|
||||
|
||||
1. כמו שאמרתי לברקת - יש בינינו כמה שנים הפרש, ומערכת החינוך הישראלית התדרדרה בהן. הבגרויות במתמטיקה שאני ראיתי הן לא הבגרויות במתמטיקה שלך. 2. די כבר, לא קראתי לכל אחד שהיה לו קצת קשה בגיל 17/18 עם מתמטיקה מפגר. אמרתי שלי לא היה קשה? רק אמרתי שהצלחתי בסוף (גם את זה לא אמרתי, האמת, אבל זה השתמע). אתה באמת טוען שאם היית מתעניין בחינוך ביתי, ומנסה להשלים את החומר (שעוד לא ברור שאתה לא כבר יודע), לא היית מצליח? את כל החומר עד כיתה י' אתה בוודאי היית יודע, או מסוגל להשלים טיק-טק. את השנתיים הנותרות לא היית מסוגל להשלים במשך שתיים עשרה שנים? ספר לסבתא. |
|
||||
|
||||
1. אני גדול ממך בחמש שנים. כשעזבתי את מערכת החינוך, מצבה היה בכי רע. אני חושש שאם היא הייתה מתדרדרת עוד יותר היא הייתה קורסת את תוך עצמה ויוצרת חור שחור. 2. לי היה קשה, ולא הצלחתי בסוף. לא רק זה, בגיל 21 ניסיתי שוב את שתי היחידות האחרונות של החמש יחידות, וחרף הזמן הרב שהיה לי להשקיע בלמידת הגיאומטריה האנליטית הארורה הזאת, פתרתי רק שאלה אחת מתוך ארבע, וזכיתי לציון המזהיר 25. לא הייתי בונה על הצלחה יתרה בנסיון הבא. |
|
||||
|
||||
1. זה אכן קרה. ע"ע הבגרויות חמש שנים אחרי שעזבת אותה. 2. כתבת "חרף הזמן הרבה שהיה לי להשקיע", לא "חרף הזמן הרב שהשקעתי". אתה יודע, היו לי כבר 22 שנים ללמוד אמהרית, אבל אני לא יודע אפילו מילה אחת. |
|
||||
|
||||
גאומטריה אנליטית. נורא. רק אנליזה נומרית גרועה הימנה. |
|
||||
|
||||
א. גם לאנשים שעברו בקלות רבה בגרות 5 יחידות במתמטיקה בגיל 18, יכול להיות קשה מאוד לחזור לחומר הזה - ועוד ללמד אותו - בגיל מעל 30. הכושה המתמטי יורד באופן משמעותי מאוד עם השנים, ודאי וודאי אם אינך עוסק בתחום הזה ממש. ב. אני קיבלתי מכה אחת בחיי בתור ילדה, מכה שהייתה בעצם מעין טפיחה קלה וסימבולית, לא יותר, באיזה עניין של התקרבות יתרה לשקע החשמלי. אמי אפחה על ידי, וכמעט מיד התנצלה מאוד. אני זוכרת עד היום את ההשפלה הנוראה הזאת. |
|
||||
|
||||
ב. אני לא מאמין - דליה רביקוביץ'! תגידי, מה מהירות החיבור שם בגן עדן? א. החומר שלומדים בחמש יחידות מתמטיקה בימינו - איזה כושר מתמטי ואיזה נעליים? |
|
||||
|
||||
ב. אולי די? אתה לא מבין שאם לך זה קל, זה לא אומר שלכולם זה פשוט? קשה לך להבין שיש אנשים שיש להם ממש חרדה ממתמטיקה? עזוב את זה - יש אנשים שמפחדים להתעסק עם המחשב מעבר למה שהראו להם, שלב שלב, איך לעשות. יש אנשים שלא יצליחו לשים קו-תחתי בוורד בלי שמישהו יצביע להם על האייקון. אתה תופתע לגלות כמה אנשים יש שלא מסוגלים ללמוד דברים שנראים לך אינטואיטיביים להפליא. ככה זה. להגיד להם "איזה כושר מתמטי ואיזה נעליים" יצליח, במקרה הטוב, להעליב אותם וזהו. במקרה הרע, שהוא זה שמתחיל להתגבש כאן, הם יחשבו שאתה מה שמכונה בלעז "חור-תחת" ויפסיקו לדבר איתך. |
|
||||
|
||||
לא אמרתי שלי זה קל, רק אמרתי שהצלחתי בסוף (וגם את זה לא אמרתי בהתחלה). אני לא שותף להנחת היסוד שלך, שאתה בהכרח אדם נורמטיבי, בלי בעיות נוירולוגיות מיוחדות ועם אינטיליגנציה מספקת, ולכן אני גם לא שותף למסקנה שלך מאותה הנחה - שהבגרות של ימינו במתמטיקה יכולה להיות מכשול בלתי-עביר גם לאנשים כאלו. שיהיה ברור - אני גם לא מחזיק בהנחה ההפוכה. אבל נמאס לי ממצעד הנעלבים. אני לא צריך להתנצל בפניך על הקשיים שלך במתמטיקה, או על התחושה שלי שהבגרות במתמטיקה זה לא [מנופף בשתי הידיים] עד-כדי-כך קשה. יש אנשים עם כל מיני פחדים. למשל פחד מציפורים. אנחנו לא מצביעים עליהם ברחוב וצוחקים, וגם לא צוחקים מאחורי הגב שלהם. אבל אנחנו לא נסכים שזה מצב הגיוני, או כזה שיש להתגאות בו (אני לא אומר שצריך להתבייש, אבל זה בהחלט לא מצב חיובי, אלא שלילי). לא שלפתי את הדיעה הזאת שלי בכדי להעליב מישהו, זו הייתה תופעת לוואי מצערת, אבל לא מספיק בכדי שהדיעה תשאר חבויה בבוידם. האמת, לא היית אמור להעלב בכלל - אתה לא מחזיק דיעות מנוגדות על אנשים? אין אנשים שאתה מכבד באופן כללי, אבל לא מסוגל להבין איך הם מסוגלים להחזיק בדיעות שלהם בנושא ספיציפי, כמו דת או פוליטיקה למשל? |
|
||||
|
||||
טוב, לאור העובדה שהסבירות של אופציה שתיים הולכת ומתקרבת לוודאות, אני אסיים את השיחה כאן. |
|
||||
|
||||
תהיה לי בריא. |
|
||||
|
||||
אתה תסלח לי אם נדמה שאני לא מכבד את רצונך להפסיק את הדיון איתי - אם תבחר שלא להגיב אני אבין - אבל, שמישהו בבקשה יגיד לי, כשמישהו כאן אומר שיצירה ספרותית מסויימת היא זבל, מחית שאפילו ילד בן שלוש-עשרה לא יכול היה להתגאות בה, למה לא קופצים עליו פתאום גדודים של סופרים-כושלים שמאשימים אותו בהתנשאות ובחוסר רגישות כלפי הקשיים שלהם? אם הייתי אומר שאדם בן 40 שלא מסוגל להוציא משפט שלם והגיוני סובל בוודאי מבעיה נוירולוגית נדירה או מפיגור, היית מסכים איתי, נכון? למה האמירה שלי לגבי מתמטיקה הופכת אותי בעיניך, לא סתם לטועה, אלא לחתיכת-חרא? |
|
||||
|
||||
יש הרבה מאוד אנשים בני 40 שמסוגלים להוציא משפטים שלמים והגיוניים וגם פסקאות וספרים כאלה, ואינם מסוגלים לפתור בחינת בגרות במתמטיקה. יש גם אנשים שמסוגלים לפתור בגרות במתמטיקה בקלי קלות ואינם מסוגלים לחשוב מחשבות הגיוניות וקוהרנטיות על שום נושא אחר. |
|
||||
|
||||
כשאומרים שיצירה ספרותית מסויימת היא זבל, לא אומרים בזה ש*הסופר עצמו* הוא אידיוט, מפגר, פתטי או כל מיני דברים אחרים - רק ש*היצירה המסויימת הזאת*, פרי עטו, היא זבל. |
|
||||
|
||||
מישהו כתב את הזבל, לא? |
|
||||
|
||||
אתה יודע כמה אנשים סופר-אינטליגנטים כתבו - חלקם בכוונת מכוון - ספרי זבל? |
|
||||
|
||||
לא. |
|
||||
|
||||
דליה רביקוביץ' היא אסוציאציה מעניינת. יש הסבר? |
|
||||
|
||||
רביקוביץ' סיפרה פעם סיפור דומה-עד-מאוד, על אביה האהוב שנתן לה פעם אחת מכה אחת שצלקה את נפשה. |
|
||||
|
||||
תודה. לא קישרתי. |
|
||||
|
||||
כף יד רשעה/ דליה רביקוביץ' |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |