|
||||
|
||||
אתה עובר פה בזריזות מדחיית הצבא מפני שהוא עסקה ששני הצדדים לא רוצים בה, לדחיית עסקה אחרת, שצד אחד דווקא כן רוצה בה, מפני שהצד האחר -החרדים- לא רוצה, ולכן לדעתך מדובר בעבודות כפייה, לא פחות! שנאמר: אל תעירו ואל תעוררו את החרדים עד שיחפצו. ואם הם לא יחפצו- נו, אז לא. והחילוני הנושא בעול שואל: אפשר גם? |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. מי זה ה"צד" שרוצה לקבל עובדים שלא רוצים להגיע אליו? יש לך דוגמה למקום שאפשר לעשות בו שירות אזרחי אמיתי שרוצה לקבל את החרדים שלא רוצים להגיע אליו? לצה"ל יש מערכת שלמה של מ"צים ובתי כלא צבאיים, הקלות ת"ש ומה-לא, הוא ערוך להתמודד עם סרבני-שירות ולהקל על מתקשי-שירות.... ולמרות זאת הם בעצמם מוותרים על החרדים. אז מי כן? ... ואתה צודק. יש חוסר שוויון1 בין החילונים (כולם משרתים) לדתיים (רק XY משרתים) לחרדים (נדיר שמשרתים) לערבים (לא משרתים). לפעמים המציאות קשה, וצריך להחליט - לוותר על השוויון או לוותר על פנטזיית 'צבא העם'. הבעיה היא שאף אחד לא רוצה להחליט. _____ 1 עד כדי אנקדוטות |
|
||||
|
||||
אני מזדהה עם אפרופו. העמדה שאתה מציג מתיישרת לטעמי יותר מדי עם הנאראטיב החדש שמפתח הימין הדתי בימים אלו ממש. לפי הנאראטיב, לצה''ל יש כבר עתה חיילים מיותרים והחרדים מזדרזים לנדב עצמם לתפקיד המיותרים שעל שירותם כדאי לכולנו לוותר. בחוג ה''אנשים כמונו'' נוטים הרבה לשכוח שיש אנשים רבים מאד שלא ''מתים'' לעבוד, אלא הולכים לשם כדי לקבל שכר. אילו יכלו לקבל שכר בלי לעבוד לא היו הולכים. ובכל זאת, הם הולכים לעבודה והמעסיקים אינם בוחלים בהם. אני מסכים שהעיסוק בגיוס חרדים הוא בבחינת טחינת מים. כל מה שנדרש הוא הגדרה מחדש של סדרי העדיפויות. הגדרה זו תוודא עדיפות משמעותית למתגייסים לצה''ל ולשירות הלאומי בתמיכה ציבורית, לימודים, משכנתאות, דיור, מסים והטבות. מרגע זה ואילך אפשר יהיה להותיר לחרדים את הבחירה החופשית בין שירות לאומי מכל סוג שהוא לבין המשך שירותם באהלי התורה. נכון, שזה טיפשי להתיימר להיות בוחן כליות ולב הבריות, אבל מותר לחשוד שדרישת הימין החילוני של ליברמן (הרוסים אם להיות פחות מנומס) לגיוס חרדים אינה אותנטית. איני סבור שהעולים הרוסים חולמים על גיוס בני הישיבות. יותר סביר שמדובר בגילוי של עוינות קנטרנית כלפי הממסד הדתי המדיר אותם ומפקפק ביהדותם. לכן, אני חושב שמוטב למיעוט החילוני הישראלי הקטן למדי להפסיק לדאוג להשכלתם ולגיוסם של החרדים ולהתמקד בזכותנו להיות שותפים בשילטון שיהיה לשם שינוי, פטור מנכחותם של חרדים. |
|
||||
|
||||
הנראטיב "החדש"? שוקי, המודעות לחיילים מיותרים היא נחלתו של כמעט כל מי שסיים שרשרת חיול, ואני סיימתי את שלי לפני אי-אילו-שנים. תאמין לי שלא צריך להיות ימין-דתי בשביל זה. בזמנו קראתי את הפוסט של אורי כץ, שטבע את הביטוי "צבא השוויון בנטל" - הוא צבא ה"מעסיק את חייליו במשימות מיותרות על מנת שחיילי [צה"ל] לא ירגישו "פראיירים"... כולל בעיקר ג'ובניקים ותומכי לחימה שעוסקים בייצור עבודה האחד עבור השני ואת הקצינים והנגדים שעסוקים בלנהל אותם ולטפל בהם". תראה לי אדם אחד במדינת ישראל ששירת בצה"ל ולא נתקל בפלוגות וגדודים מהצבא הזה. צה"ל צריך לוחמים, תומכי לחימה וחיילי עורף איכותיים. הוא מגייס את כולם, ו'תקוע' עם המון חיילים שאין מה לעשות איתם, אז ממציא להם תפקידים כמו משקית נייר וגריסה. באופן דומה, את החרדים הוא לא ישלח לשריון ו-8200, אלא יהפוך (גם אותם) לחיילי 'צבא השוויון בנטל'. |
|
||||
|
||||
בוא נניח שאני מסכים לכל מה שכתבת (וזה לא מדוייק. לכל צבא יש זנב לוגיסטי והוא חיוני לא פחות מהגוף הלוחם), אבל לא זה לב העניין. עיקרו של הנאראטיב שעליו כתבתי הוא שהחרדים מנדבים את עצמם לתפקיד המיותרים וחבריהם הדתיים-לאומיים מוכנים לסייע להם בכך. ככלל, אין זה מתפקידם של המועמדים לגיוס לקבוע מי מיותר ומי לא. זה תפקידו של הצבא. ומידע אישי (בערך), אני לא רואה שום סיבה מדוע בני ישיבות חרדיות לא ישרתו בגבעתי או ב-8200. |
|
||||
|
||||
ברור שצריך זנב לוגסיטי, אבל הזנב גדל ככל שיש יותר חיילים מיותרים. מה שיותר חמור הוא שאם הצבא מקבל עכשיו במתנה 10,000 חיילים מיותרים, אז הוא צריך עוד מאות חיילים לא מיותרים שינהלו אותם! אפסנאים שיתנו להם מדים, טבחים שיבשלו להם אוכל, מפקדים שיפקדו עליהם, רס"רים שישמרו על המשמעת ומ"צים שיכלאו את הסוררים. אמנם האחרונים אלו יהיו חיילים לא מיותרים לחלוטין, כיוון שאי אפשר להשאיר את אותם 10,000 בלי פיקוד/בגדים/אוכל - אבל התרומה שלהם היא אפס כיוון שמלכתחילה הם הזנב הלוגסטי של אותם חיילים מיותרים שעושים אפס, וכל התרומה הלא-מיותרת שלהם מוכפלת באותו אפס. הצבא שולח המון חיילים לתפקידים מיותרים, כי הם שם וחייבים למצוא להם מה לעשות. לשחרר אי-אפשר, לא לגייס מלכתחילה אי-אפשר, אז נשאר להמציא עבודות. ומה בדיוק אתה מצפה מהחרדי שיעשה כשיגיע ל- 8200? ישתמש בכישורים הרחבים שרכש בזמן בלימודי המחשבים שבישיבה? או בלימודי הפיזיקה? שיתגייס נשוי+2 לתותחנים? |
|
||||
|
||||
ימי שירותי הצבאי רחוקים מאד, ועדיין יש לי הרגשה שמספר המומחים למחשבים או פיזיקה ביח' 8200 הרבה יותר קטן ממה שאתה חושב. אם צה"ל לא רוצה לגייס בעלי משפחות, אז צריך לשחרר את כל בעלי המשפחות ולא רק את החרדים מביניהם. |
|
||||
|
||||
זו בדיוק הנקודה, אנחנו מגיעים למילה "צריך", שזו עמדה אידאולוגית שמדגישה את הצורך בשוויון. הבעיה היא שאין שוויון, ולא ניתן להשיג שוויון במסגרת "צבא העם". אפשר לנסות "לרבע את המעגל", לשמור על "צבא העם" ולהתעקש לגייס את החרדים כדי לשמור על אשליית השוויון - אבל הדבר גורר (כפי שראינו) רמאות מצד צה"ל, שלא מעוניין בחרדים בכלל, כלומר לא מעוניין בשוויון. האופציה השניה היא לוותר על אשליית "צבא העם", לעבור לצבא מקצועי ולתת לחרדים (ולחילונים, לדתיים, לנשים ולגברים) לעשות מה שבראש שלהם - אבל גם כאן יש התנגדות אידאולוגית. טענתי המקורית היא שאי אפשר בבת אחת לאכלס שוויון ו"צבא העם". |
|
||||
|
||||
לקונה - חמורה כשלעצמה - בהתנהלות מחלקה בצה''ל איננה הוכחה שאי אפשר לגייס חרדים. לי נראה שגיוס חרדים הוא בדיוק כמו המס על הבורסה והזזת שעון הקיץ לאחר יום כיפור. לפני שזה נעשה, שטיפת המוח של שנים גורמת לנו לחשוב שזה בלתי אפשרי, אחרי שזה נעשה אתה לא מסוגל להבין למה זה לא היה ככה מאז ומעולם. ורק להזכיר שמה שחשוב באמת זה שילוב החרדים בשוק העבודה. |
|
||||
|
||||
"שילוב חרדים בשוק העבודה" - נשמע כמו ביטוי של תעמולת בחירות ואולי גם נבוב כמוה. נראה לי שהמושגים "יצירת מקומות עבודה", "צמיחה" נחשבים לאתגר ולא מצב קיים. היכן קיים מחסור בעובדים? פועלי בניין וניקיון, עובדים זמניים בחקלאות, טיפול בקשישים וסיעודיים, עובדי מלון. אתה רואה את החרדים משתלבים בתחומים אלו? את מצוות ה"צמיחה" ע"י ריבוי טבעי, הם מקיימים ממילא, ואין צורך לעודד אותם. אם אתה רוצה לשלב חרדים בהייטק, בתקשורת ובקולנוע, אולי אתה סתם מתפתה לתעמולת alt-right שמטרתה האמיתית היא הורדת השכר של עובדים שכירים קיימים? אני באמת שואל ולא קובע. אני פשוט תמה אם ההרגשה שלי שעיקר המחסור בעובדים הוא בעבודות שאיש אינו רוצה לעבוד בהן, היא נכונה. אני חושש שהתוצאה היחידה של "שילוב חרדים בשוק העבודה" תהיה הפיכת אנשים שעד עכשיו חיו מקצבאות ועבודה "טהורה" ממס, והיו בטוחים שבזכותם המדינה קיימת ובטוחה לאנשים שימשיכו לחיות מקצבאות והפעם גם ידעו שהם סתם טפילים ועול על כתפי האחרים. אתה יודע, לאכול מפרי עץ הדעת זה לא תמיד מהלך נכון. או בקיצור? האם אתה מציע לחרדים "דירות" שכבר נבנו ועומדות ריקות או שאתה מנסה לפתות אותם בדירות שנמצאות על הנייר? האם לא מוטב להתחיל לקצץ במתנות שהמדינה מעניקה לסוציומטים במקום להשקיע בתכניות אמורפיות המבטיחות פתרונות win-win? |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי יש מחסור גם בעובדי צווארון לבן, ומעבר לכך תהליך הגדלת התעסוקה עצמו גורם ליצירת מקומות עבודה חדשים כי המועסקים מגדילים את כוח הקניה שלהם. הנקודה היותר מעניינת לדעתי היא שאם התחזיות האופטימיות לגבי בינה מלאכותית יתגשמו, ייתכן שאברכים שמוכנים לחיות ברמת חיים נמוכה מהקצבאות שהם מקבלים יהיו ברכה מבחינה חברתית. |
|
||||
|
||||
לגבי הרישא, נניח ש"שיתוף החרדים בשוק העבודה" יעלה את רמת החיים שלהם. אני אפילו מבין שהממשלה רשאית להטיל עלי מסים וגזירות כדי לממן את זה. אבל לי זה נראה קודם כל אינטרס חרדי. מדוע אני צריך לתמוך בזה, לקדם את זה ולשמוח על היטלים שנועדו לממן את זה? לגבי הסיפא. אני מסכים. במחשבה שנייה, יתכן גם שמערכת כזו של קצבאות + עבודה ללא מיסוי תתגלה כעדיפה מבחינה כלכלית לחרדים ביחס לעבודה מסודרת ממוסה באופן כבד, בין היתר בגלל כל מיני שגעונות של גורמים אולטרה-אורתודוקסים. ברור לגמרי שאין פה פתרונות קסם. בכל מקרה נראה לי מועיל שנפסיק להתיחס לחרדים כאל ילדים שאנו צריכים לומר להם מה טוב עבורם. |
|
||||
|
||||
אתה צריך לחפש את הפתרון האופטימלי מבחינתך, ובמצב של היום אתה תהנה מכך שיותר אנשים ישלמו מס הכנסה במקום לחיות ממס הכנסה שלילי, מה שמוכר גם כ''קצבאות'' ו''השלמת הכנסה''. כדי לסבר את האוזן נגיד שהחלק היחסי שלך בכל טיל של כיפת ברזל ובכל אגף חדש בבית חולים יקטן. בהודעה התייחסתי גם לאפשרות של מצב עתידי שבו, בעקבות שינויים מבניים כתוצאה מפיתוח בינה מלאכותית, המשק יסבול מאבטלה בממדים שלא הכרנו. זה יחייב הרבה אנשים לחיות מקצבאות שמן הסתם יאפשרו רק רמת חיים נמוכה, ובעקבותיה הרבה אי-נחת וחוסר שקט חברתי. במצב זה, אם יתממש, יהיה יתרון עבור החברה החילונית אם האברכים ימשיכו להתנדב להיות בקבוצה הזאת. |
|
||||
|
||||
הקצבאות שאברכים מקבלים אינן גבוהות, בהתחשב בכך שמדובר על זוגות נשואים. משכורת נמוכה יותר היא משרה חלקית. כלומר, אצל החרדים, נשים מביאות את עיקר הפרנסה. אבל עד כמה אברכים יהיו מוכנים להשתתף בעבודות הבית במקום זה? |
|
||||
|
||||
לגברים החרדיים יש 3,500 סיבות לא לצאת לעבוד. המאמר מפרט את גודלו של התמרוץ לא לעבוד - הקצבאות הן רק חלק ממנו - ומגיע לאלפי שקלים בקלות. |
|
||||
|
||||
הערה קטנה: מתוך הכתבה: „חוסר הניסיון כולל גם פערי ידע עצומים. יחיאל מספר כי את הגברים החרדים שמגיעים למרכזי ההכוון צריך ללמד אפילו את אותיות ה–ABC באנגלית, כי אין להם כל הבנה במחשבים ובעולם הדיגיטלי, וכי אפילו שיטת הלימוד המקובלת בעולם החילוני - ההוראה הפרונטלית, להבדיל מהלימוד בחברותא בישיבה - זרה להם, וגורמת לכך שגברים חרדים מתקשים להסתגל למכינות הקדם-אקדמיות.״ האם יש מסגרות לימוד שבהם הגשת חומר הלימוד פחות פרונטלית ויותר דומה לחברותא? האם זה מעשי? נראה לי שזה יכול להיות מעשי אם אפשר להסתמך על לימוד עצמי, אבל יכול להיות די בעייתי למי שהבסיס חסר לו. |
|
||||
|
||||
אני חושב שנגעת בנקודה הכי חשובה. לרטון על אי גיוס חרדים זה להסתכל על הבעיה מהכיוון הלא נכון, ומהכיוון המטעה על האשלייה שכאילו זה קל ופשוט לגייס - חוק ואכיפה תקיפה - ואם נצליח לגייסם הבעיה תעלם. אי גיוס איננו שורש בעיה אלא התוצאה שלה, לא סתם הזנחה ואדישות של המדינה כלפי חינוך ילדי חרדים אלא קיום של מערכת תומכת ומעודדת1 שמטפחת חינוך לוקה בחסר (בלשון עדינה). 1 ואני מקבל שכל אדם רשאי לעצמו לבחור בצורת החינוך של ילדיו |
|
||||
|
||||
ברור שצריך להתחיל מלימודי ליבה בבית הספר, חשבתי שמיותר לציין זאת. |
|
||||
|
||||
דיברתי עם שני חבדניקים צעירים שניסו לשכנע אותי להניח תפילין ביציאה מהסופר. זה לא שהם ממשיכים ללמוד אחרי גיל 18, רק מיעוט ממשיכים בהשכלה גבוהה תורנית. הם פשוט מתחתנים ולא משרתים בצבא משום כך. ושאלתי אותם על לימודי חשבון- הם למדו חשבון עד כיתה ז' בערך. |
|
||||
|
||||
אני יודע, ולכן הקצבאות מאפשרות קיום ברמת חיים נמוכה כפי שכתבתי. |
|
||||
|
||||
כמה קל להטיח "נבוב" ותעמולה ולהתעלם מים של נתונים שמראים ששילוב החרדים בשוק העבודה הוא בעייה אמיתית, כמותית, וגם תלויה ישירות במדיניות הממשלה. |
|
||||
|
||||
אני יכול להבטיח לך שלא היתה לי שום כוונה להתנגח או לבטל את דבריך. למעשה התחושה האינטואיטיבית שלי תואמת בדיוק את מה שכתבה מירב ארלוזורוב בהפנייה שלך. הרציונל שמאחורי החשדנות שלי כלפי המשפט "השילוב הנמוך של חרדים בשוק העבודה הוא מהגורמים השליליים ביותר בכלכלת ישראל" הוא התחושה שלי שהבעייה האמיתית היא ה"שליטה" החרדית בזירה הפוליטית והשילוב הנמוך הוא יותר סימפטום מגורם. איזי שואל מדוע לא יעסקו חרדים בטיפול בקשישים וסיעודיים. התשובה היא מפני שאם זה יקרה, נתניהו ימצא את עצמו בכלא כל כך מהר שאפילו השמאל לא יצליח להתפלג לפני זה (זה קצת דמגוגי, אבל נכון ברוחו). אפאחד לא רוצה לעבוד בעבודות קשות, דלות-שכר ונטולת קביעות מינימלית מסוג זה. הבעיה המהותית היא שכל עוד תימשך ברית הברזל בין הימין לחרדים, שילוב החרדים בשוק העבודה יתממש בדחיפתם ל"הייטק" (מרכזי הכוון) ו"צווארון לבן" בחגורת הבירוקרטיה של עובדי המדינה והרשויות האחרות. זה אולי יגביר את השילוב אבל לא באמת יעזור למשק הישראלי (כמסתבר ההיפך מכך). מה שגרם לי לתחושה ה"נבובה" הוא התחושה שלי שלא כל כך קל ליצור משרות חדשות בשוק העבודה ודרישה לתוצרת שלהן. ברור שמי שמשתמש במינוחים ה"נקיים" האלו במצע הפוליטי שלו מנסה לטשטש את ההבדל בין משרות חדשות הנובעות מגידול האוכלוסיה ומניפוח מגזר השירותים לבין משרות המגדילות את הייצוא לחו"ל. יש נושא קרוב המראה איך גורמים פוליטיים עושים שימוש ב"כותרות מכובסות" דוקא בצד האנטי חרדי. מי מאיתנו מתנגד ל"לימודי ליבה" במגזר החרדי? רק באחרונה נודע לי משהו שגרם לי להרהר שמא מדובר ב-non-issue המנופח כתעמולת בחירות. שמעתי ששר החינוך פירון הקים רשת חינוך ממלכתי-חרדי שההשתתפות בה וולונטרית. ע"פ מה שתואר שם, הסטאטוס הוא שהורים רבים (שאני מקווה שלפחות חלקם באמת חרדים ולא חרד"לים) תובעים לפתוח בתי ספר של הרשת ולפעמים עיריות שאינן מעוניינות בהגירת אוכלוסיה חרדית לתוכן, מערימות קשיים. לטעמי, זהו פתרון שאם ישלימו אותו בהעברת התמיכה הכספית ממוסדות חרדיים למוסדות הרשת, הדבר מהווה פיתרון מלא של הבעיה. אם ישנה אוכלוסיה המתעקשת למנוע מילדיה לימודי ליבה ושתאלץ גם לממן את החינוך הזה אני לא רואה צורך/אפשרות למנוע זאת ע"י חוקים ותקנות. התחושה החזקה שלי, היא שאת בעיות היסוד של ישראל לא ניתן לפתור ע"י שת"פ עם הפוליטיקה החרדית, אלא ע"י מאבק בה. אם מישהו חש שלמדינה היהודית חיונית שותפות של גורמים קלריקליים-אורתודוקסיים, אני מעדיף לחפש את שתה"פ עם עם הדתיים-לאומיים שאיתם לפחות יש לנו שותפות בערכי המדינה והשירות. |
|
||||
|
||||
אז אנחנו מסכימים על הרוב, ודאי על העקרון. רק שלא ברור לי ענין הקושי ביצירת משרות חדשות. בין הגידול המשמעותי של האוכלוסיה מדי עשור למחסור הברור ברופאים, אחיות, מהנדסות, מתכנתים, עובדים סיעודיים ומורים טובים, נראה לי שהמשק רק ישמח לכח אדם נוסף ואיכותי. |
|
||||
|
||||
הקושי קשור לרזולוציה שעשיתי בין משרות שמייצרות לייצוא לבין משרות שמשרתות את גידול האוכלוסיה. לממשלה לא קשה ליצור משרות חדשות בסקטור הבריאות. קשה לה לשלם עבורן. כדי שתוכל לשלם נדרש להגדיל את הייצור לייצוא וזה יותר קשה. אני גם מתקומם על האיפיון "כ"א איכותי". במה החרדים איכותיים יותר מכל מגזר אחר? בסירובם ללמוד לימודי ליבה ולשרת בצה"ל? יתכן שהמדינה נאלצת להעדיף להעסיק חרדי ע"פ חילוני בעל כישורים עדיפים כדי ליצור סביבה ידידותית יותר בשוק העבודה לחרדים. האם צריך להעניש פעמיים את החילוני המובטל או שנדחק לתעסוקה פחות אטרטקטיבית בספקולציה שה"הייטק" זקוק למוח החרדי? אני אסכים לתיאור כזה רק כאשר מפעלי הייטק יקימו מרכזי הכוון לחרדים ביזמתם ועל חשבונם. |
|
||||
|
||||
לא התכוונתי לרגע שהחרדים יותר איכותיים, כרגע עקב השכלתם המוגבלת הם דוקא מתקשים הרבה יותר להצליח אפילו בתארים ראשונים באקדמיה. |
|
||||
|
||||
למה שלחרדים תהיה בעיה עם טיפול בקשישים ובסיעודיים? מה הבעיה שיהיו נהגי אוטובוס, מסגרים, רתכים, אנשי מכירות, קופאים או כל מקצוע אחר שנטען לגביו שיש בו מחסור בעובדים? |
|
||||
|
||||
הבעייה עם מגזרים שלא עובדים זה לא מחסור מקומות העבודה, אלא זה שהם לא עובדים ולא משלמים מיסים, בעוד אני ואתה מממנים אותם באלפי שקלים בחודש, בבריאות, בתשתיות ובחינוך. אני מסכים איתך שלקץץ בהטבות שלם זה צעד חשוב - וגם מוכח היסטורית בעשור האחרון, שהוא אכן תורם ישירות ליציאת גרים חרדים לעבודה. לראייה- אחוז החרדים העובדים עלה עד לשיא בתקופת ממשלת ליכוד-יש עתיד, ומאז 2015 ירד בחדות בכ-10 אחוז בשנים מועטות, לאחר בקמת ממשלת ימין חרדים וניפוח עצבני של התמיכה בחרדים. |
|
||||
|
||||
אני לא אומר שאי אפשר לגייס חרדים, אני אומר שזה מאוד קשה, ויותר חשוב מכך, שהצבא לא מעוניין בכך - הוא מפברק נתונים כדי לגייס פחות. לכאורה, היו אמורים להיות לצה''ל כל האינטרסים לקבל עובדים במחיר המאוד-זול שהוא מקבל, אבל בפועל המשרתים תורמים פחות מעלותם. מעבר לתרומה המינורית לבטחון המדינה, חיילים שאין לצבא מה לעשות איתם גוררים עלויות אמיתיות וייתכן שיצא השכר בהפסד. כיוון שאי אפשר לבחור את מי לא לגייס באופן פרטני, הצבא נהנה מפטור לקבוצות מסויימות שבאופן ממוצע יתרמו פחות לבטחון מאשר שיעלו לצה''ל. הדבר דומה להטבות כספיות לחרדים, שמוצגות בתור הטבות למשפחות ברוכות ילדים - הן לא הטבות לחרדים באופן ישיר אלא עקיף. |
|
||||
|
||||
אין שום בעייה שצה"ל יבחר את המתאימים לו יותר, אבל לא על פי צבע עורם, צבע לבושם ומגזרם. הראשון תקין, השני הוא אפליה גזעית/מגזרית/דתית שמקומה לא ימצאנה. בחברה מתוקנת. |
|
||||
|
||||
אני חושב שיש בעיה. ברור שיותר יעיל שיבחר רק את המתאימים לו, ויוותר על גיוסם של הלא מתאימים, אבל יש שיקולים נוספים מלבד היעילות של הצבא. |
|
||||
|
||||
ברור שזה בתוך בחירה לתפקיד, כשההנחה היא שכולם מתגייסים, חוץ מחריגים (ברמה האישית!) שנמצאים לא מתאימים לשום תפקיחד/מסגרת. |
|
||||
|
||||
הבעיה היא שאם תגייס את ה"מובחרים", אבל תשלם להם 800 ש"ח לחודש, תכריח אותם לישון באוהל ותכניס אותם לסיטואציות לא נעימות (כגון אש אויב) - תגלה משמעותית פחות 'מובחרים' משתרצה. כל עוד אתה יכול 'לאיים' על חיילים בתפקיד מזופת, חלקם ינסו להצטיין במיונים. אם אתה מתחיל לשחרר מסות של חייילים משירות חובה, תגלה בראיון ההתאמה כמה מלש"בים שמתייצגים כדבילים מושלמים ועדיף שישארו בבית. לכן, עדיף לעבור לצבא מקצועי. |
|
||||
|
||||
לא התכוונתי בכלל לשחרר מסות - בטח לא יותר מהמסות שמשוחררות אפלייתית היום. |
|
||||
|
||||
ראיתי כתבה על חרדים וחרדים למחצה בלשכת הגיוס, ואם הם מייצגים את אלה מהמגזר שמגיעים לצבא אני בהחלט מבין למה הצבא מוותר על הטובה. |
|
||||
|
||||
חבל שאתה משתכנע מסטראוטיפים רווחים לגבי החרדים. אני לא יודע בדיוק איזה צעירים השאירו עליך רושם כל כך דל, אבל לדעתי רבים מן החרדים המשרתים בצה''ל הם נערים שאינם נופלים במאום מבני גילם (למעט אולי קצת בידיעת אנגלית ואלגברה). אני לא מקבל את האג'נדה החדשה שמנסה הימין הדתי להנחיל, לפיה המגוייסים החרדים הם נטל מיותר. איני רואה שום מגבלה ביכולתם של החרדים לשרת כטבחים, נהגים, אפסנאים, חימושניקים, תותחנים ואפילו אזניים תצילנה כחיילי חי''ר. לא ראיתי שצה''ל מזדרז לוותר על שירותם של בעלי משפחות גדולות שאינם חרדים. |
|
||||
|
||||
סטריאוטיפים? אני מדבר על ההתרשמות שלי ממה שראיתי (מובן שאינני טוען שזה מדגם מייצג, ולכן כתבתי "אם..."). |
|
||||
|
||||
כמובן. אני מתנצל אם זה מה שהובן. התכוונתי לומר שזה מן הסתם מדגם לא מייצג. רבים ממה שמתואר בתקשורת כשבאבניקים, חוזרים בשאלה וכיוב' הם אנשים מרשימים למדי. גם חרדים צעירים רבים הם ח'ברה איכותיים לא פחות מהמגוייסים ל-8200. |
|
||||
|
||||
לגבי המשפט האחרון שלך: אני לא חרדי. שירתתי כלוחם בחיל השריון לפני קצת יותר מעשור. התחתנתי במהלך השירות ונולדה לי בת אחרי שנתיים בצבא. באותו רגע קיבלתי הקלות בתנאי השירות ששלחו אותי להיות פקיד לשכה שיוצא כל יום הביתה (ומקבל בערך פי 5 מלוחם רווק). הצבא שיחרר אותי עם קיצור שירות בלי שביקשתי, ואני מאוד מבין אותו. אני לא חושב שיש כאן אפליה לטובת חרדים. מי שיש לו ילדים מקבל על פי החוקים הקלות בתנאי השירות שמבטלות את האפשרות שישרת רחוק מהבית. |
|
||||
|
||||
אתה מן הסתם מיטיב לדעת ממני. בכל מקרה, זו החלטה של הצבא ולא החלטה של מישהו המחליט על דעת עצמו שהוא מיותר לצה''ל. |
|
||||
|
||||
למה הכוונה "מחליט על דעת עצמו"? הצבא החליט בשבילם. |
|
||||
|
||||
(מדאיג אותי שאני כל כך לא מובן) מנסים לשכנע אותנו, שבגלל שצה''ל ''נהנה'' מעודף כ''א, דוקא החרדים הם שצריכים ליהנות מכך. אם החרדים היו מתייצבים לשירות וצה''ל היה מוותר עליהם, אפאחד לא היה צריך לבוא בטענות אליהם. |
|
||||
|
||||
אבל הצבא כ"כ רצה לוותר עליהם שהעדיף להציג נתונים מנופחים! צה"ל היה יכול לגייס אותם בכח, לשלוח מצ"ח ולמנוע מהם לשרת. בפועל הצבא בעצמו העדיף לוותר עליהם, אבל בגלל שהנושא תחת עין בוחנת - היה צריך להציג מראית עין של גיוס. |
|
||||
|
||||
הצבא לא יכול לגייס חרדים בכח. זה לא מעשי. אם הוא היה מנסה היינו רואים איפה יש יותר אנשים - בחיל המשטרה הצבאית או בעיר בני ברק. האוכלוסיה של בני ברק היא כמאתיים אלף איש, זה כנראה קצת יותר מאשר חמ''צ. גם לא ניתן בפועל להכריח מישהו לשרת - הוא תמיד יכול לסרב לבצע כל פקודה שהיא, כל עוד הוא מוכן לשבת בכלא הצבאי. מי שמוכן לעשות את זה יישב כמה שבועות או חודשים, ובסוף לצבא יימאס והוא ישוחרר על חוסר התאמה. |
|
||||
|
||||
אולי הייתי צריך להתנסח אחרת - "היה יכול לנסות לגייס אותם בכח". ברור שהגיוס הזה לא באמת יקרה. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב. אני קורא את התמונה אחרת. אני לא חושב שלראשי צה"ל היה אינטרס לזייף את הנתונים. אני מאמין שהזיופים באו מדרגים נמוכים יותר שרצו ל"הצדיק את משכורתם". אני גם לא משוכנע שכצעקתה. זה פרוייקט של איש אחד, אבישי בן חיים שטוען כבר שנים שהנתונים מזוייפים וכנראה לא בלי סיבה. בכל זאת, חלק מן הטענה הוא שחלק מן המגוייסים לא באים מן הגרעין הקשה החרדי אלא משכבות "ביניים" כמו שבאבניקים, חוזרים בשאלה, חרד"לים וגרוע מכל משכבות שאלמלא הגיוס החרדי היו ממילא מתגייסים לשירות מלא. אני לא בטוח שהעניין הזה צריך להטריד אותנו יותר מדי. העדה החרדית הרבה יותר הטרוגנית ממה שמקובל להניח ויש שכבות די רחבות שיושבות על הגבול שבין המגזר החרדי למגזר החרד"לי. אני יכול להעלות בדעתי הסבר אחר לתוצאות ה"מזוייפות" שאינו קשור בהכרח לזיופים מכוונים. אם נניח שיש התאמה בין גודל המשפחה האישית של המגוייס לבין השתייכותו לגרעין החרדי הקשה, אני יכול להבין מדוע הצבא יעדיף לגייס צעירים רווקים ע"פ בעלי משפחות עם 2-3 ילדים. אני חוזר וטוען שלעניין זה לא חשוב מה רוצה הצבא. חשוב מה רוצה העם (הפוליטיקה). אילו היה רצון ציבורי אמיתי (במנדטים) לגייס את החרדים, היה אפשר לעשות זאת ובלי מחנות מעצר המוניים. אם תמיכת המדינה הכספית והחברתית היתה כפופה לעניין הגיוס, החרדים היו מתייצבים בלי בעיות. אם כפי ששנינו חושבים, צה"ל לא היה מתלהב מן החומר האנושי המגוייס, היה אפשר לפטור מן השירות בעלי משפחות (כפי שהדבר נעשה לגבי חיילות) ובא לציון גואל. לכן לדעתי אהבעיה של גיוס חרדי אינה אמיתית אלא מניפולציה פוליטית. הבעיה האמיתית היא הכוח הפוליטי שיש לחרדים במציאות של ציבוריות מפולגת. |
|
||||
|
||||
''חלק מן הטענה הוא שחלק מן המגוייסים לא באים מן הגרעין הקשה החרדי'' לפי הדיווחים ששמעתי, המספרים כללו חילונים, נוצרים, וסתם שמות אקראיים כדי למלא את האקסל. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |