|
||||
|
||||
ופרט טכני - יש מצב שההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים פירוק חד-צדדי שכזה. |
|
||||
|
||||
האמנם (כזכור, זאת השאלה ששאלתי בפתיחת הדיון)? |
|
||||
|
||||
למשל כאן, "עוד נקבע בהסכם הקואליציוני כי אם לפחות שניים מחברי גוש בנט יצביעו בעד הפלתה של הממשלה, לפיד יהפוך ראש ממשלת המעבר באופן אוטומטי." |
|
||||
|
||||
אני לא עורך דין, אבל נראה לי שאם מספיק תיאום אפשר להפוך את הסעיף הזה לאות מתה (למשל, על ידי אי הפלת הממשלה). |
|
||||
|
||||
איך אפשר להיפרד מכמה סיעות ולהביא (הרבה) חדשות מבלי להפיל את הממשלה? בייחוד אם גם יש עתיד לא בעניין, זה לא נראה לי סביר. |
|
||||
|
||||
הממשלה ה-30 למשל, ממשלת ההתנתקות, נפרדה מהאיחוד הלאומי והמפד"ל וצרפה את העבודה בלי להפיל את הממשלה. |
|
||||
|
||||
לכן הזכרתי את יש עתיד. |
|
||||
|
||||
בלי יש עתיד זה יותר קשה, אבל לא בלתי אפשרי. בסופו של דבר יום, אם היחסים בין השותפים לא עובדים אז שום חוק לא יצליח לגרום להם לשתף פעולה. אם הממשלה הזאת תכנס לסכסוכים כל ישיבה ולא תוכל לקדם שום דבר, אז שני הצדדים ישמחו לפרק את החבילה. במקרה כזה, אם יש ממשלה חלופית עם רוב מובהק בכנסת ויכולת לשת, פעולה אז זה יהיה די מטפש מצד התומכים של הממשלה החלופית ללכת לבחירות - יש להם יותר מה להפסיד מלהרוויח (והנה השיעור שפוליטיקאים צריכים ללמוד מנפילת ממשלת נתניהו). |
|
||||
|
||||
ברור שאם לא עובד אז לא עובד, אבל הרבה יותר קשה - ואולי המטרה הראשית של ההסכמים הפריטטיים לדורותיהם היא בדיוק להקשות זאת עוד יותר - לפרק את החבילה *בלי* ללכת לבחירות. |
|
||||
|
||||
אני בטוח שזה כבר דוסקס באייל, אבל לא זוכר: מה בכלל אוכף הסכמים קואליציוניים? בית משפט? מתוקף מה, דיני חוזים כלליים? |
|
||||
|
||||
הערבות של אריה דרעי, אלא מה? (מה, יש אכיפה חזקה מזה?) |
|
||||
|
||||
הם לא נאכפים, זו הסיבה ששינו את חוקי היסוד. |
|
||||
|
||||
כמו שאמר ידידיה, אין להם שום תוקף משפטי. |
|
||||
|
||||
למרות מה שמשתמע מהשאלה שלך, זה לא אומר שאין להם שום משמעות. למשל, הם יכולים להיות כלי חזק של מפלגה בדיוני תוך-הקואליציה שלך, והיא יכולה להשתמש בהם ככלי יעיל באיומי שבירת הקואליציה אם לא יתקיימו. לדעתי זה מעניק להם לא מעט חוזק. |
|
||||
|
||||
ברור, אני לא חושב שאין להם משמעות. אני רואה בהם את אישור הצדדים לפשרות המקובלות עליהם כדי לשבת ביחד בקואליציה. הסנקציה בצידן היא "אם לא, אנחנו נפרק את הקואליציה". אבל מהרגע שאחד הצדדים מפסיק לרצות בקואליציה הזו, ההסכם מאבד תוקף עליו. אם אני מבין נכון עד כאן, תגובה 739638 שלך לא ממש מחזיקה. |
|
||||
|
||||
כשחושבים על זה ועל הממשלה הקודמת - נראה שיש להם תוקף חזק יותר. אחרת ביבי היה מעיף את גנץ מכל המדרגות מזמן. נדמה לי שבמקרים מסוימים היועמ''ש בכבודו ובעצמו אסר על הפרה של הפריטטיות בישיבות הממשלה, למשל. |
|
||||
|
||||
זה בגלל שאותה פריטטיות זכתה להפוך לחוק (ולא סתם חוק אלא חוק יסוד). ברור שמרגע שנחקקים חוקים כללי המשחק משתנים קצת, אבל רוב הסעיפים בהסכמים הקואליציוניים לא זוכים להגיע למעמד הזה. |
|
||||
|
||||
אכן, כנראה שיש כאן עוד שלב שמתקף את הענין, אבל לפחות בממשלה הקודמת השלב הזה הגיע מוקדם מאד - כשכל הצדדים עדיין קרובים לקריסת פונקציית הגל שנקראת ''הרכבת ממשלה'' - כך שהסיכויים למימוש השלב הזה עדיין גבוהים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |