בתשובה לארז ליבנה, 15/05/05 19:22
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300530
תודה על הסבר הפרדוקס. את פרדוקס אכילס והצב, למשל, הבנתי מרגע שהיכרתי אותו, כנראה בזכות האופן שבו הוא הוסבר לי. פרדוקס החץ, במקומות אחרים, מוסבר משום מה באופן מאוד לא ברור. כאן, אני לא מבינה רק למה צריך היה להפוך את החץ לאבן.
מאידך גיסא, ההנחה שהמרחב בדיד בהחלט לא מתיישבת עם השכל הישר יותר משמתיישבת איתו ההנחה שהחץ נשאר ללא נוע. מה הרווחת מזה?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300686
"ההנחה שהמרחב בדיד בהחלט לא מתיישבת עם השכל הישר יותר משמתיישבת איתו ההנחה שהחץ נשאר ללא נוע. מה הרווחת מזה?"
במה שונה הדבר מההנחה המקובלת על רובנו שלחומר יש אבני בניין סופיות?
דמוקריטוס טען שאם נמשיך ונחלק גוש חומר נגיע בסוף לנקודה בה לא נוכל לשוברה עוד מפני שהיא במצב אטומי (=בלתי ניתן לפירוק).
את אומרת שהנחה זו קשה כמו ההנחה שהאבן נעה ואני לא מבין למה.
מה לאינטואיציה שלי ולמקטעי מרחב זעירים? אולי הם באמת בדידים? (ואם כן אז הרווח שלי הוא לגלות זאת)
לעומת זאת, לאינטואיציה שלי יש הרבה מה להגיד על אבנים בגודל המוכר לנו, אשר נוע תנוע.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300780
מעניין. נראה שהאינטואיציות הבסיסיות ביותר שונות מאוד אצל אנשים שונים. עולם בדיד *ממש* לא ברור לי. מושג ההתכנסות, לעומת זאת, הגיוני בהחלט. (מעניין למה. דווקא לא שמו לי יותר מדי גבולות בילדותי הרחוקה, נדמה לי).
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300713
דווקא התגובה של ארז ליבנה לתגובה שלי הייתה מאוד לעניין.

יש בעייה - בשביל לפתור את פרדוקס זנון, או אכילס והצב, יש צורך במושג התכנסות, והמושג אינסוף.
אלה מושגים מאוד מאוד מופשטים - אנחנו לא יכולים לתאר בדמיוננו את המושג אינסוף בשום אופן. אין שום דבר ממשי שאנחנו רואים, שומעים, או חושבים, שהוא אינסופי. חיבור אינסוף מספרים הוא לא אפשרי הלכה למעשה.
מה שכן אפשר זה להגדיר אותו מתימטית מאוד במדויק. ולנסח תורה קונסיסטנטית לחלוטין שמטפלת באינסופים.

לי אישית לקח בדיוק שלושה חודשים שלמים, יום אחרי יום. להבין את ההגדרה של הגבול. אני זוכר בדיוק את התאריך - 15.1.93. היה גשם נוראי. :)

ככה שהטענה שהטבע מחייב את מושג האינסוף, למרות שאנחנו לא יכולים לתפוס אותו, היא קפיצת מדרגה מאוד קשה.

אין דבר. מתרגלים.

בקשר לשחמט - אני לא מכיר את ההוכחה. תוכל לתמצת לי אותה? אבל אולי אתה צודק. חשבתי על זה - למשל יש את ההוכחה שהיקום סופי (או במרחב או בזמן) - בהנתן ששמי הלילה אפלים. (כלומר - לא מגיע אלינו אור כוכבים מכל מקום ברקיע). כמובן שההוכחה לא נותנת מספר לגודלו של היקום.

בעצם איך זה יכול להיות? זה עדיין נראה לי חשוד....
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300715
מניין לך שבכל היקום יש כוכבים?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300725
אפשר לשאול שאלה חזקה פחות: מנין לך שצפיפות הכוכבים בכל היקום קבועה?

אה, הפרדוקס של אולברס, זכר לימים רחוקים.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300716
אני מסוגל לדמיין את מושג האינסוף בקלות. אני תמיד חושב על קטע שמציין את ציר המספרים בין 0 ל-‏1 וזוכר שבין כל שתי נקודות שנמצאות עליו יש עוד נקודה, וכך הלאה.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300721
מעניין שלאינסוף הזה הגעתי בגיל מבוגר יחסית, בעוד שכבר בתור ילד די צעיר (קשה לי לשחזר, אבל כנראה בכתות הנמוכות של בית ספר יסודי, או אולי אפילו בגן) הכרתי את האינסוף כתשובה למהו הספר הגדול ביותר. מיליון‏1? אז כמה זה מיליון ועוד אחד?

___
1 לא שידעתי כמה זה מיליון, או אפילו אלף, אבל ידעתי שזה המון.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300883
גם אני חשבתי על אינסוף ככה בתיכון, והסתבכתי די קשה במפגש הראשון שלי עם עוצמות. הרי את התכונה הזו יש למספרים הרציונליים בדיוק כמו לאי רציונליים, אז למה האינסוף של האי רציונליים הוא "יותר גדול"?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300895
אני לוקח את הבעיות אחת-אחת. מספיק לי קודם כל לתפוש מה זה אינסוף, אחר כך לעשות סדר בין האינסופים.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 300923
הבעיה היותר גדולה שלי הייתה, למה אינסוף הרציונלים אינו גדול יותר מזה של הטבעיים. השקילות הזאת אף פעם לא הסתדרה לי יותר מדי טוב. (כן, אני מכירה את הפונקצייה, אז מה?)
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 301001
לטעמי זה הרבה פחות לא-אינטואיטיבי, מהטעם הפשוט שאנחנו רגילים לחשוב על אינסוף "יחיד". אז אם יש "המון" מספרים טבעיים ויש "המון" מספרים רציונליים, כל עוד לא עשינו הבחנה בין סוגי אינסופים אי אפשר לצפות שיהיו "יותר" רציונליים מטבעיים. נכון, אמנם, שמרגע שמגלים שיש "יותר" אי רציונליים מרציונליים הפתח הזה נפתח.

דרך טובה לנסות ולהבין למה זה הגיוני שיש אותו מספר רציונליים כמו טבעיים היא לזכור מה זה בעצם רציונלי - כל מספר רציונלי ניתן להצגה בתור זוג של מספרים שלמים (ואני מניח שאת מסכימה שזה הגיוני שמספר השלמים הוא כמספר הטבעיים). זה אפילו פחות מזה - יש הרבה זוגות שמייצגים את אותו מספר רציונלי (1/2, 2/4, וכו') אבל מספיק להיות לארג'ים ולהניח שכל מספר רציונלי מיוצג על ידי זוג מספרים טבעיים. לכן השאלה הפשוטה היא: האם יש יותר זוגות מספרים שלמים מאשר מספרים שלמים?

אותי הנקודה הזו מאוד בלבלה בהתחלה, דווקא בהקשר של מספרים ממשיים ("האם בריבוע היחידה יותר מספרים מאשר בישר היחידה"?) ואני אתקשה לשכנע אותך לקבל את זה אינטואיטיבית - אבל לפחות יש לנו יתרון אחד והוא שהפסקנו לדבר על "טבעיים" ו"רציונליים", שביניהם יש ניגוד חריף שבגללו האינטואיציה שלנו מסרבת לקבל את שקילות הגודל שלהם: הטבעיים הם "בדידים" ואילו הרציונליים "צפופים", במובן זה שבין כל שני מספרים טבעיים סמוכים אין אף מספר טבעי, ואילו אצל הרציונליים לכל שני מספרים ניתן למצוא אחד ביניהם.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 301009
כן, רק שהצפיפות של הרציונלים יוצרת בעיה דומה מהכיוון ההפוך - אינטואיטיבית, נדמה שהעצמה שלהם הרבה יותר קרובה לזו של הממשיים.
וכמובן, הבעיות החריפות יותר מתעוררות בקרדינלים הגבוהים...
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 301019
אכן, כתבתי כאן קודם שלדעתי החלק הבאמת לא אינטואיטיבי הוא ההפרדה בין הרציונליים לממשיים (אני חושב שקנטור עצמו צוטט כאומר דברים בסגנון "ההוכחה הייתה נכונה, אבל לא יכלתי להאמין לה"). אבל אני לא בטוח שדווקא בקרדינלים גבוהים מתעוררות בעיות (איזה? כי הרי מרגע שעזבנו את הממשיים כבר הרבה פחות קל לדמיין את מה שהולך שם ולכן האינטואיציה לא שווה הרבה ממילא, ויש לנו את משפט קנטור על קבוצת החזקה שמבטיח לנו אינסוף קרדינלים שונים, ודווקא מוכיח את זה בצורה די אלגנטית ואינטואיטיבית.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 301022
הבעיה בקרדינלים הגבוהים היא כבר לא בדיוק של אינטואיציה, אלא של כל מיני משפטים ש''מתקלקלים'' שם.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 301023
איזה? זה מעניין, אני מכיר הפרדות חדות רק בין אלף אפס ועוצמת הרצף. כמובן, קרוב לודאי שזה בגלל שלא למדתי ברצינות שום דבר שמתעסק עם עוצמות גבוהות יותר...
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303091
אם מדברים על השוואת גדלים (של קבוצות, דה) ואינטואיציה, אני רוצה להזכיר כאן את תגובה 226962.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303092
תודה על התגובה. למען האמת לא חשבתי על "הכלה", למרות שהוא הרבה יותר אינטואיטיבי אפילו מרעיון ה"התאמה". הבעיה הבסיסית בגישה הזו היא, כמובן, שגם קבוצות סופיות (על מושג ה"כמות" אצל קבוצות סופיות אין ויכוח, נכון?) בעלות אותה כמות איברים יכולות שלא להיות מוכלות אחת בשנייה בכלל, כי אין בהן את אותו סוג איברים. לכן ההשוואה הופכת להיות לא-מוגדרת-היטב-כל-כך.

אין בעיה לפתור את זה, כמובן: פשוט נאמר "נעתיק כל איבר מאחת הקבוצות לאיבר בקבוצה האחרת, כך שניתן יהיה לדבר על יחסי הכלה וכו'." וכאן זה באמת משתגע כשעוברים לקבוצות אינסופיות, כי אפשר לתת העתקה אחת שבה יש הכלה הדדית, והעתקה נוספת שבה אין כזו. דוגמה קלאסית היא זו של המספרים הטבעיים: פעם אחת תעתיק אותם לעצמם, פעם אחרת לעצמם עם הזזה ב-‏1 (או הסרת 1948).

לכן הכלה, לדעתי, הוא גם כן מהמושגים שאומרים עליהם "הגיוני" בהתחלה אבל מהר מאוד משנים את זה ל"לא הגיוני". השוואת כמות באמצעות העתקות חח"ע ועל, למרות הפרדוקסליות שהיא לכאורה יוצרת, ממשיכה להיראות לי פחות "לא הגיונית" מאשר הגישה שאתה מציע.

אגב (סתם קוריוז), אחת מהתוצאות של התחושה שלנו שאפשר להגדיר הסתברות אחידה על הטבעיים למרות שאי אפשר היא "פרדוקס המעטפות":
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303106
מה הקשר בין פרדוקס המעטפות להסתברות אחידה על הטבעיים?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303108
מתוך הערך: "הפרדוקס מנוסח תוך התעלמות מן התהליך המשמש להגרלת הסכום המקורי, X. בפועל, אין אפשרות "לבחור" סכום בלי שתהיה התפלגות א-פריורית שממנה הסכום הזה נבחר. כעת, נקודת המפתח היא שלא קיימת התפלגות שבה הסיכוי להרוויח (לעבור מ- Y ל- 2Y) שווה לסיכוי להפסיד (לעבור מ- Y ל- Y/2). ביתר פירוט, כאשר הסכום Y במעטפה הראשונה ידוע, ההתפלגות א-פריורי של X קובעת את הסיכויים שהמעטפה השניה תכיל 2Y או Y/2, ובמעבר על כל האפשרויות, היתרון שברווח הגדול יותר מתאזן בכך ש'בדרך כלל' הסיכויים להפסיד גדולים מן הסיכויים להרוויח. חשוב להעיר כאן שאילו היתה ההתפלגות של X אחידה על פני כל המספרים (כלומר, כל הערכים של X היו סבירים באותה מידה), היה הפרדוקס עומד בעינו. אלא שלא קיימת התפלגות אחידה על כל המספרים."

בעברית: מה שגורם לפרדוקס הוא ההנחה שהסיכוי להימצאות סכום כסף כלשהו במעטפות (וסכום כסף הוא מספר טבעי או לכל היותר רציונלי) יכול להיות אחיד. בפועל זה לא כך, ולכל פונקצית הסתברות שרק תבחר, תמיד יהיה סכום כלשהו (אם הולכים לסכומים גדולים מספיק) שהסיכוי שתקבל אותו או משהו גדול ממנו קטן מהסיכוי שתקבל משהו מהסכומים האחרים. לכן לא תמיד משתלם להחליף.

(אם לא הבנתי את הפרדוקס, אשמח לקבל הסברים ופרשנויות אחרות)
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303127
עכשיו נזכרתי מה דיכא אותי תמיד בסטטיסטיקה: השעמום.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303166
הבנת את הפרדוקס, אבל try this: אני מטיל מטבע עד שיוצא עץ. נניח שהטלתי k פעמים, אז אני שם במעטפה אחת שלוש-בחזקת-k זוזים, ובמעטפה השנייה פי 3 מזה. אני נותן לך לבחור איזו מעטפה לפתוח, ומותר לך להחליף אחרי שהצצת בפנים. אתה לא יודע מהו k, אבל אתה יודע בדיוק איך בחרתי אותו.

* אתה רואה 3 זוז. מה אתה עושה?
* אתה רואה 9 זוז. מה אתה עושה?
* אתה רואה מה-שלא-יהיה. מה אתה עושה?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303169
ניסיון: התוחלת של משתנה מיקרי גיאומטרי עם פרמטר 0.5 היא 2, כלומר אם במעטפה יש 3*9 זוזים, או יותר, אני לוקח אותה. אחרת את השניה?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303171
אם במעטפה יש 27 זוזים, מה הסיכוי שבשנייה יש 9? 81? מה כדאי לעשות?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303187
אם יש בה 27 זוזים, ההטלה אשר הניבה עץ לראשונה היא השניה (בהסתברות א-פריורית של 0.25) או השלישית (בהסתברות א-פריורית של 0.0625). כלומר כדאי להשאר עם המעטפה שבידך.

לשם מה יש צורך בהסתברויות הפוסט-פריוריות?
(ניחוש: כי אם מחשבים אותן, מקבלים מסקנה שונה מזו שהצגתי לעיל).
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303189
למה 0.0625?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303191
כי אני לא יודע להכפיל שני מספרים בלי לטעות שלוש פעמים. 0.125.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303192
ועכשיו למה "כלומר כדאי להשאר עם המעטפה שבידך"? מאיזה חישוב אתה מסיק זאת?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303206
התכוונתי לכתוב "לא חישוב, אלא היוריסטיקה" ולהסביר שעומדת בפני בחירה בין שתי אפשרויות (מתוך הרבה), כאשר האחת סבירה יותר מהאחרת, ושאומנם אין ממש דרך להסיק מכאן על ההסתברויות הפוסט-פריוריות, אך "נראה לי" שכאן המסקנה דווקא תופסת.

אבל אז נזכרתי שמדברים על הסתברות, וחישבתי.

ההסתברות המותנית שבאחת המעטפות יש 9-זוזים, בהינתן שבשניה יש 27 - היא ההסתברות שבאחת המעטפות יש 9-זוזים ובשניה יש 27-זוזים, חלקי ההסתברות שבאחת יש 27 זוזים - כלומר היא ההסתברות שיצא "עץ" בהטלה השניה, חלקי סכות ההסתברויות של המאורע "יצא עץ בהטלה השניה" ו-"יצא עץ בהטלה השלישית" - והיא שווה לשני-שלישים.

ההסתברות המותנית שבאחת המעטפות יש 81-זוזים, בהינתן שבשניה יש 27 - היא ההסתברות שבאחת המעטפות יש 81-זוזים ובשניה יש 27-זוזים, חלקי ההסתברות שבאחת יש 27 זוזים - כלומר היא ההסתברות שיצא "עץ" בהטלה השלישית, חלקי סכות ההסתברויות של המאורע "יצא עץ בהטלה השניה" והמאורע "יצא עץ בהטלה הרביעית" - והיא שווה ל...שני-שלישים.

כלומר לא משנה אם מחליפים או לא. באופן מאד לא מפתיע, זו גם התוצאה הכללית.

אני מוכרח לציין שהטיעון השגוי שהצגתי במקור (זה עם התוחלת) עדיין נשמע לי משכנע.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303210
רגע. שמעתי פעם משהו על כך שההסתברויות אמורות להסתכם ל-‏1. כמה מביך. לרוע המזל, אאלץ לחזור לשולחן השרטוטים רק מחר.

לילה טוב.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303586
נו, סתם עוד טעות חישוב, היה צריך להיות "3\1".

נראה שה-"בעיה" היא שתוחלת הרווח לכל מטעפה היא אינסופית ([sum[(3/2)^n אינו מתכנס), ולכן לאחר שפתחת את המעטפה שלך, וראית סכום סופי של כסף - כדאי לך להחליף (ואם לא פתחת - אז לא שווה, תוחלת הרווח בשתי המעטפות זהה - ואינסופית).

המשחק שעוזי הציג למטה מציג catch דומה: גם בו תוחלת הרווח אינסופית, אך ההסתברות להשיג אותה היא אפס (מזכיר קצת חשבון גבולות...). איך באמת כדאי לנהוג במקרה הזה? מתי כדאי לפרוש?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303591
איזו אינפורמציה נוספה לך כתוצאה מפתיחת המעטפה?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303600
מה זאת אומרת, עכשיו הוא יודע מה יש במעטפה.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303601
(במקרה ואתה לא צוחק, אנא הסבר).
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303605
אולי נדבר קודם על הווריאנט של תגובה 303243. איזו אינפורמציה נוספת לך מפתיחת המעטפה הראשונה? התשובה היא שעכשיו יודעים מה יש במעטפה.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303608
אבל כאן אומר עומר (או עומר אומר) שהוא מתכוון לפתוח את המעטפה ואז להחליף אותה בכל מקרה. מאחר וזה הולך לקרות לכל סכום שיתגלה שם, די קשה לי לראות איזו אינפורמציה נוספה.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303610
נניח שהיו אלף מעטפות, זה משנה את השיקולים? אני מזכיר לך את השאלה עם ההרמון.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303612
אני חוזר: עומר הודיע שלאחר פתיחת המעטפה הוא מתכוון להחליף אותה, לא משנה מה הוא רואה שם. אולי אני לא מנסח טוב את השאלה: במקום "איזו אינפורמציה נוספה לך?" אני צריך לשאול "אם אתה יודע מראשמה אתה הולך לעשות בכל מקרה, איזה תועלת קיבלת מהאינפורמציה שנוספה לך?"
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303614
בחידה שלך על ההרמון, שרפת כשליש מהבחורות וזה לא שינה כמה הן יפות. למעשה, הודעת מראש שכך תעשה.

אני מסכים איתך ספציפית בשאלה הזאת, אבל רציתי להגיד שיש מקרים שגם אם אתה מכריז מראש שלא תיקח את המעטפה, עדיין תוכל ללמוד משהו מפתיחתה.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303619
בסדר, אלא ששם גם הסברתי מה אני עושה עם האינפורמציה שנוספה לי: אני משתמש בה לחישוב הממוצע, והממוצע הזה *כן* ישנה את הבחירה שאני עומד לבחור. כאן ישנה הצהרה שהפירוש שלה בעיני הוא שהאינפורמציה הנוספת לא תשמש לכלום (אלא אם כן החמצתי משהו ועומר יסביר מהו).
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303624
אתה צודק, האמירה שלי היתה נון-סקוויטר , פשוט תמיד שאני רואה בעיות כאלה אני אוהב לחשוב על הגבול התרמודינמי שלהם. ההשכלה שלי היא בעוכרי. אגב, עוד תובנה חצי קשורה של פיסיקאים: לא תמיד התוחלת היא האוביקט המעניין. לפעמים הטיפוסי הוא לא הממוצע.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303676
"עומר יסביר"? השיחה הזו מלחיצה יותר מראיון עבודה (מה עוד, שאני בברור לא מתאים לתפקיד). אני לא חושב שהחמצת משהו.

השאלה אם להחליף מעטפה לפני שהסתכלת בשלך, דומה לדילמה "משחקים את המשחק של אלון בשני חדרים שונים - באיזה חדר אתה מעדיף לשחק?". זו לא באמת דילמה, כי זה לא באמת משנה.

לעומת זאת לאחר שהסתכלת בשלך, היא קצת כמו השאלה "האם אתה רוצה לשחק שוב?" לאחר משחק אחד. עכשיו, בדיוק כמו במשחק של עוזי, נראה שהתשובה היא תמיד "כן", כי התוחלת של כל משחק היא אינסופית ויש לך סיבה טובה לקוות שבפעם הבאה תרוויח יותר (כמו בכל משחק שבו הרווחת פחות מהתוחלת, ואז שואלים אותך אם אתה מעוניין לשחק שוב).

ה-"בעיה" היא כמובן שהתוחלת גדולה יותר מכל הערכים של המאורעות במרחב המדגם, כלומר תמיד מרוויחים פחות מהתוחלת. התוחלת פשוט נכשלת בתפקידה כאומדן לרווח הצפוי.

איך בכל זאת להחליט האם משחק נתון היה "משתלם" או שכדאי לנסות אחד אחר? לא יודע. אולי במקרים כאלה אין ברירה אלא להתעלם מהערך של המשחק, לחשב את ההסתברות לרווח גדול יותר במשחק הבא, ולהחליט - רק על סמך ההסתברות הזו - אם זה סיכון משתלם. ואולי לא.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 304100
איל לי אלא לחזור לשאלה הקודמת: אם אתה יודע להגיד שהתשובה לשאלת ההחלפה היא תמיד "כן", מה יצא לך מזה שהצצת במעטפה? ואם לא יצא לך כלום, בשביל מה לטרוח ולפתוח אותה בכלל?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303621
מהי השאלה עם ההרמון?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303625
שאלה שמזכירה קצת את דילמת הקרונית
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303626
את זה אני כבר יודעת. זאת בדיוק הדילמה שלי.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303628
זה מתחיל בערך ב תגובה 276135
עניין אחר 303611
לא הצלחתי למצוא את הפתיל על המבנה המרחבי של חלבונים, ואני מקווה שיסולח לי שאני מדביק את הלינק הבא כאן. כדאי לצפות באנימציה הקצרה, יש בה משהו חושני נעים.

עניין אחר 303616
חמוד. פורנו לגיקים.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303179
אם אני רואה 3 זוז, אני מחליף מעטפה. k המינימלי הוא 1, אז במעטפה הפחות שווה יש לפחות 3 זוזים, מה שמבטיח שאם יש במעטפה 3 זוזים היא הפחות שווה.

אם אני רואה מטבע של 9 זוז אני מטיל מטבע עם שלושה צדדים ואם יוצא פלי אני מחליף. יש סיכוי של שליש בלבד שהוגרלו 9 זוזים (ואז במעטפה השנייה יש 27) ושני שליש שהוגרלו 3 זוזים (לפחות על פי החישוב שעשיתי).

באופן כללי אם אני רואה x זוזים אני בודק מה ההסתברות שהוגרלו x זוזים בהינתן שבמעטפה שלי יש x זוזים. אני משתמש בנוסחת בייס, כשההסתברות באופן כללי שיוגרלו x זוזים מתפלגת גיאומטרית. מהחישובים שלי אני מקבל שתמיד ההסתברות היא שליש (כש-x הוא לא 3), לכן תמיד אני עושה מה שעשיתי במקרה של 9.

פספסתי משהו? אני לא רואה כאן את הדמיון למקרה המעטפות, כי כאן אני ארצה "להתקדם" רק בכיוון אחד, והוא חסום מלמטה.
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303182
אה, נכון, תוחלת הרווח. פיכסה.

התוחלת יוצאת חיובית, לא? משהו כמו 2x/9? אז המסקנה המתבקשת היא באמת שכדאי להחליף תמיד במקרה הכללי. יש לזה פתרון? משהו ש(לא במפתיע) פספסתי?
מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים 303185
אתה לא רוצה לחשוב על זה לבד?
אתה אדם רשע :-) 303219
אתה אדם רשע :-) 303222
הטעות שלי היא בחישובים, או שאני מפספס כאן משהו עקרוני שמעיד על זה שאני לא מבין מתמטיקה בכלל והסתברות בפרט?
אתה אדם רשע :-) 303237
התשובה המתבקשת היא תגובה 303185, אבל אז יגידו לי עוד פעם שאני רשע, וזו טענה שאני לא מוכן לקבל. מצד שני, אני באמת חושב שזו בעייה שראוי לחשוב עליה. אז אני רק אסביר למה אני קצת מענה אותך (ואת עומר), ואם תתייאש אני אסביר איך אני רואה את הפתרון של ה"פרדוקס" הזה.

אתה התחלת מהבעייה הקלסית של המעטפות עם הסכום הכפול. הפתרון שלך לבעייה היה ציון העובדה שבשאלה חסר נתון (איך הוגרל הסכום במעטפה הקטנה), והאבחנה שההגרלה הזו אינה יכולה להיות אחידה. הפתרון הזה מופיע כמעט בכל מקום בו ראיתי דיון בשאלה הזו, אבל הוא מאוד לא שלם. הוא נכון במובן זה שהשאלה לא אומרת מהי ההתפלגות, ולכן הערכת התוחלות אינה נכונה; אבל הוא יוצר רושם שגוי לפיו, ברגע שנבחר התפלגות מסויימת מפורשת, הבעייה תיעלם. היא לא, כמו שהתרגיל שהצגתי מראה.

לכן, אין זה נכון גם לומר שבעיית המעטפות קשורה לאי-היכולת לבחור מספר טבעי בהתפלגות אחידה. אפשר להשאיר אותה בעינה עם התפלגות גיאומטרית.

אם זה מנחם אותך, אתה בחברה מכובדת למדי:

בשני המאמרים האלה יש משפטים לא זהירים מהסוג שתיארתי. המאמר של דב סאמט, בכל אופן, נחמד מאוד. התכתבתי גם איתו וגם עם דוולין בניסיון לברר את מקורה של הגרסה החריפה יותר שהבאתי, ללא הצלחה; דוולין לא הכיר אותה, ודב זוכר ששמע עליה באיזשהו כנס לפני כמה שנים. אני משוכנע ששמעתי עליה מאבא שלי, אבל הוא לא הצליח לזכור מאין הוא עצמו שמע עליה.

הדרך לחשוב על הבעייה הזו, לדעתי, היא לנסות ראשית לראות אם יש פה איזה פרדוקס מתמטי(!). אין, אבל יש אבחנה מעניינת שאולי שווה לזכור אותה.
אתה אדם רשע :-) 303243
אני הייתי מציע את התרגיל הבא בתור שאלה מנחה:
*
*
*
*
*
**************************
ספוילר ל"פתרון" הפרדוקס (לפי דעתי, אבל אולי אלון עוד יפתיע)
**************************
*
*
*
*
*
נניח שבשתי המעטפות היו שמים סכומי כסף מההתפלגות שאלון תאר _באופן בלתי תלוי_.
כלומר מגרילים פעמיים ושמים את הסכומים המתקבלים במעטפות.
נותנים לך אחת מהם, אתה פותח, מסתכל ואז מציעים להחליף. מה כדאי לעשות?
אתה אדם רשע :-) 303255
פרדוקס מתמטי לא ממש יכול להיות. אם היינו מגיעים לסתירה כלשהי מתוך האקסיומות של תורת ההסתברות, זה היה אומר שהאקסיומות של תורת ההסתברות לא ממש שוות הרבה - ובמקרה הזה (להבדיל מהפרדוקס הקלאסי), ההסתברות מוגדרת היטב. ה"אנומליה" היחידה שיש כאן, עד כמה שאני רואה, היא שהתוחלת של המשתנה המקרי של הסכום של המעטפה הפחות שווה היא אינסופית.

אז הבעיה צריכה להיות ב"פרשנות" שנותנים לתוצאות. המצב הוא שתמיד משתלם להחליף. את זה אני מוכן לקבל; זה לא נראה לי יותר אי סביר אינטואיטיבית מאשר פתרון הבעיה של מונטי הול. הבעיה האחרת היא בזה שאפשר לכאורה לצבור תוחלת עוד ועוד, על ידי סדרה של החלפות של המעטפה, כי תוחלת של "החלפה" היא חיובית. אני לא בטוח שזה אומר בדיוק את זה - צריך לבדוק מה התוחלת של שתי החלפות, ושלוש וכו', ויש לי הרגשה שהיא לא הולכת לגדול. לכן, למרות שאתה "מרוויח" מהחלפה, אחרי ההחלפה הראשונה אין ממש טעם להמשיך (ולכן, במובן מסויים, גם אין טעם להחליף מלכתחילה). אבל את זה אני צריך קודם כל לבדוק מתמטית, ולא ברור לי אם זה הכיוון הנכון בכלל (כמו ב"מדריך הטרמפיסט לגלקסיה", כשאני לא יודע מה השאלה, התוצאה היא...)
אתה אדם רשע :-) 303258
"המצב הוא שתמיד משתלם להחליף. את זה אני מוכן לקבל" - באמת? אם כך, משתלם לך להחליף את המעטפות גם בלי שבכלל פתחת את הראשונה, ואם זה לא פרדוקס בעיניך פנה לאופטומטריסט הקרוב.
אתה אדם רשע :-) 303259
אני בטוח שאתה לא רוצה שתמיד יאכילו אותך בכפית - ככה לא לומדים. "כשאני לא יודע מה השאלה" זה המצב הרגיל במחקר מתמטי, לעומת מבחן באינפי.

נניח שאנחנו הופכים את סיפור המעטפות למשחק: מה שיש במעטפה שבחרת לבסוף הולך אליך, והמעטפה השנייה חוזרת אלי. אנחנו משחקים שוב ושוב. האם יש לך יתרון במשחק הזה? מה תוכל לומר על המשתנה המקרי המתאר את הרווח שלך בסיבוב אחד של המשחק?
אתה אדם רשע :-) 303303
מכיוון שאתה ממילא הולך לכתוב מחדש את הערך על "פרדוקס המעטפות" בויקיפדיה, הנה עוד פרדוקס:

במשחק שלי קובעים פרס התחלתי בגובה שקל אחד.
אתה יכול לבחור בין שתי אפשרויות: לקבל את הפרס, או להטיל מטבע. אם הצלחת בהטלה, הפרס מוכפל פי 3 וחוזרים לשלב הבחירה (ואם לא, הפסדת).

ניתוח אסטרטגי: כאשר הפרס הוא X, אני יכול לקבל אותו ולצאת ברווח של X, או לחכות לשלב הבא - בסיכוי 1/2 אני מפסיד, ובסיכוי 1/2 אני יכול לבחור פרס של 3X. ברור שכדאי להמר, כי סיכויי הרווח וההפסד שווים, והרווח האפשרי עולה בהרבה על ההפסד.
אם כך - מתי תפרוש מהמשחק? וכמה תרוויח באסטרטגיה הזו?
אתה אדם רשע :-) 303304
לא קוראים לכל המשפחה הזאת בשם דילמת(או פרדוקס) המהמר?
סט. פטרסבורג 303321
סט. פטרסבורג 303356
גם. בעצם קוראים לזה "מפלת המהמר" (gamblers ruin).
סט. פטרסבורג 303917
לא. מפלת המהמר מתייחסת למצב טבעי הרבה יותר: אם כספך מבצע הילוך מקרי, לא משנה כמה עשיר אתה בהתחלה, בסוף תתרושש (בתנאי שאתה אף-פעם לא אומר "דייני").
סט. פטרסבורג 304114
ביררתי ואתה צודק (כמובן).
לנינגרד 303357
אתה אדם רשע :-) 303339
למה שאני אפרוש? (חוץ ממגבלות חיצוניות של זמן?)
אתה אדם רשע :-) 303344
האסטרטגיה שלך היא לא לפרוש לעולם?
כמה תרויח ככה?
אתה אדם רשע :-) 303350
תלוי כמה זה X

במידה וX זה סכום סביר (נניח, מעל ל5 שקלים) אז אני ארוויח המון.
פרדוקס היחפן 303354
1. בלי לפרוש מהמשחק אתה לא מקבל שום דבר.
2. בשום שלב לא כדאי לפרוש (= תמיד תוחלת הרווח גדולה יותר אם ממשיכים).
3. אם לא תפרוש, הסיכוי שתפסיד בסופו של דבר הוא 1.
4. לכן האסטרטגיה "בחר תמיד באפשרות המשתלמת ביותר" מביאה לתוצאה הגרועה ביותר!
אתה אדם רשע :-) 303531
הבה נחרוג מהתחום התיאורטי לתחום המעשי: כמה אתה מוכן לשלם תמורת השתתפות במשחק הזה?
אתה אדם רשע :-) 303587
אם X שווה ל10 או 20 שקלים, אני מוכן לשלם עשרות אלפי שקלים כדי להשתתף במשחק הזה (אולי אפילו 100,000-200,000)
אתה אדם רשע :-) 303596
לא לגמרי ברור לי מהו X אצלך. כשעוזי ניסח את ה"פרדוקס" (תגובה 303303), הוא ציין שהפרס ההתחלתי הוא בגובה שקל אחד; הוא דיבר על X רק בשביל לנתח מה אפשר/כדאי לעשות בשלב כללי כלשהו במשחק (ו- X שם הוא כמובן חזקה שלמה כלשהי של 3).

אז הרשה לי לחזור על שאלת שכ"ג, רק ביתר דיוק: כמה אתה מוכן לשלם תמורת השתתפות במשחק הזה (עם פרס התחלתי בגובה שקל אחד)?
אתה אדם רשע :-) 303597
כמה זמן לוקח סיבוב?
אתה אדם רשע :-) 303602
10 שניות.
אתה אדם רשע :-) 303620
לא הבנתי נניח ואני זוכה בהטלת מטבע ראשונה ב3 שקלים. האם הפרס על ההטלה הבאה הוא 9 ש"ח וכו..?
אתה אדם רשע :-) 303622
לא, אם זכית ב- 3 שקלים המשחק נגמר.
אתה אדם רשע :-) 303623
כבר בהתחלה אתה יכול לזכות בשקל אחד שלם. אם תרצה להמשיך במשחק, עליך לוותר עליו ולהטיל מטבע: זכית (נגיד "עץ"), המשחק נמשך כשאתה יכול לזכות בשלושה שקלים. הפסדת, המשחק נגמר.
כעת אתה יכול לזכות בשלושה שקלים, או להמר. אם תהמר ותפסיד, המשחק נגמר (ואתה לא מקבל כלום). אם תהמר ותזכה, הפרס גדל לתשעה שקלים, ואתה שוב יכול לבחור האם לקבל אותו או להמשיך להמר.
וכן הלאה.

בסופו של דבר אתה מקבל לכל היותר פרס אחד: ברגע שהחלטת להשתפן ולוותר על המשך המשחק ועל הסיכוי לפרסים הרבה יותר גדולים, תוכל ללכת הביתה עם ה-‏10460353203 שקלים העלובים שלך...
אתה אדם רשע :-) 303632
הבנתי.

בוא נראה, הטלה לוקחת 10 שניות, ויש 3600 שניות בשעה, בוא נאמר שמקדישים לנושא 10 שעות ביום- ז"א 36,000 שניות. למשך 3 שנים זה יוצא 36 מיליון שניות- משמע 3.6 מיליון הטלות.

בגלל שבמספר כ"כ גדול של הטלות אפשר לקבוע כמעט בדיוק מה יהיה הסיכוי שאני אזכה ב 30 או 40 פעמים רצוף . אני אוכל לקבוע מספר מסוים ( בשביל זה אני צריך מחשבון) וברגע שאני מגיע לאותו מספר אני אפסיק את המשחק.

אח"כ אני אחשב כמה זה 3בחזקת 30 או 40 .

אני מוכן לשלם 70-80 אחוזים מאותו מספר.
אתה אדם רשע :-) 303634
אתה לא יכול לשחק במשחק הזה כמה פעמים שתרצה. מוצע לך משחק אחד (לפי מה שהוסבר לך על "משחק"). כמה אתה משלם?

(חידה נספחת שכבר נפתרה כאן כמדומני: איך נוכל להטיל מטבע כשאתה ואני נמצאים משני עבריו של קו טלפון ולא סומכים איש על רעהו?)
אתה אדם רשע :-) 303643
מה שהתכוונתי בתגובה הקודמת זה לבצע משהו כמו הוראת קבע. אני אחלק את הסכום שעוזי חישב למספר הפעמים שאני אפסיד במשחק עד שאגיע למספר הנצחונות הרצוף המיוחל ואקח את כל הקופה.
אתה אדם רשע :-) 304083
אתה עושה לך חיים קלים.

אם יש לך קרן אינסופית כדי לכסות את ההפסדים עד אותה זכיה שתניח את דעתך, בשביל מה לך בכלל לבזבז את זמנך על משחקים מטופשים?

בוא נניח שמצבך הכלכלי הוא בערך כמו שלי: יש לך קצת כסף שאתה מוכן לסכן תמורת הימורים עם תוחלת לא-שלילית, אבל לא סכום אינסופי. אני מציע לך הזדמנות *אחת* לשחק נגדי בתנאים שהובהרו, ושואל אותך כמה תהיה מוכן לסכן. סמיילי הציע חצי שקל. אתה מוכן להעלות את הרף? עד איזה גובה?
הבהרה. 304094
אני הצעתי חצי שקל בתנאים שפורטו בתגובה 303630 ולא באלה שפורטו בתגובה 303629
הבהרה. 304098
תמורת האופציה לאסוף שקל לכיסך אתה מציע רק חצי שקל? אני בטוח שיזם זריז מחשבה יהיה מוכן לשלם לפחות 99 אג'. אני מחכה להתעות טובות יותר.
תמשיך לחכות 304099
בינתיים החצי שקל שלי הוא ההצעה הטובה ביותר שקיבלת (מה שגורם לי לשקול להוריד את ההצעה שלי ל25 אג').
תמשיך לחכות 304101
חכה, היזמים זריזי המחשבה עוד יתעשתו.
טוב, נו 304171
1 ש"ח (שוטף + 60)
תמשיך לחכות 304176
אני קונה במאה, ומוכר לך את הזכות להפסיק את המשחק לפני הסיבוב הראשון במאתיים חמשים...
תמשיך לחכות 304346
מאה ש"ח. אוקיי, סוף סוף מישהו לא מסתפק בשטיקים אלא נענה לאתגר. מאה ועשרה, מישהו?

(ההנהלה אינה מתחייבת לקבל את ההצעה הזולה ביותר או כל הצעה שהיא)
אתה אדם רשע :-) 303635
חשבונית על-סך 8510365821339850160.7 שקלים בדרך אליך.

אבל לא ברור לי למה תרצה לעצור בשלב ה-‏40 של המשחק. אמנם אם תהמר תפסיד בסיכוי של 0.5, אבל אם תנצח בהימור, *תשלש* את הרווח שלך. האסטרטגיה שהובילה אותך עד לשלב הארבעים ("בחר באפשרות שתוחלת הרווח ממנה גדולה יותר") אומרת להמשיך.
אתה אדם רשע :-) 303637
אל תשכח את המע''מ.
אתה אדם רשע :-) 303642
טוב, ההסבר שלך יהיה נכון לגבי כל מספר שאני אציע. לכן, אני אציב מספר שרירותי שיהיה גבוה מספיק כדי להצדיק את ההשקעה.

אני לא יודע מה איתך אבל מבחינתי אין הרבה הבדל בין 800 טריליארד שקלים ל2600 טריליארד שקלים לכן זה לא יהיה פספוס גדול מבחינתי.
ניסוח נגיש יותר 303629
בהתחלה מטילים מטבע, אם הוא נופל על עץ, אתה לא מקבל כלום והמשחק נגמר, אם הוא נפל על פלי, אתה יכול לקחת שקל יחיד, או להמשיך במשחק.
אם המשכת במשחק, מטילים את המטבע שוב, אם הוא נופל על עץ, אתה לא מקבל כלום והמשחק נגמר, אם הוא נפל על פלי, אתה יכול לקחת 3 שקל, או להמשיך במשחק.
אם המשכת במשחק, מטילים את המטבע שוב, אם הוא נופל על עץ, אתה לא מקבל כלום והמשחק נגמר, אם הוא נפל על פלי, אתה יכול לקחת 9 שקל, או להמשיך במשחק.
אם המשכת במשחק, מטילים את המטבע שוב, אם הוא נופל על עץ, אתה לא מקבל כלום והמשחק נגמר, אם הוא נפל על פלי, אתה יכול לקחת 27 שקל, או להמשיך במשחק.
אם המשכת במשחק, מטילים את המטבע שוב, אם הוא נופל על עץ, אתה לא מקבל כלום והמשחק נגמר, אם הוא נפל על פלי, אתה יכול לקחת 81 שקל, או להמשיך במשחק.
....
אם המשכת במשחק, מטילים את המטבע שוב, אם הוא נופל על עץ, אתה לא מקבל כלום והמשחק נגמר, אם הוא נפל על פלי, אתה יכול לקחת 3^n שקל, או להמשיך במשחק.
...
השאלה היא מתי לפרוש, לכאורה, כשאתה נמצא במצב לקחת 81 שקל או להמשיך, כדאי לך להמשיך, משום שהסיכוי להרויח 243 ש"ח הוא חצי, והסיכוי לא להרויח כלום הוא חצי, ככה שהתוכלת של להמשיך היא 121 ש"ח וחמישים אגורות, בעוד שהתוכלת של לצאת היא 81 ש"ח (שזה פחות). הבעיה היא שאותו חישוב מתקיים לכל סכום, לכן אף פעם לא כדאי לפרוש, אבל מצד שני, ודאי ברור לך שאם לא תפרוש מתישהו המטבע יפול על עץ, ואתה תפסיד את כל הרווח.
אתה אדם רשע :-) 303630
הנה המשחק:

על השולחן מונח שקל אחד. אתה יכול לאסוף אותו וללכת הביתה, או לבקש מעוזי שיטיל מטבע. אם בחרת באפשרות השנייה, עוזי מטיל את המטבע, ושניכם מסתכלים על התוצאה: אם יצא עץ, אתה הולך הביתה חסר כל, אבל אם יצא פלי, עוזי משלש את הסכום על השולחן, כך שכעת מונחים עליו שלושה שקלים. כעת אתה שוב יכול לאסוף את הכסף מהשולחן וללכת הביתה, או לבקש מעוזי להטיל מטבע נוספת. אם בחרת באפשרות השנייה ויצא עץ, אתה הולך הביתה מחוסר כל, ואחרת (יצא פלי) עוזי שוב משלש את הסכום על השולחן, כך שעכשיו מונחים עליו תשעה שקלים, וחוזר חלילה.

כמה אתה מוכן לשלם על מנת להשתתף במשחק?
אתה אדם רשע :-) 303636
אולי זה נושא למכירה פומבית. יהיה מעניין לשמוע הצעות מאיילים שונים.

(אני כמובן אארגן את המשחק תמורת קומיסיון צנוע)
חצי שקל פעם ראשונה 303638
אתה אדם רשע :-) 303981
זה שאתה שואל רק מוכיח שאתה גבר:
"הנשים שהשתתפו בניסוי הרוויחו בממוצע לא פחות מהגברים בכל אחת מהאפשרויות האלה. אך כשהועמדה
לפניהן בחירה בסיבוב הבא - השתתפות בתחרויות, או לחזור למה שעשו בתחילה ולקבל סכום נמוך בהרבה
על כל תשובה נכונה, רוב הנשים העדיפו לא להתחרות, גם לא אלו שהשיגו את התוצאות הטובות ביותר
בסיבובים הקודמים. רוב הגברים, לעומת זאת, בחרו באופציית התחרות, אפילו אלה שהישגיהם היו הגרועים
ביותר."

(מתוך http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...)
אתה אדם ספקולנט 303650
אני לא מבין מה פרדוקסלי פה.

כל מי שטיפה התעניין בשוק ההון מכיר את הטרייד-אוף בין תשואה לבין ביטחון. בכל השקעה קיים יסוד של אקראיות, ולכן אפשר לדבר על *תוחלת* התשואה שלה ועל *שונות* התשואה (יש כמובן דרכים אחרות, פרט לשונות, למדוד וריאביליות, אבל בואו נצטמצם לשונות).

אנשים מעדיפים תוחלת תשואה גבוהה, ושונות תשואה נמוכה ("שנאת סיכון"). דא עקא, תוחלת ושונות הולכות יד ביד: כשהאחת גבוהה, כך גם האחרת. משקיעים ספקולנטיים מעדיפים השקעות עם תוחלת תשואה ושונות תשואה גבוהות, ומשקיעים שמרניים יעדיפו אותן נמוכות. הבחירה היא עניין אישי/סובייקטיבי/פסיכולוגי, ולכל משקיע יש, או אמורות להיות, "עקומות אדישות" (נדמה לי שככה קוראים להן) שמבטאות את העדפותיו בנוגע לטרייד-אוף הנ"ל.

פואנטת ביניים: אף אחד לא מסתכל רק על תוחלת התשואה (אחרת כל חברות הביטוח, הטוטו ומפעל הפיס היו פושטים את הרגל); יש לקחת בחשבון תמיד גם את השונות.

"אסטרטגיה" במשחק של עוזי היא לפרוש לאחר n סיבובים ‏1, אם לא הפסדנו בהטלת המטבע קודם לכן, כמובן. אם בחרתי n כלשהו, אזי ניתן לחשב את תוחלת ה"פדיון" מהמשחק (ולא הרווח, משום שתכף אדבר על מחיר הכניסה), וכן את שונות הפדיון ‏2.

כל בחירה של n מתאימה לנקודה במישור התוחלת/שונות; בין כל הנקודות האלו, אני אבחר את זו שיושבת על עקומת האדישות ה"שווה" ביותר שלי (ייתכן שיש יותר מאחת, ואכן ביניהן אני אהיה אדיש). העקומה הזו חותכת את ציר ה"תוחלת" בנקודה כלשהי, וערך תוחלת זה הוא בדיוק הסכום המקסימלי שאסכים לשלם על מנת להכנס למשחק.

שתי הערות טכניות: (א) הנחתי שכל הטלות המטבע מתבצעות כהרף-עין, כך שאין פה אלמנט של זמן; (ב) האסטרטגיה של להמשיך לשחק לנצח מבטיחה תוחלת פדיון של אפס, ולכן היא לא מעניינת.

אז איפה הפרדוקס?
_____________
1 לפרוש עם השקל ההתחלתי משמעו לפרוש בסיבוב מספר 0
2 פה כתבתי קודם את הנוסחאות המדוייקות לשני הגדלים הנ"ל, אבל המוזילה שלי מציגה אותן בצורה מעוותת שלא הצלחתי לתקן. לא משנה - העקרון לא תלוי בנוסחאות
אתה אדם ספקולנט 303688
אניחושב שאתה מתחמק מהבעיה (לא ממש, רק לא מפרט עד הסוף), נסה לחשוב עליה מהצד השני. נגיד שאתה בעל קזינו שרוצה להכניס משחק חדש, ומעוניין לקבוע את המחיר שלו. לצורך ההנחה, נניח שאתה יודע שלא תהיה לך בעיית לקוחות.

אם המשחק הוא הטלת מטבע פשוטה, עץ לוקח 10 שקל, פלי לא לוקח כלום, אז התוכלת של המשחק היא 5 שקל, ולכן אם מספיק אנשים ישחקו, העלות של משחק (נתעלם לרגע מעבודה, פחת וכל זה) תשאף ל5 שקל. לכן, אם תקח 7 שקל, תרוויח *בממוצע* 2 שקל מכל משחק.

להבדיל, אם המשחק הוא אין סופי עם תוחלת אין סופית, כמו זה שעוזי תיאר למעלה, לא כדאי לך להכניס משחק כזה בשום מחיר, משום שבכל מחיר שתכניס, עבור מספר לקוחות גדול מספיק, בממוצע תפסיד כסף.
אתה אדם ספקולנט 303692
אז נניח שאתה טיפוס כזה שמוכן להימור בתוחלת X בתנאי שסטיית התקן אינה עולה על 10X.

במקרה כזה, זה לא עוזר שאתה מחליט מראש על אסטרטגיה: אם הגעת לשלב ה-n, אתה צריך להחליט האם לסכן את הפרס הנוכחי X (שהוא כמעט כל רכושך, אם n מספיק גדול), בהימור שמביא לרווח של X/2 בתוחלת, עם סטיית תקן 3X/2. כל הזמן אותו יחס. כל הזמן כדאי להמשיך להמר. עד שמפסידים הכל.
  אתה אדם ספקולנט • יובל נוב
  אתה אדם ספקולנט • עוזי ו.
  אתה אדם רשע :-) • גדי אלכסנדרוביץ'
  אתה אדם רשע :-) • אלון לרגע
  אתה אדם רשע :-) • גדי אלכסנדרוביץ'
  אתה אדם רשע :-) • אלון לרגע
  אתה אדם רשע :-) • גדי אלכסנדרוביץ'
  אתה אדם רשע :-) • אלון לרגע
  אתה אדם רשע :-) • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אלון עמית
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  עוד אחד • יובל נוב
  אתה משווה תפוחים לתפוזים‏1 • ירדן ניר-בוכבינדר
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • ראובן
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  אני רוצה להבין • סמיילי
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • תובל
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  חברת סט פטרסבורג בע''מ. • ראובן
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אלון עמית
  חררמפ • ראובן
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • עוזי ו.
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • יובל נוב
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • עוזי ו.
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • עוזי ו.
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  שאלה קצת דבילית • סמיילי
  שאלה קצת דבילית • עוזי ו.
  שאלה קצת דבילית • עומר
  שאלה קצת דבילית • ראובן
  שאלה קצת דבילית • שוטה הכפר הגלובלי
  שאלה קצת דבילית • ראובן
  שאלה קצת דבילית • שוטה הכפר הגלובלי
  שאלה קצת דבילית • ראובן
  שאלה קצת דבילית • עוזי ו.
  שאלה קצת דבילית • ראובן
  שאלה קצת דבילית • שוטה הכפר הגלובלי
  שאלה קצת דבילית • עוזי ו.
  שאלה קצת דבילית • שוטה הכפר הגלובלי
  שאלה קצת דבילית • ראובן
  שאלה קצת דבילית • שוטה הכפר הגלובלי
  שאלה קצת דבילית • ראובן
  שאלה קצת דבילית • אריק
  שאלה קצת דבילית • שוטה הכפר הגלובלי
  שאלה קצת דבילית • אריק
  שאלה קצת דבילית • ראובן
  שאלה קצת דבילית • שוטה הכפר הגלובלי
  שאלה קצת דבילית • ירדן ניר-בוכבינדר
  שאלה קצת דבילית • אורי גוראל-גורביץ'
  שאלה קצת דבילית • שוטה הכפר הגלובלי
  שאלה קצת דבילית • אורי גוראל-גורביץ'
  שאלה קצת דבילית • שוטה הכפר הגלובלי
  שאלה קצת דבילית • האייל האלמוני
  שאלה קצת דבילית • האייל האלמוני
  שאלה קצת דבילית • סמיילי
  שאלה קצת דבילית • סמיילי
  שאלה קצת דבילית • עומר
  שאלה קצת דבילית • עוזי ו.
  ובתרגום לשפת בני אדם • סמיילי
  שאלה קצת דבילית • עומר
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אלון עמית
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אלון עמית
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • האייל האלמוני
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • easy
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אלון עמית
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אלון עמית
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • ב/אלון
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אלון עמית
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אלון עמית
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • easy
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • easy
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • easy
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • easy
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אורי גוראל-גורביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • easy
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אורי גוראל-גורביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • easy
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • easy
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • easy
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אורי גוראל גורביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • easy
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אלון עמית
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • גדי אלכסנדרוביץ'
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • יובל נוב
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • עומר
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • יובל נוב
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • יובל נוב
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • יובל נוב
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אח של אייל
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • אלון עמית
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • יובל נוב
  אלוהי ציווני סט לעוללייך • ירדן ניר-בוכבינדר
  אלוהי ציווני סט לעוללייך • גדי אלכסנדרוביץ'
  אלוהי ציווני סט לעוללייך • ירדן ניר-בוכבינדר
  אלוהי ציווני סט לעוללייך • ירדן ניר-בוכבינדר
  אלוהי ציווני סט לעוללייך • גדי אלכסנדרוביץ'
  A rose by any other name • עוזי ו.
  A rose by any other name • גדי אלכסנדרוביץ'
  תורת המידה • אפופידס
  תורת המידה • גדי אלכסנדרוביץ'
  תורת המידה • עוזי ו.
  תורת המידה • גדי אלכסנדרוביץ'
  תורת המידה • גדי אלכסנדרוביץ'
  תורת המידה • אפופידס
  תורת המידה • גדי אלכסנדרוביץ'
  תורת הסירה • אפופידס
  תורת הסירה • האייל האלמוני
  תורת הסירה • גדי אלכסנדרוביץ'
  תורת הסירה • האייל האלמוני
  תורת הסירה • גדי אלכסנדרוביץ'
  תורת הסירה • האייל האלמוני
  תורת הסירה • גדי אלכסנדרוביץ'
  תורת הסירה • האייל האלמוני
  תורת הסירה • עוזי ו.
  תורת הסירה • אלון עמית
  תורת הסירה • האייל האלמוני
  תורת הסירה • אלון עמית
  תורת הסירה • גדי אלכסנדרוביץ'
  תורת הסירה • אפופידס
  Big bugs have little bugs upon their back to bite them • ראובן
  I never saw a purple cow • ראובן
  I never saw a purple cow • דורון הגלילי
  You can run, but you can't hide • ראובן
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • יזהר
  מחשבות חדשות (שלי) על מאמרים ישנים • שוטה הכפר הגלובלי

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים