|
||||
|
||||
פשוטו של מקרא, ומימיו של לבן בבית אביו: כט וּלְרִבְקָה אָח, וּשְׁמוֹ לָבָן; וַיָּרָץ לָבָן אֶל-הָאִישׁ הַחוּצָה, אֶל-הָעָיִן. ל וַיְהִי כִּרְאֹת אֶת-הַנֶּזֶם, וְאֶת-הַצְּמִדִים עַל-יְדֵי אֲחֹתוֹ, וּכְשָׁמְעוֹ אֶת-דִּבְרֵי רִבְקָה אֲחֹתוֹ לֵאמֹר, כֹּה-דִבֶּר אֵלַי הָאִישׁ; וַיָּבֹא, אֶל-הָאִישׁ, וְהִנֵּה עֹמֵד עַל-הַגְּמַלִּים, עַל-הָעָיִן. לא וַיֹּאמֶר, בּוֹא בְּרוּךְ יְהוָה; לָמָּה תַעֲמֹד, בַּחוּץ, וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת, וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים. אמא תרזה הוא לא היה. וגם לא לוט. נישואין בגיל 12 בתקופה ההיא שווה לנישואין בגיל 30 היום? ונישואין בגיל 12 בתימן של 1940 - שווים לנישואין בגיל 30 היום? משום מה אני מעדיפה לחיות בדור ירוד ולא להתחתן בגיל 12. לא כתוב. התנ"ך הצה"לי שקול לתנ"ך קורן או לכל תנ"ך, פרט לכך שהאותיות יותר קטנות ומקבלים כבונוס פירוש שלא שווה גרוש. |
|
||||
|
||||
שוב, אימא תרזה לא צריך להיות. אין זאת הדרגה המצופה מכל אדם מוסרי. בסך הכול הוא היה בסדר, אפילו הייתי אומר בסדר גמור: ראה איש אמיד והכניסו בהתאם לכבודו הראוי לו. נבחרי הציבור (!!!) בכנסת שלנו יותר טובים? לא הבנתי את הקשר לתימן? בישראל מתחתנים בגיל מסוים, ברוסיה בגיל אחר, ובארצות ערב (תימן ועוד) מתחתנים בגיל שונה. כך גם בנוגע לכמות הילדים שמביאים בכל משפחה. הכול כמנהג המקום בו דרים וחיים ונושמים את האווירה החברתית הנהוגה. ואם לא כתוב, אז מניין לך החילונית שרבקה נישאה בגיל 12? ממתי מה שכתוב במפרשני התנ"ך "הקדמונים" (מקביל ל"פרימיטיבים") ו"האינטרסנטים" הופך אצלך החילונית לאמת לאמיתה, שאף ראויה לתקיפה חזיתית בזירת האייל? |
|
||||
|
||||
וממתי אתה הדוס מסתפק בפשוטו של מקרא? |
|
||||
|
||||
ואגב, אני אולי חילונית אבל אני לא קראית. |
|
||||
|
||||
ולכן גם אף אחד כאן לא אמר שאת קראית, כי אם אולי חילונית (כפי שהעדת על עצמך בעבר בנוגע לבדיות שמצאת ב''שמירת שבת כהלכתה'', בדיות שמעולם לא המצאת לפנינו לשיפוט המסקנה שהסקנת מהספר ההלכתי הכביר הזה). |
|
||||
|
||||
לא דובר על בדיות. מעולם. כמה הלכות שהביאו אותי לכל מיני מחשבות שאתה היית לחלוטין, מגדיר ככפירה. ונכון. לא הרחבתי בעניין. לפחות אני לא מאשימה את הצבא בהתפקרות שלי. |
|
||||
|
||||
ממתי שנאמר ביהדות: "אין מקרא יוצא מידי פשוטו", ככלל קבוע במסמרות בפרשנות המקרא. |
|
||||
|
||||
מעניין ששוברים את הכלל הזה על ימין ועל שמאל. |
|
||||
|
||||
למשל - למך, שבפשוטו של מקרא הוא רוצח המונים גאה, אבל חז"ל דווקא מתייחסים אליו בהבנה ונותנים לו נסיבות מקילות. נמרוד, לעומתו, בסך הכל "החל להיות גיבור בארץ", לפי פשוטו של מקרא, אבל הפך להיות ארכי-רשע וצולה אברהמים. אגב, אתה באמת רק נמנע מלבשל גדי בחלב אימו וזהו? ולא יוצא מהבית בשבת? ומה לגבי עין תחת עין וגו' לעומת פרשנות חז"ל? |
|
||||
|
||||
חז"ל מבארים את המקרא כפשוטו, הם פשוט ידעו וראו דברים שאנחנו לא משיגים להבין. קרי, דברי חז"ל נאמנים לכלל שהם קבעו במסמרות: "אין מקרא יוצא מידי פשוטו". |
|
||||
|
||||
בטח שלא, גבירתי הנאווה, שהרי על פיך (ופיפיות שכמותך) יישק כל דבר ביהדות. |
|
||||
|
||||
שמתי לב, אורי, שסעיפך קופץ הרבה יותר כשאתה עונה לגבירות נאוות מאשר לאדונים מכובדים. |
|
||||
|
||||
לא. נבחרי הציבור שלנו לא יותר טובים, ובכיף הייתי משווה אותם ללבן1. אבל לא הייתי הופכת אותו לאידיאל, וגם לא מגדירה אותו כבסדר. בטח שלא בסדר גמור. 1 המקראי. אין לי מושג מאיפה הוציאו את ה"ולבן ביקש לעקור את הכל". |
|
||||
|
||||
למה לא תהפוך את למך לאידיאל? כולה רוצח בשוגג. הלך לצוד. היה עיוור. הנער ראה קרן. ירה בקרן. הקרן היתה קין בתוך השיחים.קין מת. למך התעצבן. הרג את הנער1. אז מה אם הוא שר לעצמו שירי הלל ומתפאר באזני נשותיו. שלא לדבר על זה שבפשוטו של מקרא, בלי הרחבות חז"ל, הוא יוצא רוצח המונים בלי נסיבות מקילות. רוצה אותו כאידיאל? מה עם נמרוד? (כולה גיבור. גיבור זה טוב, לא?) אחאב? (רשע מרושע לפי התנ"ך, אבל אשף השתלבות ישראל במזרח התיכון לפי הממצאים ההיסטוריים). כולה עשה מה שאשתו אמרה לו. והיא כולה התנהגה לפי מה שהיא הכירה. בצידון אם המלך רוצה קרקע ובעל הקרקע לא רוצה למכור, מקרה נבות זה בדיוק מה שעושים, ולא חוטפים על זה מאליהו. פרעה? (פעל נפלא לפי הסטנדרטים המקובלים). עשיו? (כולה ציד תמים שאוהב את אבא. מה אשמתו שיש לו אח בטלן שאמא אוהבת). הי, את עשיו באמת אפשר להפוך לאידיאל! 1 עפ"י זיכרון בלבד.ההנהלה פוטרת עצמה מאחריות במקרה של חוסר דיוק. |
|
||||
|
||||
זה המקום לשאול: מנין מצא קין את אשתו, ומי היה בארץ שיכול היה להרגו - אם הוריו היו האנשים הראשונים עלי אדמות? (תמיד תהיתי). |
|
||||
|
||||
לדברי פרשנים שונים, יחד עם קין נולדה אחות תאומה, ועימה הוא התחתן. מי היה בארץ שיכול היה להרוג את קין? נשותיו של הבל, שת, אדם, חוה וחית השדה. |
|
||||
|
||||
וצאצאי שת. לפי חז''ל, למך הרג את קין. האחות התאומה של קין מסבירה את הדפיקויות הגנטיות שאנחנו סוחבים איתנו עד היום. |
|
||||
|
||||
אנחנו צאצאים של שת או של קין? |
|
||||
|
||||
שת. |
|
||||
|
||||
כולנו מהתחת. |
|
||||
|
||||
אה, אתה מתכוון לעצמך. |
|
||||
|
||||
היו 3 אנשים בתנ"ך שקראו להם תחת. |
|
||||
|
||||
ומי היו נשותיהם של הבל ושת? האם גם הן היו אחיותיהן התאומות? |
|
||||
|
||||
אמור להיות. אולי הבל מת לפני שהתחתן ואז היתה אשה ספר. |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת "אולי"? חזלינו לא ידעו? |
|
||||
|
||||
רגע, למה לא להפוך את לבן לאידיאל או למה לא מתקבל? |
|
||||
|
||||
ואילו אני בכלל שאלתי: למה לא מתקבל? וממש לא כפי שהבנת והגבת. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |