81076
...בדיוק יצאה לי לעבוד כמה חודשים עם ילדים עם כל נתוני המנטל הנמוך הצפוי, ז"א מוצא, סוציאו-אקונומי ומצב משפחתי. כבוגרת תיכון שבו למדו בעיקר חבר'ה "מבית טוב", יש גם למה להשוות...
כמובן שההבדל, יותר נכון הפער הוא עצום. אוצר המילים, ידע כללי, יכולת ניתוח...
ועדיין ...שמתי לב שאם מלמדים איך לנתח ולהגיע למסכנות- הילדים קולטים הכל, אם מגרים את הסקרנות-הם שואלים שאלות. אז ברור שצאצא של עורך דין מצפון תל-אביב יגיע להישגים יותר גבוהים, ועדיין אסכולות שמעניקות לתורשה את כל 75 האחזים באות לשרת, לדעתי, את הממסד שמעוניין להתנער מאחריות, הרי הרבה יותר פשוט וקל להגדיר מישהו כבלתי כשיר תורשתית, מאשר להשקיע בטיפוחו. עוד מחקרון להשקטת המצפון. מאוד יכול להיות שקיימים הבדלים מולדים בין השחורים ללבנים באמריקה, אבל יש לזכור שאותם השחורים רק לפני כ-‏50 שנה לא הורשו ללמוד באותם בתי ספר עם הלבנים (או שזה היה לפני 100 שנה?). עדיין מוקדם מדיי לערוך השוואות כאלה, כי גם אם אביו של הילד השחור יהיה אף הוא עורך דין, סביר להניח שאוצרו המנטלי ועוד יותר חשוב- מסורת חינוכית עליה גדל ועליה יגדל את בנו יהיו שונים.
תורשתי, בעיניי, זה אותו צופן גנטי בו "כתוב" כמה שנים נועדנו לחיות והאם נחלה במחלת הסרטן. גם אם אישם נכתב ששחור טיפש יותר מהלבן ב-‏10 אחוז שלמים, זה לא מסביר את הפערים המנטליים בין שתי האוכלוסיות. לדעתי, אם יום אחד נגיע למצב שהפער בין "שחורים" ל"לבנים" יסתכם בעשרת האחוזים התורשתיים בלבד, המחקר כולו יאבד מחשיבותו.
...ובכלל, השאלה לדעתי האם ילדים מפלגי אוכלוסיה שונים מקבלים מספיק הזדמנויות (בכוונה לא כתבתי שוות) להוציא את המקסימום מהתורשה, תהיה אשר תהיה, ולא האם כולם יוכלו בתנאים כלשהם להגיע לאותם ההישגים.
אבא עו''ד 81095
הבהרה אינפורמטיבית בלבד: תיאוריית ה"צאצא של עורך דין" נבדקה. כשכתבתי שמעמד סוציו-אקונומי הסביר רק 4 נקודות מהפער, הכוונה היתה לשליטה סטטיסטית על SES. דהיינו (בהפשטה), ילד לבן של עו"ד המרוויח $60,000 בשנה הושווה עם ילד שחור שאביו עו"ד המרוויח $60,000 בשנה, ולא עם ילד שחור שהוריו חיים על קצבת אבטלה.
אבא עו''ד 81172
...בדיוק לזה אני מתכוונת...
אף על פי ששני האבות משתכרים אותה משכורת, קרוב לודאי שעורך דין שבעצמו בן ל עורך דין ( הכל במרכאות גדולות) יהיה בעל ידע גם בשטחים אחרים שאינם "עריכת דין" הודות לסביבה לה הוא נחשף ביותו צעיר.
סטטיטיקה איננה רגישה מספיק להרבה דברים. שני האבות יכולים להגיע לעמדה מקצועית זהה, ועדיין לילדיהם הם יעניקו סיכוי שונה. מה שבאמת היה צריך לבדוק הוא האופן בו שניהם גידלו את ילדיהם בשנים הראשונות, המידע אליו חשפו את ילדיהם, אוצר המילים שהיה בסביבתם.
בגלל זה אני אומרת שעדיין מוקדם מדיי להשוות...תהליך היציאה מהרלם (שום אישם צריך לשים מרכאות) אינו נמשך דור אחד, גם אם אותו דור הוא עורך דין שמרוייח 60,000 . אולי כשיבדקו את מנת המשכל בעוד דור או שניים, למשל, התוצאות יהיו שונות לחלוטין.

נ.ב. מעניין שהתאוריה זקפה את ראשה בפעם הראשונה בתחילת המאה הקודמת, כשגל לאומנות שטף את אירופה. עכשיו הגיע עידן ההגירה. הרבה יותר נוח להגדיר את הכושים, הפורטוריקנים וכו' כבעלי פוטנציאל נמוך, ומעל ראשם לתלות לנצח שלט "אנדרקלאס", מאשר להשקיע הון בטיפוח אזרחים שגם א ממש "משלנו", וגם, בינינו, מלכץחילה הובאו ככח עבודה זול וצייתני.
גם מדע, כמו הצבא, לעולם אינו נטול פוליטיקה...
81109
אפשר בבקשה הסבר לפסקה שמתחילה ב"תורשתי, בעיני, זה אותו צופן גנטי"? כי לא ממש הבנתי איך אתה מגדיר תורשתי, ולמה אתה חושב שיש לך בכלל את האופציה להגדיר מה זה תורשתי, כשלמילה יש הגדרה ברורה למדי גם בלעדיך.

יתרה מכן, אף אחד לא אמר שילדים עם מנת משכל נמוכה יותר לא ישאלו שאלות. הם אולי פחות אינטליגנטיים, אבל הם לא גלמים.
81168
קודם-כל לא אתה אלה את!
ולגופו של עניין...
זה לא שלפני לא הגדירו מהי תורשה, אלה שלפי מה ששמעתי מאיזשהו מקור (אני לא זוכרת איזה, אז אולי אני הולכת לבלבל פה לא מעט דברים), ישנו הפוטנציאל הגנטי, ז"א כמות תאי המוח או מבנה האחראי על מהירות עבודתו (ואלה הדברים שמנסים לברר כשחוקרים את מוחו של אינשטיין למשל), ויש את אותו אחוז שאנו מסוגלים לנצל ממוחינו, והוא עולה מדור לדור (ואני לא בטוחה שאותו אחוז הוא מולד ולא תורשתי, אבל ע"מ להימנע מבלבול העדפתי להדגיש שכשאני אומרת "תורשה", כוונתי היא דווקא למבנה.

ילדים עם מנת משכל נמוכה יותר ודאי שישאלו שאלות. ילדים עם מנת משכל זהה, כשאחד מהם הוא בנו של אותו עורך דין והשני בן ל"מתפרנסי אבטלה" גם ישאלו שאלות, רק שהראשון קרוב לוודאי יקבל תשובה, בזמן שהשני יצווה "לסתום, ו"לא לבלבל את המח בזמן שאבא רואה כדורגל" או השד יודע מה עוד...
וכאן כבר הגענו למחקר אחר (ושוב אני לא זוכרת איזה ושל מי) שאומר שהצלחתו בלימודים של הילד תלויה במידה רבה בסקרנותו ובגירויים התרבותיים להם זכה בשתיו הראשונות. קרוב לודאי שילד שהתרגל לא לקבל תשובות בגלל שרמת השכלתם של הוריו לא מאפשרת לענות לו, מהר מאוד יפסיק גם לשאול שאלות, ובכך יצמצם לעצמו את כמות המידע לו יחשם בהיותו קטן. ד"א ריבוי השאלות נוסח "למה הזברה לובשת פיג'מה" הוא אחד לסמנמנים למחוננות.
סמנמנים זו יופי של מילה (: 81198
סליחה, היה לי חדש שמדובר באישה, אבל הנטייה השוביניסטית הטבעית שלי גרמה לי להשתמש בלשון זכר עד שיוכח אחרת.

התורשה קובעת פוטנציאל (למשל, גובה מקסימלי), בעוד הסביבה קובעת את התוצאות הסופיות. הסיפור עם האחוז מתוך המוח שאנחנו מנצלים, הוא, מה לעשות, אגדה אורבנית. אין דבר כזה. אין תהומות של יכולת על-אנושית מדהימה שמסתתרות במחשכי האזורים של המוח בהם אנו לא משתמשים. בכל מקרה, רוב רובו של המוח משמש לפעולות ''לא מודעות''.

בתור ילד שהוגדר כמחונן ולמד שנים רבות בכיתת מחוננים, הרשי לי להביע את ספקותי באשר למושג ''מחונן'' כמוכיח משהו מעבר לכישורי ההורים לבדם.
פוספסטים זאת גם יופי של מילה 81204
אני אשמח אם תוכל להסביר קצת את הפיסקה האחרונה שלך.‏1

1או משהו בסגנון שלא ישמע כמו משהו שהמורה שלי הייתה כותבת על אחד המבחנים שלי.
פוספסטים זאת גם יופי של מילה 81468
מכיר יותר מידי אנשים שאובחנו כלא מחוננים שאני מרגיש עפר לרגליהם, ויותר מידי כאלה שכן אובחנו כמחוננים שלא הייתי נותן להם להתקרב למבחן פסיכומטרי מחשש לשפיותם.
המכנה המשותף של אנשים בכל אחת מהקבוצות הללו הוא הרמה הסוציואקונומית של הוריהם, בהתאמה.
פוספסטים זאת גם יופי של מילה 81574
כאב לילד שאובחן כמחונן, ולילדה אשר לא אובחנה ככזאת (נדמה לי שזה נכון יותר מאשר "אובחנה כלא מחוננת") - האם חל שנוי דרסטי ברמה הסוציואקונומית שלי ושל רעיתי בשנתיים שחלפו בין שני האבחונים?
פוספסטים זאת גם יופי של מילה 81588
לא טענתי בשום מקום שזהו הגורם היחיד, רק שזהו תנאי שהוא כמעט הכרחי. בכל מקרה הטענה לא נאמרה כקביעה אמפירית, אלא כביקורת כללית על האבחנה הזו, שאינה מוכיחה דבר לגבי כלום, לפי מיטב שפיטתי.
בכוונה כתבתי ''אובחנו כלא מחוננים'' במקום ''לא אובחנו כמחוננים''. אחותי, למשל, מעולם לא אובחנה כמחוננת, למרות שעל פי כל אמות המידה המוכרות לי, היא הייתה מאובחנת ככזו בקלות.
בינה טבעית 81754
סתם, נזכרתי שכשלקחתי את אחי הקטן, בעל השיער הארוך, למוזיאון המדע בירושלים, פתאום, לאחר שפניתי אליו בנסיון לענות על אחת מקושיותיו, אמרה אישה חרדית לידי: "אה, הוא בן". הסתובבתי ושאלתי "סליחה"? היא אמרה משהו כמו "לא, פשוט התפלאתי איך ילדה יכולה להיות כזאת חכמה". זה קצת עצבן אותי, אך עניתי לה במאור פנים, "לזה את קוראת חכם? את צריכה לשמוע את אחותו".

אני לא זוכר איך זה נגמר, אך התעוררתי בבית חולים, מוקף...
סתם, אני מנסה לעשות את זה יותר מעניין.

לילה טוב
בינה טבעית 81835
למרות ש(נראה) שההודעה למעלה נכתבה בבדיחות מה, התופעה המתוארת שם אכן קורית, ולא לעיתים נדירות.
לא שהאבחנה הזו אומרת הרבה על משהו. הרבה דברים היא לא מאתרת. אחותי מוזיקאית מחוננת, מאוד- יש תוכניות לשלב אותה בשנה הבאה בנגינת סולו (צ'לו) בקונצ'רטו עם אחת התזמורות הקאמריות הידועות, ויצירות שהלחינה כבר מבוצעות בהרכבים שונים, בארץ ובחו"ל (והיא רק בת 16).
מתוך שתינו, שתינו נבדקנו, ורק אני אובחנתי כמחוננת.
ואפילו עם כל זה, נדמה לי שאני אחד התלמידים הבודדים במדינה שגם למדו כמה שנים בכיתת מחוננים, וגם כמה בכיתת חינוך מיוחד... :-)
בינה טבעית 81844
הפסקה הראשונה לא נכתבה בבדיחות הדעת. פשוט, לאחר כתיבתה זה נראה לי לא כזה קוריוז מעניין אז ניסיתי לשפר את המצב.
בינה טבעית 549773
ובאמת יש לו אחות והיא באמת אינטליגנטית במיוחד?
בינה טבעית 549780
שניהם אנשים חריגים, כולל תפיסה מהירה, זיכרון מצויין, מקוריות וכישורים חברתיים טובים. לה גם יש כישרונות טכניים מפתיעים (בהתחשב בחוסר העניין שהיא מגלה בתחומים אלו) שעולים על שלו (ואף על שלי, למרות תגובה 536192 ).
בינה טבעית 82023
בכיתת חינוך מיוחד למחוננים, או כיתת חינוך ''מיוחד-מיוחד''. סתם הסתקרנתי...
כמה מוכר... 81876
מגוון הואריאציות של "את בת ואת יודעת לחשוב ??"

ובפעם אחרת, הגיעה למרפאה שבה עבדתי שלישייה חרדית - בן ושתי בנות. על כל שאלה ששאלתי את הילדים (בסביבות גיל 4), ענה הבן (ואילו הבנות שתקו). כשניסיתי לדובב את הבנות לענות, אמרה האם: הוא הבן, אז הוא עונה בשביל כולם.
בינה טבעית 549562
לפני שנים מספר, ישבתי וחיכיתי לדוד שלי שיבוא לאספני על אופנועו. ובידי תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, ואני קוראת בה בעיון.
עוצרת חרדיה, שנדהמת לראות חילוניה בגופיה וכרך תלמוד בידיה.
"מה זה, גמרא?"
"כן. מסכת עבודה זרה".
"ואת מבינה???"
"כן".(ממש קשה. שטיינזלץ כבר עשה את כל העבודה של ניקוד, פיסוק ופירשון בצד).
שתיקה.
"לא עדיף שתגידי פרקי תהילים במקום?"

ואגב, בת דודתי ובן זוגה התחזקו קשות. אצל הרב מחמירוביץ' ואצל הרב אסור. ויש להם 2 ילדים, אחת נוספת בדרך, כל זה ב-‏3 שנים. הבן, הוא הגדול, מגלה נטיה קשה לורוד. הם עמלים לעקור לו אותה מהלב. בבת בת השנה וחודשיים הם כבר מתפארים, איך היא יודעת לקפל כביסה יפה.
בינה טבעית 549776
ישנם חרדים לא מעטים (וגם חרדיות ממין נקבה, למרבה הפלא :) ), שמזהים/ות את תלמוד שטיינזלץ בחצות הלילה מתוך שינה עמוקה, מבפנים ומבחוץ, פתוח, סגור, ישר או הפוך. מנסיוני הדל, הנה קושיה והנחת יסוד בה: הייתכן שהשאלות התמימות-מיתממות באו לא רק משום היותך חילוניה בגופיה אלא גם (אולי בעיקר) כהבעת מחאה עדינה כנגד העדין, שיש לו מתנגדים ומחרימים בקרב הליטאים (וכנראה לא רק בקרבם)?
בינה טבעית 549778
חבר מהמילואים סיפר לי שיש ''ויכוח חריף'' על הלגיטימיות של התרגום.
(כיפה סרוגה)
בינה טבעית 549569
לא להאמין אבל פעם היה לי שיער ארוך עם קוקו. קרובת משפחה שהיתה בגדוד העבודה וראתה אותי בקיבוצה שאלה "איזה גבר הולך עם קוקו?". התברר שבדורה ובקבוצתה היו גברים בעלי שיער ארוך אבל לא עם קוקו.
בינה טבעית 549688
אביה של אחת מחברותי הוא פרופ' לפיסיקה ושמרן להפליא. יום אחד היא פגשה אצלו בארוחת ערב בחור צרפתי עם קוקו ועגיל באוזן. הרעיון שאותו אבא מקבל את אותו בחור בידידותיות רבה הדהים אותה. נראה שהמדע הסתיר ממנו את ההופעה.
בינה טבעית 549700
אולי הפסיכולוגיה הסתירה מעיני החברה שלך את העובדה שאביה לא כל כך שמרן כמו שהיא חושבת.
בינה טבעית 549719
לא רק ביתו חושבת שהוא שמרן.
ושכחתי להזכיר שהבחור-קוקו+עגיל היה פוסט דוקטורנט של האבא.
בינה טבעית 549724
טוב, אז שמרן זה מי שלא איכפת לו שלפוסט שלו יש קוקו. בסדר.
בינה טבעית 549735
השאלה היא איך הוא היה מגיב על קוקו שנל.
בינה טבעית 549746
אני מניח שכל ההסטוריה היתה נראית אחרת לו קוקו שנל היתה עושה פוסט בפיסיקה.
בינה טבעית 549752
הוא בטח חשב לעשות זאת רק שבאופנה הייתה הרבה יותר רווחית.
בינה טבעית 549756
היא.
גם גויאבה - מילה מצויינת ! 81210
הדעה הלא מבוססת של sea על מחשכי המח הלא מנוצלים, אינה פחותה מהדעה הלא מבוססת שלך שזו אגדה ואין כזה דבר.
מנין לך התובנות אל מסתרי המח, אותו כל כך מנסים להבין?
ברירה טבעית 81221
בניגוד לדנ''א טפילי שהוזכר לאחרונה בענף אחר, גודלו של המוח האנושי הוא פרמטר שיש לחץ אבולוציוני חזק להקטינו (סיבוכים בלידה, שינוי מבנה אגן הירכיים הנשי וכו'). לכן, יש רגליים לסברה שכל הנפח הזה נחוץ במידה שמפצה על הקשיים שהוא מביא.
הלו הלו 81236
לא לדבר שטויות בבקשה. שיקולים אבולוציוניים ברמה הזו בוודאי לא היו מאפשרים לקיפוד לשרוד.

מומלץ להתחיל בספרים על התודעה, למשל Consciousness Explained מאת Dennett ואז לעבור למחקרים הנוירולוגיים הרלבנטיים.
הלו הלו 81286
ברשותך או בלעדיה, אני אמשיך לדבר שטויות כאוות נפשי. אם יש לך משהו קונקרטי להגיד על השטויות שלי, אשמח לשמוע. רמזים סתומים על קיפודים כמו גם רשימה ביביליוגרפית אינם מסוג הדברים שנחוץ לי במיוחד, אבל תודה.
הלו הלו 81470
אבל הוא צודק לחלוטין. יש לך מושג *כמה* אנרגיה צורך המוח האנושי? הידעת כי מוחם של עורבים גדל וקטן בהתאם לעונות השנה, כי בחלקים מסויימים הוא זקוק ליותר כוח חישוב, ובחלקים מסויימים הוא זקוק לחסכון באנרגיה?

הרעיון של 10% מהמוח (שמיוחס לאיינשטיין הרבה פעמים, למרות שהוא מעולם לא אמר את זה) הוא עוד אחד מהמשפטים הללו שאנשי ניו-אייג' אוהבים לפלוט כדי לשכנע אותנו שההבלים שלהם מבוססים על משהו. לצערנו, נטל ההוכחה הוא עליהם, ועד היום לא ראיתי שום פיסת מידע שתומכת בעמדה כזו.
באחד מספר דירק ג'נטלי יש הוכחה 81484
והמסקנה היא שכ-‏90% ממוחנו מאוכלס בפינגווינים.
באחד מספר דירק ג'נטלי יש הוכחה 81488
חשבתי שפינגווינים זה מה שיש על הטלוויזיה. (אוף. באנגלית זה נשמע יותר טוב).
באחד מספר דירק ג'נטלי יש הוכחה 83035
Hello! Well, it's just after eight o'clock, and time for the penguin on top of your television set to explode.

10% מוח 81493
סיפרתי את זה לחבר מחבר העמים והוא סיפר שזה מה שהיו מספרים להם בביה''ס כל הזמן על לנין.
הלו הלו 81576
אני לא יודעת לגבי שיעור השימוש השוטף, אבל המוח מתוכנן עם עודף ענק של תאים, 70-80 אחוז מהכמות הכוללת. כך שגם במקרה של השמדת יותר ממחצית התאים בו, המוח יוכל להמשיך לתפקד כרגיל. ניוון מוחי מתחיל רק אחרי שחוסלו (בערך) יותר מ - 80 אחוז מתאי המוח.
הלו הלו 81580
המוח לא מתוכנן. הוא (כנראה) תוצר של לחצים אבולוציונים ומוטציות מצטברות.

ערן, קטנוניות לינגוויסטית. יולי 2002.
הלו הלו 81692
אין דבר כזה "לחצים אבולוציונים". אם, למשל, יש התקררות של כדור הארץ, ובשביל לשרוד עדיף שתהיה לך פרווה עבה, זה לא *יגרום* לך להצמיח פרווה עבה. אבל אם במקרה נולדת עם המוטציה הזאת (ועד עכשיו רק קיללת את מזלך הרע בקיץ החם), אז אתה ועוד כמה שעירים תשרדו. כל השאר ימותו, וסביר שלדור הבא תהיה פרווה עבה.

יכול להיות גם שאותה מוטציה שאחראית על הפרווה שלך גורמת, בנוסף, לכך שהאף שלך יהיה קצת יותר ארוך. אז גם התכונה הזאת תעבור לדור הבא, אפילו שהיא לא קשורה לשום צורך הישרדותי.
הלו הלו 81697
לחצים אבולוציונים גורמים כמובן להעדפה, לא ליצירה, אם זה לא היה מובן.
הלו הלו 81701
''לחץ אבולוציוני'' הוא מונח מקובל, והוא מבטא בדיוק את מה שאת הסברת.

מה שאת מתארת בפסקה השניה אפשרי, אבל לא שכיח. יותר נפוץ המקרה שבעל הפרווה הוא במקרה גם בעל אף ארוך, ואם הגנים לפרווה ולאורך האף סמוכים זה לזה בכרומוזום, יש סיכוי סביר ששניהם יעברו יחד לצאצאים, כך שהדורות הבאים יהיו בעלי אף ארוך מהקודמים .
הלו הלו 81589
זה לא מדוייק. המוח בנוי עם עודפות מסויימת פחות או יותר מאותה הסיבה שיש לנו שומן - לימים קשים. אבל העודפות הזאת מפוזרת בכל רחבי המוח, והיא גם לא עומדת על 70-80 אחוז. זה נכון שהמוח מוצא דרכים לתפקד גם אם מתים לו הרבה תאים, אבל זה תמיד בא על חשבון משהו אחר.

לעומת זאת, קחי כדוגמא את אותו מקרה מפורסם של פועל שמוט ברזל חיסל לו חלק מהמוח, ובאורח פלא הוא נשאר בחיים, אבל התנהגותו השתנתה לגמרי. המוח הצליח לשרוד עם חלק חסר, אבל זה בא על חשבון מיומנויות מסוימות (במקרה ההוא, חברתיות).
הלו הלו 81670
לא חלק מהמוח אלא כפי שנראה מהדמיות ממוחשבות, המוט פגע באונות הקדם-פרונטליות, דבר שפגע בכושר לקבל החלטות או לקשר בין רגשותיו למידע החברתי.
הלו הלו 81717
והאונות הקדם-פרונטליות (מושג שנשמע בערך כמו "התקופה הפוסט-מאוחרת"), הן לא חלק מהמוח?
הלו הלו 81739
כן, חשבתי על זה כשכתבתי אבל רציתי להדגיש שרק חלק קטן מהמוח נפגע ולמרות שכביכול פינחס גייג' נשאר בחיים, ועד כמה שניתן לשער לא נגרם נזק לאניטלגנציה שלו, לתפקודו האישי והחברתי נגרם נזק חסר תקנה, שהוביל כנראה למותו.

קדם-פרונטלי - התרגום הכי קרוב שיכלתי לחשוב ל prefrontal (למעשה, מהשיחזור מנחשים שהפגיעה היתה בעיקר באזור מסוים של האונה הזו).
הלו הלו 81618
אני חושב שאת טועה. ניוון מוחי מתחיל בסביבות גיל 20 כאשר הרבה פחות מ 80 אחוז מהנוירונים מתים.

אין הרבה מקרים בהם נגרם למוח נזק חמור בלי שהאורגניזם ימות. תאונות וטראומות דומות שהורסות חצי מהמוח, וזה מחייב שברים בגולגולת, לא מותירות לבעל המוח הרבה סיכוי לשרוד. מחלות ניווניות מתבטאות בד"כ בגיל מבוגר לכן הן תופעה מאוחרת באבולוציה של הומו סאפיינס, ומכל מקום ואין להן השפעה על הצאצאים.

לכן, ההשערה שהעודפות לכאורה התפתחה כתרופה ל"השמדת יותר ממחצית התאים" נראית לי מפוקפקת. אשמח לקבל מראי מקום.
הלו הלו 81619
אני יכולה לחפש מראי מקום, אבל האמירה הזו התקבלה על סמך שיחה שלי עם חוקר בתחום. יכול להיות ששיבשתי איפשהו שיבוש של הדיוטות, ובכל אופן הוא חזר ואמר את הנ"ל לגבי 70-80 אחוז עודף. והבהרה: גם הניסוח "המוח האנושי מתוכנן", על שלל האימפליקציות הדארוויניסטיות המשתמעות ממנו, הוא שלי בלבד. אינעל דארווין :-)

מצד שני, הוא לא דיבר על ניוון מוחי לכשעצמו, שאנחנו יודעים שקורה כל הזמן, אלא על מחלות שקשורות בניוון מוחי חמור, כמו אלצהיימר.
הלו הלו 81651
עשרות אלפי תאי עצב מתים כל יום (שוב, הערכה של מומחה בתחום הנוירוביולוגיה). זאת ועוד, תאי עצב אינם מתרבים במוח הבוגר, כלומר לאחר שמת תא עצב, הוא כפי הנראה אינו מוחלף על ידי תא אחר. מכיוון שהתאים לא מתים באופן ממוקד (אלא אם אתה מקבל שבץ מוחי), למוות הזה יש מעט מאוד, אם בכלל, השפעה על היכולות הקוגניטיביות של בעל המוח (או שמא של המוח עצמו?). אבל מה, עשרת אלפים תאי מוח זה מעט מאוד יחסית ל10 בגובה 11 עד 13 (תלוי מי סופר) תאי המוח שלנו ויקח למוח כולו הרבה זמן להתנוון לגמרי באופן הזה. מחלות נוירודגנרטיביות מתרחשות כפי הנראה בגלל מוות של תאים באיזור מסויים באופן ממוקד בגלל אינטראקציות לא רצויות בין חלבונים בתאים האלה. כפי הנראה קיימת רגישות גנטית להיווצרות של המצב הזה אבל הבוקר קראתי בעיתון שהוספה של ויטמין E לדיאטה כנראה מועילה על מנת לעכב את השפעת האינטראקציות האלה.
על מי חובת ההוכחה? 81338
סמנמנים זו יופי של מילה (: 81259
גם אני הייתי ילדה אישם על גבול מחוננות, רק שבמקרה שלי "קיבלתי את כל החבילה" כך שאת התיכון סיימתי לא בכיתת מחוננים אלה באקסטרני. חרף המחוננות שלי לא הבנתי את השורה האחרונה-אתה מחונן חרף ההורים או דווקא בזכותם?
איזורי מח לא מניצלים זה לא עוד אגדה אורבנית אבל לא זה העניין...
מה שאני מנסה לומר בכל התגובות שלי זה שגם אם קיים הבש K 10 נקודות, הוא עדיין לא מצדיק את הפער המתגלה בשטח. ודרך אגב שוב מדובר בסטטיסטיקה. יתכן ובין השחורים\מזרחיים ומה שלא יהיה באמת יש פחות אנשים מוכשרים, זה עדיין לא מצביע על העדרם המוחלט. חבל באמת להשקיע מאמצים כלכליים מוגזמים, גם אם יתברר שהפער נובע מהסביבה, כי מה לעשות-כולנו נולדנו שווים, אבל יש כאלה שנולדו (להורים) שווים יותר. מה שכן, חבל מאוד אם מחקרים מסוג זה ישמשו הצדקה מוסרית לאי-מתן הזדמנויות שוות (שדורשות השקעה ניכרת) ולחיזוק של דעות קדומות. לא יודעת מה לגבי קושים (אופס סליחה-אפרואמריקאים), אך מוצאם הלא לבן של הודים לא הפריע להם עד עכשיו לזכןת בפרס נובל.
ושוב, מה שמרתיע אותי בכל העניין הוא לא התוצאות המדעיות שעלולות להתגלות בחדרי חדרים, אלה דווקא ההשלכות הפופוליסטיות שאלולות להיות לעניין. חרף התאוריה לא כל לבן למד בכיתת מחוננים, ותוצאות המפגש של אינטלקט לבן לא משובח למדיי הבא בתוספת לאומיות גאה הגולשת ללאומנות עם מידע שכזה עלולות להיות הרסניות.
אגדה, אגדה. 81275
ז"א, הפוטנציאל הלא מנוצל הוא אגדה.

למיטב ידיעתי, הסיבה שאנשים חושבים שיש לנו "חלקים לא מנוצלים במוח", טמונה בהרכב שלו. המוח מורכב מ10% ניורונים ו90% תאי גליה (Gelia), כשאת התפקיד שיש לתאי הגליה אנחנו לא ממש יודעים (נראה שהם סתם יושבים שם, לעת עתה). את החלק של החשיבה עושים הניורונים, זה די בטוח.

מכאן מובן איך צמח המיתוס - מה עושה החומר האפור המיסתורי? אבל לא נראה שזה פוטנציאל לא מנוצל. סתם עמודי תווך (אולי).
אגדה, אגדה. 81358
יש כל מיני סוגים של תאי גליה. לא יודעים הכל עליהם, אבל יודעים די הרבה. יש אפילו סוג אחד שכנראה קשור גם לנוירוטרנסמיטורים. אלו התאים שהכי פחות ברור מה הם עושים (למיטב ידיעתי המוגבלת מאוד).
סמנמנים זו יופי של מילה (: 81293
זאת הייתי אני...
וסליחה על הטעויות כתיב...
סמנמנים זו יופי של מילה (: 81294
...ועוד משהו...
אני באמת לא יודעת מה קורה עם האגדה, אבל מה שבטוח זה שקיימת דעה (לא ידוע לי אם היא מלווה במחקר) בעולם הסוציולוגי שהעלייה ברמת האינטלקט היא מתונה, ז"א שאת התוצאות של ההשקעה בחינוך והמודרניזציה לא נתן לראות כבר בדור השני.
ושוב...כבת למדענים (אולי אני דווקא ההוכחה לכוחה של תורשה :) ) ידוע לי היטב שלכל מחקר יש "אבא". מספיק להיזכר במחקרים על נזק העישון והקרינה הסלולרית (שכמןבן אינה קיימת, וגם אם כן, עומדת בכל התקנים, רק תמוה שמרבית עובדי החברות הסלולריות מעדיפים להשתמש בדיבורית). מעניין מי האבא של המחקר הזה...
אנשים אתם מפספסים עניין רציני 345038
אולי לא שמעתם אבל יש חתיכת בעיה בשימוש באייקיו והבעיה נחלקת למספר חלקים:

1. במחקרים השוואתיים התגלה שהמתאם בין "הצלחה" כלכלית, חברתית, מקצועית (כן שמתי לב שזה קשור לכלכלית אבל יש בכך מעבר לכלכלית) וכו' לבין איטיליגנציה גבוהה הוא נמוך מאד מאד.

2. מבחני האיי קיו מוגדרים כמבחנים הבוחנים אינטיליגנציה אבל מה היא אינטיליגנציה? בפעם האחרונה שבדקתי (זה היה בתיכון) היה רשום בספר שאיטיליגנציה היא המדד אשר נמדד במבחן האיי קיו.ושוב תנו לי לחזור במקום אחר הוגדר מבחן האי קיו כמבחן הבוחן אינטילךיגנציה. מי יודע איך מגדירים הגדרה מעגלית?

3. לאחרונה הוגדר עוד תחום באינטיליגנציה האינטיליגנציה הרגשית שהיא (לדעתי האישית) משמעותית לפחות כמו ואולי אפילו הרבה יותר מזו הישנה.

4.ידוע שמבחן האינטיליגנציה הוא מבחן שניתן "ללמוד" אליו ואם כך אז כל תקפותו כמבחן של נתון טבעי נמוג, ניתן לומר באותה המידה שבעלי מגזרים שונים פחות טובים בתנ"ך או ציור. דרך אגב אם אתם לא מאמינים שניתן ללמוד אליו בחנו את עצמכם ותראו את השיפור במבחן לפני לימוד (אפילו מועט) ואחריו ותראו שיפור.

5. המבחן אינו יכול לתת מדגם מייצג של הנבחן הן כי הוא נעשה חד פעמית ובתנאים מאד מלחיצים לרוב האנשים (מבחינת עצם הלחץ שלעמידה לבחינה בנושא ושל מחסור בזמן) לחץ שבשלו יש החושבים ביתר בהירות ויש הנלחצים ומאבדים את תבונתם. והן כי הוא אינו מייצג לחלוטין מבחינת התחומים שהוא סוקר והצורה שהוא סוקר אותם (שנטען נגדה רבות שהיא אתנוצנטרית דבר שיכול להסביר את התוצאות המהאמר).

6.בתור בחורה בעלת ציון אי קיו גבוה אני יכולה לומר שהדבר הראוי לעשות עם תוצאות הבחינה (כאשר אינה מנוצלת על מנת לאבחן הפרעות קשות כפי שנועדה לעשות) הוא לקנח את אפך.

7. בקשר לאמיתות ותקפות המדעית של כל עובדה ועובדה בתגובות ובמאמר אל תאמינו לכל מה שאתם קוראים באינטרנט
אנשים אתם מפספסים עניין רציני 345039
רק לחדד עוד יותר:
1. האינטליגנציה הרגשית, כם לדעתי, היא חלק גדול מאוד מהסיפור - וחבל מאוד שלא לוקחים אותה בחשבון.
2. מבחני אינטליגנציה, עד היום, מתקשים לבדוק יצירתיות, למשל. שגם היא חלק חשוב מהיכולת המנטלית.
3. המבחנים תלויים מאוד גם בבוחנים, שלא תמיד ניחנים באינטלגנציה מתאימה משלהם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים