|
||||
|
||||
הכותב מתאר תופעה של אלימות בביה"ס. מהון להון התגלגל הדיון לאוזלת ידם של בתי-הספר בכל הרמות. תסלחו לי, אבל למה בדיוק אפשר לצפות? הכיתות צפופות. החומר משעמם ולא רלוונטי. שיטות הלימוד מיושנות (אני לא מתכוון לטכנולוגיה - מחשבים לא יפתרו את הבעיה). אבל הכי גרועים הם, מה לעשות, המורים. הם שחוקים, הם שונאים את העבודה שלהם, הם חייבים לדבוק בתלם בין אם הם רוצים או לא (ולרוב הם רוצים), הם מתמודדים עם עבודה קשה להחריד. למה המורים כ"כ גרועים? פשוט מאוד, זהו מקצוע חסר יוקרה וחסר תגמול - משלמים להם רע, אין כמעט ספי-קבלה, לא ניתן לפטר מורה גרוע לאחר שקיבל קביעות, ולמנהלים אכפת דבר אחד בלבד - לקבל הקצבות ממשרד החינוך (שמחולקות בשנים האחרונות ע"פ כמות הילדים המוגשים לבגרות, דובי, ולא ע"פ הממוצע) ולשרוד את שנות העבודה. זה הכל. צדו השני של המטבע היא האלימות הגועה בנוער. ניתן לדוש בסיבות לכך עד עלות השחר, אבל איך אפשר למנוע את זה? רק ע"י חינוך, נכון? ואיפה אנחנו מחנכים את ילדינו? בבית-הספר, שהוא - כמו שכבר כתבתי למעלה - מכשיר קהה וחסר-השראה (וכנראה גם חסר-תועלת). אז מה אפשר לעשות? את הבעיה הראשונה ניתן לפתור בקלות יחסית - להתחיל לשלם למורים הרבה יותר, ובמקביל לסנן את המועמדים להוראה ביתר קפידה, תוך פיטור הדרגתי של כלל המורים הגרועים שהצטברו במערכת. זה יקח 10-20 שנה, אבל זה ללא ספק אפשרי. לגבי הבעיה השניה, לעומת זאת, אין לי הרבה מושג - כנראה היא תשתפר אם הראשונה תשתפר, אבל איך לטפל בתופעה כיום? סטירת לחי או העפה לבית, נו באמת - עונש מוות לא מרתיע מבוגרים מלרצוח וסטירת לחי אמורה להרתיע ילדים מלהכשיל מורה בכיתה, מעשה שנחשב חיובי בעיני החברה בה הם חיים? ותסלח לי, שלומי, אבל ממתי עינויים פיזיים הם עונש מקובל בחברה המערבית? רק בגלל שמדובר פה בקטין אז אין לו בעלות על גופו וניתן להכות אותו? למה, בגלל שפעם זה היה נהוג? קודם תוכיח לי שזה עובד, ואחרי זה אפשר להתווכח עם ויתור על העקרונות שאנו מנסים לחנך ילדים אליהם (עקרונות חוסר האלימות) הוא דרך טובה לחנך אותם לאותם העקרונות... |
|
||||
|
||||
אני מתנצל לגבי הסטירה: רפלקס. כמורה, זה מה שהייתי עושה. אני חושב. אבל אני מסכים שאין מקום להפיכת הדבר למדיניות... באשר לשאר מה שכתבת, לא נותר לי אלא להפנות אותך לסיפור הראשון שלי באייל: דיון 5 |
|
||||
|
||||
אני דוקא יכול להבין את התלמידים - במצב כזה איום ועם מורים כאלה מזעזעים, פלא שהם נוטים לאלימות כלפיהם? בכל מקרה, בקשר לסיפורך הראשון (הפרטת החינוך בישראל)- אני חוזר על מה שכתבתי אז: הבעיה היא לא חוסר משאבים, היא תיעדוף לקוי וסינון לקוי. למדינת ישראל, למרות כל טענותיו של מר ברק, יש תקציב נכבד. הדרך בה היא בוחרת לחלק אותו בין משרדי הממשלה השונים בכלל, ובתוך משרד החינוך בפרט, היא היא הבעיה. אין צורך להשקיע דוקא במחשוב, למשל, עדיף להשקיע במורים. הבעיה שלנו היתה (בכל תחום בישראל) קוצר-ראיה נוראי: אנחנו מסוגלים לראות רק פתרונות לטווח-קצר, והשקעות לטווח-ארוך עושות לנו בחילה. אגב, הפתרון שלך אולי יפתור בעיה אחת (וכפי שאמרתי, אני מפקפק בכך) אך אין ספק שהוא ייצור בעיה אחרת, חמורה באותה מידה - בעיית ריבוד איומה בחברה הישראלית, שגם כיום מרובדת יותר מבצל. להוכחה הסתכל בכל מקום בעולם בו יש (או היה) חינוך פרטי - חינוך כזה מעמיק ומרחיב את הפערים בין השכבות השונות בחברה והוא יכול להוביל לתוצאות הרות-אסון. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |