|
||||
|
||||
דווקא משפט נתניהו מחייב שופטים שמכירים את החוק לפרטי פרטיו, כי חלק מהשאלות שעולות שם הם בתחום אפור למדי, ואפשר לנבא בביטחון די גדול שעמדות המושבעים יושפעו מעמדותיהם הפוליטיות, כפי שניסיתי להדגים כאן לא פעם. דוגמא: תפוס מדגם אקראי של אנשים ברחוב ושאל אותם שתי שאלות: 1. האם יחסי נתניהו-אלוביץ' הגיעו לדרגת שוחד? 2. האם בחרת בבחירות האחרונות מפלגה שנמצאת היום בקואליציה? והשאלה שלי אליך היא האם אתה חושב שלא תמצא מתאם חזק בין התשובות לשתי השאלות האלה. אני בטוח שמתאם כזה יימצא, וגם (כמעט) בטוח שבין השופטים הוא יהיה פחות חזק באופן משמעותי. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שלשופט יש יתרון על מושבע בשאלות בתחום האפור (האתי). הניחוש שלי הוא שדווקא ההטיה של השופטים תהיה משמעותית יותר. גם בגלל זה, וגם בגלל שלמושבע משפט זה דבר שלא קורה כל יום, האחריות היא די גדולה ולכן אני מניח שתשומת הלב שלו תהיה יותר גדולה מאדם אקראי ברחוב או משופט שעושה את זה כל יום (וגם מודע לעובדה שההחלטה שלו תשליך על עתיד הקריירה שלו). |
|
||||
|
||||
נראה שנישאר חלוקים לפחות עד שמישהו יטרח לבדוק את זה. אפרופו "עד שמישהו יטרח לבדוק את זה", שאלה לקהל: במדגם אקראי של נהגים שיש להם רשיון נהיגה במשך עשר שנים לפחות, איזה אחוז, לדעתכם, היה עובר את מבחן התיאוריה? הניחוש שלי: פחות מ 50%. |
|
||||
|
||||
וכמה היו עוברים את הבחינה המעשית? (הניחוש שלי, בשניהם, משמעותית פחות מחצי, כולל נהגים מקצועיים. הניחוש שלי הוא גם שמורי נהיגה ובוחנים היו עוברים את הבחינה המעשית באחוזים גבוהים יותר, אבל לא הרבה יותר משני שליש) |
|
||||
|
||||
כשנסעתי ללימודים בארה"ב הייתי צריך להוציא רישיון נהיגה קליפורני מקומי. הייתי בטוח שאעבור בלי בעיה את התיאוריה, אז הסתפקתי בלקרוא ברפרוף את החוברת הרלוונטית בזמן שעמדתי בתור לבחינה במשרד הרישוי. אחד הנושאים בחוברת היה אחוז האלכוהול המקסימלי המותר בדם בזמן נהיגה, ודילגתי עליו מתוך מחשבה בסגנון "בטוח לא יופיע במבחן - הרי נהג לא יודע את רמת האלכוהול המדויקת שלו כשהוא נכנס לאוטו; מה שרלוונטי זה כמה כוסות שתית". כמובן שהשאלה הראשונה במבחן היתה על אחוז האלכוהול המותר בדם, והיו עוד כמה שאלות שטעיתי בהן מסיבות דומות, כך שהקריירה האקדמית שלי בחו"ל התחילה בכישלון בתיאוריה :). למבחן החוזר למדתי כמו שצריך - פחות משעה של קריאה, אפשר לחשוב - ועברתי בציון מושלם אאז"נ. כמעט עשרים שנה לאחר מכן הייתי צריך להוציא רשיון נהיגה במסצ'וסטס. למוד ניסיון, הדבר הראשון שבדקתי בחומר הלימוד לתיאוריה היה מה אחוז האלכוהול המותר בדם במדינה (והתפלאתי לגלות שהוא שונה מזה שבקליפורניה). שוב למדתי כמו שצריך, ושוב עברתי בציון מושלם אאז"נ. מסתבר שלא מעט נהגים ישראלים, כולל נהגים מנוסים מאד, נכשלים במבחן הנהיגה המעשי במסצ'וסטס בגלל שהוא כולל דרישות חנייה מסוימות מאד. בקליפורניה הכרתי ישראלית שנכשלה במבחן המעשי, כשגילתה לתדהמתה באמצע הטסט שכשיש לך אור ירוק בפנייה שמאלה, עדיין ייתכן שמגיעות ממול מכוניות שנוסעות ישר, וצריך לתת להן זכות קדימה. |
|
||||
|
||||
כן, הפניה שמאלה בקליפורניה זה קטע. שיקול דעת לנהג. מי היה מאמין במאה ה 21? חשבתי שיבטלו את זה בשביל המכוניות האוטונומיות. איפשהו ראיתי שהן מעדיפות1 לעשות שלוש פעמים ימינה במקום. זכורים לי גם מקליפורניה הצמתים של רחובות לא ראשיים בעיר הקטנה שלכולם יש תמרור עצור והם נכנסים אחד אחד עם כיוון השעון. _____ 1 נו, בטח השמאלה לא עבד טוב אז אמרו - למה להסתבך, והכניסו אוברייד. |
|
||||
|
||||
>> זכורים לי גם מקליפורניה הצמתים של רחובות לא ראשיים בעיר הקטנה שלכולם יש תמרור עצור והם נכנסים אחד אחד עם כיוון השעון. כן, זה נקרא four-way stop, ויש צמתים כאלה לא רק בערים קטנות. מסוג הדברים שלעולם לא יעבדו בארץ. |
|
||||
|
||||
וזה לפי FIFO, לא כיוון השעון (לפחות בפרקטיקה. אני עכשיו בקליפורניה). |
|
||||
|
||||
מה שזכור לי מקליפורניה - ולדעתי נחוץ מאד בארץ - זה שמי שנכנס לצומת לא פנויה וחוסם אותה אחרי שהרמזור מתחלף, מקבל קנס ממש גבוה. 500 או 1000 דולר כמדומני. |
|
||||
|
||||
זה לא רק בקליפורניה, גם בניו-ג'רזי, והיא ברת מזל שנכשלה על זה במבחן ולא בהתנגשות חזיתית עם הרכבים שנוסעים מולה בירוק כשהיא פונה לה בשלווה שמאלה. אני זוכר מנסיון כמה זה מבלבל ומסוכן לפני שמתרגלים לזה. |
|
||||
|
||||
אני כמעט נפגעתי באשמתי בפניה כזאת. הרשיון הישראלי מאפשר לנהוג בניו ג'רזי עד חצי שנה מכניסה למדינה בלי להוציא רשיון מקומי1, ולמרות שחיפשתי באינטרנט דגשים לנהגים ישראלים בארה"ב לפני עדיין עשיתי את הטעות הזאת. מאז יש לי שיר קטן שאני מדקלם בראש בכל פניה שמאלה. למקרים שנהיגה שלא לפי החוק או הנוהג בעיקר מסכנת את העצבים של הנהגים האחרים (כמו לא לנצל פניה ימינה ברמזור אדום, או לא להתקדם מראש למרכז צומת בפניה שמאלה אל מול תנועה) אני עובד בלי שירים ובלי עקביות. אם עוצרים לחשוב על כמה נהיגה היא מסוכנת וכמה מעט מהסיכונים תהליך הרישוי והפיקוח מונע, ביחס נגיד להפעלת מנוף או שרברבות, זה די מבהיל. זה מזכיר את ההקלות שאלכוהול ותוספי תזונה מקבלים בתחום הסמים, התרופות והמזון, רק כי התעוררנו לרגולציה עליהם מאוחר מדי. --- 1. מאז הוצאתי, התיאור של יובל חל גם פה. |
|
||||
|
||||
צפויה לך אכזבה הן בגזרת הנעימה והן במילים (In the US, green, doesn't mean go). לא נעים לי לאכזב ככה, אז בתור פיצוי אציע את השיר מהמורה (הנהדר1) בתיכון שמשרת אותי עד היום:הוי נגזרת של מונה, מכפילים במכנה. מחסרים אותו מונה, כפול נגזרת מכנה. ומחלקים! במכנה בריבוע. הדקלום פה. מפחד במה1 העברתי את זה דרך שירות AI לשירה, והנה קיבלת באותו מחיר גם שיר וגם מבטא של המודל בעברית (ברוקלין?). ---- 1. והנה, אני תפסתי מעצמי מורה די טוב, ורק עכשיו שמתי לב כמה המורים האלו היו מוכנים לעשות מעצמם צחוק בשבילנו, כמה טוב זה עבד, וכמה קשה לי לדמיין את עצמי עושה את זה. |
|
||||
|
||||
תודה. המילים של שיר הרמזור אכן, אפעס, לא מרטיטות לב, ולא ברור לי מה אמורה להיות המגינה. שוין :) מה כוונתך ב"שירות AI"? |
|
||||
|
||||
השירות הזה, שנועד להמיר קרקורי צפרדע לשירות ברבור. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |