|
||||
|
||||
ייתכן שזה באמת היה הלך הרוח, אבל בדיעבד תמוה מאד שכאשר הגירסה החדשה מחייבת העתקת המנועים לפנים, ולכן שינויים של מרכז המסה מרכז העילוי, עדיין מתייחסים אליה כאל "עוד גרסה קצת יותר גדולה ל-737 כפי שאנחנו עושים כבר חמישים שנה". לדעתי הם קנו את התכנון החדש בעלי אקספרס. |
|
||||
|
||||
אני מפנה בפעם השניה תוך שבוע לפסקה השניה ב תגובה 712177 |
|
||||
|
||||
אני מתפלא על התאגיד עצמו שלקח סיכון עצום, בלי קשר לרגולטור. הייתי בודק אם כמה ממקבלי ההחלטות לא היו ב short על החברה :-) |
|
||||
|
||||
איזה סיכון? מישהו נכנס לכלא? אחרי שנה של ניהול כושל של המשבר הדירקטוריון החליט ש"צריך שינוי בהנהגה" והמנכ"ל הלך הביתה לפני שבועיים. |
|
||||
|
||||
סיכון של כמה עשרות מיליארד דולר, לא? |
|
||||
|
||||
לא לנושאי המשרה. המנכ''לים מסכנים את הטווח הארוך של החברות שלהם תמורת מחיר המניה בטווח הקצר, שנוגע ישירות לכיס שלהם. |
|
||||
|
||||
קנו את התכנון בעלי אקספרס, השאלה באיזה מטוס הטיסו אותו משם. בשעתו אחרי אסון המכביה אמר מישהו ''לא יודע למה אומרים שחיפפנו. דווקא עשינו תכנון מפורט של כל האלמנטים של מבנה הגשר עם שרטוטים מדויקים, ואז תלינו את השרטוטים מצד לצד של הירקון''. |
|
||||
|
||||
מסמכים של תכתובות פנימיות שבואינג העבירה לקונגרס מגלים עובדי חברה שהביעו אי אמון במקס עוד בזמן פיתוח הסימולטורים ב 2017-18 ואפילו מוקדם יותר ב-2013. "האם תעלה את המשפחה שלך על מקס שהטייסים עברו אימון בסימולטור שלו? לא אני". |
|
||||
|
||||
מעניין, בפרט בהתחשב בכך שכפי שכתבתי אחת המטרות העסקיות היתה להגיע להסמכה ללא סימולטור כלל עבור טייסים שכבר הוסמכו ל-737. שעת סימולטור היא עסק יקר מאד וחברה שצריכה להסמיך עשרות ואף מאות טייסים באמצעות סימולטור תשלם מיליונים רבים של דולרים. הטייסים בתאונות הקטלניות לא עברו כל הסמכה על סימולטור לדגם הזה. |
|
||||
|
||||
למה אגב שעת סימולטור היא כל כך יקרה? מרגע שהוא נבנה, הוא לא חורף דלק או משאבים כמו מטוס, אז מה הבעייה? |
|
||||
|
||||
שאלה טובה. חיפוש קצר לא העלה תשובה איכותית. אמנם בניה של סימולטור היא עסק יקר (נדמה לי שהוזכרו עלויות של כמה עשרות מיליוני דולרים עבור מרכז הסימולציה החדש שחיל האוויר התחיל להפעיל לא מזמן) אבל לכאורה התחזוקה של המכניקה והתוכנה והעלויות של צוות ההדרכה לא צריכות להיות יקרות מאד. למרות זאת, לפי הערכת אנליסטים ארוע המקס יעלה לבואינג חמישה מיליארד דולר נוספים אם היא תחייב הסמכה על סימולטור לכל הטייסים. חלק מהסכום הוא גם פיצוי על כך שההכשרה תדחה את חזרת המטוסים לשרות. בארה"ב כולה יש כתריסר סימולטורים של המקס, מהם שישה בבואינג עצמה והיתר אצל לקוחותיה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהעלות לא מתמקדת רק בשעת הסימולטור, אלא בכך שטייסים שצריכים לעבור הכשרה מלאה למטוס חדש מקבלים שכר בזמן שהם בקורס של כמה ימים, והחברה צריכה לשלם על הקורס הספציפי- מתקנים, אש''ל, מדריכים וכו', או לקבלן משנה שיעביר אותו. |
|
||||
|
||||
הם מקבלים שכר כל הזמן, אני מניח, אז לא ברור למה ימי הקורס צריכים להתווסף כשכר נוסף. |
|
||||
|
||||
כן, אבל בימים של ההדרכה הם לא מטיסים אז צוותים אחרים צריכים להטיס במקומם. אם אתה רוצה, מתברר שיש כמה מקומות שבהם אתה יכול להטיס בסימולטור ברמה של חברות תעופה. |
|
||||
|
||||
עד כמה שאני יודע, טייסים לא עובדים חמישה ימים בשבוע. אז בחלק מהימים שהם לא טסים הם יכולים על אותו שכר גלובלי ללכת לימי סימולטור, בלי לפגוע בלוח הטיסות. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע מה מבנה השכר של טייסים בחברה אמריקאית, אבל לדעתי טייסים בטיסות פנים עובדים סדר גודל של חמש משמרות בשבוע וטייסים בטיסות בינ''ל נהנים מימי מנוחה בין הטיסות שמוגדרים היטב בחוזים של האיגודים המקצועיים שלהם ואולי מעוגנים בתקנות. אין להם איזה מין ''תפקיד בטייסת'' כמו שיש לטייסים בחיל האוויר. העבודה שלהם היא לטוס, כל דבר אחר לא מכניס כסף לחברה. לדעתי גם הסמכה כזו היא לא ענין של לעשות ימי סימולטור פה ושם. כאמור, יש מספר קטן מאד של סימולטורים. לחברה כמו יונייטד יש סימולטור אחד. אז זה אומר שהטייס מגיע לשם נגיד לשבוע או שבועיים, נמצא במלון ועובר הדרכה ובחינה רציפה עד להסמכה. תכפיל בכמה מאות טייסים וזה לא מעט כסף. אגב, גם לצוות התפעול של הסימולטורים יש מן הסתם עלות לא פעוטה. אני מניח, למשל, שבצוות כזה, מעבר לתפעול הטכני, יש שניים-שלושה טייסים מנוסים ומיומנים שמכירים היטב את המטוס המסומלץ. האנשים האלה אחראים על בניית התרחישים, על התדרוך והתחקור של הטייסים לפני ואחרי סימולציה ועל בלת''מים שהם מכניסים תוך כדי ההטסה. אנשים כאלה עולים הרבה כסף. |
|
||||
|
||||
כמה כסף כבר עולים שניים-שלושה מפעילי סימולטורים? מיליון דולר בשנה? זה בוטנים. והם גם עולים למפעילת הסימולטור, לא לחברות התעופה. והם בונים פעם אחת את חבילת התרחישים, וחוזרים עליה שוב ושוב מאות פעמים מול המתאמנים. זה לא שעל כל טייס הם מתחילים הכל מחדש. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |