|
||||
|
||||
יש לי אחד מהזמן האחרון. אמנם לא מדיניות חוץ אלא רתימת השואה ליחצנות אישית |
|
||||
|
||||
ראש הממשלה דיבר ביום השואה ועל מה מדברים ביום השואה אם לא על השואה? אבל אני מסכים אתך וגם לי צרם שהכניס לשם את הישגיו במבצע החיסונים. זה ממש לא היה במקום. לעניין שלנו זה לא קשור. אין כאן משהו כמו הקלות לספורטאים שאנו מבקשים מגורמי חוץ ומצדיקים זאת בזכר השואה. כלל לא דומה. |
|
||||
|
||||
המכנה המשותף שאינו ברור לך נקרא ''זילות השואה''. |
|
||||
|
||||
מכנה משותף למה? אני חושב שהמערכון הזה הוא עצמו "זילות השואה". |
|
||||
|
||||
לאותם דברים עליהם אמרת ''כלל לא דומה''. מסתבר שגם זילות היא בעיני המתבונן. |
|
||||
|
||||
ההקלות לספורטאי במערכון הן אמצעי אמנותי. הספורטאי (שמייצג את ישראל תרתי משמע) הוא חלש ומסכן, בסך הכל רוצים טו סמולר דה השפלה. בעבור זה רוצים שהוא יקבל הקלות ולא ישחק לפי אותם כללים כמו שאר העולם. שכתי לציין גם את ההתקרבנות. מי שלא מסכים שישראל תרמה הוא ממשיכם של הנאצים: "בוא, תגמור את העבודה" (הצחיק אותי עשרות פעמים). לא משנה שהכללים שווים לכולם, אנחנו תמיד הקורבן, ומגיעים לנו תנאים מיוחדים. |
|
||||
|
||||
אילו תנאים אנו מבקשים או שבקשנו פעם? היו כאן מספר דוגמאות אבל לא לכך. ואלופי ההתקרבנות הם דווקא יריבינו הפלשתינים. להם מגיעה מדלית הזהב בהתקרבנות. |
|
||||
|
||||
שאני אבין, אתה עושה ווטאבאוטיזם למערכון? |
|
||||
|
||||
איני יודע מה אינך מבין, אך אם שני המשפטים האחרונים בתגובתי שאינם עיקר התגובה מסיחים את דעתך ומפריעים לך לענות על עיקרה, אתה רשאי להתעלם מהם. |
|
||||
|
||||
זה הלך רוח גלותי של חלשים ומסכנים, שיש לו ערך העולם כולו נגדנו [ויקיפדיה] ספציפית לשאלתך - אנחנו ממשיכים לדרוש סיוע כמה שיותר גדול מארה"ב. אף אחד לא שואל למה והאם זה משתלם לנו. - גולדסטון האנטישמי |
|
||||
|
||||
מה שאינו "ספציפית לשאלתי" הוא נושא אחר, ולא אתייחס אליו כאן. זה כולל גם את השורה האחרונה בתגובתך - "גולדסטון האנטישמי". איך זה קשור להקלות שאנו מבקשים בגלל זכר השואה? לעניין הסיוע מארצות הברית, ביידן בכבודו ובעצמו הסביר רק לאחרונה שסיבת הסיוע היא שישראל היא בת הברית העיקרית שיש לארצות הברית במזרח התיכון, כלומר זה אינטרס של ארצות הברית. זו, לדעתי, גם הייתה הסיבה שהנשיא העוין הקודם אובאמה העלה את סכום הסיוע הזה. מעולם לא בקשנו את הסיוע הזה בגלל השואה. זו עלילה כמו עלילת הדם שמטיפים "פלשתיניים" ממשיכים להעליל גם היום במסגדיהם. דעתי האישית היא שכבר מזמן היינו צריכים לוותר לחלוטין על הסיוע הזה, שמהווה לאחרונה חלק מאד קטן מהתל"ג שלנו, ולהחליפו בעוד מאמץ אישי קטן של אזרחי ישראל. וזה למרות שאני מעריך שהאמריקאים לא היו מרוצים מכך מכמה סיבות. |
|
||||
|
||||
זה לא ''זכר השואה'' בפני עצמו. שים לב שהמערכון עצמו לא מזכיר את השואה במפורש אלא רק ברמז. זה העם היהודי החלש והמסכן סבל מספיק (ולכן תעשה לנו טובה). אפילו אזכור היהדות של מנכ''ל פייזר כמניע מרכזי להחלטתם לספק לנו חיסונים ראשונים- לא כי מתאים להם, ומאיתנו הם יקבלו את הדאטה הכי טוב בעולם, אלא כי הוא עושה לנו טובה (ויהדות סלוניקי סבלה בשואה). |
|
||||
|
||||
רמז? זה בגרמניה ולא במקרה, והמזניק גרמני דובר גרמנית. הדובר הישראלי מדגים איך הגרמני חונק אותו, ומכנה את המזניק הגרמני "אייכמן". זה לא קשור בשואה? כתבתי בתגובה אחרת שבנוסף למה שכתבתי יש במערכון גם זילות השואה, ודעתי אך מתחזקת, וגם מגדילה אצלי את תחושת הגועל מהמערכון האנטישמי הזה, אם כי על נקודה זו לא חשבתי בתחילה. אשר לדבריו של מנכ"ל פייזר, אין כל קשר. איש לא מבקש איזו טובה מהרוצחים בגלל שרצחו. |
|
||||
|
||||
"אז כעת ריצ'רד גולדסטון, כותב הדוח, מתחרט. הדבר הראשון שעלה על דעתי הוא אדולף אייכמן המתחרט על השמדת היהודים בשואה. הנזק נגרם, חרטה לא תועיל."1 "גולדסטון הוא נאצי ומילא פקודות כמו אייכמן. אותו נימוק לו ולאייכמן."2 ________________ 1 מאמר ב News1 2 טוקבק במאקו |
|
||||
|
||||
יש גם מנגלה: "אשווה בשמחה את המוסר הישראלי למוסר של ריצ'ארד גולדסטון. אנשים רבים אומרים 'אנחנו רק ממלאים אחר חוקים', זה מה שמנגלה אמר להגנתו, זה מה שהוא אמר בגרמניה הנאצית - אנחנו ממלאים אחר חוקים" אלן דרשוביץ בראיון לדנה וייס |
|
||||
|
||||
אבדתי אותך. להזכירך, הנושא הוא בקשת הטבות כגמול על סבלנו בשואה. |
|
||||
|
||||
אם הוא לא עוזר לנו אז הוא אייכמן, ואם הוא כן ניטע עץ על שמו. למנשה נוי היתה דמות ספציפית בראש. יותר מזה אני לא מסוגל לעזור. |
|
||||
|
||||
ההסברים של מחבר המערכון לא מוסיפים שום דבר. נושא המערכון הוא בקשה להטבות. אולי יש כאלה שהיה ראוי לכתוב לכבודם מערכון כזה, אבל לא אנחנו. |
|
||||
|
||||
נושא המערכון הוא לא בקשה להטבות. נושא המערכון הוא זילות השואה, והבקשה ל"אפליה מתקנת" במערכון היא הדגמה של הרעיון. בניגוד להמלצתו של צ'כוב, אצלך אם במערכה הראשונה היה רובה תלוי על הקיר הוא יישאר שם עד אחרית הימים, ושום דבר לא ישנה את זה. |
|
||||
|
||||
משתתף שמכנה את עצמו dracula אמר שלו הציגה את המערכון להקה גרמנית בגרמניה, לא הייתה לו שום בעיה עם זה. דבריו אלה די הפליאו אותי, כי חשבתי שברור לכול שיהיה מדובר באנטישמיות טהורה, ולא חשבתי שיימצא לו כאן שותף לדעה. אבל לפי ההסברים שלך, נראה שגם לך לא הייתה שום בעיה לו היה מועלה מערכון כזה בגרמניה, כדי לעשות סאטירה על זילות השואה. האם אכן אתה שותף לדעתו? |
|
||||
|
||||
לא. |
|
||||
|
||||
היה פה אחד, דב אנשלוביץ, שאמר שאין לו בעיה עם אנשים שיורים זיקוקים בתוך בתים של זרים כי מכבי לקחה אליפות. האם אכן אתה שותף לדעתו? |
|
||||
|
||||
לא. |
|
||||
|
||||
מכבי לקחת אליפות? משונה, חשבתי שחיפה. _____________ החיפאים המטורללים האלה חושבים ש"מכבי" הוא שם ג'נרי |
|
||||
|
||||
_________________ בדיוק! לך תסביר לאנשים ממדינת תל-אביב את המציאות כפי שהיא בה הם חיים להם ״שם״, בצד השני של החומה, באחד מהישובים בדרום (ממש בעוטף עזה, כפי שלמדנו בשבועות האחרונים). |
|
||||
|
||||
"משתתף שמכנה את עצמו dracula אמר שלו הציגה את המערכון להקה גרמנית בגרמניה, לא הייתה לו שום בעיה עם זה" לא אמרתי את זה ואל תחליט בשבילי מה אני חושב או אומר, תודה. שאלת אותי אם הייתי חושב שהמערכון הוא אנטישמי אם היו מציגים אותו הגרמנים ו*על זה* עניתי שלא. ולדעתי: בשל ההיסטוריה הגרמנית זה אכן זילות השואה וחוצפה ממדרגה ראשונה אם וכאשר הם מעזים להרכיב מערכונים עם בדיחות שואה ו/או איזכורים לשואה בלי קשר בכלל לאם המערכונים האלה הם אנטישמיים או מפארים כל אדמה עליה צועד מישהו מהעם הנבחר. זה שזה חוצפה ו/או מריח רע, זה לא אומר שזה אנטישמי. שואת העם היהודי היא שלנו כדי לבכות, לכאוב, לכעוס, לא לשכוח וכן אפילו לצחוק (צחוק מריר כזה, אבל מכל הלב) בגללה. בשבילהם היא מקסימום כדי להשפיל ראש ולהתבייש בחלק הזה של ההיסטוריה המכוערת שלהם. כל זה לא קשור לעובדה שהמערכון לא אנטישמי בשום צורה או אופן. אפילו לא קצת. |
|
||||
|
||||
חבל שלא פרטת טיפה יותר כאשר אמרת שגם לו הציגו הגרמנים מערכון כזה בגרמניה הוא לא היה נחשב אנטישמי. מתשובתך זו הסקתי שלא הייתה לך שום בעיה עם הצגתו שם, ואני חושב שזה די מובן מאליו לחשוב כך כשלא מסבירים יותר. אבל אתה כנראה אדם מורכב יותר ממה שחשבתי, וסבור שזה לא אנטישמי אבל חוצפה ומריח רע, ובפרוש הייתה לך בעיה עם זה. צר לי שבחשיבתי הפשטנית איני מגיע לרזולוציות כאלה. |
|
||||
|
||||
הכל טוב. אני בהחלט אדם מורכב והראיה הכי משכנעת לכך היא שכל כמה ימים אני מתפרק :-) יש סטנד-אפיסט בריטי, ריקי ג׳רבייס שמו, שגם אם לא אוהבים את סוג ההומור שלו (אני כן), יש לו עמדה משכנעת (לדעתי) לגבי האופן בו צריך להתיחס להומור/בדיחות/סאטירה שמזעזעים אותנו ומוציאים אותנו מה-Comfort Zone שלנו. מאוד חשוב לזהות בהצלחה את ה-Target של הבדיחה ואם היא מגיעה ״ממקום טוב״ או ממקום שרק רוצה לפגוע/לזעזע/להשפיל. פעמים רבות המטרה של הבדיחה והעמדה שמסתתרת מאחורי הבדיחה אכן מסתתרות ברזולוציה מאוד גבוהה. כמובן שלפעמים בדיחות הן סתם חצופות ומצחיקות, אפילו אין בהן שמץ של אמת. ספציפית לגבי המערכון: אפשר לראות את המערכון ולהתיחס אליו כפשוטו כ״צוחק על יהודים״ או ״מבקר את מדיניות ישראל״, כאילו המערכון טוען שאלה עושים *בדיוק* את מה שמתואר במערכון ואז לבחון את המציאות, לגלות שמה שקורה במציאות הוא לא מה שמתואר במערכון ואז מזה להסיק שהמערכון שקרי ומשום שהוא שקרי וצוחק על יהודים באמצעות שקרים אז מזה קל להסיק שמדובר ביצירה אנטישמית. אפשר לעשות את זה, אבל זה טעות. הגזמה, הפרזה ומראה עקומה לחלוטין של המציאות זה הלחם והחמאה של קומדיה ומערכונים סאטיריים. זה לא סרט דוקו שמנסה לתעד את קורות העם היהודי. החץ של המערכון לא מופנה בכלל למשהו ספציפי במדיניות הישראלית או למשהו שעם ישראל עשה בנקודה היסטורית זאת או אחרת. לכן זה לא פלא שאתה לא מצליח למצוא דוגמה ספציפית של ״מתי עשינו דבר כזה? תנו דוגמה אחת!״. החץ מופנה בכלל כלפי משהו הרבה יותר מופשט מזה. המערכון משתעשע ומבקר *סנטימנט* מסוים בתרבות שלנו. כולם מכירים טוב מאוד את הסנטימנט הזה, פגשו אותו המון פעמים במהלך חייהם וידעו לזהות מיד במה מדובר. בגלל זה המערכון הזה מצחיק את רובנו. אנחנו מיד מבינים ומזהים על מה הם מדברים. |
|
||||
|
||||
בפסקה האחרונה שלך הצלחת לשים את האצבע על מה שחמק ממני ולא הצלחתי לבטא. שאפו. ואולי זה המקום לדבר על מקומו של הצחוק בתרבות האנושית. אמש חבר הזכיר שכשהיה בטיול ביפן כל האנשים ברכבת התחתית נראו לו עצובים. אף אחד לא חייך. נזכרתי שכשהייתי בהונגריה קיבלתי בתחתית את אותו רושם. אבל עכשיו אני חושב לעצמי שגם ברכבת בארץ אף אחד לא מחייך. הצחוק הוא פעילות חברתית, וכשאנשים נוסעים בתחב''צ לעבודה הם לא עוסקים בפעילות חברתית. הבן הבכור שלי משחק הרבה במחשב, וזו פעילות חברתית עבורו. הוא משחק בקבוצה קטנה שמדברת בזמן המשחק בדיסקורד. לא פעם אני שומע אותו שואג מצחוק. הואיל ואני שומע אותו צוחק נחה דעתי שהוא עוסק בפעילות חברתית גם כשהוא ספון בחדרו. |
|
||||
|
||||
מה שכתבת בסוף זה מה שאני כתבתי בתגובה 738867? לא, זה בסדר, אני לגמרי מפרגן על זה שאתה קיבלת את השאפו של אריק ולא אני. |
|
||||
|
||||
די אותו סנטימנט בניסוחים שונים. זהירות! במשפט האחרון אתה מסתכן בכך שיאשימו אותך בשנאת פולנים. |
|
||||
|
||||
(-: |
|
||||
|
||||
המשלחת הישראלית לא תמיד ביקשה הטבות, פעם היא באה להביע הזדהות עם הסבל של להבוסנים (ולסייע עם מזון ומשהו רטוב), ופעם היא בכלל ניסתה לתת למב̵ו̵ב̵, סליחה, ביל מתנה. |
|
||||
|
||||
זה לא יעזור כי דב הוא מהחמוצים. |
|
||||
|
||||
שני המערכונים האלה לא מוכרים לי ומצפייה חטופה (שכן הם לא משכו אותי לצפות בהם במלואם) הם נראים לי כניסיון לסחוט את אותו לימון רקוב, והם לא פחות חסרי טעם מהמערכון שבדיון. אבל אני זוכר מערכונים של החמישייה הקאמרית, שממש השכיבו אותי על הרצפה מצחוק1. ואין וויכוח על כך שהשחקנים טובים. כך שאני לא ממש חמוץ, אלא רק לפעמים. 1 וזכור גם מערכון שלהם שהוצג כאן על הצגת נשק מתוחכם על ידי מפקד חיל האוויר, כשהציוד של המצגת בעייתי, ודורש אלתורים "ישראליים", שהיה דווקא קולע בעיניי (וגם לא היה אכפת לי אם להקה גרמנית הייתה מציגה אותו כדי ללעוג לתכונה הישראלית הזאת). |
|
||||
|
||||
מסקנה, הבעיה שלך היא לא בזה שהם ''מבקשים הטבות''. |
|
||||
|
||||
ברור שזה לא יעזור, אבל הוא לא סתם חמוץ. מצד שני, אם צצה הזדמנות להוסיף קישור לחמישיה, איך אפשר לוותר עליה? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |