|
||||
|
||||
מלכתחילה הקביעה "...לכל היותר הוא היה קוזאק אנס -לא שושלת שיש להתגאות בה..." היא גזענית. האם קוזאק אנס לא יכול להביא להולדת שושלת שיש להתגאות בה? |
|
||||
|
||||
אולי הנטיה לאלימות מינית מועברת באופן גנטי. נדמה לי שיש השערות כלשהן לגבי נטיה גנטית לאלימות באופן כללי, לא? |
|
||||
|
||||
גם אם היא מועברת באופן גנטי, הרי שאין הכרח דטרמיניסטי שהיא אכן תתבטא אצל הצאצאים. |
|
||||
|
||||
ובכל זאת, אנס במשפחה הוא לא מקור לגאווה. ולדוגמה: האם אתה גאה להיות מצאצאי יהודה אשר שכב עם אשת־בנו־המת כי חשב שהיא זונה? גאווה בשושלת היא רגש די אידיוטי, מן התפארות בהשגים לא־לך. ועם זאת, זה רגש כ"כ אנושי (ומשותף לי...). |
|
||||
|
||||
זה לא מה שאמרתי. אם נחזור לתגובה המקורית (תגובה 364809), מה שעשית זה להעביר את משקל הדיון מהשושלת אל אבי השושלת. |
|
||||
|
||||
ואללה, סליחה. לא קראתי את דבריך בקפדנות הראויה. |
|
||||
|
||||
זה לא רגש אדיוטי -יש לו חשיבות גדולה לכשעצמה בשימור קבוצה מסויימת,בידיעה שאתה חלק ממשהו גדול יותר מההווה ועכשיו.וכמו שאמרת זה רגש אנושי-טבעי מאוד אגב, כך שלא לכל רגש יש צורך בהסברים. אנס במשפחה הוא אכן לא דבר להתגאות בו-לגבי אותו אחד שניחש שאולי מדובר במישהו יותר חתיך מסבו האברך -אני חושב שאירועים כאלו היו קלושים ,אם קוזאק רצה יהודיה מסויימת הוא לקח אותה או אנס אותה -גם בגידה ,לדעתי ,אינה דבר מכובד-אבל לא נראה לי שזה הסנריו כאן. הטענה שהתגאות בשושלת שאליה אתה משתייך היא טיפשית -אינה מקובלת עלי בתור בן אנוש .אבל הזלזול באבות האמיתיים (כל האברכים ה'מכוערים' שהוזכרו במשתמע) -גם אם נניח שהם לא מייצגים את כל האבות בשושלת , היא יריקה גסה,ממש מוחטה ,לתוך הבאר שממנה אדם שתה במובן הכי עמוק . |
|
||||
|
||||
עד כמה שזכור לי במחקרי תורשה-סביבה ,לרוב התכונות יש תרומה תורשתית מורגשת .יש לא מעט תכונות בעלות תורשתיות של יותר מ30% .דווקא אלימות וכ"ו משתייכות למשפחה של תכונות התנהגותיות שקשורות בהתנהגות מסכנת-כמו שימוש באלכוהול שמגביר באופן עצום את הנטיה לאלימות -ולאלו התורשתיות היא גבוהה,אם כי איני זוכר נתונים מדוייקים ואת זה צריך לברר . אין כאן תורשה של מאה אחוז-אבל בהתחשב בכך שיהודים באירופה היו ידועים כיצרני יין שרף משובח והשימוש באלכוהול הוא חלק חשוב מהדת היהודית -די מוזרה לי העובדה שאלכוהליזם ואלימות-שני תכונות שהקוזאקים הונדליסטים (בעצם הביטוי עירבתי כאן 2 שבטים שונים) בוודאי נשאו עמם -לא נחשבים אפילו באופן סטריאוטיפי למאפיינים יהודיים. בכל אופן ,מכל עמי אירופה הסלאבים הכי שונים גנטית מיהודים כך שההשערה על עירוב דם קוזאקי בכמות מורגשת-נדחית מצדי. |
|
||||
|
||||
נכון אתה צודק, לא רק שליהודים באירופה אין סטריאוטיפ של אלכוהוליסטים אלא שהגויות באירופה התחתנו עם יהודים מכיוון שהם לא היו אלימים כלפי נשותיהם דבר שנבע בעיקר מבעית אלכוהוליזם (שתי התכונות שדיברת עליהם) מה שמוכיח שוב את הכותרת בנוגע לאשכנזים |
|
||||
|
||||
מי שהבין כך את הכותרת, יש לו בעיה חריפה מאוד של הבנת הנקרא. או של הגיון. תבחר אתה. מחקר גילה ש-40% מהאשכנזים הם צאצאיהן של 4 נשים. איפה פה אתה רואה ש-60% מהאשכנזים אינם צאצאים של יהודיות? |
|
||||
|
||||
או ליתר דיוק, למי שהכותרת מהווה את מסקנותיו מהמאמר, יש בעיה חריפה של הבנת הנקרא. או של הגיון. לבחירתו. את הכותרת ניתן להבין בדרך אחת בלבד. |
|
||||
|
||||
אלכוהוליזם לא נחשב באופן סטראוטיפי ליהודי, אפילו שיהודים ייצרו אותו בכמויות והשתמשו בו לצרכי פולחן, הואיל ושם בדיוק הוא נשאר. לצרכי פולחן. ופעם בשבוע, בערב שבת, יחד עם הארוחה. להשתכר תשתכר בפורים. לברמן אסור להיות שיכור, כידוע. |
|
||||
|
||||
כידוע, ברמנים גם משלמים עבור המשקאות שהם צורכים. כולל הזמנת לקוחות נבחרים לאחד *על חשבון הבית*. |
|
||||
|
||||
היהודים היו יצרני אלכוהול "מובהקים"? (כלומר, זה היה מקצוע "יהודי"?) |
|
||||
|
||||
היהודים היו אחראים בתקופה מסויימת על ייצור הוודקה בפולין. |
|
||||
|
||||
לא רק, אבל הרבה. התקופה הפיאודלית נמשכה בפולין הרבה זמן, וזכיון החכירה של מבשלת השיכר בכל אחוזה ניתן לתקופות של שנים בכל פעם, למי שהופיע ורצה לחכור. תכופות היו אלה יהודים. הם גם מכרו את השיכר, ואין ספק שזה1 הוביל לאנטישמיות. הפועל ששותה את כל משכורתו ביום קבלתה, ונשאר עם כלום למשך השבוע, את מי יאשים? את עצמו או את היהודי שמוכר לו יי"ש?2 אגב, בצד השני של אירופה וכמה מאות שנים לפני כן, גם רש"י היה יינן. אבל זה יין צרפתי איכותי, מענבים שרש"י גידל בעצמו, זה לא סתם וודקה3. 1 כמו בעצם כל מה שיהודים יעשו. 2 מצד שני, אני יכולה להעיד שזה בדיוק מה שאבא של הסבתא רבא שלי עשה. היתה לו מנסרת עצים ו-10 ילדים או משהו דומה. המנסרה לא הספיקה לקיום, אז הוא ייצר וודקה. את הוודקה הוא היה מוכר לפועלים שלו. וככה יצא שהפועלים היו מקבלים משכורת ביום שישי, עד יום ראשון שורפים את רובה או את כולה על וודקה, אצל אותו אחד ששילם להם אותה. במהלך מהומות אוקטובר הם שרפו לו את המנסרה, כל המשפחה עברה לגור אצל קרובים במינסק, אבל לא היה להם שם טוב. נדמה לי שאביה של הסבתא רבא מת זמן קצר לאחר מכן, אבל כל השאר עלו לארץ ב-1917/1918. 3נא להגות במבטא צרפתי. |
|
||||
|
||||
תודה. את הענבים של רש"י הגיתי כראוי, אני מקווה. מי סיפר לך את הסיפור המשפחתי? |
|
||||
|
||||
הסבתא רבא ז"ל. אותה אחת מהסיפור על חיילי גרמניה הנאורים. תגובה 268782 |
|
||||
|
||||
איזה כיף לך שהיכרת אותה! |
|
||||
|
||||
את יכולה להחליף את המילה הארכאית-יי''ש בוודקה. כשהייתי ילד בורשה, אני זוכר שבכל תחילת חודש היה צריך ללכת בצד המידרכה הקרוב לכביש כי בצד הקרוב לבתים שכבו שיכורים. |
|
||||
|
||||
יי"ש זה לא שנאפס? |
|
||||
|
||||
עד כמה שידוע לי האכרים בפולין ואוקראינה לא שתו שנאפס. |
|
||||
|
||||
אין לך מושג אלכוהולי על תפוצת השנאפס במחוזות יהדות אשכנז. זה פשע כנגע. נטול מרפא. רוכב על השד העדתי (הסיליקוני למחצה) |
|
||||
|
||||
אולי אינני יודע. אם הכוונה במילה "אשכנז" לגרמניה-אז אולי אתה צודק. במחוזות שבהם חיו רוב היהודים במזרח אירופה הפיקו שנאפס? ודאי לא קראו לזה שנאפס. |
|
||||
|
||||
פשה כנגע |
|
||||
|
||||
אולי ל-60% מהאשכנזים יש אמא פולניה. |
|
||||
|
||||
ל-100% מהיהודים יש אמא פולנייה. |
|
||||
|
||||
יי"ש זה יין שרוף. זה לא שם כללי למשקה אלכוהולי באשר הוא? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שזה שם כללי לכל משקה אלכוהולי שעבר *זיקוק* (מישהו אמר לי שלמכשיר קוראים גישתה או גישטה?). |
|
||||
|
||||
יי"ש=יין שרף. http://www.geocities.com/yona_n.geo/kizzur/kizzur47p... |
|
||||
|
||||
בקישור שלך תרגמו את זה לברנדי. |
|
||||
|
||||
ברנדי זה גם הפירוש שאני מכיר. |
|
||||
|
||||
לחיים! ----------------- סוחר המשקאות השכונתי מספר לי כי חלק ניכר מהיין המיוצר בישראל (בעיקר היקבים הגדולים, ובמיוחד *כרמל*) מחומם לצרכי כשרות. נוהג די תמוה בעיני אומות הים. |
|
||||
|
||||
"מחומם לצרכי כשרות"? אה? |
|
||||
|
||||
כן. כך לפחות הוא אמר לי, בעל חנות היינות. בגלל דרישות הרבנות. שהרי אחרת, למה ליינן יהודי גאה לחמם את יצירתו כדרך שלא ראתה שפחה גויה על הים? |
|
||||
|
||||
אין מצב ששפחה גויה על הים לא ראתה משהו. |
|
||||
|
||||
אברר איתה עם פתיחת עונת הרחצה הקרובה. |
|
||||
|
||||
זאת דרך לעקוף את החוק לפיו רק שומרי שבת רשאים לבוא במגע עם יין כשר. |
|
||||
|
||||
השאלה היא אם יין כשר רשאי לבוע במגע רק עם שומרי שבת. |
|
||||
|
||||
אה, עכשיו אני מבין את פשר אזהרת אבותיי מהפתיל הבורגונדי של המשפחה, שלא לדרוך על מפתנה של מסעדה כשרה. |
|
||||
|
||||
ואתה באמת עושה את זה, מברר בכל מסעדה שבאמת אין לה תעודת כשרות? |
|
||||
|
||||
דבר ראשון. |
|
||||
|
||||
הגיוני: "ברנדי" - (נגזר מ?)"שרוף" בהולנדית. |
|
||||
|
||||
ודאי. לא חשבנו אחרת. שומעים את השריפות בצליל ממש, כמעט אונומטופאה.... |
|
||||
|
||||
ס'ברענט ברידער עס ברענט אוי אונדזער שטעטל נעבעך ברענט, בייזע ווינטן מיט ירגזון, רײַסן ברעכן און צעבלאָזן שטאַרקער נאָך די ווילדע פֿלאַמען אַלץ אַרום שוין ברענט ! |
|
||||
|
||||
השתכנעתי שאנחנו לא מאותם 40%... |
|
||||
|
||||
באידיש זה נשמע טוב יותר. אפשר להביא את המקור? |
|
||||
|
||||
מי יודע ממה עשוי גווס? |
|
||||
|
||||
את מתכוונת למשקה קוואס? אם כן, אז משיפון. |
|
||||
|
||||
כמובן. גאיידמאק, למשל, נושא שם משפחה שיש המון מה להתגאות בו. |
|
||||
|
||||
למה? מה פרוש שם המשפחה הזה? |
|
||||
|
||||
חילופי ג' וה' הם דבר שכיח ברוסית1. גיידמאק הוא היידמאק, שהם הקוזאקים שחוללו את פרעות ת"ח ות"ט (1648-1649). 1 וכך למשל, הלבץ (= הלוי בן צדוק), הפך לגלבץ, והירש לגירש. |
|
||||
|
||||
היידמאק הם הקוזאקים? או הם ספציפית הקוזאקים שחוללו את פרעות ת"ח ות"ט? היידמאק זו מילה נרדפת לקוזאקים? |
|
||||
|
||||
אז אולי לגאידמק יש שורשים קוזקים-אולי הוא יהודי רק מצד האם,העליה הרוסית מלאה בתופעות כאלו.עם זאת,הוא טוען שהוא יהודי משני הצדדים ואין סיבה לא להאמין לו -בעיקרון אין הרבה יהודים שמסתובבים עם שמות משפחה לא יהודיים מובהקים-למעט בקרב העליה הרוסית של ימינו -אבל בעליה הזאת ביותר מחצי מהמקרים יש עירוב כלשהוא (לפעמים רבע יהודים ולפעמים רבע גויים וכ''ו). |
|
||||
|
||||
אני יודע איך באים יהודים לעולם, אני גם יודע איך באים גויים לעולם. אבל איך בא לעולם רבע יהודי, אין לי מושג. זה קורה כשהאישה נכנסת לרבע הריון או שזה קשור לאצבע המפורסמת ? |
|
||||
|
||||
ידעתי שתעשו מזה מטעמים.תשאל את פיתוגרס הוא קישר בין שברים למוסיקה ייתכן שהוא יקשר גם בין שברים למוצא אתני .גאידמק הוא שליש יהודי ולא רבע-זה הופך את הכל ליותר מסובך. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אצל קוזאקים זה אפשרי, כי הם לא יודעים חשבון. |
|
||||
|
||||
וברצינות, אם 10 מתוך 16 הסבים־רבים שלי היו קוזאקים, הריני (בקירוב) שני־שליש קוזאק. |
|
||||
|
||||
נניח שהקוזק אנס את האם, ולאחר שנולדה הבת - גם אותה. |
|
||||
|
||||
נו אז יש לך שני שליש קוזאק-איזה יופי. |
|
||||
|
||||
אבל אז תרומת הקוזאק לגנטיקה של הילד (של הבת) מגיעה לשלושה רבעים ולא שני שליש. |
|
||||
|
||||
אני לא מדבר על תרומה לגנטיקה אלא על הורות. לילד יש 3 שורשים באילן היוחסין המיידי שלו, מתוכם 1 אינו יהודי. למען הדיוק, גם אין ביהדות חצי או רבע יהודי - היהדות נקבעת לפי האם, ולכן בינארית לחלוטין - אין באמצע. |
|
||||
|
||||
נכון-טועות חישובית פשוטה.אבל עם הקוזאק הנ"ל אונס יהודיה הילד כבר יישא בקרבו שליש דם קוזאקי (0.75*0.5 חופף ל0.33). |
|
||||
|
||||
מסבן,הטעות שלי. |
|
||||
|
||||
נו זה 0.375-שוב טעות חישובית קטנה. |
|
||||
|
||||
נשמע לי הקוזאק הזה חי בחרדה גדולה משך איזה 12 שנה. מפחד שקוזאק אחר יחטוף לו את בתולי הילדה וירבה אותה מזרע זר. |
|
||||
|
||||
זה רק מוכיח שהשמאלנים הם צאצאי הקוזאקים. משם הם ירשו את פחדנותם. |
|
||||
|
||||
הקוזאק שלי הרבה יותר מוצלח מהקוזאק שלך... |
|
||||
|
||||
לא, זה אותו אחד. ייתכן רק שהוא השתפר עד שעשה אותך. |
|
||||
|
||||
זה אומר בהכרח שאני יותר צעיר. לא בטוח. |
|
||||
|
||||
נו -אז יכול להיות שהוא הזדקן.אני בטוח,אגב, שהקוזאקים מצדם היו מכחישים אליכם כל קשר. חוץ מזה,נורא מעניין לחשוב על עמים,די בצדק,כעל קב' ענק שהתחילו במס' מצומצם של אבות ואמהות -במקרה של הקוזאקים -חבורת אנסים שיכורים שהחליטה להתמסד. |
|
||||
|
||||
מהיכן נובע בטחונך העצמוני לגבי יחס קוזאקים נגזלים לזרעם? מהמעט שעובר אצלנו במשפחה מסופר הרבה על קשר אמיץ אפילו בין קוזאק לסוסו. |
|
||||
|
||||
הקשר בין קוזאק לסוסו יכול להיות אמיץ פי כמה מהקשר בינוי לבין ילדיו. |
|
||||
|
||||
*יכול* אבל לא בהכרח. אם הסיפור קוזאק-נגזל-סוס עובר אצלנו במשפחה סימן שהיה אב קדמון קוזאקי שטרח לספר את הסיפור לבנו היהודי. וציווה עליו להעביר את הסיפור לבנו אחריו. משהו כמו *טיעון המסירה* של ד.ק. למעלה... |
|
||||
|
||||
בהחלט. על הסוס הוא רוכב כל הזמן, ועל ילדיו לא. |
|
||||
|
||||
כמו הקשר בין סמי לסוסו. |
|
||||
|
||||
אוי, זה מזכיר לי את הימים הטובים של תנועת "יוחזרו סמי וסוסו אל המרקע!". איפה הימים שלא ישובו עוד. |
|
||||
|
||||
לי זה מזכיר את הימים העוד-יותר-טובים בהם לא היה צורך להחזיר את סמי וסוסו למרקע. הם היו שם. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מה, סמי בורקס? |
|
||||
|
||||
לא אמרתי מה היחס שלהם לזרעם אלא רק מה יחסם לזרים שתובעים מזונות. |
|
||||
|
||||
אמאל'ה! היעלה על הדעת להטריד קוזאק בזוטות כמו מזונות בלי ליידע מראש את עורך דינו לענייני משפחה? |
|
||||
|
||||
ומכאן, ששחשין צאצא של קוזאקים... |
|
||||
|
||||
למה אתה לא לוקח בחשבון שהקוזאק שכב את היהודיה מזממה החופשי? שהרי אף ידועה הבדיחה: מגיעים קוזאקים לבית יהודי בשטייטל. טונסים את האישה, את הבת הגדולה ואח"כ הקטנה. לבסוף הם עולים לקומה העליונה שם נמצאת הסבתא הזקנה. נעמד בעל הבית על רגליו ואומר בתקיפות: עד כאן, רק לא את אמי הזקנה. "מוישלה!" מגיח קול ערירי מלמעלה, "א פרוגרום איז א פרוגרום." |
|
||||
|
||||
מטונס נכנסים לטריון? |
|
||||
|
||||
אגב,אם גאידמק הוא רק שליש יהודי זה מחייב אותו רק בשליש מתרי"ג המצוות-זאת הדרך להסביר פרדוקסים כמו:רבע יהודי וכ"ו. |
|
||||
|
||||
לחלוטין ברור שהוא רכש את השם הזה מעירוב כלשהו. ברור גם למה הוא טוען שהוא יהודי משני הצדדים (אם כי כשמדובר על אנשי שם / אנשים עם כסף, יודעים בארץ טוב מאוד להיתלות ביהדותם / יהדותם למחצה). באופן כללי, מספיק שלסבא מצד האב קראו גאידמאק, וכל השאר יהודים, כדי שגאידמאק יהיה יהודי מ-2 הצדדים עם שם אנטישמי למהדרין. אבל מה לנו מתעסקים עם חוקי נירנברג? |
|
||||
|
||||
אני מתנצל מעומק לבי על כל אמירה גזענית משתמעת כלפי הקוזאקים ובאותה הזדמנות גם כלפי העם הגרמני. ועכשיו ברצינות-לעיתים גם תיאור נכון של המציאות הוא גזענות -ולכן מוטלת עלינו החובה לתקן את המציאות .למשל,מחקר מפורסם הראה כי האבוריג'נים הם האוכלוסיה הכושלת ביותר בעולם בציוני האיי קיו (2- ציוני תקן ,כלומר אייקיו ממוצע של 70) -חובתם של האוסטרלים הלבנים לטפח את האבוריג'נים ולדאוג לשיפור בנושא. לעיתים התעלמות מעובדות רק מחמירה את המצב.גזענות לדידי היא בוז לאדם אחר בעל תרבות שונה משלך -רק כי הוא כזה.או עשיית רווחים אישיים,כל שהם,מחולשתו של האחר. ציון עובדות משפילות כלפי אוכלוסייה שהשפילה את הקב' שאליה אתה שייך -אינה גזענות ,ההפך הגמור הוא הנכון. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את הקשר למה שכתבתי (אולי אני צאצא של שושלת מקוזק אנס?). אנא הסבר שוב, לאט. |
|
||||
|
||||
לא, אתה אבוריג'ין ובגלל זה פירסמתם את הכתבות על האמנות האבוריג'ינית |
|
||||
|
||||
איבדתי אותך לגמרי. אתה רוצה לנסות מהתחלה? |
|
||||
|
||||
לא ממש.רק אמרתי שיש הבדל בין גזענות כלפי מישהו שפשוט לא מוצא חן בעיניך לבין 'גזענות' כלפי מישהו שטבח בך כמו קוזאקים (שנמחקו ע''י השלטון הקומוניסטי ואינם עוד,אגב) או גרמנים. לגבי טענתך כי ייתכן שאתה צאצא של קוזאק-איי דאוט איט , יותר סביר להניח ,אם כבר (רק אם כבר), שאתה צאצא של טורקי או ספרדי (לפי המחקרים עצמם). |
|
||||
|
||||
אה, אז נפלת באותו כשל: תגובה 364821 |
|
||||
|
||||
תפרט-לא ממש הבנתי. |
|
||||
|
||||
אני דיברתי על השושלת עצמה, שיכולה להיות שושלת של עילויים בתורה, בעוד אתה (והדובר הקודם) מעבירים את נושא הדיון למייסד השושלת (הקוזאק האנס). |
|
||||
|
||||
נכון -אבל רק אמרתי שהסנריו שמייסד השושלת הוא דווקא קוזאק אנס ולא איזה גאון שבמקור הרחוק הגיע מבבל -הוא נמוך. אגב,בספרו של עמוס אלון מוזכרת משפחה יהודיה (ידוע רק שם האם) שממנה יצאו יותר מ40 גאונים בתחומי האקדמיה (פריץ האבר,ויטגנשטיין ועוד) והמוזיקה (כולל את מהאלר) ושתועדה לראשונה במאה ה17-משפחה יהודית לגמרי. יותר מכך המייסדים של קהילת ורמיזא בגרמניה הם יהודים שהגיעו מבבל (עיראק של היום) קצת לאחר הגלות ,אולי בהקשר אליה אבל לא בהכרח (הרי הם לא היו במקור מישראל). |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |