|
||||
|
||||
רק תדע שזה לא חדש. גם ציור של אמן אלמוני מתקופתו של רמברנט או ורמיר יהיה שווה הרבה פחות מציור של רמברנט או ורמיר. אם כי יתכן בהחלט שבאותו הזמן הם השתכרו פחות-או-יותר אותו הדבר מיצירתם. |
|
||||
|
||||
אני לא יכול לקבוע בודאות, אבל אני משער שככה זה מתחיל, וזה נגמר במה שקורה היום. |
|
||||
|
||||
הו, זה התחיל הרבה קודם. אִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ; יָבִיאוּ לְבוּשׁ מַלְכוּת אֲשֶׁר לָבַשׁ בּוֹ הַמֶּלֶךְ וְסוּס אֲשֶׁר רָכַב עָלָיו הַמֶּלֶךְ וַאֲשֶׁר נִתַּן כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשׁוֹ; וְנָתוֹן הַלְּבוּשׁ וְהַסּוּס עַל יַד אִישׁ מִשָּׂרֵי הַמֶּלֶךְ הַפַּרְתְּמִים וְהִלְבִּישׁוּ אֶת הָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ וְהִרְכִּיבֻהוּ עַל הַסּוּס בִּרְחוֹב הָעִיר וְקָרְאוּ לְפָנָיו כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ. מדוע מעיל יקר-מאוד-אך-משומש ערכו גדול מערכו של מעיל זהה, שלא נלבש ע"י המלך? |
|
||||
|
||||
אם ככה, נלך עוד אחורה, אל נשות המלך דוד, שלאחר המשכב עם אבשלום נותרו עריריות לצמיתות. היות וכל הדברים לעיל מסמנים מלוכה ושייכים למלוכה, השימוש בהם מותר למלך בלבד. מן הסתם, לא מסתבר שהמעיל שלבש המלך, היה מעיל "משומש" במצבו, אלא רק בהגדרתו. הכבוד שניתן למרדכי היהודי, היה כבוד מלכים, פשוטו כמשמעו. אם ככה, אני צריך להאזין לשיר גרוע של אלוויס, רק כי זה "שיר של המלך"? נדמה שיש הבדל. |
|
||||
|
||||
כמובן שבהגדרתו. ועדיין - מעיל שלבש אותו המלך, שווה יותר מאותו-המעיל-במצב-חדש-מאותו-החייט? כי זה המלך? ומאותה הסיבה - התחתונים (המשומשים) של מייקל ג'קסון / ג'סטין ביבר / דייויד בואי - בייצור המוני ממפעל - שווים יותר מאותם התחתונים עצמם שלא לבש אותם הידוען1? אז מאותה הסיבה - ציור של אמן ידוע, שווה יותר מאותו הציור ממש אילו היה נוצר בידי אמן פחות-ידוע / לא-ידוע / האסיסטנט של אותו אמן-ידוע. 1 זה שווה יותר אם הידוען כבר מת, ולא יכול לייצר יותר תחתונים משומשים. |
|
||||
|
||||
זה באמת מאותה הסיבה? הרי אותו המעיל במצב חדש, שווה לציור אחר של אותו אמן. לעומת התחתונים של מייקל ג'קסון, שאין בהם יחוד, שכל אחד יכול ורשאי ללבוש אותם, אלא שבמקרה היה זה מייקל ג'קסון שלבש אותם. איכשהו זה לא נראה לי אותו דבר. |
|
||||
|
||||
מלך פרס לא היה סתם אדם. הוא היה אלוהי. לאנשים רגילים אסור היה אפילו לראות אותו (בתחילת המגילה מוזכרים שבעה נכבדים שהם רואי פני המלך). לא נראה לי שמדובר כאן על חפצים משומשים. לא סביר להניח שכתר המלכות נשאר אצל האיש. סמלי המלך חזרו אל המלך. הכבוד שניתן לאיש הוא כבוד של ממלא מקום שמני של מלך. אבל מעבר לכך, כן: גם היום מעיל משומש של ידוען יכול להימכר במכיר מכובד. אין לזה קשר לערך אומנותי. יש לזה קשר לערך שהוא רק מאית מהחשיבה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |