|
||||
|
||||
במחשבה נוספת: בעולם שבו כולם טבעונים, דווקא אם נקים שמורות עבור נציגים של חיות משק, יגדל הסיכון שדורות מאוחרים יותר יתפתו לחזור לאכילת הבשר, כי הם לא יצטרכו לעבור שוב את התהליך המפרך והממושך של ביות חיות הבר. אז אולי דווקא כדאי להכחיד את כל חיות המשק מהעולם? ויש לי עוד שתי שאלות אליך, שתיהן לא תאורטיות. הראשונה: האם יש חיות פרימיטיביות מספיק שזה בסדר מבחינתך להרוג אותן? למשל, בכל פעם שמנקים את הבית, גוזרים מוות על המוני קרדיות אבק; עם זה את חיה בשלום? ומה לגבי כינים? ויתושים? וג'וקים? ועכברים? השאלה השניה: האם את פוסלת אנשים בחייך האישיים על רקע בחירתם לאכול בשר או חלב? לדוגמא, אני לא הייתי מוכן לשבת לארוחת ערב עם רוצח או אנס שלא רואה בעיה במה שעשה. האם את מגיבה באופן דומה ללא-טבעונים? אני לא שואל את השאלות האלה כדי להתקיף אותך, אלא באמת כדי להבין טוב יותר את ההשקפה שלך, ואולי לגבש תפיסה קוהרנטית עבור עצמי. |
|
||||
|
||||
לאו דווקא. דורות שיגדלו על "איזה מאמי" לא יחשבו לאכול את המאמי. יצא לך לראות ביוטיוב את הסרטון עם הילד הברזילאי החביב שלא רוצה לאכול ניוקי-תמנונים? מוצג כאילו הוא גילה את הצמחונות, אבל בפועל כנראה שההורים שלו מגדלים אותו לצמחונות, כי נשמע שהוא די מדקלם איזו מנטרה. קיצור, יש שם קטע, שהוא שואל אם התמנון לא אמיתי - הוא לא מדבר ואין לו ראש? הרבה מוצאים את נמו ובובספוג עושים את זה, קל וחומר אם אתה מכיר בעלי חיים בעיקר מפינות ליטוף1. 1 אגב, אני לא משוכנעת שבעלי החיים בפינות הליטוף כל כך מאושרים. הבת שלי התחילה ללכת לגן עכשיו, ודיווחו לי אתמול שהיה להם חוג בע"ח והביאו להם שרקן. האם השרקן אוהב את זה שילדים רכים נוגעים בו בזהירות אפסית? אני בספק. |
|
||||
|
||||
1 פינות ליטוף - כשילדים היו שואלים אותי על כלבי זאביק אם הוא נושך, נהגתי לענות: כן, אבל לא חזק. |
|
||||
|
||||
גם גורים של חיות בר הן "מאמי", לא? לא הכרתי את הקליפ של הילד הברזילאי אבל הוא נראה לי לפחות בחלקו מבוים. בכל אופן, אני לא מוצא בו שום חידוש רעיוני, ולא מתרשם מכך שהמילים האלה יצאו מפה של ילד קטן. לגבי פינות הליטוף - מהמעט שאני נתקלתי, הן נראו לי כמו התעללות בבעלי חיים. |
|
||||
|
||||
הם במיוחד מאמי. כל הגורים הם מאמי. אבל אותם רואים בעיקר בסרטי טבע. לא באים איתם במגע, וגם לא קונים אותם בסופר, קפואים ומנויילנים. |
|
||||
|
||||
חשבתי שההצעה של רנני היתה לשמר כמה חיות משק בשמורות, ושהן יהיו אז נגישות כמו שצבאים וקרנפים בשמורות נגישים היום: דרך צפייה מרחוק, סרטי טבע, ספארי, וכו'. בפרט, אף אדם לא "יבוא אתם במגע". אציין שלדעתי המאד לא מקצועית, פרות משק שישוחררו לטבע אמיתי ימותו מהר מאד. |
|
||||
|
||||
לדעתי המאד לא מקצועית, פרות משק שישוחררו לטבע אמיתי ישגשגו ברגע שיפגשו עם הטורף האימתני ביותר בטבע האמיתי (כמו אבותיהן שנפגשו עם אבותיהם). |
|
||||
|
||||
לקח לי זמן אבל בסוף הבנתי. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוחה. פרה, כמו גם עז וכבשה, יודעת למצוא את מזונה בקלות, והמזון הזה זמין למדי בכל מקום. הבעיה היחידה שנותרת היא טורפים. טורפים בד"ך הולכים על הקל: זקנים וצעירים. ואני חושבת שפרה בריאה שיש לה קרניים, תוכל להתמודד עם תנים. וגם אם לא - ישארו מספיק פרות שאם יבואו במגע עם פרים - הדור הבא יהיה בעל קרניים. |
|
||||
|
||||
פינות ליטוף הן התעללות ורעיון חינוכי מעוות. אתה לא מוצא בקליפ "חידוש רעיוני", הוא בן שלוש... לא חידוש אבל מכה בבטן, כי ילד שנמצא בעולם רק שלוש שנים מבין מה זה מוות ולא רוצה לאכול משהו שהרגו, ואנשים שארבעים שנה בעולם לא מבינים. המכה כי הוא ילד כל כך קטן. אלף אלפי ומיליון הבדלות ממה שאמרת, יש כבר 3 מיליון צפיות לקליפ הזה ואני אהבתי לראות את התגובות הקרניסטיות לילד הזה בכל מיני שפות: מי אתה שתגיד לי מה לאכול חתיכת גמד, אני הולך עכשיו לרדת על סינטה, שרץ גיי לך להזדיין, צא לי מהצלחת אפס... :-) |
|
||||
|
||||
זו אותה ''מכה בבטן'' שמקבלים כשרואים ילדים נחמדים מוכרים אביזרים שונים בפרסומות. גם עם האש הבריא שלו ילד לא מגיע גבוה מדי. לכן המכה שהוא נותן אתו היא בבטן, או אפילו מתחת לחגורה. |
|
||||
|
||||
רק בעקבות ההודעה שלך שמתי לב לכך שבוב ספוג הוא בכלל ספוג מטבח (מרובע מפלסטיק) ולא ספוג ים. |
|
||||
|
||||
אתה טבעוני, שואף לטבעונות? אני מייצגת רק את עצמי ולא יודעת מה התשובות שלי יעזרו לך. מישהו אחר יגיד לך דברים אחרים, זה תלוי במשפחה, בחברה, זה שיחות שעדיף לעשות בקבוצות טבעונים. אז רק לגבי השאלה הראשונה – מה שנועה אמרה, ובכללי יהיה בסדר. :) אגב, נועה, לואיס אנטוניו לא מדקלם, זה בא ממנו ובגלל זה הוא הורס את הנשמה. והחדשות העצובות: אמא שלו לא צמחונית, ולואיס אוכל בשר בלי להבין. אבא כנראה אין, הוא לא יגדל צמחוני. עצוב. יובל, בעצם כן יש לי הצעה, תעשה את מה שמובן מאליו, ואחר כך תנסה לפתור את הקוהרנטיות. יש סיכוי טוב שהיא תפסיק לעניין אותך. "בואו נפסיק את הזוועה שיש מסביבנו עכשיו ושאנחנו גורמים לה. הדרך הטובה ביותר שזמינה לנו להקטין את הזוועה היא להפסיק לאכול מוצרים מהחי. בצד, אפשר להתפלסף על מקרים קלים יותר." (ירדן ניר בוכבינדר) |
|
||||
|
||||
לשאלתך, אני צמחוני כבר למעלה משלושים שנה, ובשנה-שנתיים האחרונות גם לא אוכל מוצרי חלב. לא יודע אם זה נחשב טבעוני, אבל זה בטח די קרוב, ואני תופס את עצמי בתור מישהו שלא נותן יד - או ביתר דיוק, לא נותן קיבה - ל''זוועה שיש מסביבנו'', אם נצטט שוב את ירדן. לי אין בעיה עם אוכלי סטייקים, אבל יש לי בעיה עם זה שאין לי את הבעיה הזו, כי נראה לי שיש פה חוסר עקביות פילוסופית-מוסרית. שאלתי אותך את מה ששאלתי באמת כדי לדעת איך את מתמודדת עם הסוגיה. אני עדיין אשמח לשמוע את השקפתך, אם יש לך משנה סדורה בעניין. |
|
||||
|
||||
היה כבר סקר, "האם אתה צמחוני / טבעוני / חצימחוני / חציבעוני / שואף ל- / מבין ומזדהה אבל לא מסוגל לותר על הסטייק / אוכל רק עוף אורגני-ביצי חופש-מוצרים מחלב עיזים שמשוטטות חופשי / קרניבור גאה וצאו לי כולכם מהצלחת?" כי נראה לי שאחוז הצמחו-טבעוניים כאן ממש גבוה, וזה בלי לספור את רנני וגי'רף. |
|
||||
|
||||
את באמת חושבת שמה שהאייל צריך עכשיו זה עוד דיון על צמחונות? ;-) |
|
||||
|
||||
אני לא בטוחה שצריך דיון, אבל הייתי שמחה לסטטיסטיקה. מה-גם, שכדרך הטבע באייל, דיון על סטטיסטיקת צמחונים יכול לגלוש במהירות לכל נושא. |
|
||||
|
||||
היא לא יודעת מה האיל צריך,היא יודעת מה האייל רוצה |
|
||||
|
||||
מקרה מעניין.... אני חושבת שאדם שהוא צמחוני שלושים שנה חי שלושים שנה עם המציאות שמסביבו כולם אוכלים סטייקים, כי לפני שלושים שנה אפילו צמחונים לא היו הרבה ובטח של טבעונים ובטח שלא מצפוניים, אז הוא חי ככה שלושים שנה וזה נעשה לו רגיל. אני חושבת גם, לפי זה שלא הכרת את הקליפ של לואיס אנטוניו, שאתה לא רואה ''חומרים'' אז הבעיה הזאת מודחקת עמוק. זה כמו שיש טבעונים שבני הזוג שלהם קרניסטים, זה מאד בעייתי, כל כך כל כך בעייתי שלא מדברים על זה, הכי מפחיד לדבר על זה כי אתה לא יודע מה תגלה ומה ייצא מזה, ולא רוצים לפרק בית. אתה אוהב את הבן זוג שלך וחוץ מהחור הזה החיים הם טובים, ובדרך כלל הבית טבעוני והבן זוג אוכל בשר רק בחוץ. אבל יש בעיה... אז מקווים. אין לי משהו שאני יכולה לקרוא לו משנה סדורה. אני אחשוב על זה ואם אצליח לנסח משהו אכתוב לך. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע בת כמה את, אבל העובדה שדברים קרו לפני זמנך לא אומרת שהם לא קרו. |
|
||||
|
||||
היו לא מעט צמחונים גם לפני 30 שנה. |
|
||||
|
||||
ו-40 ו-50 ו-60 שנה ו-70 שנה. היה לי בן-דוד של סבתא צמחוני. סבתא שלי היתה צמחונית במשך שנים, עד שהיא התחתנה עם סבא שלי (שהבהיר לה שתעשה מה שבא לה, אבל הוא מצפה לאכול בשר). |
|
||||
|
||||
אז סתם צילמו בוידאו ארוחת צהריים שגרתית שבה, במקרה, האמא אומרת שיש ניוקי-תמנונים לאכול? ובמקרה הוא פלט את המנטרה המאוד-יפה-ונוגעת-ללב? __________________ לפני כמה ימים נסעתי ברכב עם חברה שלי, טבעונית שמגדלת את בתה לטבעונות. הקטנה (בת שנתיים וחצי) עדיין יונקת. וזה הלך ככה. "את עדיין יונקת כי את..." "כי אני בינונית1." "נכון. אבל כשתהיי בוגרת1, אולי תרצי להפסיק לינוק". "אבל עכשיו אני בינונית". "נכון את בינונית. ואת יונקת מהדד של אמא שלך כי את ילדה. ואת לא שותה חלב של פרה כי..." "כי אני לא עגל". "ולא חלב של כבשה כי..." "כי אני לא טלה." "ולא חלב של עז כי..." "כי אני לא גדי". 1 שכבות גיל בגן |
|
||||
|
||||
______ גם זאת שיטה ללמד את הבת שלך איך קוראים לחיות ולצאצאיהן :) מזכיר לי שיטה אחרת, באשר למספרים: אחד - אלוקינו שני - לוחות... |
|
||||
|
||||
________________ אכן, אם כי בגיל שנתיים וחצי הגאונה הקטנה יודעת לא רק שהטלה הוא הבן של הכבשה, אלא שהוא גם מתחיל בט'. |
|
||||
|
||||
אם היא טבעונית כל כך קנאית, למה היא בכלל מלמדת אותה מה זה פרה, עז וכבשה? |
|
||||
|
||||
ואנשים שמלמדים את הזאטוט שלהם איך נראית ג'ירפה ואיך שואג אריה, מתכננים שהילד יגדל ויהיה צלם או צייד? |
|
||||
|
||||
אני חושבת שהיא פחות קנאית מרנני. או לפחות - פחות מיסיונרית. _ מה זאת אומרת? 1. כדי ללמד אותה מה *לא* אוכלים. 2. גם אריות וקרנפים לא אוכלים, ובכל זאת מלמדים ילדים מה זה קרנף ומה זה אריה. 3. כי מערכת החינוך שופטת בחומרה ילדים שלא יודעים "איך עושה חמור". |
|
||||
|
||||
. ''גם אריות וקרנפים לא אוכלים, ובכל זאת מלמדים ילדים מה זה קרנף ומה זה אריה.'' למעשה אריות וקרנפים כן אוכלים, וזה למה מלמדים ילדים מה זה קרנף ומה זה אריה. וגם מאמנים אותם בריצה. |
|
||||
|
||||
לא ירדתי לסוף דעתך. שוק האריות והקרנפים למאכל, מוגבל בארץ, לדעתי, רק לאלה שזוכים לאכול את בשרם של האריות והקרנפים שמתו בגן החיות. |
|
||||
|
||||
מלמדים ריצה בגלל שאריות אוכלים וקרנפים הם בהמות דורסות (כמו הבהמות). |
|
||||
|
||||
ובכן, יכבד לו הילד הישראלי, ולא יסע לספארי באפריקה, וגם לא יכנס לכלוב האריות כאן בארץ, אם חפץ חיים הוא. |
|
||||
|
||||
אני חושבת שהאנטילופה רמזה1 למה שהאריות והקרנפים אוכלים. 1 בהקשר הזה נכון יותר לנקב את הפועל. :) |
|
||||
|
||||
כן. צפריר הבהיר את זה, והעלה חיוך על שפתי. |
|
||||
|
||||
למה צריך לדעת מהם טלה, גדי ועגל? להשוואה: כפיר, אתון, נאקה, בכר, |
|
||||
|
||||
אבל, אני חושבת שבאמת החינוך שלנו לוקה באנכרוניזם, בכל הקשור לבעלי חיים. כלומר, חשוב לדעת שלצאצא הגמל קוראים בכר, ולנקבת הגמל - נאקה. זו עברית נכונה. אבל למה באמת שירי הילדים עתירי "עגלה עם סוסה" ו"בערוגת הגינה" ויתר חקלאות, בעוד רוב רובם של ילדי ישראל, גם אלה החיים במה-שהיה-פעם-מושבים רחוקים למדי מזה, וזה לא באמת רלוונטי לחייהם? |
|
||||
|
||||
למה לא לקרוא להם "גורים"? |
|
||||
|
||||
למי? לטלה, לגדי ולעגל? או לעיר, לסיח, לבכר ולכפיר? אני חושבת שהמילה הכללית "גורים" משמשת בעיקר למי שאין להם מילה ייחודית בעברית. |
|
||||
|
||||
אני חושב ש''גורים'' הוא ספציפי ליונקים (שאין להם מילה אחרת). בסרט טבע דיברו על ''גור'' של לוויתן, וזו נראתה לי החלטה סבירה אבל כבר הרגיש טיפה מוזר. אצל חרקים אין מילה מיוחדת לצאצאים, ו''גור של יתוש'' נשמע לי שגוי לחלוטין, כמו גם ''גור של צב'' (ודווקא מדברים הרבה על צאצאים של צבים.) אני חושב שהמילה הגנרית היא ''צאצא''. |
|
||||
|
||||
עוד שמות גנריים וכו': אפרוח זה צאצא של עוף (אבל יתכן גם שם ספציפי כגון ברווזון שהוא אפרוח של ברווז). דגיג זה צאצא של דג. ראשן זה צאצא של צפרדע בגילגול הראשון שלו,. לאחר תום הגילגול, כל עוד אינו בוגר, נראה לי שצפרדעון הוא תיאור תקין. |
|
||||
|
||||
אפרוח זה שם גנרי לצאצא של עוף אשר מרגע בקיעתו מתנייד עצמאית (פורח). צאצא של עוף הרתוק לקן, ובקלות ניתן לגזול אותו, נקרא גוזל. |
|
||||
|
||||
תודה! השאלה שכנה בירכתי המוח שלי דורות. |
|
||||
|
||||
ואפרוחיו יעלעו דם / על גוזליו ירחף |
|
||||
|
||||
דעת האקדמיה ללשון בעניין אפרוחים וגוזלים. חוץ מזה הניחוש שלי שהקידומת "א" במילה אפרוח היא קידומת שמבטאת מצב עתידי (אפרוח = יצור שבעתידו יהיה מסוגל לפרוח). מניין הניחוש ? כי בעברית משתמשים בקידומת "א" כהטיה לביצוע פעולה בעתיד (למשל: אלמד= אבצע למידה בעתיד, אבקר = אבצע ביקור בעתיד). |
|
||||
|
||||
מתאים למה שכתבתי (בעבר) ולמה שכתב דורון (בהווה). הא' נראית חלק מהמשקל ולא קשורה לזמן. |
|
||||
|
||||
גוזל כי קל לגזול אותו? חשבתי שזה גוזל כי הוא גוזל זמן ומאמצים (כמו שעולל הוא עול). |
|
||||
|
||||
וסתם את הגולל כי הוא תקע גולים? והוליך אותו שולל כי שיחק בשולה מוקשים? מה נהיה? |
|
||||
|
||||
הגולל באמת נגלל. השולל הוא שלילי. ובכלל בעברית למלים מאותו שרש יש גם פעמים רבות משמעויות קרובות שמתיחסות זו לזו. כמו חבורה וחבירה לחבר. ארץ חרבה לחורבן לחרב |
|
||||
|
||||
פה מובאות דעות שונות באשר לפירוש "מוליך שולל". הנטיה הטבעית שלי היתה לפרש "שולל" בדומה ל"לא תשלה אותי", ומכאן "אשליה" (כמובא שם). אלא שבמחשבה שניה, אולי "לא תשלה אותי" אין פירושו "אל תרמה אותי", אלא "אל תנסוך בי שלוה" (לשווא), כמו "ישליו אוהביך". (ועוד צריך לחשוב: וגם שול תשולו לה מן הצבתים, ועתה בני אל תישלו...) |
|
||||
|
||||
תענוג- לא חשבתי על הקרבה בין שולל להשתוללות. |
|
||||
|
||||
שים לב שהילדה היא: לא-טלה, לא-גדי, ולא-חזרזיר. |
|
||||
|
||||
אם כי, לענ''ד כמעט כל הטבעונים שנתקלתי בהם פחות מיסיונרים מרנני. מעולם במחיצת טבעונים לא רצה לי בראש המחשבה ''יאללה, צאי לי מהצלחת'', כמו בדיון הזה, עם רנני. ועובדה שהיא הצליחה לגרום לי להיות בצד של הקרניבורים בדיון, שזה הישג ראוי לציון. |
|
||||
|
||||
''ולא חלב סויה כי...'' ''כי אני לא סויה'' ''ולא טחינה כי...'' ''כי אני לא שומשום'' ''ולא מיץ גזר כי...'' ''כי אני לא גזר'' ''וכשאני אפסיק להניק אותך...'' ''אני אלך למקדונלד'' |
|
||||
|
||||
אני דווקא התרשמתי מהשימוש במילה ''דד'' במקום ''ציצי'' העממי והחביב. |
|
||||
|
||||
הם בחרו בזה, כדי למנוע את המבוכה שהילדה תבקש באמצע הרחוב. רוב הציבור לא מכיר את המילה דד, אבל זו עדיין מילה תקנית. |
|
||||
|
||||
אצלנו למרבה הנוחות הילדה עצמה המציאה שם אחר וייחודי ככה שהבעיה הזאת נפתרה מאליה. |
|
||||
|
||||
אצלנו הילדה התחילה לשאול "בָּה זֶה1?" ולהצביע על השד, כמה חודשים טובים לאחר שגמלה את עצמה בעצמה. 1 מה זה, בתמרית. |
|
||||
|
||||
הייתי מניח שיש עוד כמה עצמים שזוכים לשאלה הזאת, לא? |
|
||||
|
||||
כמובן. כל עצם, כמעט. כולל אלה שהיא מכירה ויודעת, אבל עוד לא אומרת, והיא רוצה לשמוע אותנו אומרים1. 1 כך, שלמשל, היא יכולה להצביע על תפוח ולהגיד "אההההההההה", ואני אשאל אותה, "רוצה תפוח"? והיא תגיד "כן!". ואז, בשעה שהיא תאכל את התפוח, היא תושיט לי פלח ותשאל, "בָּה זֶה"? ואני אומר לה "תפוח". והיא תשאל שוב, ואני אענה לה שוב, ככה, 5 פעמים, לערך. |
|
||||
|
||||
1 גם אני מכיר מקרוב את צורת הלימוד הזאת, וזאת אחת הסיבות שאני רואה את כל המגמה העכשווית שרואה בשינון וחזרה על חומר את החטא הקדמון של מערכת החינוך, כקשקוש שנובע מבורות. ועצלנות. |
|
||||
|
||||
אינך נסחף קצת ? השיטה שנועה תיארה מתייחסת לכל מערכת החינוך? |
|
||||
|
||||
הפונז, אני משערת, מתכוון שכמו שזה יעיל מאוד בקרב פעוטות, כאמצעי ללימוד שפה, והם אפילו מבקשים את זה בעצמם - ככה זה יעיל גם בקרב ילדים ונוער. |
|
||||
|
||||
Yep.
|
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |