|
||||
|
||||
המצב במרץ היה הרבה יותר מפחיד משום שקצב ההדבקה היומי בקרב החולים הקשים היה הרבה יותר גדול. כשאני מנסה לחשוב במה הממשלה כשלה בטיפול במגפה, הדבר העיקרי שעולה בדעתי הוא שעם פתיחת המשק היא לא הפחידה די את הציבור ולא נקבה בקנסות גדולים פי 100 למפרי ההוראות. התנהגות הציבור היא שערורייתית. אתה רואה מעט מאד אנשים שיש להם בכלל מסכות, והחלק הקטן שיש לו מסכות עוטה אותה על הסנטר1. אנשים מתקרבים זה לזה ומדברים זה עם זה ללא שמירה על מרחק, ולפעמים חלק מהם שכן עוטה מסיכה כמו שצריך, מסיר אותה כשהוא פוגש מכר ומתחיל לשוחח אתו כדי שיהיה לו יותר נוח לדבר. הציבור כאילו זועק: אנחנו רוצים סגר, והממשלה לא מגיבה כיאות. 1 יצא לי כבר מספר פעמים לפנות לאנשים שאני לא מכיר, ולומר להם שאם יעטו את המסיכה על התחת במקום על הסנטר זה יהיה לא פחות מועיל, ואולי אפילו יותר. |
|
||||
|
||||
מספיק כבר עם להאשים את הציבור ואת הש''ג. מחדל חוסר העשייה של משרד הבריאות במאי-יוני מגמד את המחדלים ממרץ-אפריל, כשאז גם פעלו ביותר לחץ וחוסר וודאות ובתנאים הרבה יותר קשים. ואם יש מישהו שאחראי להתנהגות הציבור זו הממשלה שלימדה אותו היטב במשך חודשים שאי אפשר לסמוך על שום מילה שהיא אומרת. |
|
||||
|
||||
אני קורא מה שאתה כותב, וגם עוקב אחרי המציאות, ואני לא מבחין בקשר ביניהם, אבל כנראה לעניין הזה לא יימצא פתרון. הציבור אינו הש''ג. רק הוא יכול למנוע את העליה המתקרבת בתחלואה עד לסתימת בתי החולים. אי אפשר לעשות זאת בעזרת כל מיני פטנטים שאתה מדבר עליהם. |
|
||||
|
||||
לא רק איתי אתה לא מסכים, אלא גם עם כמה וכמה צוותים של רופאים ומומחים, כולל אפילו אותו צוות שייעץ למל"ל במשבר הראשון בראשות פרופ' ווקסמן ששצלצלו בפעמונים כבר במאי, אבל ללא הועיל. |
|
||||
|
||||
לפחות בקישור הראשון שאותו אני יכול לקרוא איני מוצא שום דבר שסותר את מה שאני אומר. |
|
||||
|
||||
מהקישור השני: "כדי שהמצב הזה יישמר לאורך זמן, נדרשת תחזוקת המכונה שעצרה את הקורונה בישראל בפעם הראשונה. חברי הצוות ממליצים לממשלה לנקוט שלושה צעדים עיקריים: הקמת גוף תחקור מהיר של חולים, "מחשוד לבידוד"; הפעלת מרכז מידע לאומי על משבר הקורונה ומינוי יחידת טיפול במצבי חירום במשרד הבריאות. בלעדיהם, הם סבורים, המדינה אינה ערוכה לטיפול בהתפרצויות חוזרות. משרד הבריאות אמנם הודיע על הכוונה להקים גוף תחקור מהיר, אבל בפועל עדיין לא הוקצו לו די תקנים ותקציבים ועבודתו טרם החלה. לדעת הצוות, חיוני לוודא שהגוף מצליח לוודא סגירת מעגל — בידוד החולה תוך 48 שעות וזיהוי יותר מ–85% מהאנשים שעמם היה במגע. לדברי וקסמן, הערכת משרד הבריאות שהדברים מתבצעים כעת תוך 36 שעות, בשל מיעוט החולים והבדיקות, "לא קשורה למציאות בכלל. ההתנגדות של משרד הבריאות נמשכת. לאורך כל הדרך, היו שם אנשים שניסו להכשיל את היוזמה". בר־יוסף אומר כי "במדינות מזרח אסיה הצליחו לבלום את הקורונה בלי סגר כללי בזכות מנגנון יעיל לאיתור וקטיעת שרשראות ההדבקה. הם נכוו במגפת הסארס והם באו מוכנים. ישראל, כמו הרבה מדינות, שמעה על הנגיף בסין וסלח לי — היא לא הזיזה את התחת בזמן". אריאב מוסיף כי זיהוי החולים החדשים בזמן דומה למאמץ של מערכת הביטחון לאתר מחבל מתאבד. "הזמן הוא המרכיב הקריטי. איתור שרשרת ההדבקה חייב להתבצע במהירות. בלי סמכויות לגוף תחקור, זה לא יקרה". "וקסמן אומר כי אינו שקט לנוכח פתיחת המשק מחדש, משום שלא נעשו צעדי ההכנה הללו, הדרושים להתמודדות עם גל שני של הנגיף, אם יפרוץ. "כשיש בעיה בהכנות, הכלי שנשאר זה הסגר. אם נפעיל אותו שוב, זה אומר שנכשלנו בהיערכות". בר יוסף מסכים: "אני לא מצליח להבין את האדישות שאופפת את המערכת אל מול המחיר הבלתי נסבל של הסגר אם יוטל שוב. פקידי ציבור אומרים לנו שסגרו את הפערים. אבל איזו עבודת תחקיר נעשתה מאז? איך תפקדנו במשבר? בזכות המהלכים שהמדינה נקטה, הרווחנו זמן. צריך לנצלו. אי אפשר להפסיד עוד פעם מיליארד שקל על כל יום סגר". |
|
||||
|
||||
ולעומת זה מצאתי שם הצדקה לצעדי הממשלה שבלמו את המגיפה, שלדעתך שאותה הבעת כמה פעמים, נעשו רק כדי לעזור לענייניו האישיים של נתניהו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |