|
||||
|
||||
את מבינה את ההנחה לפיה אם דמויות בסרט יהיו כפופות לדיני המלחמה הסרט יהיה מהנה פחות - לפחות עבור חלק ניכר מהסרטים? |
|
||||
|
||||
לא יודעת מה זה ''חלק ניכר''. אם ב''הסמויה'' היו מתארים עולם שהכל בו מציאותי אבל אין חוק שאוסר על סמים, למשל, היא לא הייתה יצירה משובחת כל כך. אני מניחה שאם דיני המלחמה היו זוכים ליחס כלשהו ב''במבי'' זה היה הורס את הסרט. בהחלט. |
|
||||
|
||||
בואי לא נתווכח על כמויות אלא על עיקרון. חלק ניכר הוא חלק מספיק גדול, כך שתוך כדי זה שאני כותב מיד עולים לי עשרה סרטים מלבד במבי בהן זה נכון. אם הסכמת על העקרון, לפיו החוק הזה היה הורס או מסרס חלק ניכר מהסרטים שאנו כה נהנים לצפות בהם - את יכולה להבין למה זה יעשה דבר דומה לחלק ניכר ממשחקי המחשב שאנו1 כה נהנים לשחק בהם? 1 אנו מטאפורי, משחק המחשב האחרון שהפונז שיחק שכלל יריות היה אסטרואידים. נראה לי שאפילו הוא לא היה עומד בקריטריונים הנ"ל - אין שם דרישה לברר אם האסטרואיד מיושב בטרם מפצפצים אותו לחתיכות. בדיעבד אני חושב שזו דוגמה לא רעה, חללית שמסתובבת בחלל ומטרתה לפצפץ אסטרואידים לא שונה עקרונית מצייד נאצים/חייזרים/חיילי אויב רעים שמסתובב בטירות/רחובות/מבוכים ומפצפץ כל מה שזז. |
|
||||
|
||||
"השינויים המוצעים לא צריכים לחול על משחקים לא־מציאותיים, כגון משחקי פנטזיה של ימי הביניים או משחקים עתידניים המתרחשים בחלל." על איזה חוק אתה מדבר? החוק הבינלאומי, או "החוק" שאומר שמשחקי מחשב צריכים להתייחס לדיני המלחמה? כי ההצעה של הצלב האדום היא בדיוק זה - הצעה והמלצה. לא ראיתי בשום מקום הצעה לצנזר או לכפות. |
|
||||
|
||||
אם זו רק הצעה או המלצה אני מניח שהיא משפיעה על מקבלי ההחלטות הרלבנטית כמו שדעתי משפיעה עליהם, ולכן כל שנותר לנו הוא הדיון הפילוסופי ותו לא. |
|
||||
|
||||
התנצלותי הרבה, שכחתי שהאייל נועד לדיונים פרקטיים בלבד. (ולגופו של עניין - אני מניחה שהצלב האדום דאג שעמדתו תגיע אל מקבלי ההחלטות ואילו אתה לא, כך שלפחות מהבחינה הזו אני לא בטוחה אם דעתך תשפיע עליהם באותו האופן) |
|
||||
|
||||
זאת בדיוק מה שהתכוונתי לומר - אם ממילא אנחנו ברמה הפילוסופית, למה את מעלה טיעונים של 'אבל זאת רק המלצה', במקום להתמודד ברמת העקרון? |
|
||||
|
||||
על איזה עקרון אנחנו מדברים? |
|
||||
|
||||
העקרון לפיו (וזו ההנחה שנראתה לך לא מובנת בתחילת הפתיל) הגבלת מדיום אמנותי-בידורי - כמו סרטים באנלוגיה שלנו - והכפפתו לחוקי מלחמה ושאר דינים בינלאומיים, אכן פוגעת באופן משמעותי בהנאתם של הצופים/משחקים באותו מדיום. בערך כמו - ומעניין שהאנלוגיה הזאת מוזכרת במאמר - שהכפפת המדיומים הנ"ל לחוקי הפיזיקה תהיה גם היא משקולת כבדה על צווארם של היוצרים וגם של הקהל. כפי שהאנלוגיה הזאת אגב מוזכרת במאמר, זה נשמע די מופרך - כאילו צריכה להיות קורלציה בין רמת השמירה על חוקי הפיזיקה לרמת השמירה על דיני המלחמה. איך אפשר לקבוע מה רמת השמירה על חוקי הפיזיקה בסרט? אם כל האנשים מעופפים זה די ברור, אבל אקדח שיורה עשרות קליעים בלי להחליף מחסנית, אנשים שנופלים מבנין בן חמש קומות ויוצאים עם שריטות קלות, אוטובוסים שמזנקים מעל פער של עשרה מטרים בקצה הכביש שלהם - כל אלה בעצם מבדילים בין עולם הסרט לעולם האמיתי. אז כנראה שגם מותר להם לגרום מזק קולטרלי שלא לפי אמנת ג'נבה. מה שדי מנטרל כל תוקף מהדרישה המקורית של המאמר. ואולי טוב שכך. |
|
||||
|
||||
נראה לי שבפועל סרטים מכפיפים את עצמם לרוב למגבלות הללו. אחד מסימני ההיכר של גיבורים ''טובים'' שמקל על ההזדהות אתם הוא הוא אי הפגיעה בחפים מפשע. כמובן שזה לא מחייב (לפעמים יש נסיבות שלא מאפשרות את זה. לפעמים הגיבור הוא סתם אדם מגעיל). |
|
||||
|
||||
אבל "הרעים" פוגעים בחפים מפשע, לפעמים אפילו מבלי לשים לב. יצא לי לראות ביום כיפור את מהיר ועצבני 6. יש שם סצנות בהן טנק נוסע על כביש מהיר, ועולה על מכוניות (על ימין ועל שמאל). האם בסרט מתייחסים לאנשים שמתו ברכבים הללו? האם הגיבורים עוזרים להסיט את הטנק מהכביש בשביל להפחית את הנזק והמתים? האם הגיבורים נותנים עזרה ראשונה או קוראים לאמבולנס? אני מניח שזה ברור שהתשובה לשאלות הללו היא "לא" |
|
||||
|
||||
הם רעים. ככה לא יפה להתנהג. אבל גם הגיבורים ה"טובים" בסרטים הללו אינם מהסוג האכפתי. אם כבר מזכירים את "מהיר ועצבני" והזכרנו בדיון אמינות של הפיזיקה בסרטים, מהי המהירות המקסימלית שאליה מגיעה מכונית בסרטים הללו? |
|
||||
|
||||
נו, זה די ברור, קוראים לזה נורמה. בניגוד לחוק. אפילו שם זה נעשה לפעמים בצורה מגוחכת ומאד קשה לסיספונד - מקלישאות סרטי גיבורי העל המעצבנות ביותר, זאת הסצינה שכשסופרמן (לצורך הענין) נלחם ביריבו תוך טיסות ופיצוצים שטוחנים גורדי שחקים לאבק באמצע עיר הומה, מתי שהוא הוא עוצר לשתי דקות כדי להוריד איזה ילד מאיזה עץ, או משהו מקביל - ואז חוזר להרוס את העיר על יושביה הקולטרליים, לא לפני שהאקט המטופש נתן ליריבו פור של שתי דקות ועוד שבעה בניינים הרוסים. |
|
||||
|
||||
אבל גם כאן מדובר על נורמה ולא על חוק. |
|
||||
|
||||
אתה מזכיר לי את הסצנה האלמותית ב-''משפחת סופר על'' שבה הגיבור עוצר באמצע מרדף אחרי שודדים בשביל להוריד חתול מהעץ ע''י שליפת העץ מהאדמה וניעורו, ואז הטחת העץ במכונית של השודדים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |