בתשובה לבדליקלאון, 01/02/15 12:59
כמה בורות,עצוב... 650157
אני חילוני למהדרין ואני מקפיד לחנך את ילדיי לזהות יהודית, כנ''ל רוב חבריי. אני לא רואה מדוע זהות יהודית צריכה להיות דתית דווקא. הזהות היהודית שלי למשל היא לאומית, לא דתית. בחנוכה אני מדגיש את נצחון המכבים על הפולש היווני הזר (כמובן עם הדגשת האקטואליות לימינו ביחס לפולש הערבי הזר), לא את נס פך השמן. בפסח אני מדגיש את חשיבותה של החירות מהשיעבוד הפרעוני, לא את המן שירד מן השמים ולא נבאש בשבת, וכן הלאה. גם עניין המסורת אצלי בא מהפן הלאומי (שמירה על שרשרת הדורות) והמשפחתי (שמירה על ערכי המשפחה) ולא מהפן הדתי - כך למשל אחרי הקידוש בערב שבת אני מתיישב עם הילדים מול הטלויזיה לראות סרט וכו'.
אני מניח שאיילת שקד (כמו רוב רובם של החילוניים) חולקת איתי השקפה זו.
כמה בורות,עצוב... 650162
החינוך שאתה מקנה לילדיך ראוי לכבוד.
שלא לצורך הדיון, האם היית קורא לו "חינוך לזהות יהודית"? אם סתם היית נשאל, באופן כללי שבכללי, איך אתה מחנך את ילדיך, מה היה קופץ לראש קודם - חינוך ציוני, או "חינוך לזהות יהודית", כעיקרון?
גם בבית שלי דיברנו על המכבים בחנוכה. אבל אם היית שואל את ההורים שלי, הם היו נרתעים מלומר ש"חינכו אותי לזהות יהודית". הם יגידו שזה אולי צריך להיות פן בזהות שלי, כדי לשמור על המשכיות היסטורית ולאומית. וגם אז, הם מעדיפים לעגן את זה בסוגיות רחבות יותר, כמו חירות, בהקשר הלאומי והאנושי הרחב.
זה גם מה שאתה עושה.

אין כל רע בלהודות שהעניין שלכם בקנייני הרוח של היהדות אינסטרומנטלי. אתה מעגן את זה בערכים שחשובים לך יותר - הלאום והמסורת הלאומית.

אם נניח שזה הסטטוס-קוו, כי אתה אומר שרוב החילונים מסכימים איתנו. לאיזה כיוון אנחנו מתקדמים, בכך שאנו מחזקים את הזהות "היהודית"?

אמרנו "זהות ציונית"? אם כן, ננהיג חינוך לפטריוטיזם, ציונות והיכרות עם מורשתנו ההיסטורית כעם.
אמרנו "זהות אשכנזית/מזרחית"? נחזק את ההיכרות עם המורשת והתרבות של אותן עדות.
אמרנו "זהות יהודית"? לאן זה ייקח אותנו?
כמה בורות,עצוב... 650166
הציונות היא אידיאולוגיה - שבעבר התמקדה בהקמת בית לאומי ליהודים (ובהנתן האפשרות, מדינה יהודית) בארץ ישראל, בהווה (לאחר הקמת המדינה) מתמקדת בקיומה של מדינה יהודית בארץ ישראל ובהגנה עליה מפני האיומים (החופפים לעתים) של האימפריאליזם הערבי והפונדמנטליזם המוסלמי, ובעתיד (לאחר חיסול האיומים הקיומיים הללו) תתמקד בשגשוגה של המדינה היהודית בארץ ישראל. אם כך, זהות ציונית היא רק חלק מהזהות היהודית (שכן יש חלק נכבד בעם היהודי שהוא בעל זהות יהודית אך לא זהות ציונית), והיא גם זהות חלשה יותר מהזהות היהודית, שכן לעולם זהות אידיאולוגית תהיה חלשה יותר מאשר זהות לאומית (ע''ע בריה''מ שבצוק העתים - ''המלחמה הפטריוטית הגדולה'' זנחה את ה''זהות המעמדית'' האידיאולוגית)
כמה בורות,עצוב... 650178
חוץ מעניין האימפריאליזם המוסלמי (אולי אני צריך ללמוד על כך עוד) אנחנו מסכימים.
אבל אף אחד לא קורא למה שאתה מציג כאן - זהות אתנית, או לאומית - "זהות יהודית". נהוג להשתמש ב"זהות יהודית" נטו כשמשוחחים על דת ותרבות.

האידאולוגיה הציונית גם שאפה ליצוק הרבה תכנים חדשים לזהות היהודית, לא לקבל אותה בדיוק כפי שהיא- גלותית, נכנעת ומנוונת, לשיטתה. הזהות היהודית הייתה אמורה ללבוש צורה חדשה - על זה כולם הסכימו, ובמידה, כולם מסכימים. זה טיב הזהות החדשה, שהם נחלקו עליו.

אם אני מבין אותך נכון, אתה חושב על זהות יהודית שהיא על טהרת הלאומיות- שהיא היסטוריה, מורשת, מוצא וכיוצ"ב. זה לא מה ששקד, כשהיא קוראת "לחנך את עם ישראל לזהות יהודית", חותרת אליו.
היא יכולה לטעון שהיא גם מחזירה אותנו לערכים הלאומיים, אבל לא רק - היא מבקשת להטעים: לא ציונות, לא צדקת-דרכנו, יהדות. אתה מבין את הכוונות האמיתיות ברגע שאתה שואל - אז איפה כן הזהות היהודית? אז אתה נוכח שלדידה, רק לגינוניה של הדת יפה השם "יהדות".
כמה בורות,עצוב... 650184
הזהות היהודית היא לא ''על טהרת'' הלאומיות. היא זהות לאומית שיש לה כמובן מאפיינים דתיים לא מעטים.
כמה בורות,עצוב... 650187
כן ולא. עליך מוטל להחליט מהם "מאפיינים דתיים", מאיזו סיבה הם חשובים לך וכמה רחוק אתה מוכן לקחת אותם.
תשובה אחת היא שהם מתחילים ונגמרים בהיסטוריה שלנו, שחשובה בגלל מי שאנחנו כיום. תשובה אחרת - שיש להם ערך מוסף כלשהו. ובכן, איזה ערך מוסף?
כמה בורות,עצוב... 650190
סתם דוגמה קטנה": החשמונאים הרי יצאו למרד לא בגלל מסים אלא בגלל חופש הפולחן.
כמה בורות,עצוב... 650202
היינו, כדי לשמר את האוטונומיה ואת אורח החיים שהנחילו להם אבותיהם. מה לזה ולשולחן ערוך אלוהים יודע...
כמה בורות,עצוב... 650211
חופש הפולחן=שולחן ערוך (לא כמובן הספר,שהוא מאוחר יותר ומסכם בקיצור סוגיות ארוכות) אלא תוכנו

*אני לא באמת אלהים,
אישקש
כמה בורות,עצוב... 650225
*מה אתה אומר?

במחשבה שנייה, אלהים הוא איש קש מז'ורי בדיונים, טיעונים ותפיסות רבים מספור, אז אולי זה דוקא לא כל כך מופרך.
כמה בורות,עצוב... 650363
האימפריאליזם האיסלאמי בין השנים 622 ל1800 לערך לספירה.
ואידך זיל גמור.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים