|
||||
|
||||
איך בדיוק אתה1 רוצה שנכתוב תגובות2 באייל הקורא3? ככה? עם הגדרות מפורשות לכל מושג שאנחנו כותבים? כי אני לא רואה שאתה כותב ככה. בינתיים, אני רואה שאתה משתמש בביטויים כמו "המכשלה הויטגנשטיינית הידועה" מתוך הנחה שכל האיילים יודעים מה זה. או, יותר נכון, מתוך ידיעה שלא כולם יודעים, ואז אתה יוצא מאז"ה חכם מכל העסק. 1 גא"ג 2 קבוצות סימנים לינגוויסטים שמכוונות לענות על שאלות ורעיונות שהוצגו בקבוצות סימנים קודמות. 3 אתר אינטרנט בכתובת haayal.co.il |
|
||||
|
||||
סליחה על קוצר הרוח והזמן, אבל כתבתי ''במידה והמושגים אינם מוגדרים היטב''. וגם אז במידה סבירה... על ''המכשלה'' כבר כתבתי באייל. סורי. חייב לזוז. |
|
||||
|
||||
לא רוצה לקלקל לך, אבל עבור כולנו כאן, חוץ ממך, מושגים כמו מוסר, ועוד כמה שהתווכחת עליהם, מוגדרים היטב. |
|
||||
|
||||
להיפך. כל המושגים שאנחנו משתמשים בהם *אינם* מוגדרים היטב, אבל יש לנו הבנה טובה ומשותפת לגבי הפירוש שלהם. שימוש בהגדרות נחוץ במערכות פורמליות, וכמובן גם ההגדרות שם מתבססות על מושגי יסוד שאינם מוגדרים. המשחק "תגדיר X" מועיל, לפעמים, עבור מושגים מעורפלים שבשאיפה יוגדרו באמצעות מונחים יותר אינטואיטיביים שאנחנו מניחים שהבנתם משותפת לכל המתדיינים. קל לעשות בכלי הזה שימוש הרסני -במזיד או בשגגה - לכל דיון, כי בסופו של דבר כל ההגדרות מעגליות. זה לא שונה בהרבה מהמשחק החביב על ילדים בגיל מסוים לפתוח בסדרה אינסופית של שאלות "למה" לכל תשובה שהם מקבלים. הדרך היחידה שאני מצאתי להתמודד עם זה היא להכריז בתשובה ל"למה" האלף ואחד: "כי בפעם הבאה שתשאל "למה" לא אענה לך בכלל" - ולעמוד בזה. |
|
||||
|
||||
אבא: צריך ללכת לישון (מה לעשות, כבר חצות וחצי). בת: למה צריך ללכת לישון? א: כי כבר חושך. ב: למה חושך? א: כי השמש שקעה. ב: למה השמש שקעה? א: כי כדור הארץ מסתובב (בליווי הדגמות, גלובוס ופנס), וכשהוא מסתובב לא רואים את השמש. ב: למה כדור הארץ מסתובב? א: הוא תמיד הסתובב (איזו מין תשובה זו?) ב: למה הוא תמיד הסתובב? א: טוב, צריך ללכת לישון. |
|
||||
|
||||
יו, השיחה הזו נשמעת לי מה-זה מוכרת... שנתיים ותשעה חודשים אמרת? |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת תמיד הסתובב?! היית צריך להסביר לה איך נוצרה הדיסקה שמתוכה התגבשה השמש וכל כוכבי הלכת, שכולם מסתובבים, כמובן, באותו כיוון, כי ככה הסתובבה הדיסקה. למה? משהו עם גרביטציה. |
|
||||
|
||||
תודה על העצה. ניסיתי להמשיך את השיחה מהנקודה שבה היא הופסקה, ובתמורה נאלצתי לחזור שלוש פעמים על ההדגמה עם הגלובוס והפנס. בסוף, "עכשיו את מבינה למה יש חושך?" - "עכשיו אני רוצה שוקו". |
|
||||
|
||||
באמת ניסית להסביר לה עם הגלובוס והפנס? אתה רוצה שבגיל 11 היא תתנסח ב"מדעית" כמו ש-GEG מתנסח היום? :-) אי אפשר להשביע את האינטלקט,(תראה איזה דיונים מפלצתיים מתפתחים באייל הקורא). ותכלס,למה לא לספר לה שהשמש רוצה לישון כי היא עייפה? למה עייפה? ספר על מעללי השמש באותו יום,ועל הילדה הקטנה שראתה במסעה בשמיים... |
|
||||
|
||||
אפלטון קרא לזה ''שקרים לילדים''. טרי פראטצ'ט וחבריו עשו שימוש חביב במושג הזה בספר ''המדע של עולם הדיסק'' (שלא מדבר, כמובן, על עולם הדיסק, אלא על העולם שלנו) - מדי פעם, אחרי תיאור נחמד, פשוט ואלגנטי של איזו תופעה סבוכה, הם היו מחייכים אל הקורא, ואומרים לו ''כל זה, כמובן, זה שקרים לילדים. המציאות הרבה יותר מסובכת, אבל זה יספיק לעכשיו, ואחר-כך נחזור לזה''. |
|
||||
|
||||
סלמה לגרלף מספרת שכילדה בת 5 היתה יושבת בחיק סבתה ליד האח ושומעת ממנה אגדות,פעם שאלה,תגידי סבתא,כל הסיפורים שאת מספרת לי הם באמת? הסבתא הסתכלה לה עמוק לתוך העיניים ואמרה,אמת כמו שאני רואה אותך עכשיו. |
|
||||
|
||||
והסבתא הייתה עיוורת? |
|
||||
|
||||
לא ממש יודע,סביר שהייתה קצרת רואי עקב גילה המופלג (סבתא זה גיל מופלג,נכון?). מתישהוא משרד החינוך השבדי הזמין ממנה ספר לימוד גיאוגרפיה על שבדיה,לבית הספר היסודי, וכמה שהיא ניסתה לכתוב ב"מדעית של משרד החינוך",(לפני כמה שנים הרשות המקומית שלי פרסמה את שבחי גני הילדים בתחומה-"חינוך למדע ומדעי החברה בגני הילדים שלנו" אמר פרסום אחד) יצא לה נילס הולגרסן,ומאז היא הייתה צריכה להסביר ממי ירשה את דמיונה הפורה... |
|
||||
|
||||
ניסיתי את ההסבר האלטרנטיבי. השמש ראתה היום ילדה קטנה הולכת לקניות, בורחת מאמא שלה בקניות, עולה במדרגות העולות, עולה במדרגות היורדות, קורעת חוברת של אחותה, שופכת שוקו על השולחן של אבא... בסוף התברר שהשמש התעייפה והלכה לישון *במטה של אמא שלה*. יש פסיכולוגים בקהל? ואסטרונומים? אגב, השמש אולי הלכה לישון; הילדה עדיין ערה. |
|
||||
|
||||
4:45 בבוקר אבא תעיר כבר את השמש אני לא עיפה. מסקנה: לחזור להסברים מדעיים. |
|
||||
|
||||
למעשה, כוכב הלכת נגה (ונוס) מסתובב בכיוון הפוך לכל שאר כוכבי הלכת. לו גרנו בנגה, היינו רואים את השמש זורחת במערב ושוקעת במזרח. ההסבר נעלם מבינתי - נהגתי להעתיק שיעורים בזמן ההרצאות באסטרופיסיקה. |
|
||||
|
||||
הממ. עוד נגה. בעיה. בכל אופן, זו לא הייתי אני. |
|
||||
|
||||
ע''פ שעת התגובה משהו הפוך בכל זאת בעולמך (יחסית למרכז הכדור). |
|
||||
|
||||
לפי שעון ניו-יורק (בה אני מתגוררת) עכשיו ערב מוקדם. חוששתני שדווקא אתה קצת הפוך, לא? |
|
||||
|
||||
אבל א''י היא מרכז הכדור. וכן...הקפה הפוך,הלחות מהים התיכון,המאוורר מזמזם,היתושים גם.(פינת נוסטלגיה עבורך). |
|
||||
|
||||
אהה, אז אנחנו הניו-יורקים משוכנעים שדווקא ניו-יורק היא המרכז. מה לא? (הקפה לא הפוך, במקום מאוורר יש מיזוג מרכזי בבניין, יתושים אין, אבל לחות - ועוד איך) |
|
||||
|
||||
שהוא עובר מחזור של התמלאות בדומה לכוכב חמה. אלה הם גם שני כוכבים הלכת היחידים שקיבלו שם נקבי ולא זכרי. ככל הנראה, בדיוק מסיבה זו. מאז שגיליתי את העובדה החביבה הזו, יש לי חיבה מיוחדת לנוגה. |
|
||||
|
||||
נקבי למה? "נוגה" הוא שם עצם זכרי. |
|
||||
|
||||
בנים: מרקורי, מרס, יופיטר, אוראנוס, נפטון, פלוטו. בנות: ונוס. |
|
||||
|
||||
ולמה נפקד מקומם של סאטורן ואמא אדמה? |
|
||||
|
||||
לפני שכתבתי, שאלתי (תגובה 81786) אם יש אסטרונומים בקהל. אם הייתי יודע שאני עלול להיתפס, הייתי נזהר יותר. |
|
||||
|
||||
לא פעם האשימו אותי שאני אסטרונאוט, אבל מעולם לא אסטרונום. My Very Erotic Mate Joyfully Satisfies Unusual Needs Passionately (מה הקשר?)
|
|
||||
|
||||
יש אחד אסטרונומי הרבה יותר מפורסם - Oh, Be A Fine Girl, Kiss Me
|
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
את המשפט אני זוכר, אבל לא מה הוא אמור להזכיר. תזכיר לי? |
|
||||
|
||||
לפי טמפרטורת פני השטח שלהם. |
|
||||
|
||||
? |
|
||||
|
||||
הכוכבים מסוג O הם החמים ביותר, אם אני זוכר נכון. אם ב"?" התכוונת לשאלה אחרת, רק תגיד. |
|
||||
|
||||
אבל כוכב חמה הוא מרקורי... |
|
||||
|
||||
הנוגה שלחה אל הצדק חיוך הי,יופיטר בוא ונצאה. בשביל החלב כוס קפה הפוך נראה מה שלום קסיופאה נתפוס עגלה,קטנה או גדולה, הלילה הזה משגע. זה לא מעט,שצדק וונוס לבד... |
|
||||
|
||||
כמובן, "נוגה" במשמעות "זוהר" היא עדיין ש"ע זכר. אתמול קראנו "כתר מלכות". שם אפשר לראות שכבר בימי אבן גבירול נחשבה נוגה לנקבה: מי יבין סודותיך, בהקיפך על גלגל השני גלגל השלישי ובו נוגה. כגברת בין חייליה, וככלה תעדה כליה. ובעשתי עשר חודש תיסוב גליליה. וגופה כחלק משבעה ושלושים מן הארץ ליודעי סודה ומשכיליה. והיא מחדשת בעולם ברצון בוראה השקט ושלווה ודיצה וחדווה, ושירות ורננים ומצהלות חופות חתנים. והיא מקשרת פרי תנובות ושאר הצמחים – "ממגד תבואות שמש, וממגד גרש ירחים". |
|
||||
|
||||
גם כשמות אנשים ''נוגה'' משמש לנקבות ולזכרים, למרות הסיומת הנקבית שלו. נוגה אלון ונוגה הראובני הם שני שמות של מפורסמים שעולים בזכרוני כרגע. |
|
||||
|
||||
חשבתי שהייתי ברור, אבל כנראה שלא: המילה "נוגה" אינה מסתיימת בסיומת נקבית - יש מפיק בה"א והיא עיצורית. משקלה זהה למשקל "שורש", "גולם", "כובד" - כולם בלשון זכר. |
|
||||
|
||||
אוף ''בוחן'', ''זוהר'', ''צוהר''. |
|
||||
|
||||
בסדר, למרות הסיומת ש*נשמעת* נקבית. |
|
||||
|
||||
במקרה רפרפתי היום בהפטרת יום טוב שני של חג השבועות (לבני הגולה), ומצאתי שחבקוק מתייחס ל"נוגה" בלשון נקבה: "ונוגה כאור תהיה". ואולי זו פנייה לנוכח. לא מרבים לקרוא את הפרק הזה, וחבל, מפני שיש בו פנינים רבות המעשירות פיוטים ולשון. |
|
||||
|
||||
נחתום את פרק נוגה בשתי הערות נוספות: א. גם בהפטרת יום טוב ראשון של שבועות מופיעה המילה "נוגה". ב. מר הכפר-הגלובלי ציין בנים ששמם נוגה. הראשון שקרא כך לבנו היה דוד המלך בכבודו ובעצמו. |
|
||||
|
||||
נגה בן דוד? אפשר הפניה? פסוק,פרק? |
|
||||
|
||||
דברי הימים א' פרק ג'. |
|
||||
|
||||
עוררת את העניין, ולכן אזכיר שהמילה ''נוגה'' נמצאת גם בהפטרת שביעי של פסח. |
|
||||
|
||||
הסיבה לסיבוב, היא חוק שימור התנע הזוויתי. אי סיבוב הוא מקרה פרטי של תנע זוויתי אפס. מה ההסתברות, שמכל התנעים הסיבוביים האפשריים, למערכת מסויימת יהיה בדיוק תנע זוויתי אפס? קטן מאוד. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |