וזה מזכיר לי 68259
לפני כשנה וחצי אירחנו יחד עם מפעל מקיבוץ אחר, גם הוא עוסק במוצרים רפואיים, משלחת של רופאים רמי דרג מהודו. משום מה בחר נציג המפעל השני להביא אותם למצדה. סיפור ההתאבדות ההירואית לא הזיז לרופאים הנכבדים את קצה הצ'ופצ'יק, כמובן, ואני נשארתי במקום מוצל יחד עם נשיהם השמנות עטופות הסארי וילדיהן השמנים עוד יותר ומפונקים עד זרא.

בעודנו נחים בצל הגיעה למקום קבוצת צליינים מאיטליה והמדריכה שלהם סיפרה להם את סיפור מצדה, באיטלקית, מן הזווית הרומאית. הקשבתי מרותקת, נתקלת בפעם הראשונה בדיעה ההפוכה לזו שעליה גידלו אותנו. על קבוצת מטורפים פנאטיים שהמיטו טרגדיה על עצמם וגרמו לכאב ראש פעוט לרומאים.

וזה מביא אותי להיום, כאשר הפנאטים הדתיים בוחרים לעקוד את בנינו שלנו, לא שלהם, כמובן, ואנו עושים זאת בהתלהבות.

וכן, דובי, אני מסכימה עמך לגבי הויכוחים הפנימיים בתוכנו, וחוזרת ומדגישה שחורבן בית שלישי קרוב, כי אנו מגיעים במהירות מטורפת לשנאת חינם(?) שתגיע אי"ה למלחמת אחים. ואולי באמת כבר הגיע הזמן לגמור אחת ולתמיד עם הטירוף הגאוני והמתמשך הזה שנקרא העם היהודי?

ועוד מישהו קרא את ספרו של סטיבן פריי 'עושים הסטוריה'? הוא מציין שם אפשרות שבה ניתן לחזור אחורה בזמן ולמנוע את היוולדו של היטלר. מובן שאת הואקום שנוצר ממלא במהרה מישהו הרבה יותר אינטלגנטי שדואג להשמדה *מוחלטת* של העם היהודי, ובאמצעים הרבה יותר אלגנטיים.
וזה מזכיר לי 68268
ריקי, האם לדעתך יש הבדל עקרוני בין לכתוב "אולי באמת כבר הגיע הזמן לגמור אחת ולתמיד עם הטירוף הגאוני והמתמשך הזה שנקרא העם היהודי?" לבין לכתוב "אולי באמת כבר הגיע הזמן לגמור אחת ולתמיד עם ריקי?"?
כן יש הבדל 68352
המשפט של ריקי מתייחס בסגנון מיוחד לגורל המוזר של העם היהודי שאינו מצליח להיות עם נורמלי ושם את הדגש על ''טירוף גאוני מתמשך'' ואילו המשפט שלך אלים ומיותר.
אתה ריקי? 68354
הנה שאלה בשבילך: האם לדעתך יש הבדל עקרוני בין לכתוב "אולי באמת כבר הגיע הזמן לגמור אחת ולתמיד עם הטירוף הגאוני והמתמשך הזה שנקרא העם היהודי?" לבין לכתוב "אולי באמת כבר הגיע הזמן לגמור אחת ולתמיד עם הטירוף הגאוני והמתמשך הזה שנקרא ריקי?"?
אתה תשפוט כאן אנשים? 68355
הנה שאלה בשבילך: אולי הגיע הזמן לגמור אחת ולתמיד עם תופעת האיילים האלמונים שיודעים לקטול ולהתחצף, אבל לא למסור את שמם?
אתה תשפוט כאן אנשים? 68360
אני לא יכול להשיב לשאלתך כיוון שאני לא מכיר את ''תופעת האיילים האלמונים שיודעים לקטול ולהתחצף, אבל לא למסור את שמם''. אני מכיר איילים אלמונים ושאינם אלמונים שמבטאים כאן משאלות למלחמה ולמוות.
ומי הביע כאן משאלה כזו? 68362
אם הבנתי את ריקי נכון, היא רצתה להגיד שהגיע הזמן שהעם היהודי יחזור לפסים של נורמליות ולא של מלחמות ולאומנות כרונית.(שאיפה מוצדקת ביותר לטעמי.)
לא אני 68370
1. מלחמה:
א. ריקי: "שתגיע אי"ה למלחמת אחים"
ב. שי כהן: "נתפלל שאכן מלחמה מלאה כולל לבנון הולכת לפרוץ ממש ממש עכשיו"

2. מוות:
א. שי כהן: "רעיון טוב, הוא להרוג עוד"
ב. ריקי: "המנוח לעתיד אי"ה"

אי אפשר לחפש את האייל האלמוני במנוע אז אין לי ציטוטים אלמוניים בסגנון אבל הם זכורים לי לא פעם.

אני ואתה לא יודעים מה ריקי התכוונה. אני יודע מה יצא לה. יכולתי לעשות לעצמי את החיים קלים ולשאול מה ההבדל בין המשפט שהיא כתבה לאותו משפט עם "העם הפלסטיני" בסוף אבל אז אולי היו מכניסים אותי פה לוויכוחים אם בכלל יש דבר כזה וכמה זמן הוא קיים וכו'. הסגנון האלים והאגרסיווי שלה ושל אחרים פה, גם אם כוונותיהם טובות, מדליק אצלי נורות אדומות. אני לא אגיד שהוא "מיותר" כמו שהמטורף והגאוני הרשה לעצמו להגיד אבל אני כן אגיד שהוא "אלים" לא פחות מהמשפט שמדבר עליה, שאני כמובן מסכים שהוא אלים. וזה למרות שאני בטוח שאם הייתי רוצה להיות סניגור של מי שכתב משפט כזה, כמו שאתה מסנגר על ריקי, הייתי יכול גם לכתוב ש"אם הבנתי נכון את האייל האלמוני, הוא רצה להגיד שהגיע הזמן שריקי תחזור לפסים של שיח תרבותי ולא מתלהם, אלים ונוטף שנאה". אבל ברור שלא הייתי עושה את זה (מסנגר על מישהו שמתבטא ככה).
אבל מה לעשות שהוא צודק 68414
אני האייל המטורף והגאוני 68358
אתה חושב שזה נכון להעמיד את ריקי ואת העם היהודי על אותו מישור? (זו שאלה רטורית, אל תטרח לענות).
וזה מזכיר לי 68324
יהושפט הרכבי כתב פעם ספר שלם על העיוות שבו נתפס היום מיתוס מצדה.

למה כתבת - שתגיע אי''ה למלחמת אחים.
וזה מזכיר לי 68380
כי נראה לי שמלחמת אחים היא בלתי נמנעת (זוכר שסיפרתי לך פעם על ההיתקלות שלי ליד בניין האו"ם?) ושכנראה אנו זקוקים לטלטול הזה (מלחמת אחים) כדי להגיע לשפיות כלשהיא (טוב, הכל יחסי) ולהתחיל, אולי, אם לא לרדת לגמרי מן העץ, לפחות להאחז בענפים נמוכים יותר.

באשר לאיילים אלמוניים מתלהמים, אין לי כל רצון וחשק להתעמת עימם. אני נמצאת במקום טוב (אישית) והאירוניה בכך שמישהו מייחס לי תכונות אלימות כלשהן היא אד אבסורדום. נחלצתי בעור שיני לא מכבר מבעל אלים ואני מחלימה בכיף. לייחס לי אלימות? אני מוצאת את זה יותר ממשעשע.

רון, ברור לך שלא התכוונתי אליך אלא לאומלל הלא מזדהה, ואולי יש יותר מאחד כזה. ואולי הוא/הם ההוכחה לטירוף הגאוני והמתמשך אליו כיוונתי.
עשה לך אח וקנה לך רובה 68385
גם אני יכול להשתתף במלחמה? אצל מי נרשמים? איפה בוחרים אחים? מה עם האחיות - גם הן יכולות להיות די מעצבנות, למה שיצאו בזול? מה קורה אם הם מנסים גם להחזיר לי? למי קוראים?
בעניין האוכל, יהיו מנות צמחוניות או להביא מהבית? האם הכינו כבר מיתוס ליום שאחרי? כי אני הייתי רוצה לשרת בתקופה אפלה זו בוועדת המיתוס או לפחות בתת-וועדת האתוס. זאת, אלא אם הפעם החליטו לא להתפשר ולהעסיק מקצוענים.

בוקר טוב לכולם!
עשה לך אח וקנה לך רובה 68387
לגבי אחים ואחיות - אין לי מושג ירוק. אני בת יחידה (על שגיאה לא חוזרים פעמיים).

לגבי מלחמה - כמי שספגה נבוט משטרתי בהפגנה נגד כהנא וספגה יריקות וקללות אין ספור בחזית נשים בשחור, אני כבר משופשפת.

מנות קרב - אמא נחה מה נחה מה?
וזה מזכיר לי 68391
מי ייחס לך תכונות (אלימות או אחרות) כלשהן? לא יודע. בטח שלא אני. לא תמצאי אצלי טיעונים אד-הומינם ולא עיסוק באישיות של איילים שאני לא מכיר. הצבעתי, עובדתית, על סגנון שהוא בוטה ואלים, באופן שאני מוצא מאד לא משעשע ומאד כן מדאיג. למה זכיתי בתגובה? לתגובות לגופו של אייל, לכך שייחסו לי "התלהמות" (המייחסים מתבקשים להוכיח), ולכינוי "האומלל" (לא זכור לי שפרסתי כאן את מצבי הנפשי).

אפשר להתווכח עם ביקורת. כנראה קל יותר להשמיץ את המבקר.
וזה מזכיר לי 68442
מבעל אלים, לא אמרת שהוא קצין בכיר?

אני אלמונית אחרת ואם את לא רוצה אז את ממש לא חייבת לרשום תגובה
לוגיקה 68449
סוף סוף מישהו שם לב לסתירה חסרת ההסבר בדיווחיה של ריקי.
אה?! 68450
חוסר הלוגיקה נובע מכך שקצינים בכירים לא יכולים להיות בעלים אלימים?
אה?! 68451
הוא אמר את זה בלגלוג, עפרונית.
אה... 68453
טוב, אני אאשים בזה את העובדה שרק לפני שלוש וחצי שעות חזרתי הביתה משבועיים סוחטים ושלושה ימים ארוכים במיוחד, עדיין עם כל השרירים מכווצים, ועדיין עם גב וזרועות מלאים בסריטות. (שנגרמו, למעוניין לדעת, על ידי התנקלות של המון המון עצי פטל עויינים, ושני דפקטים שלא יודעים איך להשיט קיאק בלי לדפוק משוט בראש של חברה שלהם)
בקיצור-קבלו ביטול. בדרך כלל אני מסוגלת להבין סרקזם זול.
זול? אני? 68457
זה יעלה לך ביוקר!
(-:
אה?! 68452
הם גם יכולים להיות מועמדים לרמטכל''ות ושרי ביטחון, ע''ע יצחק מרדכי.
וזה מזכיר לי 68539
היותו קצין בכיר (מיל') בהכרח סותרת אלימות? תמהתני.

הוא סיפר לי פעם בגאווה שבקורס קצינים קרא לו המפקד 'זה עם העיניים של הרוצח'.

ושלומי טוב מאוד, תודה.
מדרש (אם ירצה ה)שם 68419
אי''ה, תגיע למלחמת אחים, ואלי''ה, לא תגיע.

ורבי טרפון היה אומר, ירצה או לא ירצה, תגיע.
ירצה ויתרצה 68471
אגב, למה זה 'ירצה' (לשון עתיד) ולא 'רוצה' (לשון חסרת זמן)?
איפה הבית השלישי? 68326
שלא כמו שתי (לכאורה) ההתארגנויות המדיניות הקודמות של יהודים בא"י, לפחות כאן אין בית מקדש. אז גם על זה לכלך?
וזה מזכיר לי 68330
עוד תפוח רקוב אחד. יהודים אנטישמיים כנראה באמת לא חסר. לא יודע מדוע, אולי בגלל פחדנות לשמה וחוסר עמוד שדרה אפילו הצר ביותר. רק שומעים קצת ביקורת על ההיסטוריה שלהם ממדריכה באיטלקית או נזכרים שקיימים חילוקי דיעות בעמם (שלא פסחו על עמים אחרים כולל בשפיכות דמים נוראה ומתמשכת) ומיד הם מתקפלים, חושבים על עצמם שהם וולדות לזרע שיקוץ וטומאה ומסתכלים על אחיהם במעין מבט של שנאה ובוז.

תוסיפו לשנאה העצמית מעט קורטוב של אפוקליפסה והיסטריה במאגאזין אקטואליה ברשת ויש לכם את התגלמות הטירוף והטימטום במלואו.

העם היהודי קיים וימשיך להתקיים וזווית ראייה של מדריכת תיירים איטלקית לא אמורה "להזיז את הצ'ופצ'יק" של כל אדם נורמלי, וההודים ריקי, שלהם לא הזיז סיפור של מישהו אחר את הצ'ופצ'יק, כנראה נורמלים ממך. אבל משום מה האילטקייה מזיזה לך. כל כך מזיזה לך עד שאת מתחילה לייבב כל מיני שטויות על כך שיהודים הם אם כל חטאת.

בקשר למצדה שרבים מאיתנו עושים עליה עליהום. לרבים מאיתנו יכולת הקרבה, כח רצון, ומאבק עד הסוף המר לשם מטרה שאתה מאמין בה (ובמיוחד כשהסוף בין כה וכה הולך להיות מר) היא דבר מעורר כבוד. וגם בלי עניין הכבוד זהו דבר שחיוני לכל קבוצת בני אדם (וגם ליחידים לא יזיק) שרוצה להתקיים ולשרוד. ולכן אני חושב שמצדה למרות שלרומאים היוותה "כאב ראש קטן" כדברייך (לא בטוח שכך המרד היה לרומאים), היתה מקום של עמידת גבורה. משהו שראוי להתגאות בו. כמו שראוי להתגאות בלחימה העיקשת של בר כוכבא, שנכון הכזיב! אבל בל נשכח שגם המכבים נלחמו בצורה עיקשת והם לא הכזיבו. לפי שיטתך כל דבר שבו אנו מאמינים, כל מטרה שאותה אנו רוצים להשיג, כל דבר קטן שראוי אולי מעט לעמוד עליו ולהילחם, ברגע שמופיע עליו איום קטן מיד צריך להיכנע ולנטוש את התקוות. כך לא משיגים שום דבר, גם לא בחיים האישיים. לפעמים צריך לקחת סיכון ולהילחם. כך עשה בר כוכבא ונכשל, כך עשו המורדים במרד הגדול ונכשלו, וכך עשו רבים אחרים והצליחו!
סיפורים-פה 68333
מצדה: מקום בו קבוצת דתיים קנאים התאבדו (לא לפני ששחטו את נשותיהם וילדיהם) כדי להמנע מלפול בשבי בגלל קרב שמראש לא היו צריכים להכנס אליו.
הקרב המטופש הזה כמעט לא היה קיים בתודעה היהודית במשך מאות שנים. הוא נחשב לדבר שלא מדברים עליו, כי הוא דוגמא די גרועה לאיך להתנהג. המיתוס הזה הוחיה מחדש ע"י הציונים שבאו לארץ וחיפשו מיתוסים של גבורה כדי לכונן עליהם את העברי החדש, בניגוד ליהודי הגלותי.

בחירה גרועה.
סיפורים-פה 68340
כפי שכבר ניסיתי לאמר, רבים מהם היו נשחטים בין כה וכה והם כנראה ידעו זאת.

ואני יודע את הסיפור המלא כולל על אותם ה"ציונים" (שלך כמובן אין כל קשר אליהם כי אתה יהודי אינטלקטואל נאור) שגילו אותו מחדש והעלו אותו על נס, תודה. ההבדל בינינו שאני עדיין מעלה אותו על נס ואתה סתם ממשיך לקחת חלק בטרנד היסטורי-פוליטי חדש שתפס במדינה תאוצה ב15 20 השנים האחרונות.
סיפורים-פה 68343
מצד אחד מוות עבדות והשפלה מדי כח זר ושנוא. ומצד שני מוות, לקיחת הגורל לידך והצלת שארית כבודך.

בכל מקרה הבחירה תהיה גרועה דובי
אבל כמו שדובי אמר, 68345
למה מלכתחילה לפתוח במרד מיותר וחסר סיכוי. (וכמובן שהיה גם מי שהזהיר מפני כך, ע''ע נאום אגריפס בספרו של יוספוס, וכמובן שהוא נתפס כבוגד בעמו וכמי שרוצה להסיט אותו מהדרך הנכונה.)

אבל כמובן שתצדיק את דרכם של הקנאים והסיקריקים, כי כיום המתנחלים שאתה נמנה עליהם הם ממשיכי דרכם.
לא תנוחו ולא תשקטו עד שלא תביאו שוב את היהודים לחורבן עם הדרך הלאומנית-משיחית שלכם.
אבל כמו שדובי לא אמר 68347
למה מלכתחילה לפתוח באינתיפדה מיותרת וחסרת סיכוי*? (וכמובן שהיה גם מי שהזהיר מכך, ע"ע ביל קלינטון שהזהיר את ערפאת מהתוצאות הרות האסון שיהיו לסירובו להתפשר)

בגלל הערפאתים והיאסינים, שלא ינוחו ולא ישקטו עד שלא יביאו שוב את הפלסטינאים לחורבן.

*לא היה שום סיכוי שישראל תיתן יותר ממה שברק הסכים לתת.
כנראה 68348
שעראפת חשב שבכך בכל זאת ישיג יותר (ואם ישראל תפנה התנחלויות יתברר שצדק), או שנואש להשיג מה שרצה (נסיגה מלאה של ישראל לגבולות 67) בדרך מדינית, ולכן פתח במלחמה. (כשם שאנחנו פתחנו במלחמה נגד הבריטים לאחר מלה"ע השנייה על מנת להשיג מדינה, וכשם שסאדאת פתח עלינו במלחמה לאחר שנואש מסירובי גולדה לכל הצעה שהיא.)
כנראה 68364
שאתה מוכן להבין מישהו*, כשאתה בעדו

ולא מוכן להבין מישהו**, כשאתה נגדו

----------------------------------

*הצד השני, as it happens

**הצד שלך, as it happens
יופי 68368
join the club that kalil naory opened.

(אני מקווה שאייתתי את שמו נכון.)
JKN 68388
האם כוונתך לJust Kill Neori? (-:
כן. 68444
רגע של שמות. 68398
שמי הוא כליל החורש נאורי.

השם הפרטי הוא שם העץ בעל הפריחה הסגלגלה והיפה, הנקרא באנגלית Judas Tree, שכן זהו העץ עליו נתלה יהודה איש קריות, הבוגד המיתולוגי הנוצרי. שם משפחתי נובע מעברות סבי את שם משפחתו "ליכטזון," אף כי יתכן והיה נכון יותר לעברתו ל"בן-אור."

באנגלית, כותבין:
Klil Ha-Horesh Neori

ועכשיו, לתוכן: איזה מועדון פתחתי, ומדוע לא נמסר לי עליו קודם?
רגע של מועדונים. 68445
המועדון שטוען שדבריי הם חד צדדיים לטובת הפלסטינים.
אה. המועדון הזה. 68502
יתכן, אולי, שאם יצטרפו למועדון הזה מספיק חברים (אין דמי חברות, אגב), יהיה כדאי עבורך לבדוק את המקור להווצרותו.
אבל 68366
בעניין האלמונים הקטלנים אתה צודק במאה אחוז.
תודה על התמיכה. 68369
לפחות במשהו אחד הגענו להסכמה.
נואשות 68386
זה יותר - הסכים לשלום לאחר שנואש מן המלחמה, הטרור, חרם הנפט והלחצים הבינ''ל שלא הביאו לנסיגת ישראל.
אה...לא'דע 68412
מטרת העימות היתה למשוך אהדה והתערבות בינלאומית מזויינת לסיכסוך, ובכך לרתום כח של מדינות אחרות למען המטרה הפלסטינית. וגם מחשבה ותקווה מאוד מבוססת על סמך נסיון מהעבר ועל סמך רוח אנטי מלחמתית ששוררת בציבור הישראלי, שהציבור בארץ ישבר. בתחילה נראה שיש הרבה סיכוי להצלחת העימות הפלסטיני ופחדו בדיוק שמטרות אלו אכן יתממשו. בינתיים הרוח הישראלית לא נשברה אלא אף הקצינה וההתערבות הבינלאומית המזויינת מבוששת להגיע, ולמעשה יש סיכוי שלא תגיע לעולם. כך שאנו חופשיים ל''היכנס בהם'' ובינתיים זה בדיוק מה שאנו עושים.

כך שגם העימות הזה שלנו היום לא נראה לפלסטינים ובעיקר לא לנו כחסר סיכוי. להזכירכם העיתונים כשנה לפני פרוץ המאורעות היו עמוסים בידיעות על הכנות של צה''ל לכניסה לערים פלסטיניות וכיבוש השטחים מחדש. כלומר גם אנחנו לא חשבנו שזה עניין שצריך להקל בו ראש.

וזה בכלל עדיין לא נגמר..
לא יודע אם דובי אמר... 68404
אבל אני לא נמנה עם המתנחלים, והמשיח הוא הדבר האחרון שאני אאמין בו.

והמרד לא היה מלכתחילה חסר סיכוי. רק לאחר זמן רב של נצחונות ולגיונרים רומאים שחוטים בהמוניהם התחילו להבין שהמרד כנראה חסר סיכוי כשהנצחונות הראשוניים הוחלפו בתבוסה מתמשכת.

גם על כמה צעדים חשובים בציונות אמרו שהם חסרי סיכוי (אין זו אגדה וכל הקישקוש הזה).
לא משנה מה דובי אמר... 68446
המרד היה מלכתחילה חסר סיכוי בגלל יחסי הכוחות בין פרובינציה קטנה ולא חשובה יחסית במערך הבינלאומי דאז, לבין אימפריה גדולה וחזקה. (הנצחונות הראשונים נבעו מכך שהרומאים לא הזרימו מספיק כוחות למרד שבתחילה נראה להם שולי ובר הכרעה מהירה, בנוסף לכאוס הפוליטי ששרר ברומא מרצח נירון ועד עליית אספסינוס.)

הציונות הצליחה, לכאורה כנגד כל הסכויים, מכיוון שהיא פעלה שלב שלב ,בצורה של ריאל פוליטיק ולא ''דחיקת הקץ'', ובסופו של דבר גם השואה שימשה זרז בהקמת המדינה.

ודרך אגב, ''אם תרצו אין זו אגדה'' נאמר מתוך אמונה בהצלחת הציונות ולא שהיא חסרת סיכוי.
לא משנה מה דובי אמר... 68518
ודרך אגב, ''אם תרצו אין זו אגדה'' נאמר מתוך אמונה בהצלחת הציונות ולא שהיא חסרת סיכוי.

אז למה חשבת שהכנסתי את זה לתגובה שלי אם לא בשביל להדגיש שהאמינו בה ולא חשבו שהיא חסרת סיכוי. אמרתי שדאז זה לאו דווקא נראה חסר סיכוי. כפי שיש דברים היום שנראו לחלק מהאנשים (ולחלק כמובן לא) חסרי סיכוי ולא מציאותיים ברם הצליחו מעל למצופה.
סיפורים-פה 68456
אין לי שום בעיה עם זה שהם התאבדו. אני דווקא נורא מעריך אנשים שהתאבדו. מקנא בהם, אפילו. הבעיה שלי היא בעיקר בזה שאף-אחד לא שאל את הנשים ואת הילדים. פשוט הניחו שלוקחים אותם איתם וזהו - אל ההריגה.
סיפורים-פה 68519
אז למה לא אמרת את זה מקודם
דובי, הוא קרא לך "יהודי"! 68356
סיפורים-פה 68455
לי אין קשר עם אותם ציונים משום שאינני שותף לרעיונותיהם. זה הכל. אני לא ''יהודי אינטלקטואל נאור'', משום שאינני יהודי. אבל לא נכנס לזה שוב.
לשם ההגינות 68341
כדאי לציין שבימים ההם נפילה בשבי לא היתה מכוסה ע"י אמנת ג'נבה*. ומשמעה היה תוחלת חיים קצרה (כעבד במכרות או חותר באניות) עד קצרצרה (דובי בגוב האריות...).

במקרה כזה די הגיוני לחסוך מעצמך ומיקיריך את הסבל.

*(דנבום: גם בימינו לא!..)
מצדה 68546
זהו סיפור המסתמך רק על גירסה אחת (יוסף בן מתתיהו).
בחפירות לא נמצאו יותר מכמה עשרות שלדים. (לעומת 960 שהיו צריכים להימצא). זאת למרות שאקלים המדבר יבש במיוחד ומשמר היטב חומר אורגני - אני ראיתי בעצמי עצמות נזירים ביזנטיים שנשחטו בשנת 614 לספירה, בעת פלישה פרסית, במערה בצפון מדבר יהודה.
במערות בנחל צאלים התגלו עצמות בע"ח שכבר לא קיימים בכלל במזרח התיכון, ובנחל דרגה נמצאו מכתבי בר-כוכבא.
בספר "מעוז אחרון" של מיכה לבנה עולה תאוריה שונה לחלוטין, של ניסיון להחזיק מדינה יהודית במדבריות יהודה ומואב לאחר נפילת הבית השני.
לאחר נפילת מכוור והרודיון, השקיעו הרומאים מאמצים אדירים בכיבוש מצדה - האם ייתכן שמאמצים אלו לא היו סתם כדי להיפטר מקנאים דתיים אלא כדי לחסל ניסיון לעצמאות במדבר?
לצערנו, אין במצדה חומר כתוב ואין לשכוח שיוסף בן מתתיהו שירת את קיסרי רומא ולא היה אובייקטיבי.
אין לפסול על הסף את האפשרות שבן-מתתיהו שינה את הסיפור האמיתי כדי להדגיש את הנדיבות הרומאית מול האכזריות של הקנאים היהודים שהעדיפו לרצוח את הנשים והילדים ולהתאבד.
מצדה 68548
אכן גירסה אחת.ורב הלא ידוע.

אך דווקא יוסף שראה בקנאים את גורמי האסון של חורבן בית שני כותב: "ולא היו שמחים(הרומאים) לאיד...אלא היו משתאים על -אצילות-מבצעם תוך בוז גמור למוות".
כלומר בא להדגיש (לאחר שהביא את שני נאומי אלעזר) את ערכיות המעשה.
ואכן נחישות עד מוות, מכיוון שהיא נדירה,מזמינה במבט ראשון השתוממות,אך ערכה המלא (תבונתה,מוסריותה...) דורש יותר מרגש ההשתוממות כדי לפענחו.
מצדה 68612
יתכן גם שב1900 השנים שעברו מאז סולקו רוב העצמות ע"י בע"ח ובני אדם. בייחוד אם אלו היו על פני הקרקע.
מצדה 68631
כל זה מעניין, אבל אינו רלוונטי. החשוב הוא מה המיתוס המוכר, ששימש את האתוס הציוני.
בר כוכבא ומבחן התוצאה 68350
כולם זוכרים שהמרד הגדול נגמר במצדה,ראוי להזכיר שהוא גם התחיל שם,בשנת 66 לספירה כבשו הקנאים הסיקרים את מצדה לאחר חיסול חיל המצב הרומי שחנה שם.הסיקרים שאכן אהבו חרות וביקשו את ריבונות האל, חוללו גל טרור פנימי בירושלים ואף רצחו את יונתן הכוהן הגדול.לאחר מאבק פנימי עם קבוצת קנאים אחרת, ומות מנהיגם מנחם,נמלטו שרידי הסיקרים למצדה.
המשותף לקנאים המשיחיים היתה האמונה כי מדובר בחבלי גאולה (המלחמה ברומא), והאמונה בישועת ה' בהרף עין ליוותה אותם גם כשירושלים בערה והם נסוגו למקדש.

העם ביהודה התאושש בצורה מופלאה,יבנה וחכמיה הם עדות,
אך הציפיות המשיחיות לא נעלמו לאחר חורבן בית שני, והיו גורם עיקרי למרד בר-כוכבא(132 לספירה).עתה חורבן הבית עצמו נתפש כחבלי גאולה.
ידוע שהיו בין חכמי יבנה שלא תמכו במרד אך הרוב תמך בשל רבי עקיבא.
בר כוכבא היה אמיץ וכריזמטי ומתואר כבעל כוח פיזי אדיר.
מאידך מקור תלמודי מתאר כיצד במחלוקת עם דודו הזקן,רבי אלעזר המודעי, בהיותם בביתר,בועט בר כוכבא בחכם הזקן והורג אותו.ע"פ אותו מקור תלמודי מיד אח"כ נלכדה ביתר.
(שכן תפילתו היומיומית של הזקן, הגנה על ביתר).

תוצאות המרד:
כחצי מליון יהודים נהרגו.
רבים עזבו ,וכנראה לראשונה היו היהודים למיעוט בא"י.
שמה של פרובינקיה יודיאה שונה לסוריה-פלשתינה.
על יהודים נאסרה הכניסה לאיליה-קפיטולינה הפגאנית.(י-ם).
כ-‏2000 שנות גלות על כל הכרוך בכך.
כן כן 68408
אני יודע את הסיפורים את ההיסטוריה, אני יודע, זה בסדר, באמת. התאוששות אחרי מרד גדול והריסה של השארית שכבר החלה להרים ראש במרד בר כוכבא.

אבל לחימה עיקשת עד הסוף המר היא עדיין דבר שראוי לכבוד וחשוב שלא נכפיש את המוות של האנשים במצדה או הלחימה של המורדים של בר כוכבא (שרבי עקיבא תמך בו באמונה שלמה שהוא המשיח...עד שהוא נכשל כמובן ואז כולם הפכו לחכמים כמו היום) שנלחמו בעבור אמונתם. אמונה שהיא חלק מהתרבות שלנו.
כן כן 68415
חשוב יותר, לטעמי, ללמוד מטעויות קודמינו, ולא לחזור עליהן בצורה עיוורת, או גרוע מזה, ללמדן כדוגמה ומופת.
ריאלפוליטיק 68420
האנשים במצדה לא נלחמו כלל הם בחרו להתאבד ולא למות בקרב. יתרה מזאת הם יכלו להלחם לצד אחיהם בירושלים אך עשו הכל כדי להמאיס עצמם על תושבי העיר, וכך כשכל הארץ בערה, הם ישבו במבצר כמה שנים ונהנו משקט,מחכים לראות איך יפול דבר, ויש אומרים שגזלו מזון מיושבי איזור עין גדי שפחדו מהקנאים שישבו מעל ראשם.
על בר כוכבא כבר כתבתי:מבחן התוצאה-כשלון קולוסאלי,מהו הלקח ההיסטורי? אניחו לך.
לגבי "אם תרצו.." הציונות בראשיתה ידעה לחלום אך גם ידעה מהם הגבולות של המציאות הפוליטית והכוחות העולמיים.
דוגמאות: הרצל המדיני,בן גוריון הפרגמטי,ואפילו דיין עם "רק החמור לא משנה דעתו".השווה לגלריה הנוכחית ולמד לאן נושבת הרוח.
פסאודופוליטיק 68515
די לדבר כאילו היית שם. בסופו של דבר אפילו לא בטוחים אם החברה האלה התאבדו או נשחטו. אני יודע שאתה היית רוצה לחשוב שמי שישבו שם היו כאלה שאינם ראויים להכלל במיתוס כלשהו. הם גנבו גלידה מילדים, הם היו בעלי IQ נמוך מהממוצע ובכלל קיוו לחיות במקום למות שזה בכלל דבר נורא בפני עצמו. הבנתי כבר את הרעיון הכללי של זוויות הסתכלות חדשות ועדויות ש*אולי* שופכות אור חדש ומנפצות מיתוסים בהיסטוריה. אני כבר בקיא בזה פחות או יותר. אבל שום דבר מזה עדיין לא משנה את התמונה.

אני חוזר על הנקודה וזה לא משנה בכלל מה קרה שם או מי היו אותם הקנאים בחייהם. המיתוס הוא על כך שהיה עדיף למות מאשר להיכנע. אני חוזר עדיף למות מאשר להיכנע. רעיון שבין אם הוא אווילי או חכם, זהו רעיון שראוי לכבוד ולא להשמצה. דווקא משום שרובנו בזמנים אלו -כולל אני עבדכם הנאמן- לא היינו מוכנים להרוג עצמנו בשביל שום רעיון או אמונה.
פסאודופוליטיק 68516
זהו רעיון שראוי לגינוי, ללעג ולקלס. לפחות, לפי מערכת הערכים בה אני חי.
פסאודופוליטיק 68544
בחור יקר,אתה קצת מתלהם לטעמי,ומנסיוני האישי זה קורה כשאני מאבד בטחון.

בוא נסכים על דבר קטנטן,שנינו לא היינו שם.

"אני יודע שאתה היית רוצה לחשוב"-ניסוח ___ לטעמי,אני מקווה שלא אקלע לנסיבות בהן אשתמש בו.

מי חושב שהם לא התאבדו אלא נשחטו? נשחטו ע"י מי? מה המקור שלך לטענה זו?

ואחרון חביב:אם המיתוס הוא רק על התאבדות במקום כניעה, וההקשר, ואופי האנשים וכו' לא משנים הרי שהעסק בזוי לחלוטין,האם עלי לרכוש כבוד לאותם חברי כת שהתאבדו ושחטו את ילדיהם לפני מספר שנים?(ג'ונס?), או לאותה חבורת חובבי חירות אמריקאים שלא רצו להכנע לאפ.בי.אי והתאבדו?
פסאודופוליטיק 68560
ידיד יקר. לטעמי אתה מנסה לערער את טענותיי על ידי כך שאתה מכפיש את סגנון כתיבתי, יכולת הניסוח שלי, ומקורות ידיעותיי, ומנסיוני האישי דבר זה קורה כאשר אני שותה בירה (או כאשר אין לצד השני מה לאמר).

ואחרון חביב: המיתוס הוא על התאבדות במקום כניעה, כשההקשר הוא על מרד עממי ורחב היקף נגד אימפריה. לעולם לא תדע מי באמת היו האנשים שישבו שם (ומה קרה שם) ומה היה אופיים. אז תפסיק לנסות להכפיש אותם ואת מאבקם.
דווקא שתיתי קפה 68570
מר קורן החביב.
תשובתך לא למדתני הרבה.שאלתי מנין המקור לטענתך כי הם נשחטו,הינה שאלה לגיטימית לעניות דעתי,ואתה כותב:"אתה מכפיש את מקורות ידיעותי".

ואינני מכפיש את סגנון כתיבתך,אך בהחלט העברתי בקורת על נטיה להפוך דיון לאישי ולא מכבד,תוך שהבאתי ציטוט מדגים מדבריך.

אתה כותב שההקשר הוא מרד עממי,ובכן, האם מי שגורשו מירושלים עקב יצירת כאוס רצחני,והסתגרו משך שנות המרד במצודה הם חלק ממרד עממי?

ואני מבקש לצטט אותך שוב:"וזה לא משנה בכלל מה קרה שם או מי היו אותם קנאים בחייהם,המיתוס הוא על כך שהיה עדיף למות מאשר להיכנע."מטענה גורפת זו הסתייגתי,ולא ברור אם אתה עומד מאחוריה כלשונה,משום שלא ממש התיחסת.

ואחרון חביב: אני רושם לפני בצער שאפילו על דבר קטנטנן לא הצלחנו להסכים."לעולם לא תדע...(מה קרה שם)",מה דעתך על "לעולם לא נדע"?.
דווקא שתיתי קפה 68616
מקורות: הרצאות בטיולי בה"ס למצדה, סרטי הסטוריה פופולרית, ספרי היסטוריה תיכוניים, ספרי היסטוריה אקדמיים. בחלק רב מן מקורות אלו שמעתי וקראתי על האיזכורים והויכוחים על האם אכן התאבדו מגיני מצדה.

הכפשת את סגנון כתיבתי תוך כדי הבאת דוגמא לסגנון כתיבתי.

כן אלו שגורשו ממאחזיהם ובתיהם בבית לחם והסתגרו בכנסיית המולד במשך חודש ימים אכן היו וחלק בלתי נפרד מ"מרד" עממי. וזאת למרות שהם חלאות רצחניות שהביאו את ההרס מסביבם על עצמם.

לא יודע על מה אתה מדבר, דווקא לטענה זו בדיוק התייחסתי. אני חושב שזו תמצית המיתוס ולשם כך אנו הכנסנו את מצדה כארוע מרכזי בתודעתנו. אתה לא חושב כך...בסדר מה אני אגיד לך, זכותך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים