|
||||
|
||||
נכון, אבל ... נראה לי שזהו בדיוק המקום, בו על רבים ככל האפשר להביע את סלידתם מביטויים העושים דה-הומאניזציה של קבוצות שלמות של בני אדם. היהדות מדברת על תיקון עולם במלכות שדי להבדיל מגזירת כרת על זרע עמלק. כדאי יותר לחשוב בכיוון של איך מתקנים ומשפרים ולא בכיוון של בידוד ורדיפה של בני אדם שכל חטאם הוא שהם עושים מה שמותר להם לעשות ברשות ובסמכות. ככל הידוע לי, החרדים הם עדיין מיעוט בישראל, ואין ביכולתם לפסוק לעצמם מזונות ומיני פטורים ומתנות ע''ח הציבור. אם מישהו ברשות, החליט לשחד אותם כדי להחזיק בשלטון או כדי להמלט מן הדין, צריך לבוא אליו בטענות ולא אל ציבור שלם שלא חטא. בכלל, המשבר הגדול של הקורונה, המוגבר בישראל ע''י הניוון ארוך השנים של המשילות בישראל, מתבטא בחריגות ועיוותים קיצוניים ביחס למגזר החרדי. מצד אחד דרישות חצופות וחסרות אחריות של פוליטיקאים חרדים ומן הצד השני הפרזות חסרות הבסיס באחריות החרדים למגיפת הקורונה. לדעתי, הסיבה המרכזית, לתרומה הלא יחסית של החרדים (וגם של הערבים) למגיפה, היא גודל המשפחות והחמולות. אם היתה דרך לכמת את התפשטות הקורונה ביחידות משפחתיות ולא בפרטים חולים, אני כלל לא בטוח שהדומיננטיות החרדית היתה כזו גדולה. אני יכול להעיד, כעובד מוסד שיש לו הרבה מאד עובדים,ברובם הגדול חילוניים, שאני מוקף בהדבקויות ובכניסה לבידוד מכל עבר. בכלל, הטענה שהחרדים מפיצים את הקורונה, היא האשמה המתעלמת מן העובדה שמדובר בקהילה מסתגרת במיוחד, שעושה מאמצים רבים להתבודד מן החוץ. אם היא מדביקה בקורונה, הרי ברור לגמרי שהם אינם עושים זאת בכוונה. בקיצור, איני מציע לסתום פיות לאף אחד. אבל אני חושב שחובה על כולנו, בפרט על אלו שאינם חרדים, או אפילו אוהדי חרדים, לבטא כמה אנו סולדים מהתבטאויות כאלו ועד כמה מקומן לא יכירן בקרב בני תרבות. |
|
||||
|
||||
אני לא מסכים איתך בנוגע לאחריות של החרדים למצב הקיים. לצערי איני יכול להכנס לפירוט ואומר רק מספר דברים (רק חלק מהטיעונים). הגישה שלך היא ווריאציה של סינדרום סטוקהולם שבו הקורבן מאשים את עצמו על היותו קורבן. החרדים אינם קורבן מול החברה החילונית, להיפך החברה החילונית היא הקורבן מולם. החרדים הם טפילים על החברה החילונית מתוך אידאולוגיה שמצדיקה את הטפילות (הם רואים בנו "גויים של שבת" ו"חמורו של משיח"). הם רואים החילונים מי שאמור לשרת אותם כי הם נעלים מעלינו. החרדים הם הם הצד הפוגע בחילונים , לא הצד הנפגע. זה שהחרדים עצמם חלשים זה לא מפני שהם הצד הנירדף אלא הם גם קורבן של עצמם: אורח החיים שלהם הרסני כלפי עצמם, מי שלא רואה חובה לעצמו לדאוג לפרנסתו הורס את עצמו. החיים של חברה לא אמורים להיות מבוססים על ניצול של חברה אחרת, כל חברה רשאית להיבדל כל עוד היא מתפרנסת את עצמה. ההשחתה של החברה החרדית, דהיינו ההתחברות שלהם לשליט פושע כמו ביבי היא תוצאה של היותם חברה טפילית. אילו לא היו החרדים טפילים הם היו מתנגדים בעצמם לשליט כמו ביבי, כי הם היו ניזוקים גם כן מהמשך שלטונו. מאחר והם חיים מכספם של אחרים וביבי תומך בזה, האינטרס שלהם הוא לתמוך בו כל עוד החברה בישראל לא קורסת. אם לא נזהה בחרדים את האחראים למצב הפוליטי, אם נחוש ריגשי אשמה על התנהגות תקיפה נגדם (מניעת המשך טפילותם) אנו נידונים להיפגע מהם שוב ושוב עד למשבר קיומי של ישראל. יתכן שאתה שוכח שישראל היא במצב חירום מול האומה הערבית, אנו עומדים מול הערבים בכבוד כל עוד החברה שלנו חזקה (כחברה וככלכלה). הצבא החזק שלנו אינו ערובה במאבק מול הערבים. רק חוסנה של החברה הישראלית היא הערובה לקיום המדינה הישראלית. החרדים מחלישים מאוד את החוסן של החברה הישראלית , זה מה שעלול לגרום לחורבן המדינה הציונית. איני מתייחס לדינמיקה של הידבקות בקורונה אצל החרדים. אורח החיים המעוות שלהם הוא הגורם לכך שהם נידבקים. הבעיה היא שלא ניתן לבודד אותם משאר האוכלוסיה: כל עוד הקורונה תהיה נפוצה בין החרדים, שאר האוכלוסיה תידבק מהם, הזיהום מפעפע גם אם בקילוח דק. אשר לשימוש במילים גידול סרטני , זו אינה קללה כלפיהם אלא תיאור עובדתי של הדימיקה ההרסנית שנובעת ממעשיהם. אפסיק פה, אולי אמשיך בתגובה ניפרדת, כדי להסביר את הדינמיקה ההרסנית . לא רוצה להמשיך פה כי העניין חשוב מאוד בעיני, אני לא רוצה לאמר דברים קטועים בתשובה ארוכה מדי. בקיצור נמרץ: אם לא נטפל מייד בבעיית הטפילות של החרדים אנו מסכנים את קיום המדינה, זה לא יקרה מחר אבל עלול לקרות עוד חמש או עשר שנים, אלא שאז הנזק יהיה עצום או בלתי ניתן לתיקון |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שמישהו מאשים את החרדים בהפצה מכוונת של המחלה, ואם יש כזה מדובר אכן באנטישמי אמיתי (לא אתפלא אם במוקדם או במאוחר האשמה כזאת תעלה כנגד הערבים, אבל בינתיים לא שמעתי אותה). אין טעם לחזור שוב על עמדתי הידועה לגבי החרדים, כפי שבוטאה למשל ב תגובה 88349 או תגובה 91183 . קוביד 19 רק הציף לעיני כל את המחיר שהאוכלוסייה הכללית משלמת על טיפוח קיני הבערות והעוני במגזרים מסויימים. כאשר אדם מאמין באמת ובתמים שתקיעת שופר ותפילות המוניות יועילו למלחמה בנגיף יותר מריחוק חברתי, ואני לא מפקפק לכך שזה מה שחרדים רבים מאמינים, קשה מאד לשכן שלו להתנחם בכך שזה לא נעשה מתוך כוונה להזיק לו. |
|
||||
|
||||
... ואם צריך להוסיף דוגמא טריה, מגיע הקנייבסקי המפורסם ועושה את העבודה. |
|
||||
|
||||
מעניין מה היו עושים לך או לי, לו היינו נכנסים למסעדה או בית ספר ומכריזים שעליהם להפר את תקנות הבריאות לגבי הקורונה1. סביר להניח שהיינו מוצאים את עצמנו בתחנת המשטרה הקרובה, ואולי אפילו מבלים כמה לילות במעצר ואז מובאים למשפט שאת סופו מי ישורנו. 1 ויהיו אלה עטיית מסכות, ריחוק חברתי או בידוד לחולים וקרוביהם. |
|
||||
|
||||
'מעניין מה היו עושים לך או לי, לו היינו ..... ' , אפשר לפתח את הטענה הזאת ל - אגב - יש לי כתב אישום על פיצול דירות ואני ככל הנראה ישלם הרבה כסף על השינויים המתבקשים. חשבתי לטעון גם למה היא כן ואני לא .אבל אז נזכרתי היכן אני חי וויתרתי. |
|
||||
|
||||
ומה עוזר לנו הוואטאבאוטיזם הזה? בהנחה שאני מבין למי התכוונת ב'היא': א. חוק בוזגלו צריך להיות תקף גם לרבי וגם לעורכת הדין. ב. ועם זאת, הנזק הבריאותי, כלכלי, חברתי וגם נזקי הנפש הפוטנציאליים עקב חטאו של הראשון גדולים מאות מונים מהנזקים לציבור עקב חטאה של השנייה. אז אם כבר ווטאבאוטיזם, לפחות אל תשווה פיל לעכבר. |
|
||||
|
||||
זה לא עוזר,אבל בכנות שלא ניסיתי לעשות זאת כי ההיגיון הישראלי אומר שאנחנו לא מתעסקים עם זקנים ש99% בקבר ויש סיכוי שהשופט יזהיר את התובע /נציג המדינה שיעוף מהחדר שלו. כי רק זה חסר לו שהוא יואשם בהרג מרן האשכנזי. ואני באמת מתפלא עליך מר פונז שאתה באמת סבור שיש לך איזו הווה אמינא לנסות להשוות זאת למה שניסית . אם אתה מסכים איתי שלא חטאתי בווטאבאוטיזם 1 אני מוכן לסיים את הדיון בכך שנסכים שאתה פשוט לא אוהב דוסים זקנים. שיהיה. בכל מקרה - אני בעד שחוק בוזגלו יחול על כולם ללא יוצא מהכלל. 1 ואולי אתה הוא החוטא |
|
||||
|
||||
לא נסכים כנראה, אז אין הרבה טעם בלנסות להבין גם את המילים שלא הבנתי בתגובה שלך. |
|
||||
|
||||
זאת גם אופציה. העיקר שנכניס לכלא מנהיג דוסי בן 90 ולא את נער הג'ל בן ה50 . סוג של אי הבנה כללית. |
|
||||
|
||||
ובכל זאת ולמען הבהירות ולמען הסר ספק שאין תגובה ברורה : מנהיג דתי או פוסק הלכה 1 חרדי זקן עם מחלות זקנה חמורות אינו שפיט גם ברמת הקנס המינהלי והקהל שעומד מאחוריו שומע להגיגיו מפאת כבודו ותו לא. כל מה שתטען נגדו במסגרת 'הגיגיו' בעניין הקורונה חייבים לבוא במקביל ליחס שלך מול מנהיג השמאל החדש כאשר הוא אמר "'זו לא דמוקרטיה. והלא דמוקרטיה הזו הודיעה לכם היום דבר אחד: שאסור לכם לצאת מהבית' ובנסיבות אלו אני מבין שאני די ברור. ואם עדיין לא, אז אולי באמת אין טעם לבזבז את זמנך היקר. 1 אני מניח שמדובר בפוסק הלכה ולא מנהיג במובן המוסדי כמו אצל הספרדים. |
|
||||
|
||||
הבעייה היא במקרה הזה לא האדם לגופו, אלא מה שהוא מסמל והכללים שהקהילה שלו מצייתת להם. התוצאות בשטח של מאות ואף אלפי אברכים שנדבקו רק השבוע מדברות בעד עצמן. ומבין הפוליטיקאים הלא חרדים, מי שכרגע פוגע יותר מכל בבריאות הציבור הם העומדים בראש הממשלה המכהנת, שנראה לאורך החודשים האחרונים שהאסטרטגיה שלה היא האסטרטגיה השבדית - לא לעשות כלום. טפשות או רשעות? נשאיר לציבור המוכה להחליט. |
|
||||
|
||||
לא מסכים. האיש לא מהווה דמות מחליטה בענייני דיומא וכל שכן בעניין בריאותי, השפעת המקסימום שלו היא בעניין דתי / ערכי /רוחני. לגבי הממשלה הנוכחית - רעה כמו אחיותיה ושהציבור יחליט איך אוהב את הכאפות שלו: סטירה אחת מצלצלת או אגרוף לאף. להחלטתו. |
|
||||
|
||||
אבל שוב, הענין הוא פחות האיש עצמו (שבגילו אולי בכלל ה"אמירות" שלו הן פרשנות, לא לומר הכתבה, של הסובבים אותו). הענין הוא קהילה שלמה ששועיה ואזרחיה ,מצפצפים באופן גלוי והמוני על הוראות הממשלה ופרוייקטור הקורונה, שאומר שם בגלוי "אנחנו עדים להפרה שיטתית של ההנחיות. מדי ערב מתקיימים בעיר אירועים שמפרים את כלל הנהלים ובניגוד להנחייתנו נפתחו מוסדות החינוך בעיר. אני מבין את מורכבות המצב, אך קובע כעת באופן חד משמעי - ללא הגברת האכיפה ועידוד בדיקות, נידרש לקבל החלטות מורכבות שעלולות להסתכם גם בסגר מלא". (לגבי ביתר עילית, מהקישור) עכשיו, ממשלה שחשוב לה להילחם במגפה ולהימנע מסגר מלא, יש לה שלל יכולות ואפשרויות למגר התנהגות גורפת ומזיקה כזו, ולהתמודד עם מוקד מחלה כה ממוקד וספציפי שבהתנהגותו פוגע בכולם. אפשר לדמיין מה היתה תגובת הרשויות לקהילה שלמה שמחליטה שהיא לא עוצרת ברמזורים אדומים. מאחר ושום דבר שכזה לא נראה אפילו באופק, מביט מבחוץ היה עלול להסיק שהממשלה מעודדת התנהגות כזו כי היא דוקא מעוניינת בסגר מלא והמשך המגיפה הלאומית, לצרכיה שלה. |
|
||||
|
||||
אני מהמר 60 אחוז על סגר מלא במדינה והתפטרות רוני גמזו. לפני ראש השנה או אחרי ראש השנה, בישובים החרדים והערבים יפרצו כל הגדרות בנוגע לריחוק חברתי. לא אתפלא אם התחלואה תגיע לרמות של איטליה וספרד. כל זאת — לאחר ששמעתי את שטייניץ האויל מצדד בסגר מלא וטענה שלו כאילו גמזו ניכשל. ראינו שהסגר הכללי לא פתר כלום להתפשטות המחלה, הסגר הכללי רק הקפיא את המצב. שום אמצעים נוספים לא נינקטו לבלימת המחלה , לכן כאשר הסגר הופסק המחלה חוזרת בעוצמה גדולה יותר ממה שהיתה לפני הסגר. העוצמה של המחלה היום היא פי שלוש לפחות מבחינת המאושפזים והניפטרים (איני מאמין למדדים האחרים חוץ מאשר מספר המאושפזים והמתים, הם לגמרי מניפולטיביים או תלויים בגורמים נקודתיים שאינם מייצגים את חומרת המחלה). לפי מה שאני מתרשם שטייניץ מייצג חלק גדול מהממשלה שיודע שהממשלה הזו לא תצליח לעצור את התפשטות הקורונה וכרגע עוסקים רק במציאת שעיר לעזזל. ברור שבאווירה כזו גמזו לא יכול לעשות כלום, לכן אני צופה שהוא יתפטר בקרוב. |
|
||||
|
||||
אני מוסיף 20% על השישים שלך. כשיוטל סגר החגים יסבירו לציבור שהפעם מדובר בהגבלה קצרת טווח ושעכשיו יודעים איך לצאת ממנו בבטחה, כי יש מערכים אפידמיולוגים שיהיו מסוגלים לאתר נדבקים חדשים מהר. על הבעיה עם אלה שאינם הולכים להיבדק ואלה שמכבים את הסלולרי שלהם כשהם באזור צפוף כמו קניון לא תשמע מילה, וכך גם בקשר לאכיפה הסמלית מאד של הבידוד. על גמזו אני לא יודע מספיק. עצם ההרתמות שלו "להכנס מתחת לעלוקה" (מבלפור) בלי תנאים מוקדמים מעידה על מגלומניה - כן, ה Theory of Everything שלי - שאולי לא תאפשר לו להודות בכשלונו ולהתפטר, ולעומת זאת בהחלט יכול להתעורר מצב שהוא יפוטר, בעיקר אם ימשיך לעשות קולות שמעצבנים את הגוש החרדי או אם יהיה איזה פוגרום עם אבדות בנפש באומן, וברוח הזמנים נזכה לחזיון משובב נפש בגיא בן הינום. חבל רק שבגלל קדושת החג זה לא יועבר בשידור ישיר. ________________ ובתחתית החדשות: יש סיכוי קטן ששביתת עובדי המעבדות תהרוג אותי. |
|
||||
|
||||
בינתיים גם לא הייתה הגדלה של כמות הבדיקות. חסר כסף? |
|
||||
|
||||
אחרי הפיאסקו של הימים האחרונים מתברר שגמזו אינו פרוייקטור אלא קולב, עליו יתלו את האשם בכישלון ההתמודדות עם הקורונה (יחד עם גנץ, כמובן, אבל לו באמת אין דרך מילוט). למה אדם שפוי מסכים להחזיק בתפקיד הזה, כאשר הממשלה שמינתה אותו יורקת בפניו יום אחרי יום ועושה מהצעותיו חוכא ואיטלולה? תנו לי הסבר טוב יותר ממגלומניה בממדים כמעט שמוליקים, לפיה גם המעט שהוא בכל זאת מצליח להעביר שווה את המחיר. |
|
||||
|
||||
שתי מילים: האח הגדול קצת יותר מילים: אנשים מוכנים להשפלה גדולה הרבה יותר, בשביל תהילה הרבה יותר צנועה |
|
||||
|
||||
בארגון פשע, האנשים שמביא ראש המאפיה הם בדרך כלל אנשים מפוקפקים עם כל מיני שלדים בארון (שהציבור אולי יודע או אולי לפעמים עדיין לא יודע עליהם). לפעמים השעיר לעזעזל זה מבחירה (כי הובטח לו פיצוי בעד הקפיצה על הרימון) ולפעמים השעיר לעזעזל עושה זאת מחוסר ברירה (בגלל שמה שראש המאפיה יודע עליו, עדיף לו לספוג קצת כשלונות ועלבונות מאשר לא למלא את רצונו של ראש המאפיה). |
|
||||
|
||||
במקום לרחם על גמזו, שיחזור למקום שהיה צריך להשאר בו מלכתחילה, אני מציע לרחם על כל אותם מבוגרים וחולים שיצטרכו לפנות את המקום הנדרש לדור החרדי הבא ואת בני משפחותיהם שיצטרכו לממן בזיעתם את הכסף שמחלקים עכשיו. ופעם נוספת, אני פונה לדגלנים השחורים וקורא להם להפסיק את הפגנותיהם. מישהו קצת יותר חזק מהם, נכנס לזירה והוא הולך לענוש את אותם ישראלים שוטים שנתנו את קולם לבלוק של ביבי בעונש כל כך מחריד, שאם זה לא ילמד אותם לקח, שום דבר אחר לא יעזור. רשות הדיבור לחבר וירוס! |
|
||||
|
||||
לגבי הפנייה שלך, אין טעם לחזור על זה.. אני מציע לפנות ישירות אל אחד ממנהיגי המחאה. נניח אמיר השכל, ישי הדס. לכל הפחות תקבל תשובה רצינית מה הם רוצים להשיג. |
|
||||
|
||||
תהילה? |
|
||||
|
||||
בהנחה שהוא לא מזוכיסט, אז אלו האפשרויות: 1) גמזו תמים. 2) גמזו טיפש1. 3) גמזו נסחט. 4) גמזו מושחת והוא ה-Fall guy במודע בתמורה למשהו שאנחנו לא מודעים אליו. בקיצור, אנחנו עומדים לראות איך גמזו יוציא את הואקיזאשי, ירד על ברכיו ויעשה לעצמו גנץ. __ 1 אם המציאות היא שהוא אדם חכם, מסור, נאמן למדינה והרגיש תחושה של שליחות ולכן בחר לשתף פעולה עם מלאך החבלה נתניהו, זה עדיין נופל בקטגוריה של אדם טיפש. התוצאה של שיתוף פעולה עם נתניהו היא דטרמיניסטית וצריכה כבר, בשנת 2020, להיות ידועה לכולם ומראש. |
|
||||
|
||||
ביקורת קשה של השרים? הצחקת אותי. מבחינתו הם רק מקנאים. הנאום של גמזו מאתמול הושמע בכל אמצעי התקשורת. שום שר אחר לא זוכה לאותה חשיפה למעט נתניהו. |
|
||||
|
||||
חוסר הסולידריות בין שרי הממשלה אפילו מפריע לי. אפילו אם הסגר לא יעיל, השלטון שלנו לא מצליח להציג חזית אחידה ולהסביר לנו שצריך אותו. מילא גורמי אופוזיציה שמסבירים לנו שהוא גרוע. גורמים שונים בממשלה מסבירים את זה. ובינתיים יש את הברסלבים המסכנים בגבול אוקראינה. הם כל כך מסכנים. נמצאים שם בתת תנאים. אבל הם לא שוקלים לסגת. כי לא רק הקב״ה איתם אלא גם נציגי ממשלת ישראל. הם רואים שהשר דרעי עדיין משתדל לטובתם. אף אחד בממשלה לא טורח להגיד להם בגלוי שממשלת ישראל לא תומכת בצעד שלהם ומגבה את פעולת ממשלת אוקראינה. |
|
||||
|
||||
איזו ממשלה הייתה נוהגת אחרת? למה להם להסתבך עם מיתוסים מיסטיים.אתה באמת חושב שראש ממשלה אחר מהמרכז/שמאל היה נוהג אחרת? אני סבור שהממשלה הזאת יותר נורמלית מכל ממשלה שהייתה בעשורים האחרונים - אם בכלל. ואנחנו בראש השנה ולא בפורים. |
|
||||
|
||||
"אני סבור שהממשלה הזאת יותר נורמלית מכל ממשלה שהייתה בעשורים האחרונים" אתה כנראה גם סבור שימין זה שמאל ושלמעלה זה למטה. הממשלה הזאת היא מהמטורללות שבממשלות. כן - כל ממשלה היתה מחליטה באיזו מדיניות היא נוקטת והיתה יותר ברורה ועקבית מהממשלה פח הזבל שיש לנו. מחליטים משהו בבוקר ומשנים אותו עד הערב כעניין שגרתי (ולא כטעות חד פעמית). רק הזיגזוג הזה לבדו מספיק כדי לפגוע בעסקים ובעבודה שלהם מול ספקים וכו׳. *כל* מדיניות ברורה היתה יותר טובה מהרפיסות של האימפוטנטים בממשלת הליצנים הזאת. זאת לא ממשלה - זה גנון של אוסף טמבלים חובבנים שלא הייתי נותן להם לנהל ועדת קישוט בבית ספר יסודי. |
|
||||
|
||||
קוראים לזה ''התפוררות שלטונית''. |
|
||||
|
||||
סיכום ביניים: הפרוייקטור תחילה חיפש תהילה אבל, במחילה, עם כל החלטה אומללה מתחזקת אצלו הבחילה וכעת לא מספיקה לו גלולה, הוא נזקק לחבילה כולה! (אגב, זה הצעד ההגיוני היחיד שנשאר לו, כי חפיסת כדורים נגד בחילה תרדים אותו בדיוק עד האחד בנובמבר) |
|
||||
|
||||
בקצב הזה הוא עוד עלול להפוך לפרוג'קטור, במובן המילולי. |
|
||||
|
||||
(נאום י.ב. גילולה) |
|
||||
|
||||
קיויתי שמישהו ישים לב. |
|
||||
|
||||
הערב שודר ראיון של דני קושמרו עם פרופ' גמזו. לקראת סוף הראיון קושמרו שאל את גמזו ישירות את השאלה הזו. "למה לך?". התשובה של גמזו היא צפויה אבל אכתוב אותה מהזיכרון: אני מסתובב בעיר שלי ואני מקבל פרגון אדיר מהאנשים, כולל היום. כן, יש ציוצים ואני לא אגיד שזה לא מזיז לי - אבל את הכח אני מקבל מהעם. |
|
||||
|
||||
לצפיה בראיון.השאלה הרלוונטית ב 8 דק, 45 שניות. |
|
||||
|
||||
לא שוכנעתי מהירידה במספרי הנידבקים (בדיקות ראשונות). העניין מניפולטיבי. לא יודע מה זה "מאומתים". לגבי מספר המאושפזים קשה לדעת האם באמת ירדו, שכן בימים האחרונים היו עשרות ניפטרים כל יום, מה שמצמצם את מספר המאושפזים. מכיוון שאין רישום של מאושפזים על ציר הזמן, קשה לדעת האם היתה ירידה משמעותית במספר זה, מצטער אני לא מאמין למניפולציות במילים כם אם מפי גמזו. לפי המעקב שלי — המספרים אחר התחלואה היו מניפולטיביים כדי להצדיק סגר של כל המדינה בחגים, זה כדי לרצות את החרדים. לפי מספרים שפורסמו פה ושם במיגזר החילוני (ללא חרדים וערבים) התחלואה של חילונים מתונה, בין 8 ל- 9 אחוז נשאים , לא יכול להעריך איך זה משתקף במספר המאושפזים. לגבי מאושפזים במיגזר החרדי אני משוכנע שהוא יעלה הרבה בימים הקרובים אחרי שרבים מהם התגודדו בחגים, אבל אין סיכוי שיהיה דיווח הוגן בנושא. מה שכן, הסגר לגבי החילונים הוא די מטופשמכיוון שכל התחלואה בו לא גדולה. לכן אם יהיו הקלות בסגר, בנימוק אמיתי או שיקרי, ההקלות לטובה. למרות זאת — יש לי הרגשה שימשיכו לאסור הפגנות גם במצב של הקלה בסגרים. זאת מכיוון שהאיסור על הפגנות אינו בגלל תחלואה (אלא בגלל שההפגנות מפחידות את ביבי). |
|
||||
|
||||
מהכרותי עם הבחור, תחושת שליחות. איך אמר רחבעם זאבי (להבדיל) צריך, אז באים! |
|
||||
|
||||
תחושת שליחות יכולה להסביר את הסיבה לכך שהוא קיבל עליו את התפקיד, קצת פחות מזה את הסיבה שהוא נשאר למרות שהמלצותיו לא מתקבלות פעם אחר פעם. אולי מצטרף לתחושת השליחות גם אי רצון להודות בכך שהוא טעה כשקיבל את התפקיד בלי הגדרת סמכויות ואחריות, בעוד ברבש ואחרים צדקו כשדרשו זאת. אני משער שיש איזו תחרותיות, גם אם סמויה, בינו לבין ברבש (אבל לא ידוע לי כלום על כך). |
|
||||
|
||||
מטמקא: "לא אמרת לעצמך 'למה אני צריך את כל זה'? גמזו: "הרבה מאוד אנשים שאלו למה לא התפטרתי. האירוע הוא גדול מכדי לנסות לנהל אותו מתוך רגשות אישיים של 'הצלחתי או לא'. אני יכול לחשוב את המחשבות הללו, אבל אם אתה בן אדם רציני - צריך לדעת להתאפק. אני מנטרל את התחושות האלו כי אני באמת מבין את גודל השעה ואת המורכבות. אני לא יכול לעזוב דבר שכזה. אני לא אתן לאף אחד את ההנאה הזו ואמשיך להיות נחוש ועקשן..."(הדגשה שלי). נראה לי שאי אילו "רגשות אישיים" בכל זאת השתרבבו לתשובתו, אם כי אפשר לפרש את זה גם אחרת. |
|
||||
|
||||
שמעתי כמה אנשים שמכירים את גמזו מקצועית מקרוב מתראיינים, ולכולם היו שבחים לא מסוייגים על אישיותו ויכולתו המקצועית. הוא כנראה פוליטיקאי גרוע מאוד (גרוע יותר מהשניים שסירבו לתפקיד) ורק משום כך כבר אפשר ללמוד שאישיותו חיובית. |
|
||||
|
||||
אנשים הגונים שמשתפים פעולה עם הארכי-נבל ביבי אינם אנשים עם אישיות חיובית. הרקבון בפוליטיקה הישראלית הוא לא בעיקר בגלל שביבי קיים בעולם. הרקבון המערכתי הוא שיש יותר מידי אנשים שמוכנים להתעלם מתרעלת שלטונו, שקריו, שטיקיו, הסתבכותו בפלילים, בגידתו בפרשת הצוללות וכל זאת כדי ״להשפיע מבפנים למען העם״. ההסכמה לשתף פעולה היא כשלון מוסרי מהמדרגה הראשונה שקרה עוד לפני שהם נכשלו במישור המעשי במילוי תפקידם כי סביבת העבודה היא בלתי אפשרית. אז במובן מסוים קצת מגיע לו - החטא ועונשו. לביבי יש הרבה סימונים על החגורה בעקבות אנשים ששיתפו איתו פעולה, שאותם הוא לעס ואז ירק אותם על המדרכה. גנץ הוא... אהמ סליחה... גמזו הוא לא הראשון ולא האחרון שזה קורה לו. |
|
||||
|
||||
אז מה היה צריך להגיד- מוכן להציל את המדינה רק בתנאי שתתפטר? הוא קיבל על עצמו תפקיד מקצועי קשה ומורכב. אני אומר לו תודה ולא משתף פעולה עם הסטות האשמה של ראש הממשלה, שהוא תמיד האחראי הראשי. |
|
||||
|
||||
הבעיה היא מהו הרגע בו בעצם המצאותך אתה הופך לשותף למחדל. סגר לילי הוא צעד מגוחך זאב רוטשטיין הסביר היום לאיזה מעמקי אבסורד גוחשת הממשלה הזו כאשר היא מציבה את האינטרסים הקהילתיים של החרדים לפני האינטרס הציבורי הכללי. הבדיחה המקאברית החדשה היא סגר על שכונות במקום על העיר. באילת רוצים להטיל סגר לילה על שכונה הרחוקה מאזור המלונות. בבוקר יקומו העובדים ויסעו לעבודתם באזור המלונות ויפיצו את הוירוס לכולם. כרגע, אנו שומעים את קול הלמות התופים המבשרת את בואו של האסון. ישנה תופעה מתמשכת של הבדל בלתי מוסבר בין מספרי נשאים העולה בפראות למספר החולים קשה הצומח בקצב מתון מאד. נראה כאילו יש יותר מסיבה אחת לתופעה הזו. די בכך שאחת מן הסיבות תחדל (למשל החום הכבד) ומיד תבוא קפיצה גם במספר החולים הקשים. גם אם יתברר שהסיבות לחסינות שלנו בפני הקורונה הן יותר קבועות, המשך הגידול במספר המאושפזים יכניע את בתי החולים בתהליך של degrading. כאשר זה יקרה,בודאי יבוא גל של התלכדות מסביב לאנשים כמו גמזו בבחינת אחים לצרה. אני מבקש מקוראי פתיל זה לנצור בליבם את העובדה שגמזו הפך עצמו לשותף לפשע בכך שלא חשף את המחיר האמיתי של הכניעה לחרדים: הסגר הכללי. |
|
||||
|
||||
אנשים חייבים ללכת לעבודה. אבל אולי יהיו פחות בחתונות ושאר אירועים? |
|
||||
|
||||
ההנחה היא שהאנשים האלו הם כבר נשאים ורוצים למנוע מהם להדביק הלאה. לכן סגר על העיר וגם המלון נסגר. סגר רק על שכונה אחת הוא באמת בדיחה. אם אתה עושה סגר על ב''ב אין ספק שיגרם נזק כלכלי גדול לכלכלת ב''ב. הטריק הוא שהערים סביבה שהן פחות נגועות כרגע, לא כל כך תלויות בכח העבודה של ב''ב ולכן רוצים לחסוך את הזק הכלכלי של סגר עליהן. יש כאן התנגשות בלתי נמנעת בין האינטרסים של החרדים לאינטרס של מדינת ישראל. מדינת ישראל בחרה באינטרס החרדי. הבעיה היא ש(גליה רהב ו)אני אומרים את זה ולא הפרוייקטור גמזו. |
|
||||
|
||||
חלק (אחוזים בודדים) מהם הם נשאים. רוצים להוריד את קצב ההדבקה. המשך מכאן. |
|
||||
|
||||
כשגמזו נכנס לתפקידו, הציפיה (גם שלו) היתה שההחלטות תתקבלנה על סמך נתונים שקופים וגלויים, ושההגיון בהן יהיה נהיר לציבור ולכן יתקבל בהבנה גם כשהצעדים עצמם לא יהיו קלים. זה מה שהוא הצהיר. עד עכשיו זה לא מתרחש. קח כדוגמה את הסגרים הליליים והשכונתיים האלה. קודם כל, כלל לא ברור מה משמעות המושג "סגר" בהקשר שלהם, האם מדובר על סגירת בתי העסק או גם על מעין עוצר (ומי יוכל לאכוף אותו?). שנית, עוד יותר לא ברור מה זה אמור להשיג בהתחשב בכך שהרוב הגדול של מפגשים בין בני אדם מתקיים בשעות היום. האם יש נתונים כלשהם ממקום כלשהו בעולם על מידת ההצלחה של צעד כזה בצמצום ההדבקה? האם יש מודל כלשהו שמאפשר להעריך את ההשפעה? ומה ההשפעה הכלכלית של צעדים כאלה? אם יש מודל או נתונים, מדוע זה לא מתפרסם לציבור? אם אין אז שוב אנחנו מקבלים החלטות רק כי צריך לקבל החלטה כלשהי אבל בלי שיהיה מושג אם היא טובה או לא. דוגמה אחרת היא הרמזור המפורסם. גם כאן הקריטריונים לא ברורים כלל. אילו הקריטריונים והנתונים היו ברורים ומפורסמים אז כל אחד היה יכול להרכיב לעצמו את רשימת הרשויות האדומות/כתומות/צהובות/ירוקות (ארבעה צבעים לרמזור! דרוש אותו ממוכר הקרטיבים שלך). זה לא המצב. החרדים טוענים שרבים מהחולים שנספרים בערים שלהם הם תלמידי ישיבות שכלל אינם מצויים בערים האלה אלא בישיבות שמתפקדות כחממות קורונה סגורות ומסוגרות. האם זה נכון? לא שמעתי את גמזו משיב לכך. וגם כאן, המגבלות על רשות או שכונה אדומה או כתומה לא ברורות והאפקט המצופה מהמגבלות לא מוגדר היטב. |
|
||||
|
||||
גמזו השיב לשאלה בנושא ואמר שהם לקחו זאת לתשומת ליבם ועדכנו את הנתונים בהתאם, או משהו בסגנון הזה. |
|
||||
|
||||
החל מהלילה - גם בולטון נכנסת לסגר לילי. |
|
||||
|
||||
הזכרת לי נקודה שטחנתי עליה באפריל, ושכחתי להתלונן עליה בקיץ- אפשר ללמוד ממה שעשו מדינות אחרות. יש המון מדינות שחטפו קורונה והמון גישות שהן נקטו בהתמודדות עם המגפה. אפשר בקלות לראות מה עבד ומה לא עבד, וללמוד מה כדאי לעשות ומה לא כדאי לעשות. יש הרבה דברים שונים שאפשר לעשות- סין, טאיוואן, ניו זילנד, איסלנד, קוריאה וגרמניה נקטו כל אחת בגישה שונה. כל אחת מהן הצליחה בדרכה, ולכל אחת מהגישות מחיר שונה. ויש דבר אחד שאסור לעשות- מה שעשו ארצות הברית וברזיל- וזה להתכחש. להתכחש למספרים, למזמז את הנתונים, להתחבא מהאמת. לא ראיתי שהיה בכלל נסיון של מקבלי ההחלטות ללמוד מההצלחות והכשלונות של מדינות אחרות. |
|
||||
|
||||
הדבר הכי משונה (לא היחידי המשונה אלא הכי משונה) זה הדיונים על כן/לא עוצר לילי. מה עוצר כזה אמור לעשות בדיוק? למנוע הדבקה המונית בקרב אלה הסובלים מנדודי שינה? ההסבר היחידי שנראה לי מתקבל על הדעת הוא שהפוליטיקאים פשוט גם רוצים את הכותרת בעיתון של סגר וגם רוצים שלא יהיה סגר למעשה. מודוס פוננס של ממשלות: - חייבים לעשות משהו. - זה משהו. __________ - לכן: חייבים לעשות את זה. |
|
||||
|
||||
לא ראיתי שהיה בכלל ניסיון של מקבלי ההחלטות לקבל החלטות. אני אנצל את ההזדמנות להחמיא לך, באיחור קל, על הפסקה הלפני אחרונה בתגובה 721772. אתה רואה, זכרתי אותה כל החודשיים האלה. אני חושב ששמת את האצבע בדיוק על הנקודה הכואבת. |
|
||||
|
||||
ועל זה יצאתי לצומת עם דגל ושלטים, למגינת לבנו. |
|
||||
|
||||
אם היו % בודדים הם לא היו אדומים. למען האמת אני לא כל כך קונה את הסיפורים של אומן מדבק, הפגנות לא מדבק. חתונות של ערבים מדבק, חתונות של גרוזינים לא מדבק. העובדות הן שיש הרבה חרדים וערבים נשאים. אם רוצים להוריד את פקטור ההפצה צריך להטיל סגרים על ערבים וחרדים. זוהי האמת העירומה וכל השירים והריקודים האחרים הם סתם בזבוז זמן. אתה לא יכול להוריד את מקדם ההדבקה ע"י "הגבלתו לשעות מסויימות". אם אתה מנסה למנוע סגר כללי של המשק, אתה לפעמים צריך לסגור מקומות עבודה מסויימים שיש בהם הרבה מפיצים. אם היתה לך משטרה כל כך מוצלחת, אולי היית מצליח למנוע את החתונות והארועים שלך. כנראה שאין לך. אם אתה מתחיל לשגע אותה בלסגור רחוב כן ורחוב לא, רחוק לא תגיע. אני ממליץ לקרוא את <קישור https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100133... אחוז תפוסה בבתי החולים> סיכום בקליפת אגוז: משהב"ר לא יודע מה % התפוסה בבתי החולים, לא יודע כמה מיטות קורונה יש לו וכמה מיטות בכלל. והוא אפילו לא יודע כמה מיטות אשפוז נוספו מאז פרוץ המגיפה (20?). מלוח הבקרה של משהב"ר, עולה כי לפחות 4-5 בתי-חולים נמצאים בתפוסה של 100% במחלקות הקורונה או במחלקות האחרות. מאחר ומחלקות פנימיות בארץ עובדות בחורף גם ב-200% תפוסה, לא ברור בדיוק מה אומר ה-100%? מה אומר מח' קורונה שמאוכלסת ביותר מ-100%? בקיצור, קרוב לודאי שהממשלה לא תדע מתי היא צריכה להטיל סגר כללי, יותר משהיא יודעת עכשיו. השלב של סיפורי החתונות והארועים עומד לחלוף ממשבקרוב. |
|
||||
|
||||
יש לך כאן את עמדתי, אבל מנומקת מפיהם של הרופאים גליה רהב, שוקי שמר (חבר הצוות של גמזו) וגבי ברבש. כלכליסט:סגר לילי |
|
||||
|
||||
שלשום הייתי בחתונה שאמנם הייתה בשטח פתוח אבל כמות החיבוקים והנשיקות לא הותירו בי ספק שעונת החתונות היא עונת ההדבקות. |
|
||||
|
||||
חתונות ואירועים אפשר להקדים. איך סגר לילי אמור למנוע את החתונות והאירועים? |
|
||||
|
||||
אפשר לעשות ביום. אבל זה יהיה אירוע פחות המוני (כי הרבה אנשים בעבודה). |
|
||||
|
||||
ספקולטיבי בטירוף. כמה זה רבים? 30%? קיצר, נשמע כמו נסיון דחוק למצוא תירוץ למשהו שהוא פשוט לא הגיוני. |
|
||||
|
||||
באיזה סביבה שאתה מסתובב בה1 רק 30% מהאנשים בעבודה? מי מפרנס את כל ה-70% הנותרים? 1 במרחב התלת מימדי של היום. במרחב ה-4 מימדי אנחנו לגמרי בכיוון שבו בעוד 50 שנה המספרים שכתבתי יתאימו למציאות בישראל. |
|
||||
|
||||
השאלה שלך מבוססת על הנחה מוטעת שאנשים שעובדים לא יכולים להגיע לאירוע בשעות העבודה. אין לי מושג מאיפה אתה מביא את ההנחה הזאת. אנשים מחסירים ימי עבודה בתירוץ שקר כלשהו כל הזמן, אז בטח שהם יכולים לעשות את זה כשבאמת יש להם משהו שהם צריכים/רוצים להגיע אליו. אנשים לא יכולים להודיע על יום חופש או על חצי יום חופש (אפילו במפתיע) כדי להגיע לחתונה אליה הם היו מוזמנים מראש? איזה מעסיק יעז להגיד לא לעובד שלו שמודיע לו שהוא יצא מוקדם מהעבודה בגלל שהוכרז סגר לילי והאירוע שהוא היה אמור היה להגיע אליו בערב הוקדם בחמש שעות? ההנחה שסגר לילי הוא אפקטיבי היא ספקולציה חסרת בסיס. |
|
||||
|
||||
אני רואה שבפועל לפי הדיווחים יש הרבה פחות אנשים ברחובות. |
|
||||
|
||||
שוב - נו אז? אז יש כמה שעות בהן יש פחות אנשים ברחובות. למה זה קשור בדיוק? אז ידבקו מחר. ההנחה שסגר לילי הוא אפקטיבי, בהקשר של הרצון להלחם בקצב ההדבקה של המחלה, היא ספקולציה חסרת בסיס. |
|
||||
|
||||
א. הסגר מתחיל ב-7 בערב. לא ממש לילה, והרבה עסקים פתוחים אז, בעיקר כאלה של בילויים. ב. המתווה כולל גם סגירת מערכות חינוך בבוקר. ג. "אז ידבקו מחר" - כל ענין הסגרים והריחוק החברתי הוא הקטנת סיכויי ההדבקה, לא חיסולם. אם הפבת את זמן ההדבקה הממצוע של חולה מיום ליומיים, הקטנת משמעותי את מקדם ההדבקה הכללי. ד. ואחרי כל זה, על מי אנחנו עובדים: הסגר הלילי הוא התקפלות פוליטית בזויה - שלא לומר אכזרית ובלתי מוסרית כלפי מיליוני אנשים עקב תוצאותיה - בפני המפלגות החרדיות שהמגיפה הזו מעצימה את פגיעתן הכלכלית המשתמשכת מזה עשרות שנים, ועכשיו היא גדולה עשרות מונים, ומהווה עונש קלקטיבי לכל האוכלוסיה, ישר מהמקפצה. על זה אין לי שום ויכוח איתך. |
|
||||
|
||||
ב. תיקון (על מי אנחנו עובדים טייק 2): בבני ברק מצפצפים על הסגר ו-50% מבתי הספר פועלים. אני לא רואה שום סיבה שסגר כללי יכובד על ידי הציבור, גם אם יהיה כזה. |
|
||||
|
||||
א. אז מה. להסיק מזה שתהיה לכך השפעה על קצב ההדבקה זה ספקולציה חסרת בסיס (הרי אנשים נפגשים ונכנסים בדיוק לאותם עסקים ממש כדי לרכוש ולקנות את הדברים בשעה 14:00 שהם לא יכלו בשעה 19:30 בגלל הסגר הלילי). מי יודע, אולי ההשפעה תהיה הפוכה כי הלחץ על העסקים יהיה בשעות מסוימות של היום במקום להתפזר על יותר שעות. יותר תורים ויותר צפיפות. ב. אז זה לא קשור למושג ״סגר לילי״. זו שאלה אחרת לגמרי (מה האפקטיביות של סגירת מוסדות חינוך). גם פה, אם נניח שיש לכך השפעה, סגירת המוסדות לכמה ימים בודדים ואז פתיחתם מחדש זה, סביר להניח, קשקוש מקושקש. ג. שוב - ההנחה שהסגר הלילי יקטין את הממוצע מיום ליומיים זאת ספקולציה חסרת בסיס. האנשים שלא יהיו אחד ליד השני בשעה 19:30 יהיו אחד ליד השני בשעה 18:30 ולכן לא עשית שום דבר. ד. זה בדיוק העניין - הסגר המדומה הזה שווה בערכו לאיזו החלטה חשובה של הממשלה בה ראש הממשלה עולה על פודיום ומקריא לאומה את ההחלטה: חובה על הציבור, בימים אי זוגיים, ללבוש מסכות על הפנים בין השעות 20:00 ל-21:00. לאחר דיונים עם כחול לבן ושר האוצר, מצאנו את הפשרה בה יהיה מותר ללבוש רק מסיכות עם ציור של מיקי מאוס או סמל חמסה. אנו מבקשים מאנשי האופוזיציה לא להסית את הציבור נגד ההנחיות. זאת חוסר אחריות ממדרגה ראשונה. מדובר בחיי אדם! הכל תיאטרון של פוליטיקאים עלובים שעסוקים בכיסוי התחת השמן שלהם ושיודעים בעצמם שאין שום ערך להחלטות שלהם בהקשר של השפעה על המצב בשטח. יש לחץ עליהם לעשות משהו. זה משהו. אז הם עושים את זה. הם בעצמם לא מאמינים בהחטות המטומטמות שלהם שהם משנים כל שני וחמישי. |
|
||||
|
||||
וכמו שכבר רמזתי כאן, פסקת הסיום שלך היא עוד האפשרות הפחות גרועה לתיאור המציאות. |
|
||||
|
||||
צא לרחובות עם דגלים ושלטים. זו הדרך היחידה להראות להם את שאט הנפש שלך מההתנהלות שלהם, ולנסות לשנות אותה. |
|
||||
|
||||
וזה כמובן מדאיג. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין מה המחיר שלדעתך הוא משלם. ההפך, נראה לי שהוא נקלע לאחד הג'ובים הכי מוצלחים שיכולים להיות: מכיוון שהציבור יודע שלא עושים מה שהוא ממליץ, במבחן התודעה הציבורית הוא גיבור, ומכיוון שהמלצותיו נשארות תיאורטיות הוא לא יכול להיכשל. |
|
||||
|
||||
אני קורא את התודעה הציבורית אחרת ממך, אבל על זה לא צריך להתווכח, מאחר ובסבירות גבוהה הפרוייקט יסתיים בכישלון נחיה ונראה איך הוא ייצא מההרפתקה הזאת. |
|
||||
|
||||
לפחות הוא יכול לסמוך על זה שהוא לא ייאלץ להעיד בפני וועדת חקירה. גם זה משהו. |
|
||||
|
||||
תהיה ועדת חקירה רק אם השלטון יוחלף, ולא נראה לי שזה יקרה. |
|
||||
|
||||
הוא אשר אמרתי. |
|
||||
|
||||
הה. |
|
||||
|
||||
אני בכל זאת סקרן: איך אתה קורא את התודעה הציבורית, ולאיזה פרויקט אתה מתייחס? |
|
||||
|
||||
הפרוייקט הוא זה שהפרוייקטור מנהל. לדעתי הוא מצטייר יותר ויותר כלוזר שמוכן לתת לפוליטיקאים לדרוך עליו, וכאשר הופעותיו מזרות האימה בטלוויזיה מסתיימות בקול ענות חלושה והתנצלויות בפני אלה שקוראים לפטר אותו מתקבלת דמות כמעט פאתטית, וזה כשהפוליטיקאים רק התחילו להשמיץ אותו בחצי פה. כאשר המנדט שלו יפקע בתחילת נובמבר, אם לא יקרה כאן איזה נס, לדעתי טפטופי ההאשמות יהפכו לשיטפון רציני (ברור שאם כן יקרה נס, ''אנחנו מינינו את הפרוייקטור...'' יהפוך למנטרה שלא יפסיקו לטרטר איתה את חיינו, ואף אחד לא ישאל למה זה לקח חצי שנה). כשאני קורא מה שכתבתי עולה בי חשש מסויים שאני משליך את הרגשות שלי על הציבור. |
|
||||
|
||||
1. לא היה לי שום ויכוח עימך בעניין שמירה על הנחיות הממשלה והפרוייקטור ואני מביע הסכמה מוחלטת עם רוח הדברים. 2. כל טענתי - אם הייתה ואם לאוו מתייחסת לכך שלי צורם העניין שיש חלקים בחברה הישראלית אשר אמונים על מהות שנאת האחר ואשר נאחזים בדמות סטראוטיפית מובהקת ומנסים דרכה להעביר מסרים הגובלים באנטישמיות ביולוגית שהיא החמורה מכל. 3.לעניין תפקוד הממשלה בקורונה - אני עדיין סבור שהממשלה הישראלית הנוכחית -ובהרכב המיוחד שלה והחיובי- וכיתר ממשלות העולם ,עדיין בשלב ניסוי ותהייה. אני לא שופט אותה כעת. |
|
||||
|
||||
תחשוב מה בגין היה עושה. מצד אחד עליונות החוק והמשפט. מצד שני כבוד למסורת וחמלה. אבל מדובר בסיכון שלום הציבור. אני חושב שבגין היה נכנס באם אמא שלו. באופן מכבד כמובן. |
|
||||
|
||||
אכתוב לך את האמת אשר בליבי. בגין/ליכוד זאת לא האופציה החברתית דמוקרטית של חיי. אישית אני מחובר בנשמתי למפלגת העבודה ולערכיה הברורים והאנושיים . אבל חלאות האדם השחיתו אותה עד כדי עצב כשראו שכסף זאת לא מילה גסה. בנסיבות אלו העדפתי את הנוכל החכם ולא את הנוכלים הטיפשים כולל אלו עם השפם והפלולה. כעת - כשאני שומע את ההלל על מנחם בגין, אני נזכר שאחרי הכל מדובר בפוליטיקאי שהצליח לפענח את האלגוריתם העדתי המזרחי ובכך הוא לא שונה משום מנהיג פוליטי /דתי. ולכן, בגין זאת לא האופציה ההשואתית. ועוד: מה שכן אני רוצה להזכיר לך שהחברה החרדית האשכנזית שרויה ללא מנהיגות חזקה והיא נאחזת בזקנים הללו כמו הקלף האחרון. לפי מיטב הבנתי הם בזים לפוליטיקאים והעסק הזה ששמו 'אגודת ישראל' ככל הנראה לפני פירוק. אצל הספרדים החרדים העסק כבר אבוד ואין להם מנהיג רוחני לפחות לא בטווח הנראה לעין. ציבור גדול אשר ערכיו המרכזיים הם דת והם שרויים ללא הנהגה רוחנית הם נתונים לאנרכיה מחשבתית אשר את סופה מי ישורונו. |
|
||||
|
||||
האם יש תקנה או חוק שמחייבים ללכת להבדק? לא עד כמה שידוע לי. |
|
||||
|
||||
לא יודע באילו רשתות חברתיות אתה מסתובב, אבל אני רואה בשלי קבוצות שמטרתן היא לבטל את עטיית המסכות ושאר הגבלות של הקורונה - ואלו לגמרי לא קבוצות של חרדים. אף אחד לא חוקר ומעמיד לדין את ראשי הקבוצות האלה, בדיוק כפי שלא מעמידים לדין מטיפים נגד חיסונים. |
|
||||
|
||||
אני רוצה להסתייע בידיעה קטנה זו כדי לחפור בשאלת האחריות הציבורית של הקהילה החרדית. בודאי רבים כמוני, ישאלו את עצמם, מה אפשר לעשות? לשלוח את פקד פקד מוחמד עלי ניסו לגרור את הרב בן ה-90(?) למעצר ולעורר מהומת אלוהים אצל כל המטורפים והאידיוטים של המדינה ולסיים את הפרשה בהתפוררות של עוד קרש מארון המתים הנרקב של שלטון החוק? התשובה היא לא, תודה, אין צורך. תספיק הודעה דיסקרטית ממשרד הבריאות לאחד מחבורת העסקנים העלובה המנהלת את המוסד, שתודיע להם, שאם תלמידיהם לא יתייצבו עד האחרון בהם לבדיקה, המוסד שלהם לא יראה בעתיד פרוטה אחת מאוצר המדינה והם יכולים לסגור אותו כבר היום. מדוע זה לא יקרה? מסיבות פוליטיות. מי כאן אחראי לברדק? ציבור ההורים והתלמידים במוסד, או ההצבעה הפוליטית של הבוחר הישראלי שהפכה את מדינת ישראל לשבוייה בידי חבורת העסקנים החרדית? האחריות למצב הזה של כל מי שלא הצביע כ"ל בבחירות האחרונות אינה משתווה, אך גם אינה רחוקה מזו של אלה שהצביעו לאגודת ישראל. |
|
||||
|
||||
הערה צדדית. עניין שאמרתי בעבר, לפני מספר חודשים. מדובר בסרטון ביוטיוב שראיתי אז. בסרטון הרב קנייבסקי משוחח עם שני אנשים מצידיו. נראה לי שקנייבסקי במצב דמנטי קשה, לא מצליח לבטא מילים ברורות, רק מילמול בלתי מובן. שני האנשים משני צידיו ניראו לי עסקנים שמנהלים את הקהילה שלו , הם מושכים מפיו הסכמה למה שהם רוצים לעשות. נראה שהיה להם אינטרס להמשיך לפתוח את הישיבות ובתי הכנסת מנימוקים זרים, לא טעמים של כיבוד התורה. הם שמו בפיו מילות תמיכה שהתבטאה במילמול לא ברור שהוא השמיע. |
|
||||
|
||||
סנקציות כספיות על הישיבות אינן כלי יעיל, כי נסיון רב שנים לימד אותן שעם קצת אותו צמד חמד של ''געוואלד'' ואיומים הכל מסתדר. בנוסף, עד כמה שאני מבין החוק לא מחייב אף אחד להיבדק, כך שקשה מאד להצדיק חוקית סנקציה כלשהי. האחריות הכוללת היא של הציבור החילוני לדורותיו שהניח לציבור הנבער לגדול ולתפוח לממדים אליהם הגענו. לדעתי רק קטסטרופה עצומה ממש תשנה במשהו את המצב הזה, ואני מקווה, כמובן, שקטסטרופה כזאת לא תתרחש. |
|
||||
|
||||
קודם. כל אני מקווה שצווי המניעה של בתי הדין לעבודה עדיין עובדים והם יבטיחו שעובדי המעבדות ימשיכו לעשות בדיקות חיוניות. אני מסכים עם רוב הדברים. לגבי הגוועלד, זה נכון, אבל ייאוש אינו פרוגרמה. לכן יש עתיד צריכה לדרוש קיצוץ משמעותי במיסוי. אם מצביעי ביבי רוצים להמשיך לבנות וילות לתושבי מעלה אדומים או לשלם קצבאות לתלמידי ישיבות, שיקנו פחות F-35 ואפודים חסיני אש. לגבי הקטסטרופה, היא כבר כאן. מדוע ישראל היא המקום היחיד (?) בו מוסדות החינוך הם מרכזים להפצת המגיפה? עצם התממשות הקטסטרופה אינה חלק מן הפיתרון עצמו. הקטסטרופה היא לכל היותר שיעור שצריך ללמוד. אני למשל כבר קבלתי שיעור. היה לי מאד קשה להבין את ההתנגדות האמריקאית לביטוח רפואי אוניברסלי. עכשיו הבנתי. אני ממליץ לאלו שיותר צעירים מאיתנו להתעקש על ביטוח רפואי פרטי שישחרר אותם מתלות בשגיונותיהם של ליצמן וקנייבסקי. במקרה שיתברר שהמצב כבר מעבר ליכולות של ביטוחים פרטיים, יש לדרוש קיצוצים במס הבריאות וכו'. מה הטעם בתשלומים קבועים למוסד שממילא אינו מסוגל לספק את הצרכים בעבורם משלמים? כאשר בכיתה של 40 ילדים, ההורים מממנים טיול שנתי ל-4 ילדים שהוריהם אינם יכולים, זו חברה מתוקנת, כאשר מדובר ב-10 ילדים, זו נדבנות ונדבנות לא אמורה להיות בכפייה. |
|
||||
|
||||
אני מאחל לך ביטוח בריאות ארצות הבריתי (לא בהכרח אמריקאי: הקנדי הרבה יותר סביר). יש, לדוגמה, ביטוח בריאות די פופולרי לישראלים בארצות הברית שהוא עדיין יקר יחסית לישראלי אבל זול יחסית למקומיים. תמציתו היא שהוא מכסה רק דברים זולים יחסית, ועל כל דבר יקר יחסית, לוקחים מטוס, חוזרים לישראל, ומטפלים בבעיה שם. |
|
||||
|
||||
הבנתי רק את החלק השני. הבנתי אני חושב, את הרמיזה הצינית ולכן אני לא מבין את החלק הראשון. האובמה קייר הוא היבריד של ביטוח פרטי וציבורי, כל כך עקום שהוא איים למוטט את כלכלת ארה"ב עוד לפני הקורונה. בקנדה יש ביטוח רפואי אוניברסלי סוציאליסטי למופת. אם אזרחי קנדה יגלו יום אחד שממשלתם היא גוף חסר יכולת או אחריות המאפשר כניסה לקנדה של מסות של מהגרים החובבים ילודה גבוהה וסולדים מעבודה לפרנסתם, אני ממליץ להם לבטל את הביטוח הרפואי הלאומי וישא"ק. לגבי הביטוח הישראלי-אמריקני, אני רואה איך זה קורה אבל לא מבין איך? אם מישהו שוהה בארה"ב ואינו משלם במקביל את הביטוח בארץ, הביטוח שלו אמור לפקוע? לא כן? |
|
||||
|
||||
בטח שהוא משלם. |
|
||||
|
||||
אם אתה רוצה, תצטרך להשקיע בי קצת יותר. אם המהגרים לעת עתה, ממשיכים לשלםאת את הפרמיה של מס הבריאות, מה אכפת לנו? הם משלמים כאן ומקבלים שרות בארה"ב. שרותי הבריאות בישראל יוצאים מורווחים? |
|
||||
|
||||
הנקודה שלי הייתה שכפל התשלומים וגם כרטיס הטיסה במקרה הצורך עדיין יותר זולים מעלויות הביטוחים הבסיסיים בארצות הברית. והתוצאה ככל הנראה טובה יותר. |
|
||||
|
||||
נראה לי שזה יותר מורכב מזה. מי שעובד וחי בארץ משלם מס בריאות כאחוזים מהמשכורת (כחמישה אחוז). מי שעובד וחי בארה"ב, לא משלם מס בריאות בארץ על פי המשכורת שלו, עד כמה שידוע לי, אלא משלם מס בריאות מינימלי1 כדי לשמר את המעמד הביטוחי. בכל ההנחות האלה, בכלל לא בטוח ששירותי הבריאות יוצאים מורווחים. נשאלת אגב כאן השאלה המחוזית מה בכלל ממס הבריאות מופנה לקופות החולים. עד כמה שהבנתי אין שום קשר בין השניים, ועל כן מס הבריאות הינו מס לכל דבר, לא ביטוח ולא נעליים. 1 נשדמה לי שמדובר בסכום זעום ואולי אפילו דו ספרתי לחודש, אבל אני לא סגור על זה, זה היה מזמן. |
|
||||
|
||||
הביטוח בישראל הוא לא היברידי (קופות החולים לא מנוהלות על ידי הממשלה ו"מתחרות" אחת בשניה)? האובמהקייר לא איים למוטט את כלכלת ארה"ב לפני פרוץ הקורונה. גם לביטוח הרפואי בקנדה יש הרבה בעיות. אין (עדיין) מדינה שפתרה את הבעיה הזאת בצורה מופתית. אזרח ישראלי ששוהה בחו"ל צריך לשלם את ביטוח הבריאות על מנת להמשיך להיות מבוטח. אם לא, כשהוא חוזר לארץ הוא צריך להחזיק ביטוח פרטי לחצי שנה. עולים חדשים, להבדיל, מבוטחים מרגע עלייתם וזכאים לחצי שנה פטור מתשלום ביטוח בריאות ממלכתי. |
|
||||
|
||||
דרך אגב, מה רע בחרדים? הם משלמים ביטוח בריאות והם אוכלוסיה צעירה מהממוצע. אני בטוח שקופות החולים מתחרות על האוכלוסייה החרדית. |
|
||||
|
||||
לפחות לפני כמה שנים זה היה נכון. |
|
||||
|
||||
ביטוח הבריאות, כידוע (לשמצה יש יאמרו), פרופורציונלי לגובה המשכורת. תשווה את המשכורת של משפחה חרדית ממוצעת עם 9 נפשות לזו של משפחה חילונית ממוצעת עם 4 נפשות, וקיבלת את התשובה שלך. שירותי הבריאות, כמובן, זהים לכולם, ז"א שהפרמייה של הביטוח שונה, אבל התגמול זהה. |
|
||||
|
||||
הן אכן מתחרות עליהם (וגם על הערבים, אגב). מדי פעם משרד הבריאות מנסה להזכיר להן שאסור להן להציע לציבורים מסוימים הטבות שאינן חלות על ציבורים אחרים. אז מוצאים פטנטים אחרים. אבל כדאי לזכור שזה, כמו התחרות הקשה בין בתי החולים על היולדות, נובע ממבנה תמריצים מעוות. אם הקופות מקבלות סכום אחיד לראש אז הן תחפשנה אוכלוסיות צעירות, אם הן מקבלות תעריף מסוים עד גיל 65 ותעריף אחר מעל 65 הן תחפשנה אוכלוסיות צעירות ואוכלוסיות קשישים לא מאד זקנים. התשלום לא תפור מספיק למדדי ההוצאה על האוכלוסיות השונות (וספק אם ניתן בכלל להתאים אותו בצורה שתמנע פוילע שטיקים כאלה), ולכן נוצרים מצבים כאלה. |
|
||||
|
||||
דיון 3938 כרקע. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |