מגיע למות, כי את המתים אי אפשר לשכנע. |
|
||||
|
||||
ואם הוא אנס/רוצח ילדים, אבל לא לשעבר? ואם הוא רק חשוד? ואם כולם בטוחים שהוא כזה אבל אין מספיק ראיות? ואם מדובר בחבורה של אופנוענים מסוקסים שמפעילה טרור יומיומי כנגד הישוב הקהילתי השקט שלך? ואם מדובר בישוב שכן שפוגע בשירותי אספקת המים אל ישובך? ואם מדובר בפשע מאורגן? ואם הישוב שלך לא מצליח להתמודד עם אכזריות העולם הסובב אותו, מה עושים? שיתוף פעולה עם בעלי אינטרסים משותפים לצרכי שיטור ושמירה על הסדר? לא יעלה על הדעת. לא רק שתגובתך האחרונה נשמעת לי כמו התרפקות על היופי/הקסם שבעולם האידאלים, אלא לא נשמע לי שהצלחת לשכנע באמצעותה אפילו את עצמך. אתה בעצמך כפרת בכך שהסנקציה היחידה שאתה מסוגל להפעיל כנגד קבוצות (או פרטים) שמערערות את שלוות חייך, שגורמות לך עוול, שפוגעות בחופש האישי והחברתי שלך, שמזלזלות ברכושך, שבזות לך, שמפעילות כלפיך אלימות(בדרגות שונות) היא הרוגז, התלונה, הנידוי והברוגז. אתה זה שהגיע עד לפתרונות, כמו מלחמת גרילה, כפתרונות סבירים/אפשריים. |
|
||||
|
||||
נ.ב. זה לא ישנה לחברת המנודים (שכבר אינם מנודים בעיני עצמם) שהסינדיקט שלך מוכן להמשיך לספק להם שירותים בסיסיים. להיפך, הם יראו בהצעה המבזה שלך פגיעה בכבודם. זה המשך צפוי של החברה האידיאליסטית והמתנשאת שלך, אבל הם לא באמת ציפו מקומונת הדיכוי שלכם ליותר. הם לא ירצו להמשיך לחיות תחת חסות החברה שגרמה להם לרגיש כתת אנשים או כאזרחים סוג ב', רק בגלל שהם מחזיקים בערכים שונים מהמקובל. הם כבר ידאגו לארגן לעצמם שירותי אינסטלציה, אוכל, שתיה ומזון משל עצמם. הם גם ידרשו 23.6% מהתפוקה השנתית של תעשיית הסרדינים בישובך (בכל זאת חלק מהוריהם היו ממיסדי הקומונה, עוד לפני ששילשה את גודלה והפכה לישוב שהיא היום). התסריט בו קהילה מתפצלת בשל קרע ערכי בתוכה ובשל יצירת היררכיות1, ברוח קורקטית וללא גילויי עוינות עד אלימות הדדיים (בטח שבסביבה נטולת אכיפת חוק) הוא אולי אפשרי, אבל הוא לא יהיה נפוץ או סביר יותר מפרידה נעימה, רגועה, חסרת מטענים ושקטה של זוג שהיה נשוי 35 שנה. ______________ 1 כן, היררכיה ב"אנרכיה". המרת בחברה שלך את הריבוד החברתי מהסתמכות על בסיס סוציו אקונומי או כוח פוליטי להסתמכות על הליכה בתלם ערכי הקומונה. החלפת את שער המטבע מפיסת מתכת (חסרת משמעות כשלעצה) לחיוך בבוקר יום ראשון וקריאות "היאח הידד לחברינו מנשה"(חסרות משמעות כשלעצמן). ביג פאקינג דיל. זו עדיין חברה בה יש אזחרים סוג א'(האידיאליסטים האמיתיים), אזרחים סוג ב'(משתפי הפעולה המסויגים), אזרחים סוג ג'(הקוטרים והקנטרנים) ואזרחים סוג ז'(הגזענים, בעלי הדעות הקדומות, חסרי תחושת הסולידריות, האלימים, הדווקאיסטים, הנצלנים, חסרי ההתחשבות, החמדנים והאיילים האלמונים). אז האזרחים סוג ז' זכאים לקבל שירותים בסיסיים מהסידניקט, בעודם מנודים חברתית, מסתובבים עם "אות קין" על מצחם (גיס חמישי?) ומסתובבים כמתים/חיים בשולי החברה שלך. |
|
||||
|
||||
אפרופו חברת המנודים, אתה כבר הודעת לכליל שיש מעט דברים שנראים לך גרועים יותר מלחיות חודש בחברה שהוא מתאר, ואני רוצה להצטרף אליך במערה שעל ההר המושלג (אני אוותר על מיטת המסמרים, הרצפה זה בסדר מבחינתי). אני לא יכול לשים על זה את האצבע בשניה הזאת, ואני לא יכול להתגאות בכך, אבל משהו בתיאור של כליל גורם לי בחילה. אני כבר לא זוכר אם זה היה לפני או אחרי שהוא דיבר על טיפול בלתי-אלים בפושעים אלימים. אני מסוגל להבין אדם שרוצח בהתקף של זעם. אני לא מסוגל להבין את השכן של הנרצח, שממשיך לספק מים ואוכל לרוצח, ולא מפסיק גם אחרי שזה אונס את ביתו, אישתו ואותו עצמו. זה לא הגיוני במיוחד, אני מודה, אבל דווקא לשכן הזה יותר בוער לי להכניס אגרוף. |
|
||||
|
||||
זה שכליל רוצה להיות ישו נובע מחוסר ההתחככות שלו בעבריינים. הכל אצלו כנראה תאוריה או שאני טועה. |
|
||||
|
||||
א. הגעתי אל המערה ההיא על מנת לברוח מחברת האדם ואתה רודף אחרי עד הקצה השני של העולם? אתה לא מוזמן :) ב. ההערה שלי לגבי חוסר ההתאמה שלי לחיים בחברת הקומונה, דווקא לא נבעה מהביקורת שלי על האפשרות לממש חברה מתפקדת כזאת. לא ארצה לחיות גם בחברות דומות *קיימות* כאלה (ישובים קיהליתיים, קיבוץ סוציאליסטי וכו' בהם כולם מכירים את כולם) גם אם הן שקטות, ללא פשע(יחסית) וללא אלימות. אם אני כבר חייב לחיות במקום בו יש לי שכנים, אני מעדיף שההכרות ביננו תתחיל ותגמר באמירת "בוקר טוב". |
|
||||
|
||||
אתה לא קיצוני קצת? גם אני ויתרתי על "גן העדן" הקיבוצי, בין השאר בגלל התחושה שכל אחד גר בתחת של השני וכולם יודעים הכל על כולם. יצא לי גם לגור בסקוטלנד, בקיצוניות ההפוכה שמעבר ל "G'Morning" או "Ha'D'Do" או ביום סוער במיוחד "Nice weather, Isn't it" לא היתה שום אינטראקציה עם השכנים. (אבא שלי ביקש פעם מאחת השכנות רשות לצלם אותה ואת חמשת כלבי ה"קורג'י" שלה. היא הסתכלה עליו כאילו הוא ביקש ממנה להתפשט באמצע הרחוב, אבל היתה מנומסת מכדי לסרב.) אני מעדיף שכנים שלא תקועים לי בתחת, אבל שאפשר לקפוץ אליהם ולבקש כוס חלב או ביצה כשחסר, שהילדים שלהם משחקים עם הילדים שלי ושאפשר ביום שבת אחה"צ לשבת איתם תחת הפרגולה בחצר, לפצח גרעינים ולקלל את הממשלה. |
|
||||
|
||||
אני עם הסקוטים. ביחס לסביבה המקומית(''האנשים החמים''), אני אכן קצת קיצוני. אין דבר שפחות טבעי לי מאשר לשבת עם השכנים, לפצח ביחד גרעינים, לבקש מהם סוכר כשחסר או להשתתף איתם בגידוף קולקטיבי של מחדלי הממשלה. |
|
||||
|
||||
טוב, כל אחד וההעדפות שלו. לדעתי ההפסד הוא כולו שלך. |
|
||||
|
||||
אני מסכים לחלוטין עם המשפט הראשון. חבל שאתה קצת פחות. |
|
||||
|
||||
אני קצת פחות מה? מסכים עם המשפט הראשון? למה? אני מאוד מסכים איתו. אני חושב שזכותו של כל אחד להעדיף מה שבא לו ולפעול בהתאם, אפילו אם לדעתי הוא מפסיד מזה. |
|
||||
|
||||
כמובן, לא חשבתי אחרת. היה פה פעם דיון (לא השתתפתי בו, אבל קראתי בהנאה) על דרגות שונות של ליברליזם. ''כל אחד יעשה מה שהוא רוצה'' ו''זכותו של כל אחד להעדיף מה שבא לו'' הם משפטים מאוד שונים זה מזה, המיצגים רמות שונות של פתיחות לבחירות של אנשים אחרים. |
|
||||
|
||||
נזכרתי הערב בתגובה הזאת שלך. ב-22:30 צלצלה בדלת שכנה שלי. לילד שלה (בן 6 בערך) יש חום גבוה וכל נסיון לתת לו אקמול בכדור או בסירופ נגמר בהקאה. היא רצתה לדעת אם יש לנו נרות אקמול (כמובן שיש לנו). אני מניח שאתה היית מעדיף לצאת למסע לילי של בין חצי שעה לשעה כדי למצוא בית מרקחת פתוח. |
|
||||
|
||||
עד שאביב יספר מה הוא עושה: אני דואגת ששכניי ידעו שאפשר לחפש אצלי נרות אקמול או כל דבר אחר, והם שמחים באינפורמציה הזאת ונעזרים בה כשצריך. אבל מעבר לזה הם יודעים שהפרטיות שלי היא מקודשת, והם למדו לכבד את זה. |
|
||||
|
||||
כדי שאני אבין מה ניסית להגיד תצטרכי לפרט קצת יותר (אם זה לא פוגע בקדושת הפרטיות שלך כמובן). לא ברור לי איפה נפגעת הפרטיות שלי (שהיא לא מקודשת אלא סתם רצויה) מכך שאני מקיים יחסי שכנות טובה עם שכני. השכנים שלי לא נוהגים לעשות מנגל בחצר שלי, לרבוץ מול הטלויזיה בסלון שלי (בין השאר כי אין בסלון שלי טלויזיה) או סתם לקפוץ לקפה כשמשעמם להם. הם כן נוהגים להזמין אותי להצטרף אליהם כשהם יושבים בחוץ על כוס קפה ופיצוחים והם דופקים על הדלת שלי כשהם באמת צריכים משהו או כשהם רוצים להגיד מזל טוב להולדת התינוקת ולהביא מתנה. אני באמת לא חושב שיחסי חברות עם השכנים מהווים פגיעה בפרטיות שלי או בשלהם ונראה לי שקיום מגע איתם מעבר ל''שלום שלום'' ובקשת עזרה במקרי חירום יכולה רק לתרום לי. |
|
||||
|
||||
הכל בסדר. אני לא אוהבת קפה ולא פיצוחים ורוב המתנות שאנשים מביאים (כריות סתם, כריות בצורת לב, כל מיני מוצרים שכתובים עליהם כל מיני דברים, למשל - "ברבי" - עניין שהיה נלעג בעיני אפילו כשהייתי בגיל הרלוונטי [6?], פיירקס, אלפי סטים של כוסות, בגדים שהתינוק שלי ייראה בהם כמו גנרל, "בובות הבעה" מכוערות להפליא שמפחידות קצת את הילדים, מתקן ששמים בו נר, לשמירה על חום הסיר שאותו מניחים ברוב אלגנטיות על שולחן ה"אירוח" - דבר הראוי לאנשים הרבה יותר "איכותיים" ו"יוקרתיים" ממני, וכל כיוצא באלה) הן מתנות שאין לי שום עניין בהן, אבל אני באמת לא רואה שום בעיה בתיאור שלך ונראה שהבעיה היא במיזנטרופיה שלי. |
|
||||
|
||||
אם אלו המתנות שאת מקבלת, אני יכול רק להסיק מכך על מכריך ולהבין למה את מיזנטרופית. המתנות שאנחנו קיבלנו מחברינו, מקרובינו ומשכנינו היו בד''כ שימושיות והמיעוט שלא, כללו פתק החלפה. גם אני לא אוהב קפה ולא מת על פיצוחים, אבל אני נהנה לשבת בחברת בני אדם ולשוחח איתם על הא ועל דא. אבל שוב, כל אחד וההעדפות שלו. זה לגיטימי לחלוטין להמנע מקשרים חברתיים מחוץ לאינטרנט. |
|
||||
|
||||
המון סובלנות נוזלת מהשימוש שלך בצמד המילים "זה לגיטימי"... א: אני אוהב גלידה גם עם קצפת. ב: אני דווקא לא אוהב גלידה עם קצפת. א: כל אחד וההעדפות שלו. זה לגיטימי לחלוטין לאכול רק דברים מלוחים. |
|
||||
|
||||
כל אחד והפרשנות שלו: א. "נראה שהבעיה היא במיזנטרופיה שלי" ב. "זה לגיטימי לחלוטין להמנע מקשרים חברתיים מחוץ לאינטרנט" ג. "המון סובלנות נוזלת מהשימוש שלך בצמד המילים "זה לגיטימי"" |
|
||||
|
||||
פרשנות שודאי תשפוך אור על העניין: א. "אני לא אוהבת קפה ולא פיצוחים" ב. "גם אני לא אוהב קפה ולא מת על פיצוחים" ג. "אני דווקא לא אוהב גלידה עם קצפת" |
|
||||
|
||||
ד. כל התשובות נכונות.'' |
|
||||
|
||||
מה את כן אוהבת לקבל? |
|
||||
|
||||
צ'קים, כמו בחתונה. למה אי אפשר להמשיך עם המנהג היפה והפשוט הזה גם באירועים שאחר כך? למה להסתבך עם קשקושים? פעם היה פרק בסדרה, אולי ב"משפחת קוסבי", ובו האבא הבהיר מדוע אינו רוצה שיתנו לו מתנות יומולדת (או יום הנישואין, או משהו כזה) - בכך שלבש/ענד/הרכיב בבת אחת את כל מה שילדיו קנו לו במשך הזמן: משקפי שמש צעקניים, כובעי ליצנים אידיוטיים, חולצות עם כתוביות מגוחכות וכו'. |
|
||||
|
||||
ואני חשבתי שהיום הפסיקו עם המתנות ונותנים רק צ'קים. חשבתי לעצמי: למה אי אפשר לחזור למתנות? |
|
||||
|
||||
מתנה לא כספית מעידה גם על נסיון לחשוב על הבן אדם עצמו והצרכים/רצונות שלו, מתנה כספית מעבירה את ה"נטל" לאדם עצמו. אני מצפה לקבל תלושים מהבוס שלי, לא מהאנשים שאני רוצה לחשוב שאוהבים אותי. המנהג של חתונות בהם אתה "משלם" את המנה שלך, למרות שלא אתה בחרת אותה, והיית יכול להשיג מנה טובה בהרבה בכל מסעדה ברבע מחיר, בלי די ג'יי שיצעק לך באוזן, הוא מנהג שעדיף היה שיעלם. בסופו של דבר, מרבית הזוגות לא מקבלים כלום מה"מתנות" של האורחים, והכל הולך למארגני האירוע המוגזם הזה. |
|
||||
|
||||
בכל מקרה מישהו חייב יהיה לשלם. אני חושב שבמקרה של חתונה עדיף להתקע עם כסף מלהתקע עם סיפולוקסים וערכות פונדו (ראובן חושף אינפורמציה על גילו). היתרון של מתנות על פני כסף הוא אחר- כשנותנים כסף, יש את האי נעימות של הידיעה שהמקבל יודע מייד *בדיוק* כמה נתת לו. אם נתת 300 שח בחתונה והממוצע הוא 350 , הרי שאתה קמצן מגעיל. לעומת זאת, אם תתן לבעל השמחה קערת קרמיקה נאה, עבודת יד, שמחירה בשוק *בערך* 300 ש"ח, מקבל המתנה יכול לחשוב לעצמו ( אם הוא אדם אופטימי) שבעצם קנית אותה ב350 ש"ח. |
|
||||
|
||||
במקרה של חתונה עדיף לקחת את הצ'ק שאתה הולך לשלם, להוציא 50% על מסעדה טובה, עוד 25% לתת לזוג המאושר ביד יחד עם ברכה יפה, בצורה של מתנה מתאימה לזוג (עדיף עם פתק החלפה), ועוד 25% לחסוך לימים גשומים. גם אתה תהנה ותוויח יותר וגם הזוג יהנה וירוויח יותר, וגם החברה הישראלית תרוויח מעוד לוחם כנגד מסחטת הכספים המוזרה שנקראת "חתונה". |
|
||||
|
||||
אבל כבר הוזמנת לחתונה באולם, מה תעשה? תסרב ללכת? |
|
||||
|
||||
תמצא תירוץ טוב, תודיע מראש שאתה לא בא, תתנצל יפה ותתן מתנה. (כמובן שיש חתונות, כמו זו שלך, שזה לא אפשרי) |
|
||||
|
||||
בקיצור- אני לא קמצן, זה הכל העקרונות שלי. |
|
||||
|
||||
אני דווקא כן קמצן. אבל, בלי קשר, אני מעדיף לתת את המעט כסף שאני כן נותן למי שאני בוחר לתת. |
|
||||
|
||||
והפיתרון הוא לדאוג לכך שיפסיקו להזמין אותך לאירועים? |
|
||||
|
||||
הפתרון הוא להתחמק מארועים שאפשר בלי לפגוע באף אחד. |
|
||||
|
||||
לו רק הייתי מבין את זה לפני הארוע המוחי שלי, הייתי יכול להקליד ביותר מאצבע אחת. |
|
||||
|
||||
<אני מקווה ששאתה צוחק> במקרה של אירוע כזה, כאב הראש מתחיל לפני פתק ההחלפה. |
|
||||
|
||||
<לא צוחק, אבל מקדים את זמני> אתה מתכוון לפתק הזה שתלוי על בוהן הרגל? |
|
||||
|
||||
הייתי לפני חודש בבוסטון בחתונה של המישפחה; ארבעים אורחים. מארבעים אורחים אפשר גם לקבל מתנות, אבל ממאתים? כמו במערכון ישן של גדי יגיל על מאה סיפולוקסים שמישהו קיבל. |
|
||||
|
||||
ובגלל זה אני משתדל לא ללכת לארועים של מאתים אורחים. המנהג הזה של להזמין את כל מי שאתה מכיר לחתונה שלך הוא, ובסוף לגמור עם חובות, הוא, לדעתי, מנהג לא מבורך. |
|
||||
|
||||
אתה מניח נכון. |
|
||||
|
||||
נצלנים מגיעים גם במודל עם הציצים, להזכירך. מי שאוסף את כל הסט של הנצלנים, שמורכב בסה''כ משני סוגים, יכול לייצר עוד. עם כל שנה חולפת תפרנסו יותר בטלנים אלימים שישנאו אתכם. אני מראש מודיע לך שאני רוצה לגור איתם, לא איתכם. תודה מראש, וסמוחטה בפנים. |
|
||||
|
||||
מה זה בדיוק "המודל עם הציצים?" |
|
||||
|
||||
נשים. יש נצלנים, ויש גם נצלניות. אתה מתכוון להמשיך לפרנס אותם, בזמן שהם מתבטלים ו/או יורקים לך בפרצוף. כשיש שניים כאלו על כל אלף אנשים, זה סתם מטומטם. אבל אחרי מספיק דורות, זה יביא לקריסת החברה שלך. |
|
||||
|
||||
אתה תמיד מפתיע ושוב מפתיע. |
|
||||
|
||||
לא חשבת על זה שאולי הם היחידים שעושים זאת בקול רם? |
|
||||
|
||||
לא. היו גם חיילות שעשו את זה בקול רם. והיה גם לפחות ערס אחד ששאל בנימוס מדוע אני לובש חצאית. עולם רחב ומעניין. |
|
||||
|
||||
אם הוא היה מנומס, למה אתה קורא לו "ערס"? אתה חושב שבדרך כלל הוא מתנהג אחרת? |
|
||||
|
||||
ומה ענית לו? |
|
||||
|
||||
אתה מגלח את הרגליים? |
|
||||
|
||||
לא. אני גם נגד גילוח רגליים באופן כללי. זו נורמה פוגענית ומיותרת. רגליים טבעיות הן שעירות. |
|
||||
|
||||
אתה גם נגד זה שנשים יגלחו? (נגיד, גם החברה שלך? שאלה מתבקשת...) |
|
||||
|
||||
איזה חלק של "באופן כללי" לא היה ברור? ולא, זו לא שאלה מתבקשת, כי מנין לך שיש לי חברה, או שאני מעוניין בחברה ולא בחבר דווקא? רק בגלל שאני מדבר במין זכר? אלו בדיוק סוגי הגבולות המגדריים נגדם אני מתריס. |
|
||||
|
||||
סליחה, לא התכוונתי לפגוע. יש לי איזשהו זכרון על דיבור על חברה באחת התגובות שבהן סיפרת על ההפגנה. אולי זה רק רושם שלי ולא דבר מפורש שכתבת. סליחה, שוב. |
|
||||
|
||||
אם כך הדבר, אני מתנצל על התגובה שלי, שהייתה רגוזה מהרגיל. אם כי עוד שאלה עולה בדעתי: נניח שלא הייתי אוהב רגליים שעירות. אז מה? זה אומר שחברה שלי תעשה מה שאני רוצה? שהיא תענה את עצמה בשביל להתאים לטעם שלי? בכלל ראוי מצידי לדרוש מאדם שחשוב לי לפגוע בעצמו בניגוד לרצונו רק כדי לספק את האסתטיקה שלי? |
|
||||
|
||||
הנה, מצאתי בלי קושי את מה שגרם לי לרושם הזה: תגובה 401654. ברור שלא הייתי אמור להסיק אוטומטית שמדובר ב"חברה-חברה", "חברה" אישית-אינטימית, וברור שהסקתי כך בגלל הדעות המקובלות על הגבולות המגדריים, שכנגדם אתה יוצא. תפסת אותי! :) החברה שלך לא צריכה לענות את עצמה בגלל הטעם שלך, אבל כל הנשים וקצת גם הגברים - כולנו פחות או יותר מושפעים ממושגי האסתטיקה השייכים לתקופתנו, אולי אפשר למצוא את זה גם אצלך. אז אתה לובש חצאית אבל אולי אתה מתענה בגילוח מיותר, או בתספורת, או כל מיני דברים אחרים. זה בסך הכל טבעי. זכור לי משהו שהיה פעם עם אורי אבנרי. עיתונאית שראיינה אותו, וזה היה לפני שנים, ראתה על קירות המשרד שלו תמונות של נשים ערומות והעירה לו על כך בתרעומת גדולה. הוא ענה לה שהוא מוכן שגם הגברים יהיו אובייקטים מיניים, והעיקר שהנשים יישארו כאלה - ושהן יעשו קריירה והכל, אבל שעדיין ידאגו להיות יפות ומושכות. |
|
||||
|
||||
זה אולי טבעי, אבל זה לא משהו שמשמח אותי במיוחד. בעיקר כשאנשים (בעיקר נשים) פוגעים בעצמם בשביל לשאוף לאידיאל יופי שאינו קשור בכלל למציאות. אורי אבנרי הוא אדם שיש לי הערכה אליו, אבל גם ביקורת רבה עליו. אני לא חושב שראוי שמישהו יהיה אובייקט, מיני או אחר. אני אישית מעדיף שנשים, כמו גם גברים, ישקיעו פחות זמן בלעבוד את מיתוס היופי, ויותר זמן בלדאוג לזכויות שלהן, ולהלחם בפטריארכיה. |
|
||||
|
||||
יש בינינו הסכמה מלאה. |
|
||||
|
||||
למרות שאני די מסכים איתך, מסקרנת אותי האמירה "אידיאל יופי שאינו קשור בכלל למציאות" - מדוע שאידיאל היופי יהיה משהו מציאותי דווקא? כשאנחנו נוסעים לחו"ל אנחנו מצלמים את הנופים המרהיבים ביותר וחוזרים ואומרים "תראו איזה יופי". בכמה מקרים אנחנו מצלמים את הביוב ואתרי הבנייה והחנויות הקטנות והמעופשות והמקומיים עם החטוטרת וחוזרים ואומרים "תראו איזה יופי"? |
|
||||
|
||||
במקרים שאנחנו אמנים. |
|
||||
|
||||
...ואז *אנחנו* לא קשורים למציאות. |
|
||||
|
||||
נהפוך הוא. אנחנו רואים את היופי גם במציאות שאיננה נראית כך לרוב האנשים. |
|
||||
|
||||
בין יותר מ-1000 התמונות שצילמנו בדרום אמריקה, יש תמונה אחת של פגר של שחף מוטל על חוף הים. אשתי צילמה אותה, עד היום לא הבנתי למה. היא טוענת שיש בתמונה הזאת יופי. אני לא מצאתי אותו. |
|
||||
|
||||
אין ספק שאשתך ניחנה במבט אמנותי. (אם כי, כמובן, אפשר לצלם גם ''אמירות'' מסוימות, בלי קשר לאסתטיקה. אחד מידידיי, מדען בלתי אמנותי בעליל, צילם בהודו קבצן חסר בית המתגלח בתער שבור מול ראי של מכונית רולס רויס מבהיקה). |
|
||||
|
||||
אני לא מוצא בתמונה הזאת (שהיא גם התעקשה להכניס לאלבום) שום דבר אומנותי. איך אמר האפיפיור, אני אולי לא מבין באומנות, אבל אני יודע מה אני אוהב.'' |
|
||||
|
||||
ואיך אמר ארון ספלינג ז''ל, ''אני אולי לא יודע להגדיר מה זה יופי, אבל אני מזהה את זה כשזה נכנס לחדר''. |
|
||||
|
||||
פרופ' ידוע לפסיכולוגיה ז"ל, ששמו פרח מזכרוני כרגע, ושהיה כבד ראייה עד מאוד, גם הוא היה מזהה את זה כשזה נכנס לחדר - אפילו אם *זה* היה מתיישב בשורה אחרונה באולם של 500 איש ויותר... |
|
||||
|
||||
הנס קרייטלר? |
|
||||
|
||||
אכן. |
|
||||
|
||||
וכשהבת שלו טורי ספלינג נכנסת לחדר הוא יכול לזהות את העבודה של הפלסטיקאים הכי יקרים בהוליווד. |
|
||||
|
||||
ראה תגובה 407475. |
|
||||
|
||||
לא שאלתי למה זה רע. שאלתי למה שאידאל היופי יהיה משהו מציאותי. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |