|
אתגרי הרכבת
קו הרכבת המהיר לירושלים [ויקיפדיה] צפוי להחנך בשנה הבאה. הפרויקט סבל מכשלים חלמאיים רבים. בשנת 98' נסגר הקו לירושלים שהיה מיושן, אטי ולא בטיחותי. לאחר שנים של דיונים הוחלט בממשלה בשנת 2001 לבצע במקביל שיפוץ ושדרוג של הקו הישן וגם בניה של קו חדש יקר ומהיר. שיפוץ הקו הישן ארך 3 שנים, חרג מאוד מתקציבו ובסיומו הסתבר שהוא סובל מליקויים בתכנון ובביצוע ששוחקים וסודקים את שלדת הקרונות. מהירות הנסיעה בקו הופחתה ובתום השדרוג מסתבר שהנסיעה לירושלים אורכת בדיוק אותו זמן כמו בקו הישן לפני השדרוג: שעה ועשרים דקות. הקו החדש היה מתכונן במקור להחנך בשנת 2008. שורה של ליקויים ניהוליים גרמה לדחיות חוזרות ולהכפלת התקציב המקורי מ 3.2 מיליארד ש"ח ל 6.8 מיליארד (במחירי 2013) מבקר המדינה פירסם ב 2009 דו"ח חריף בטענה כי ליקויים חמורים בתכנון הקו, תוך התעלמות מחוות דעת שונות, הביאו לדחייתו הממושכת. באוקטובר 2015 קרסה רצפה במנהרת שירות והובילה לחילופי האשמות בין הקבלן המבצע לבין רכבת ישראל. הקבלן טען שהרכבת הנחתה אותו לחסוך בבטון תוך התעלמות מהתראות חוזרות ונשנות עוד משנת 2011 כולל חוות דעת של חברות תכנון מובילות. הרכבת טענה שיש כשל נקודתי שהקבלן הוציא מפרופורציה כדי לכסות על אי עמידה בזמנים. צוות מומחים הולנדי שנשכר על ידי משרד התחבורה הסכים עם עמדת הקבלן שהבעיות שהתגלו אינן תולדה של תקלה נקודתית, אלא תוצר של מחדל תכנוני־הנדסי משמעותי.
קו הרכבת לאילת [ויקיפדיה] בפברואר 2012 אושרה בישיבת ממשלה תכנית שהגיש שר התחבורה שצופה השלמת ההליך הסטטוטורי תוך שנה והשלמת הפרויקט תוך חמש שנים נוספות. הממשלה הטילה על שר התחבורה לממש את המיזם. בפברואר 2013 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז דרום את מלוא התוואי שבין באר שבע לאילת. באוקטובר אותה שנה אישרה ועדת השרים לענייני פנים את תוואי הרכבת לאילת. ואולם בארבע השנים שחלפו מאז טרם פורסם מכרז לסלילת הקו.
רכבת לעיר הבה"דים - הפרויקט של הארכת המסילה מבאר שבע לעיר הבה"דים היה אמור להוסיף כ 10 ק"מ של מסילה ולעלות 300 מיליון ש"ח. ב 2011 הגישה הרכבת תוכנית ראשונית לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ומאז אבדו עקבותיו של הפרויקט.
הוספת מסילה רביעית באיילון - ציטוט מתוך האתר של נתיבי ישראל : המערך המסילתי בקטע איילון-לוד הוא החוליה החשובה ביותר ברשת הארצית ועל פיו נקבעים דפוסי הפעילות ברשת המסילות הארצית בכללותה. מספר המסילות הקיים בקטע שבין תל אביב ללוד מגביל את הפעלת המערך הרכבתי כבר משנת 2008. רשת הרכבות הארצית גדלה במהלך העשור האחרון והתפתחה ללא שינוי בקטע הנדון. לפיכך, חלק מהקווים מופעלים בצורה מאולצת או באופן שאינו מאפשר מתן שירות מיטבי לכל התחנות בפרוזדור האיילון... סטטוס הפרויקט: הפרויקט בשלב תכנון מוקדם"
|
|