|
||||
|
||||
ב"בוחן במדעים" נשאלה הבת שלי (כיתה ה') את השאלה הבאה: "יוסי רוצה לבקר חבר חולה ולהביא לו מרק חם. הוא פתח את ארון הכלים של אמו ומצא בו שני כלים: אחד עשוי קלקר ואחד עשוי מתכת. יוסי אינו יודע באיזה כלי לבחור. מה הייתם מציעים לו? הסבירו ונמקו את תשובתכם." הילדה כתבה שהיא מציעה קלקר כי כך החום של המרק יישמר, אבל התשובה שלה נפסלה ללא הסבר. אמא (דוקטור לכימיה) של ילד אחר בכיתה, שזכה לאותה התייחסות, לא התעצלה וביררה את העניין עם המורה למדעים. תשובת המורה: מתכת מוליכה חום, יוסי רצה להוליך את המרק לחבר, ולכן הוא היה צריך לבחור בכלי המתכת. אני מתלבט מה לעשות. |
|
||||
|
||||
רבות חשבתי ופסלתי. אולי למרוט את השערות? |
|
||||
|
||||
ממתי מרק הולך? לדעתי הדילמה היחידה שנותרה היא האם לחבוט בראשה של המורה במחבת מתכת או במחבט עץ (של טניס למשל). (ניטפוק: קלקר הוא כנראה חומר לא מומלץ לנוזלים רותחים, הוא מפריש חומרים לא בריאים בטמפרטורות כאלה - מה שגרם להחלפתן של כוסות הקלקר המיתולוגיות לקפה בכוסות נייר בשנים האחרונות.) |
|
||||
|
||||
אני הייתי מגיש תלונה חריפה למפקח ותובע את פיטורי המורה לאלתר1. ________________ 1- על כך שהמורה כתבה "ארון הכלים של אמו" ובכך תרמה להנצחת סטריאוטיפים מגדריים. לעניין הולכת החום אני הייתי שואל את המורה איך התשובה משתנה אם יוסי לא הולך לחבר אלא נוסע אליו באופניים, כי מתכת אולי מוליכה חום אבל ידוע שהיא אינה מרכיבה חום (כידוע לכל, חום, שהוא אחד מארבעת היסודות, אינו מורכב משום דבר אחר) ובכלל אסור להרכיב על אופניים. |
|
||||
|
||||
מדוע הנחת שהמורה למדעים היא אישה (ובכך תרמת להנצחת סטריאוטיפים מגדריים)? |
|
||||
|
||||
חידת טריויה: מה משותף לדודו ולמורים גברים בבי"ס יסודי? (אבל האמת היא שאכן תפסת אותי!) |
|
||||
|
||||
שהם זן נכחד?1 1 לא באמת משהו שצריך להתגאות בפתרונו, אבל בכל זאת קצת הוקל לי אחרי שניות ארוכות של נסיון להבין אם טופז או דותן או אלהרר רלבנטיים כאן. |
|
||||
|
||||
זאת היתה שאלה רטורית, אבל כידוע גם טופז ודותן כבר נכחדו. |
|
||||
|
||||
וגבע גם. |
|
||||
|
||||
וגם אין עוד פלמחניק כמו (מה שבקריאה ראשונה התאים לנוסח החידה). |
|
||||
|
||||
אם יוסי לא הולך לחבר אלא נוסע אליו באופניים, יכול להיות שהוא היה מציל בכך את כבוד המורה, כי יוסי העביר את חום המרק לחברו לא בהולכה ולא בהקרנה אלא בהסעה. |
|
||||
|
||||
דרך נוספת להציל את כבוד המורה, היא לו יוסי היה מעביר לחברו מרק אלומיניום, שאז סיר ברזל יכול היה להכיל אותו מבלי להינתך, בעוד סיר קלקר לא. האמת, אולי אפשר אפילו לחשוב על נוזל יותר אכיל, אולי שמן רותח, שטמפרטורת הרתיחה שלו גבוהה מטמפרטורת ההתכה של קלקר, שדומני שאיננה גבוהה כל כך. |
|
||||
|
||||
אריק, תראה מי האנשים שאיתך במחנה המרק לחולים! |
|
||||
|
||||
הרסת לי את היום. |
|
||||
|
||||
מעבר לכל הצחוקים, אני באמת חושב שאסור לתת למורה כזה/כזאת ללמד וכדאי לערב את המפקח. |
|
||||
|
||||
אוי, זה בדיוק כמו בבדיחה ההיא (מה שמראה שהלצות בהומור ופקפוקים ברצינות באיכות המורים היו כבר כשהייתי בכיתה ד'). |
|
||||
|
||||
אמנם המורים שלימדו אותי בבי"ס יסודי לא היו מתקבלים למנזה1 אבל אני מתקשה להאמין שהם הגיעו לשפל הזה. _____________ 1- המורה שלי ל"טבע" (אני חושב שזה פחות או יותר המקביל ל"מדעים") לא ידע להשיב על שאלות פשוטות למדי והיה מוצא לו מפלט ב"זה לא בחומר" כשמישהו - נחש מי - היה מטריד אותו בשאלות שאכן לא היו "בחומר", אבל אני בטוח שהוא היה קצת פחות מטומטם מאותו/ה מורה. מאחר וזה היה באמת מזמן ייתכן שאני צובע את העבר בצבעים קצת יותר מלבבים ממה שהיו בו. מכל מקום, באותם ימים עוד לא היה שימוש ביתי בקלקר כך שהבעיה הספציפית הזאת היתה "לא בחומר", כפשוטו. |
|
||||
|
||||
לי היה ויכוח בכיתה ה' או ו' עם המורה לאנגלית, שטענה שהאמפייר סטייט בילדינג הוא בניין האו"ם. מעבר לזה היא היתה מורה לא רעה לאנגלית. _________ אז נחסכה ממך החוויה המלבבת של התכת קלקר על ידי זכוכית מגדלת (ושמש). |
|
||||
|
||||
נכון, אבל נמלים כבר היו בזמני... (כן, אני קצת מתבייש) |
|
||||
|
||||
המורה שלי לכימיה התלונן ביום הורים בפני הורי שאני ''מפגין ידע מיותר''. |
|
||||
|
||||
בשנה שנטשתי את בית הספר, המורה שלי למתימטיקה, שהיה גם המחנך, לא הבין את החומר של כיתה י'. זה פשוט היה גדול עליו בכמה מספרים. הוא היה מקריא בכבדות את החומר מתוך הספר, וכשתלמידים ניסו לשאול אותו משהו התשובה הקבועה הייתה ''תשאלו את יוסי בהפסקה''. זה לא הפריע לו להעניק לי ציון ארבעים בסוף השליש הבודד שהייתי שם. |
|
||||
|
||||
אולי להתרשמותו לא ענית מספיק טוב לתלמידים האחרים. אבל מה אתה רוצה, אילו היית נשאר שנה היית מגיע עד מאה ועשרים! |
|
||||
|
||||
אולי :) בדיעבד, כך מסתבר, הרווח היה כולו שלי - אז בעצם אני חייב לו תודה. אבל זה כבר נושא לדיון אחר. |
|
||||
|
||||
היום יש יום מדעים בבית הספר של שניים מילדיי. בין נושאי היום: רפלקסולוגיה. |
|
||||
|
||||
מדעים ומאמם. |
|
||||
|
||||
בתעודת המחצית שהילד הקטן שלי הביא השבוע, בסעיף "כישורי שפה - כתיבה", הוא קיבל את המשוב הבא: "אתה כותב באופן מעניין ומקורי הקפד להשתמש בכללי הפיסוק". |
|
||||
|
||||
אומרים שלימוד דרך דוגמה אישית הוא מהיעילים ביותר. |
|
||||
|
||||
עוד מאותו בית ספר, הפעם דף לכיתה ה' על חנוכה (כל שגיאות ההקלדה במקור): "כשמתתיהו הרגיש שהוא עומד למות, הוא אסף את ,כולם והעביר את השרביט לבנו, יהודה המכבי (מכבי היה הכינוי של יהודה), כמו בוב הבנאי למשל .וביקש שכולם ישמעו בקולו, ושהוא ינהיג אותם במלחמה נגד היוונים." |
|
||||
|
||||
מה שמעלה אצלי את השאלה אם עושים גם מבחני פיזה למ̲ו̲ר̲ו̲ת̲, ואם לא, למה; ייתכן שהרבה נסיונות פדגוגיים משונים, כמו למשל רעיון הבדידים זצ"ל1, היו נחסכים אם היה מתגלה מתאם טוב בין הישגי המורות לאלה של תלמידיהן, כפי שהאינטואיציה שלי אומרת, ואמור להיות קל יותר לטפל בציבור המורים הקטן יחסית מאשר בתלמידים כולם. במחשבה שניה זאת אמירה מטומטמת. לתלמידים אין איגוד מקצועי. ובכל זאת, אולי יתגלה שכדאי להפחית את מספר השעות בהן המורה מלמדת לטובת שעות בהן היא לומדת. לא שטויות כמו "העשרה" ושאר בלבולי המוח, אלא ממש לומדת את החומר אותו היא אמורה ללמד, בשתיים או שלוש רמות מעל מה שנדרש מתלמידיה, וגם נבחנת עליו, כך שמי שאינה שולטת בחומר תרד כיתה, ומי שאינה מתגברת גם על הנדרש מתלמידי כיתה א' תתכבד לעשות את מה שמצופה ממדריכי תיירים. אינני מתכוון לשום דבר שידרוש תוספת תקציב לגיוס עוד מורות בשל הקטנת היקף משרת הלימוד, הרעיון הוא שמורה טובה תוכל ללמד יותר חומר בפחות שעות, וכך כולם, כולל התלמידים, ייצאו מורווחים. נראה לי שזה לכל הפחות שווה בדיקה. _____________ 1- צרה, לא צדיק. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |