|
||||
|
||||
אם כך ספר לנו על הסבים והסבתות שלך. |
|
||||
|
||||
מעבר לאנקדוטה, איזה חשיבות יש לזה? הם, כמו רוב מקימי המדינה, ראו את עצמם כהומניסטים והם פחדו מכהנא כמו שאני פוחד מהקרנפים, הקופים ואנשי הקש. הם רצו להקים מדינה צודקת, אור לגויים, מדינה דמוקרטית. ממש לא היה איכפת להם אם הילדים שלהם יפגשו ברחוב אם יהודים או גויים, לא היתה להם שם בעיה אם הילדים שלהם לא היו מתחתנים אם יהודים. אם הם היו בחיים היום, והיו שואלים אותם: "את מי אתם רוצים לגרש, את הקרנף היהודי הורג החתולים או את הגוי שטיפל בכם בחודשים האחרונים של חייכם" אין לי ספק מה תהיה התשובה (לא לגרש אף אחד, כמובן, אבל אם אין ברירה וחייבים לגרש מישהו, הקרנף היה על בין הראשונים על המטוס). לא סתם בבחירות הראשונות לכנסת (ולפני זה, בבחירות לקונגרס הציוני) הימין (כולל זה שדיבר על "בן ערב בן נצרת ובני", ועל אחת כמה וכמה, זה הכהניסטי) היה במיעוט. לא סתם הימין היום נראה כמו התגשמות של הסיוט של הרצל (ע"ע אלטנוילנד). |
|
||||
|
||||
אני חושב שלתייג את "רוב מקימי המדינה" כאנשים שלא היה אכפת להם מנישואי תערובת או הווי יהודי, זה לא רק חטא לאמת, אלא קרוב מאוד לעיוות של ההיסטוריה ושקר. מקימי המדינה היו בעלי זיקה חזקה למסורת (בניגוד להרצל המתבולל - אותו הזכרת - שזמם להקים ליהודים מדינה באוגנדה ולגרום לכולם להתבולל בין הגויים). כך בשנותיה הראשונות של המדינה עודדו הגירה המונית של יהודים מכל העולם, ומשום מה אף אחד לא הזמין המוני גויים לעלות לארץ סתם ככה כי אנחנו קולטים הגירה. אם ככה, יש הבדל. העמדה שאתה מציג כיום היא תוצאה של אבולוציה. זה כבר לא מקים-המדינה-עם זיקה למסורת של בית אבא, זה נכד ונין שבקושי קיבל בירושה פירורים מהיהדות של סב סבו, ולכן לא מבין "מה העבודה הזאת לכם". מעניין שאתה מזכיר את הבחירות הראשונות לכנסת ביחד עם כהנא שהתרוצץ לו בארץ בשנות השמונים. אבל אנחנו יודעים ששיחות על פעולות שהיום אתה היית מגדיר כקיצוניות וכהניסטיות, מדברות על פעולות בסגנון אותו ביצעו בפועל ממשלות השמאל שנבחרו בראשית ימיה של המדינה. אני שב ומזכיר את פעולות התגמול, בהן הרגו באויב בלי לשאול אם הוא חף מפשע ומה הוא עשה. הרגו בו כי הוא אויב, כדי לנקום ולהרתיע. וזה היה השמאל שהיה לו רוב. לגבי כהנא, הימין בעצמו עזר לשמאל לפסול אותו, מחשש שכהנא יצבור יותר מדי כוח על חשבון הימין המסורתי. מאז ועד היום, גורמים וטיפוסים מסויימים (התחשבות בברקת) משקיעים אמצעים ומאמצים רבים להשחיר את פניהם של המחזיקים בדעות ימניות, מחשש שמא אותו מיעוט אפסי יצבור יותר מדי כוח. זוכר את ההתקפה על לפיד כשאמר שהוא לא רוצה לשבת בממשלה עם "הזועביס"? אותם זועביס שבשעת מלחמה הולכים לבקר את הספונסרים של האויב שלנו. באותה מידה ההתקפה הלא עניינית שלך כלפי, ממשיכה את מסע ההכפשות שניהלו כלפי... בגלל הדעות שאני מציג. |
|
||||
|
||||
לא עשיתי סקר, ואני לא יודע במה הרוב תמך בהקשר של נישואי תערובת, אני כן יודע שהרוב התנגד לכהניזם. אף אחד לא הזמין המוני גויים משום שהמדינה לא יכלה לקלוט המוני גויים. בהחלט היה פער בין הצהרות הממשלה ("... תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת") לבין המעשים שלה בפועל (המשטר הצבאי) אבל עדיין היו הצהרות, ורבים היו שותפים להם, וכשבגין הזמין את הגויים שנמלטו מויאטנם אז רבים מחאו לו כפיים. אני מציג את העמדה של הסבים שלי, שהיו בין מקימי המדינה, ושביקשתי ממך לא לדבר בשמם. בהרבה דברים העמדה שלהם שונה משלי, אבל הכרתי אותם מספיק טוב, בטח טוב ממך, על מנת לבקש ממך לא לדבר בשמם. כל עמדה היא תוצאה של אבולוציה, ואין ספק שכמו שהעמדה שלי שונה מזאת של סבא שלי, העמדה שלו היתה שונה מזאת של סבא שלו. כשאתה כותב "טיפוסים מסויימים (התחשבות בברקת) משקיעים אמצעים ומאמצים רבים להשחיר את פניהם של המחזיקים בדעות ימניות" אתה מתכוון לעצמך? |
|
||||
|
||||
אם אתה לא יודע במה הרוב תמך בהקשר של נישואי תערובת, ניתן בתור התחלה למחוק את המחאה שלך, כשטענת שלמקימי המדינה לא היה אכפת בקשר לנישואי תערובת, או עם מי הילדים שלהם יפגשו ברחוב. ואף אחד לא הזמין המוני גויים, כי אף אחד לא חיפש למלא את המדינה בגויים. אבל הזמינו המוני יהודים, למרות שהמדינה התקשתה מאוד לקלוט את כל היהודים שבאו. למה? כי זו הייתה המטרה. למלא את המדינה ביהודים. היום, יש גופים מסויימים שרוצים לנתק את המדינה מהשורשים היהודיים, אבל אין להם מספיק רוב בעם. נוח לאותם גורמים להציף את המדינה בגויים, כדי שיהיו לצדם רבים אחרים שיתמכו בניתוק היהדות מהמדינה. אתה לוקח באופן אישי מידי את הדיבורים שלי על סבים. דיברתי על דור הסבים, דור המייסדים. דור שהיה מחובר קצת יותר לשורשים, ועדיין לא פשה בו הנגע הליברלי יתר על המידה של הפוסט מודרניזם. זאת עובדה שהרוב התנגד לכהנא. עובדה היסטורית. אבל לא התייחסת לסיבה שעליה דיברתי. ואני מסכים איתך שעד היום הרבה אנשים לא חושבים שצריך ליישם את כל משנתו של כהנא, למרות שיותר ויותר אנשים נוטים להפטיר "כהנא צדק". |
|
||||
|
||||
להכיר ולהבין, כי הסבים והסבתות שלי אחרים: הדור שעלה ארצה בשנות השלושים היה דתי ממש. אם אני צריך לנחש אז אבא של אמא שלי הצביע מפד"ל ואילו סבא של אבא שלי אגו"י. עכשיו כשאני מהרהר בהם מפתיע עד כמה הדמיון בארחות חייהם היה גדול, למרות שלא הכירו עד נישואי הורי. שניהם היו חסרי זקן, כיפה שחורה בבית ובורסלינו בחוץ. שניהם עלו לארץ פעמיים בשנות העשרים והשלושים. ההורים שלי שניהם חניכי בית"ר ומצביעי בגין שעוד הימינו מאז. |
|
||||
|
||||
הדור שעלה ארצה בשנות השלושים לא היה דתי ממש, חלק מהדור שעלה בשנות השלושים היה דתי ממש, חלק היה חילוני ממש. |
|
||||
|
||||
לא התנסחתי טוב: במשפחתי, הדור שעלה ארצה בשנות השלושים היה דתי ממש. להמשיך את הקו- ילדיהם היו מסורתיים (כשרות, חגים וקצת שבת, חלקם חזרו לכיפה בערוב ימיהם) ונכדיהם (הדור שלי) מסורתיים לייט עד חילוניים. |
|
||||
|
||||
הפכתי והפכתי במגילת העצמאות, ולא מצאתי משפט כמו ''מדינת ישראל תהא פתוחה להגירה מבני כל העמים ולקיבוץ כל נדחי העולם'' אלא ''זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית...מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות'', כך שאני חושש שאתה קצת טועה לגבי כוונתם של ''רוב מקימי המדינה'' |
|
||||
|
||||
כן כתוב בה "תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום". בכל מקרה, הפכתי והפכתי במגילת העצמאות, ולא מצאתי משפט כמו "מדינת ישראל תהא מדינה בה יפגשו ברחוב יהודים", או "מדינת ישראל תהא מדינה בה יאסר על נישואים בין יהודים לגויים". אולי אני טועה, אני בסך הכל בן אדם, מגילת העצמאות נמצאת כאן, בו תצביע לי על המקום בו נאמר משהו דומה ואחזור בי. |
|
||||
|
||||
כמה אופייני לשמאלני, לומר רק חצי אמת (החצי שמתאים להשקפת עולמו) ולשים דברים בפי אחרים; 1. הציטוט המדוייק הוא, כמובן "תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל" 2. לא רק שלא כתבתי משפטים כמו "משפט כמו "מדינת ישראל תהא מדינה בה יפגשו ברחוב יהודים", או "מדינת ישראל תהא מדינה בה יאסר על נישואים בין יהודים לגויים", אלא אף ביקשתי מהכותב שלא לכתוב בשמי. |
|
||||
|
||||
תקרא עוד פעם את ההקשר של התגובה שלי ובפרט לשים לב למשפט: "הם רצו לבנות מדינה יהודית שבה חיים יהודים. שהילדים שלהם יפגשו ברחוב יהודים, יתחתנו עם יהודים ויחיו בהווי עם יהודים אחרים". |
|
||||
|
||||
ועכשיו תקרא שוב את התגובה שלי ותתנצל. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |