|
||||
|
||||
הי ארז, בנוגע למשפט "ברוך שלא עשני אישה"- עד היום שמעתי פירושים רבים, והאמת שאף אחד מהם לא ממש סיפק אותי. אני לא מתכוונת לומר שהדת היא מושלמת, אני לא אומרת שהיא בהכרח תשובה לכל דבר, ואני לי אומרת שאין דברים בדת שמקוממים אותי - המון דברים, אפילו. כוונתי היא שהדת לא בהכרח שוביניסטית, שלכל דבר יש כמה פרספקטיבות, ושאי אפשר לטעון שהחילונים שוביניסטים אבל הדתיים יותר. אם תחשוב על זה לשניה, הפרדה בין גברים לנשים בבית הכנסת היא הדבר הכי הגיוני שקיים. בשביל מה אנשים הולכים לבית הכנסת? להתפלל. לא יודעת מה איתך, אם לידי יהיה מישהו חמוד לאללה בתפילה אני אתרכז יותר בו מאשר בסידור. הדת שלנו כל כך לא מושלמת, אבל היא שלנו, ואני לא מבינה למה אי אפשר שפשוט כל בנאדם יקח את מה שמתאים לו ממנה, במקום להתעמק בכל חצי משפט! על מה אני מבססת את המשפט האחרון? מה זאת אומרת?! אנחנו חיים במדינה יהודית, אלפי שנים נזרקנו ממדינה למדינה, 6 מיליון נהרגו לפני שהמדינה הזאת קמה, והיהדות , הדת, היא מה שמאחד אותנו, המכנה המשותף של כולנו. לא? |
|
||||
|
||||
אבל יש גם אתאיסטים כמוני שעבורם הדת היא רק מורשת תרבותית. בכל אופן, המדינה לא קמה בגלל הדת אלא בגלל הציונות שהיא תנועה לאומית מודרנית שבה היו אנשים כגון הרצל שהדת היתה להם זרה לחלוטין. |
|
||||
|
||||
אני לא מאמינה שיש מישהו שהוא ל-ג-מ-ר-י אתאיסט...או שכן? אפילו שכשאני יושבת פה ושומעת חדשות אני מרגישה אתאיסטית בעצמי.. |
|
||||
|
||||
היה מאמר שלם על האתאיזם מאת אלי אשד: דיון 940 התיחסותי לענין: תגובה 63520 |
|
||||
|
||||
המאמר ממש טוב. וזכותך להיות אתאיסט. וזכותי להיות דתיה בחברה לא שוביניסטית, וזה מה שאני. שים לב: דיברתי על החברה עצמה, לאו דווקא על המצוות, שחלקן אכן שוביניסטיות. |
|
||||
|
||||
בשביל מה אנשים הולכים לאוניברסיטה? כדי ללמוד. אני, למשל, לומד לעיתים קרובות בכיתות מלאות במה שמכונה בעגה המקומית "כוסיות". האם זה אומר שכל השיעור אני רק מסתכל עליהן ומתחרמן? לא. אני בן-אדם נורמלי, עם יצרים מפה עד הודעה חדשה, אבל יש לי גם שליטה עצמית. ואם אני רוצה ללמוד (או אם הייתי רוצה להתפלל) - זה שיש אישה יפה בסביבתי זה לא מה שימנע את זה ממני. אגב, ניחא הפרדה - אבל למה הנשים מבודדות כ"כ והגברים נמצאים בשטח המרכזי? כי הנשים לא נחשבות. לא מפרידים אתכן מהגברים כדי שהגברים החמודים יפריעו לכם להתפלל - מפרידים אתכם כדי שאתן לא תפריעו לגברים החרמנים. בדיוק מהסיבה הזו אתן נדרשות ללבוש בגדים ארוכים כל הזמן, לכסות את השיער שלכן ובקבוצות מסוימות - גם לשתוק. כי הגברים חרמנים, ולכן צריך למנוע *מכן* לעשות דברים. הגיוני להפליא. יש שוביניסטים בחברה החילונית - ברור, אבל בחברה הדתית השוביניזם הוא מובנה בעוד שאצל החילונים מדובר בבחירה אישית. |
|
||||
|
||||
הנשים לא "מבודדות כ"כ" בבתי הכנסת - לא יודעת איזה בית כנסת אתה ראית, בבית הכנסת שאני נמצאת בו המקום גדול מאוד, והסיבה היחידה שהוא לא גדול כמו של הגברים הוא שלא כל הנשים הדתיות הולכות לבית הכנסת כל שבת. בית הכנסת רואה אותי שלוש פעמים בשנה : ראש השנה, יום כיפור ובפורים בקריאת המגילה, ואין לי שום בעיה עם זה. אתה מדבר על נשים על גבול החרדיות, ואני לא ממש מכירה את החברה הזאת, ועם מה שאני מכירה אני לא מסכימה. אמא שלי לא מכסה את השיער, ובגדים ארוכים?! אני הולכת עם מכנסיים יותר מאשר עם חצאיות, ועדיין מגדירה את עצמי כדתיה. זה מה שאני מנסה להגיד - שהדת היא כ-ן בחירה אישית, ובגלל שאנשים מסויימים מתייחסים בה לנשים כמו לסמרטוט או שוכחים לפעמים שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית ולכל אחד יש את הזכות להתנהג איך שהוא רוצה וללבוש מה שהוא רוצה, אנשים אחרים חושבים שהדתיים שוביניסטים, הנשים חסרות השכלה,ומטרת הדתיים היא להחזיר את כל העולם התשובה. לא נכון! כל אדם הוא אדם לעצמו, ועושה מה שטוב לו, ואם אנשים מתעקשים לכסות כל חלק מגופן של נשותיהם ובנותיהם, או לסתום להן את הפה כי ממילא אין להן מה להגיד - זה אכן שוביניזם בהתגלמותו ואני בטח שלא באה לסנגר עליהם. |
|
||||
|
||||
כשאמרתי מבודדות, התכוונתי מבודדות מהפעילות הדתית - מספר התורה, מהחזן, ומעצם העיסוק בתפילה (למיטב ידיעתי, ותקני אותי אם אני טועה, בעוד שהגברים מתפללים בקול רם, הנשים, אם הן מתפללות, אמורות לעשות זאת בשקט. אני לא זוכר קולות נשיים בפעמים הבודדות שהייתי בבית כנסת). ברור שהדת כפי שכל אדם מקיים אותה היא בחירה אישית. השאלה שלי היא איך הקבוצה הדתית מקבלת את זה. האם רוב הדתיים יראו בך "לא דתיה" או "דתיה לייט"? הרי גם הרפורמים אינם נוהגים בשוביניסטיות מובנית - אבל הם נדחים ע"י האורתודוכסיה כ"לא דתיים". |
|
||||
|
||||
יש מקומות בתפילה, שבהם הנשים מרימות את קולן בדיוק כמו הגברים, אבל כעיקרון - אתה צודק. נשים לא עולות לתורה. כבר אמרתי שבדת יש חסרונות (אפילו שעליה לתורה היא לא ממש שאיפת חיי - פדיחות!). תשמע, כבר קיבלתי כמה תגובות הלם מאז שהחלטתי ללכת עם מכנסיים, לדוגמא, אבל עוד פעם, כל אדם חושב באופן אינדיבידואלי, חלק באמת חושבים שזו הידרדרות לשמה וחלק באמת שלא מבינים מה הביג דיל. ובקשר למה ש"רוב הדתיים" חושבים - רובם יודעים שיש נשים עם מכנסיים ויש עם חצאית שמטאטאת את הריצפה, ויש עם כיסוי ראש ויש עם צבע לשיער, עם שרוולים שמכסים את המרפק ושרוולים קצרצרים. כמו שהחילוניים לא לבושים אותו דבר כך גם הדתיים לא (ואני לא מדברת על הקבוצה החרדית). ואם טוב לרפורמים,מבחינתי - שיבושם להם. |
|
||||
|
||||
הייתי איכשהו יכול לקבל את הטענה שלך שזה לא בידוד נשים אלא פשוט הפרדה בין המינים למנוע אפשרות שאולי תיווצר איזו הפרעה לתפילה, אם על הנשים ועל הגברים היו מוטלות בדיוק אותן חובות תפילה, אם לנשים ולגברים היו בדיוק אותן זכויות ואפשרויות תפילה והלכות בית הכנסת. |
|
||||
|
||||
למה על הנשים מוטלות רק 44 מצוות, לעומת ה-613 של הגברים? ונא לא להתחיל עם "לנשים נשמות נעלות יותר, אז הן צריכות פחות מצוות"... |
|
||||
|
||||
אני לא מבין אם את עונה לי או לעדי, כי זה בדיוק מה שכתבתי. אולי חסרה לך הערה שהתגובה שלך ממשיכה את שלי |
|
||||
|
||||
ושתלתי אותה במקום הלא נכון. |
|
||||
|
||||
ההסבר הפרקטי שלי (שאין לי מקורות להצדיק אותו לעת עתה) הוא שנשים יולדות (כן, כן, גם בעולם המודרני אין עדיין שוויון בנקודה הזו), ועול הטיפול בילדים, לפחות הראשוני, נופל יותר עליהן. ולכן פחות הגיוני לחייב נשים לקיים מצוות התלויות בזמן, כאשר הזמן שלהן במשך תקופות ארוכות בחייהן קשור באופן הדוק עם לוח זמנים חיצוני שנקבע על ידי הצאצאים. בעולם העתיק עול גידול הילדים נפל על הנשים אפילו בצורה קיצונית יותר, ולכן לחייב אותן במצוות התלויות בזמן היה אפילו פחות פרקטי. אם ללכת לקצוות הפחות חביבים עלי, אם נסתכל על האישה כרכוש הבעל, הרי שזמנה אינו בידה אלא בידו, ושוב מאותה הסיבה, אין לחייבה במצוות התלויות בזמן. |
|
||||
|
||||
מאותה סיבה שהחתול שלי אינו חייב לקיים אפילו מצווה קטנה אחת (חוץ מאלה שאני מטיל עליו, וגם מהן הוא מתחמק). כנראה עניין המצוות קשור לנושא אחר שדנים בו לאחרונה באריכות: התודעה. כעומק התודעה, עומק המצוות. (מטרתה היחידה של ההודעה הזאת היא שיהיה לי משהו לבקש עליו סליחה ביום הכיפורים הממשמש ובא, כבר לא נעים לי שכל שנה אני לא מצליח למצוא אפילו עוול אחד שעשיתי). |
|
||||
|
||||
סליחה מאסתי? ממני? מהנשים? מהחתול? מאסף עמית? |
|
||||
|
||||
ממני לא צריך לבקש סליחה, בטח לא בשם החתול, אבל רצוי שמישהו יבקש סליחה מהאקדמיה ללשון העברית על המעשים המגונים שנעשו במלה ''תודעה'' כדי שהעדרה לכאורה אצל בעלי-חיים שאינם אדם יצדיק את היחס המחפיר אליהם. |
|
||||
|
||||
יש לך מילה אחרת שנשתמש בה? |
|
||||
|
||||
שאולי יעניין מישהו, מחשבות חדשות על תודעה ועל הכרת העצמי: http://dsc.discovery.com/news/briefs/20020909/brain.... טיזר לעצלנים: התודעה כמשהו שעולה מתוך יחסי הגומלין בין הנוירונים לבין השדה החשמלי הכללי של המוח שנוצר מפעולתם המשולבת של הנוירונים עצמם. הרי לכם self reference למהדרין. |
|
||||
|
||||
(מה, הוא מסרב לעשות במקום המיועד?) |
|
||||
|
||||
הוא מפספס לא פעם - קשה לו לעשות את חישובי אורך הגוף שלו יחסית לממדי התיבה (שהיא הגדולה ביותר שהצלחתי למצוא). כמו כן הוא מניח לג'וקים לברוח אחרי שהשתעשע בהם מעט - אבל הוא טוען שזה מטעמי מצפון. |
|
||||
|
||||
גם החתול שלי היה מביא ג'וקים, משחק איתם ומשאיר לי להרוג אותם. (או למצוא אותם מסתתרים בתוך שקית הבמבה) לאחרונה הוא התבגר והתחיל להביא עכברונים קטנים ומתים לחלוטין. |
|
||||
|
||||
אתה מתלונן? גרייסי שלי מתעלמת לחלוטין מהעכבר. תתחילי לשלם על ה nine lives שלך! |
|
||||
|
||||
פזיק 1 הביאה לאבא יום אחד אחר כבוד את בייביפזיק המתה. לא ברור לי מה היא חשבה שהוא אמור לעשות איתה. 1כשעוד הייתה פזיק, לפני שהחליטה להיות הודיני ולהעלם. _______ העלמה עפרונית, לא מתקנת חתולים. |
|
||||
|
||||
החתול לא שבור, אז למה לתקן? אם כי המשחק החדש שלנו(1) עם החתול עלול להביא לתוצאות כאלו אם נעשה בידים לא מיומנות(2). (1) חתפולטה או באנגלית catapult.זה כרוך בלהחליט שנמאס לך שיושבת עליך חתולה ומנסה לחלוב אותך(3),ואת ההמשך צריך לראות כדי להעריך. (2) don't try this at home! (3) מה זה המנהג החתולי המעצבן הזה?
|
|
||||
|
||||
שולה הייתה עושה את זה כל הזמן. הגענו למסקנה שמדובר בחסך מסויים מהימים בהם הייתה גורה אומללה ויתומה. 1 זה לא היה כל כך נורא, לולא אני (ובעיקר החולצות שלי) הייתי האובייקט האמהי החביב עליה. אבל זה בסדר, אחר כך היא החליטה גם לאמץ את המיטה שלי, וכל לפנות בוקר הייתי זוכה להשכמה כשהיא הייתה קופצת בחינניות אין קץ מהחלון אל מרגלות רגלי.2 1מה שגרם לכך שנאמץ אותה אל ביתנו הרחום, ונהפוך להיות בעצמנו אומללים. 2 הדבר ההגיוני לעשות, היה לנפנף אותה מהמיטה. מה שלא מסביר למה כל בוקר הייתי מוצאת את עצמי מקופלת באופן לא לגמרי הגיוני. הכל בשביל חלילה לא לפגוע במפלצת. ________ העלמה עפרונית, תוהה למקורות הגל הנוסטלגי שפוקד אותה לאחרונה. |
|
||||
|
||||
אז זהו, שבנסיבות כאלו אנחנו פשוט מרימים את השמיכה ומתייקים מחדש את החתולה על הריצפה(1). (1) שזו אותה התנועה שבהילוך מהיר נקראת חתפולטה. |
|
||||
|
||||
נוכחות של נשים מצודדות ליד מקרר מוצרי החלב בסופרמרקט גורמת לי לעיתים קרובות להעמיס את העגלה במוצרים שתוקפם פג או עומד לפוג. יוקמו סופרמרקטים נפרדים לאלתר. בסך הכל לסופר הולכים כדי לעשות קניות... |
|
||||
|
||||
האמנם מישהו מסכים איתי בנקודה כלשהי??!! |
|
||||
|
||||
פופק הוא לא ממש מישהו1, אלא דמות פיקטיבית, אשר הומצאה ע"י אדם כלשהו. קצת כמו האלוהים הזה שאת מאמינה בו. 1אנד אי מין איט ויז נו דיס-ריספקט. |
|
||||
|
||||
אם האדם המציא את אלוהים, הוא בטח היה ממש זקוק לו. |
|
||||
|
||||
כמו שאומרים באתר חופש. (שהוא די מומלץ אגב: http://www.hofesh.org.il/). אכן, האדם *היה* זקוק לאלוהים. כיום הדת היא סתם אנכרוניזם פרימטיבי. (או פרימיטיביות אנכרוניסטית, אני נורא מתלבט). |
|
||||
|
||||
יש להפריד בין הדברים. אנכרוניזם ופרימיטיביות אינם בהכרח דברים שליליים. העובדה שישנה פריחה לדת מראה שאכן יש צורך באל, במשהו שנותן יציבות, משמעות, כיוון, מחויבות, אחווה, שייכות ועוד. המדע הרי לא יכול לספק את הדברים הללו. שוב, זה שאנחנו מבינים דברים מסוימים שפעם היו נחלתם הבלעדית של כהנים, כמרים, ידעונים ומעוננים לא שולל את עצם העובדה שהאדם כיצור חברתי לעילא ולעילא מיצר לעצמו מנגנוני חיברות. |
|
||||
|
||||
איך מישהו יכול לכתוב את זה בארבע בבוקר?? |
|
||||
|
||||
בגולה הדוויה של רב''י השעה היתה תשע בערב. |
|
||||
|
||||
מסביר המון. |
|
||||
|
||||
אני מעדיפה את האתר הזה. יותר מעניין ויותר חופשי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |