|
||||
|
||||
סטייה חברתית היא חיונית. אשה היא נחותה חברתית. מכאן שסטייה חברתית הכוללת נשים היא חיונית. אחרת איך את מסבירה את כל ההיסטוריה הרצופה בזונות? |
|
||||
|
||||
לא חיוני, אלא זמין ונוח להשגה. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את התיקון, אבל זה בסדר - לא הבנתי גם את ההקש הלוגי מלכתחילה. יש לי תואר ראשון בסוציולוגיה, אבל לפחות היום הוא לא עוזר לי להתמודד עם מה שאת אומרת. שאלה קטנה, ואולי השאלה העיקרית - אם נקבל את הנחתך שסטיות חברתיות הן מרכיב שקיים בכל חברה (ואפילו חיוני), יש המון סוגים של סטיות כאלה. דוגמאות קטנות - Shoplifting , התפלחות למגרשי כדורגל, סירוב לשרת בשטחים, פדופיליה, העתקה לא חוקית של תוכנות, דראג-קווינס, עישון מריחואנה, ... יש מבין הסטיות האלה שאנחנו רואים אפילו כחיוביות, ויש כאלה שנראה בחומרה, כל אחד לפי ערכיו שלו ובדרגות שונות. למשל, אני דווקא תומכת בלגליזציה של מריחואנה (בעצם אני לא כ"כ תומכת, כמו שאני מתנגדת לאכיפת החוק בנושא ולעליהום שעושים על משתמשים פרטיים). כנגד זאת אני לא תומכת בהעתקת תוכנות (אבל אם אדע על מישהו שעבר על החוק, לא אסגיר אותו). ואילו לפדופיליה אני מתנגדת בכל תוקף, וגם אנסה לאכוף את החוק אם אדע על מקרה כזה. אז כשאת אומרת שהזנות היא סטייה חברתית ולכן יש למסד אותה, את כאילו רומזת שתתמכי במיסוד של כל סטייה חברתית. האומנם? |
|
||||
|
||||
בשום פנים ואופן לא. אם נמסד את כל הסטיות הן תהפוכנה לנורמטיביות. בואי ניקח לדוגמא את הולנד. מדינה אירופאית מתוקנת שמיסדה את הזנות ואת הסמים הקלים. בפועל, אף הולנדי לא צועק: "איזה יופי אני מעשן חופשי והולך לזונות כל היום" אלא ההתייחסות לאלמנטים האלה היא טריוויאלית משום שזהו הדבר הנכון לעשות. את תומכת בדה קרימינליזציה של מריחואנה (וגם אני), כלומר שלא יפתח תיק פלילי אצל צרכני סמים קלים כפי שנעשה היום. בהולנד, על אף התפיסה הרווחת, אסור לעשן בכל מקום אלא אך ורק במקומות שהוקצו מראש לצורך העניין (הקופי שופס). כך גם ההגיון העומד מאחורי רחוב "החלונות האדומים". הזונות הן כן אאוטסיידריות לחברה ועם זאת ישנו פיקוח ממשלתי על בריאותן, על אספקת קונדומים, מזרקים סטריליים וכולי. הרעיון במיסוד הזנות הוא לא לקבל את הזונות לחיק החברה ולקחת כל מתבגר לחצר האחורית שיעבור טקס חניכה אלא להכיר בכך שהתופעה קיימת וכמו שהיא מתנהלת עכשיו ישנו ניצול נשים, סמים, אונס, הריונות בלתי רצויים ומחלות. הרעיון ב"מיסוד" הוא להפחית את כל התופעות השליליות האלה וכמו כן להפחית את מספר התיקים הפליליים שיפתחו ופעולות האכיפה שיבזבזו עוד כספי ציבור ומשאבים יקרים על מלאכה שאינה נחוצה. בדבריך חסרה ההבחנה בין סטייה לפשע. בקרימינולוגיה רווח הדיון על כיצד מגדירים מהו פשע. למעשה הפשע נקבע ע"פ נורמות חברתיות. במקרים רבים ישנן קבוצות אינטרס שחותרות להגדרת מעשה מסוים כפשע. כך, סמים קלים הם לא חוקיים בעוד שאלכוהול כן. בקבוצה זו ניתן לכלול גם את כל עבירות הצווארון הלבן, זכויות יוצרים וכדומה. לעומת זאת, עבירות של אינוס, פדופיליה, אלימות ורצח מהוות טאבו בכל החברות המערביות. |
|
||||
|
||||
ולמען האמת, בזמן הדיון איתך הלכתי לחפש את האתר של איגוד הזונות שם (קוראים לו "החוט האדום", על שם החוט שתלתה רחב הזונה בחלון שלה). לצערי המידע שם במשורה (יש רק עמוד אחד באנגלית). מוזכרות רק תלונות של זונות על כך ש"ממילא אנחנו לא מרוויחות מי יודע מה, אז גם לשלם מיסים?" ואז מסבירים באתר למה כדאי לשלם מיסים ולא לעבוד "שחור". אחד המאמרים מדבר על מחירי השכירות היקרים ותנאי השכירות הדרקוניים של החלונות. לעומת זאת, הכתבה הזו: מדברת על כך שעדיין יש בין העומדות בחלונות האדומים הרבה מאוד נשים מהעולם השלישי, שעובדות תחת דרכון מזויף (תצטרכו להאמין לי בנקודה הזו, אלא אם כן אתם קוראים הולנדית או אולי גרמנית). חוקיות העסק עצמו לא העלימה את בעיית הסחר בנשים, בטח לא כאשר נשים הולנדיות-במקור הן אחוז קטן מהעובדות בזנות. אכן, ההולנדים עצמם מתייחסים לזנות כמו שהם מתייחסים לסמים, כמו שהם מתייחסים לכל עניין שנוי במחלוקת - במשיכת כתף. מאבחנה פרטית שלי על סמך מגורים של מספר שנים שם, זה לא נובע מליברליות דווקא. זה נובע מחוסר רצון לטלטל את הסירה. הולנד היתה אחת המדינות הסובלניות ביותר באירופה, למשל בנושא תושבים לא חוקיים ובנושא החובה להציג תעודת זהות לשוטר ברחוב. בעקבות לחץ של האיחוד האירופי (במיוחד צרפת) בסוף שנות התשעים, הסירו שם בזמן קצר מאוד את כל ההקלות, אחת אחרי השנייה. הכניסו גם תקנה נוספת, על הכמות המירבית של חשיש ומריחואנה שמותר לבעלים להחזיק בקופי שופ (כמות מגוחכת, למספר משתמשים קטן מאוד). נו, אז היתה הפגנה או שתיים בעקבות זה. בעקרון, לא הרבה ציפורים צייצו, והמדיניות הוחמרה מאוד. היום הולנד היא כבר לא "גן העדן לאמריקאים שרוצים לעשן" כמו שהיה בשנות השבעים והשמונים. מה שכן נשאר זה גן העדן לתיירים גרמניים שרוצים לזיין. ובתחום הזה, אכן הבנות עדיין עומדות בחלונות. עכשיו, אני כן תומכת באיזשהי צורה של פיקוח ממשלתי על זנות, בתוך המערכת שכבר קיימת. חלוקת קונדומים, למשל, באה לפתור תופעת לוואי חמורה של הזנות. ומעצר של העומדות על הכביש ללילה אחד בכל פעם ודאי לא פותר שום בעיה. אבל את שוכחת שני דברים: 1. הזונות עצמן הן הסוטות, ומי הפושעים בסיפור הזה? נכון, הסרסורים. מיסוד הזנות נשמע יפה מאוד - לכאורה בתי הזונות נקיים מפשעים, המדינה מקבלת יותר מסים והלקוחות לא חוששים לבריאותם. מצד שני, לא כל התחום יכול לעבור לשטח הלבן. עסקים שמתנהלים מסביבו יישארו תמיד באפור, כמו בכל עסק שיש בו כסף גדול למנהלים (הימורים למשל, גם במדינות שבהן ההימורים חוקיים). גם כך ישראל היא מעצמת סחר בנשים. כשייפתח חלון חוקי בעניין הזה, הרבה סכרים ייפרצו. אז אולי בת טובים מהרצליה תוכל לממן לעצמה את הלימודים, אבל על כל אחת כזאת יהיו שבע מברית המועצות לשעבר, שיובאו הנה, הפעם לעבוד בצורה חוקית. לא בדיוק אוטופיה של קיבוץ גלויות. ב. עישון מריחואנה לא פוגע באף אחד מלבד המעשן, אלא אם הוא משלם 50 שקל למישהו שיעשן בשבילו בעמידה בחצר (או בחלון). |
|
||||
|
||||
את הסחר בנשים אפשר לצמצם אם נחסום את גבולנו עם מצרים. כאשר נרצח קצין משטרה בנגב, המשטרה הגיבה בחריפות ותוך ימים ספורים הוסגר הרוצח למשטרה. בנושא הברחות הזונות, הסמים ואולי הנשק, המשטרה לא מגיבה מספיק, ולכן התופעות נמשכות - ועתה גם מבריחים גמלים לוביים (היה שבוע שעבר באינטרנט). יש מקום בעיני להצבת מחסומי פתע בכבישי הנגב, מיקוש קטעים ספציפיים בגבול מצרים ופשיטות על מאהלי בדווים באזורים שיש עליהם מידע מודיעיני. כך ניתן לצמצם מאוד את ההברחות מגבול סיני. יש לי גם הרגשה חזקה ששלטונות מצרים - כמו השלטונות בארץ - נוטים להעלים עין כיוון שזה מחד לא מזיק למצרים ומאידך פוגע בחברה הישראלית, והופך את המבריחים מקור אפשרי למידע מודיעיני על היערכות ישראל בנגב (לדעתי השיקול המקביל - של היערכות מצרים בסיני - הוא אחת הסיבות שהמדינה לא פועלת בהיקף הנחוץ לבלימת הסחר, הן בגבול מצרים והן בגבול לבנון). |
|
||||
|
||||
אם אכן רוב הזונות היו מוברחות ממצרים, היתה לך נקודה. בפועל המקרה אינו כזה. קיים סחר ''פורה'' בתוך המדינה ולא רק בנשים ש''הוברחו'' לכאן. מעבר לכך, נניח שאכן מוברחות זונות ממצרים. עצם העובדה שיחידות הבילוש המשטרתיות פועלות ללכידת סמים דווקא מעיד על קונצנזוס מסוים וסדר עדיפויות בדעת הקהל (איני מצדדת בתופעה, אך זהו כנראה ההסבר לה). |
|
||||
|
||||
בחורף האחרון מצאנו (חוג המטיילים שלי) בנחל שגיא בהר הנגב כרטיסי טיסה עם שם רוסי. המקום נמצא 2 ק"מ מהגבול. יחידות הבילוש פועלות, אך אני מתרשם שבעיקר כדי לצאת ידי חובה, וייתכן בהחלט שלחלק מהמבריחים יש חסינות משטרתית או צבאית משיקולים שונים. |
|
||||
|
||||
אני חולקת על דעתך בנוגע לליברליות ההולנדית. מתוך שיחות שערכתי עם בני משפחה הולנדים, עלה שהולנד אכן מדינה שמודעת מאוד לכל נושא זכויות וחופש הפרט והן המניעות אותה. בכל תחום שהוא תמיד יהיו שטחים אפורים (ועל כך בתגובתי בנוגע לנורמטיביות של הזנות). לעולם יהיו פושעים, בתי כלא והסתעפות של הפשיעה. בנוגע לרמת הפגיעה באחר בשל עישון סמים קלים יהיו כאלה שיחלקו עליך. עישון מריחואנה פוגע בעירנות ובמהירות תגובה. חוסר מודעות יכול להוביל לתאונות דרכים למשל ולפגיעה בכושר יכולת ההשתכרות. כך, פוגע האדם גם בסובבים לו ולא רק בעצמו (זאת מתוך הנחה שאיננו יכולים לפקח על כל הבוגרים שיצרכו סמים קלים ועל מצבם הנפשי לפני ואחרי). עם כל הליברליות שלי, אני לא חושבת שישראל מוכנה ללגליזציה של סמים קלים או של זנות. יעברו עוד הרבה שנים והרבה מהלכים עד שנהיה מוכנים לכך, אם בכלל. |
|
||||
|
||||
מדינה שמודעת לנושא זכויות הפרט - אולי יחסית לישראל. אבל כאמור, שינויי החוק שהתבצעו בשנים האחרונות מעידים אחרת. מלבד זאת, רוב האוכלוסייה בעיירות, בכפרים ובפרברים, אינו ממש לוחם זכויות. האווירה באמסטרדם הפרועה והליברלית קצת מטשטשת את האתוס ההולנדי ה"ממוצע". אי אפשר להסיק מאמסטרדם, כמו שאי אפשר להסיק משיינקין על המתרחש בישראל כולה. על האתוס - מדובר1 באותם אנשי עבודה שיושבים לשולחן האוכל בשש בערב בדיוק ואוכלים אוכל מסורתי (תפוחי אדמה, ירק מבושל במים ובשר מטוגן ללא תבלינים). הדור המבוגר יותר, ששרד את מלחמת העולם השנייה, מאופיין בחסכנות, בהומור דק ובזהירות חשדנית. על השונה הם מסתכלים בתמיהה, לפעמים בגיחוך, אבל לא ייצאו מגדרם להוקיע אותו, ומצד שני גם לא להילחם בגלוי על זכויותיו. "אני לא מבינה מה זה צריך להיות, גבר לבוש שמלה", תהתה הסבתא של חברי דאז (זה דווקא היה מכוון לאחד השכנים שלה, מהגר מוסלמי שהסתובב בגלבייה). 1 אלה המון הכללות, כמובן. אבל התיאור משתלב עם ממוצע הדימויים הקולקטיביים (ולפעמים הסאטירה העצמית) שקיימים בהולנד. |
|
||||
|
||||
כשאמרתי שההולנדים מודעים לזכויות הפרט לא התכוונתי שהם, חדשות לבקרים, מפגינים על ספינות שלום בתעלות. בסה''כ ההולנדים ככלל (ולא הפרדתי מהם את האמסטרדמים בדיוק כמו שאי אפשר להפריד את שיינקין מישראל) הם אנשים שעובדים לפרנסתם וחיים בכבוד. הם גם רגועים בהרבה מאחרים. הם לא פנאטיים בריאותיים, יודעים להעריך אוכל טוב, סיגריה של אחרי האוכל וכמובן אלכוהול. הם גם לא יוציאו את המיץ למי שחושב אחרת אלא פשוט ''יתהו'' בנוגע לעוף המוזר - בדיוק כמו שציינת. |
|
||||
|
||||
הבהרה: כשאת אומרת "סטייה" את מתכוונת לזונות, או לאלו שהולכים לזונות? בכל מקרה, למה זו סטייה? |
|
||||
|
||||
אני מתכוונת למי שמוכן לקיים יחסי מין החורגים מהנורמה ולמי שמחפש אותם. קרי, גם הזונות וגם הלקוחות נכללים בקטגוריה. ולמה זו סטיה הסברתי כבר באחת ההודעות האחרות שלי. |
|
||||
|
||||
בתור אחד שלא מתמצא בנורמות - מהי הנורמה הנוגעת ליחסי מין? |
|
||||
|
||||
אח, היו זמנים. |
|
||||
|
||||
האישה שוכבת על גבה ברגלים פסוקות, הגבר נשכב מעליה ומחדיר את איבר המין שלו לתוך איבר המין שלה. |
|
||||
|
||||
בפשטות:התנוחה המיסיונרית. |
|
||||
|
||||
אני לא מכיר מסיונרים אבל זה מה שהרוב עושה, אני אישית מעדיף שיטות שבהן בת הזוג לא רואה את פני וקל לה יותר לפנטז שאני מישהו יפה אבל זו לא הנורמה. |
|
||||
|
||||
לעצום עיניים הולך? |
|
||||
|
||||
הרי כתבת את הדברים בעצמך, אז אל תיתמם שאתה "לא מתמצא בנורמות". קיים פער בין גבר ששוכב עם נשים ובין אישה ששוכבת עם גברים. נכון, הפער הצטמצם בעת האחרונה אך עדיין הוא קיים. אמש יצא לי לראות תוכנית שנקראת "אהבה בכבלים". בתוכנית, בחור מחובר באזיקים לחמש בחורות שכל אחת מהן מנסה להרשים אותו ובכל ערב הוא נפרד מאחת מהן עד שלאחר שבוע הוא נשאר עם האחת והיחידה באושר ועושר. הבחורה שממנה נפרד אתמול "הפחידה" אותו כהגדרתו, בשל הישירות שלה. הוא טען שלפעמים התמימות והביישנות הן התכונות החיוניות ביותר בבחורה. יחד עם זאת, הוא העניק לה 250 ש"ח כמתנת פרידה. כמו שכבר פירטתי, זנות היא יחסית ותלוית תרבות והגדרה. בחברות מסוימות מספיק שאשה ששוכבת עם יותר מגבר אחד היא זונה ובחברות אחרות, רק מי שתגבה תשלום על האקט תיקרא כך. |
|
||||
|
||||
ראשית, תנחומי על כי נאלצת לצפות בתוכנית המטופשת הזו. שנית, בעקבות כל ההסבר, אני עדיין לא בטוח מה הסטייה של הזונות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |