|
||||
|
||||
"להשוות את תנאי האברכים לתנאי סטודנטים" ? לשלם לישיבות 20-30 אלף שקל בשנה על כל אברך? |
|
||||
|
||||
לתנאי הסטודנטים (שחלקם לומדים במכללות), לא לתנאי האוניברסיטאות. |
|
||||
|
||||
זו בדיוק הנקודה שלי אם ה"נטל" שצריך להתחלק באופן יותר שיוויוני הוא השירות בצבא אז למה לא מדברים גם על הערבים והנשים? ואם ה"נטל" הוא המימון של המדינה אז למה לא מדברים על ההשכלה הגבוהה הלא תורנית? אחרי הכל מה אכפת לאנשים שנושאים בנטל המסים באיזו אופן מחלקים את הכסף שלהם ואם עושים את זה דרך מוסדות כמו האוניברסיטאות או מחלקים ישירות כקצבה לאברכים |
|
||||
|
||||
לא מדברים על הערבים כי זה לא קשור. יש לך טיעונים לגופו של ענין? ויתירה מזו, תמיד כשדנים בפתרון בעיה X יש עוד בעיות Y, Z, T וכו' שיש לפתור. אין בינהין לבין פתרון בעיה X כלום.אלה ראויות, ואלה ראויות, ואי אפשר לעשות הכל במקביל. הוספת בעיות נוספות היא דרך פוליטית נפוצה למנוע את פתרון בעיה X. כמו להקים עוד שלוש וועדות למשל. הסטודנט הממוצע מחזיר במשך עשרות שנות עבודתו כאזרח עובד וישר דרך עשרות מונים את ההשקעה באוניברסיטאות, מעבר לזה שכבר נאמר כאן שההשקעה באוניברסיטאות לא הולכת לכיסם של הסטודנטים. מה שלא נכון לגבי האברך הנתמך. |
|
||||
|
||||
אתה פשוט חוזר על טענות בלי להצדיק אותן "לא מדברים על הערבים כי זה לא קשור" - למה זה לא קשור ? הכסף לא הולך ישירות לכיסו של הסטודנט - אז? למה שיטת החלוקה משנה מבחינת הנטל על משלם המיסים? |
|
||||
|
||||
למה לישיבות? כל סטודנט מקבל 20-30 אלף ש"ח בשנה? סטודנט יכול לא לעבוד בכלל אם הוריו אינם עשירים? בו נתמקד באנשים ולא בארגונים. |
|
||||
|
||||
20-30 אלף זו הערכה שלי לסובסידיה של שכר הלימוד באוניבסיטאות (על סמך שכר הלימוד במכללות) ובוא לא נתמקד בכלום אלא נסתכל על התמונה הכוללת ל"נטל" יש שני חלקים החלק הכספי - כמה עולה חייל/אברך/סטודנט/נתמך סעד מצוי למשלם המיסים החלק הצבאי - מי משרת וכמה זמן מבחינת הנטל הכספי נראה שאתה טוען שלמרות שסטודנט עולה הרבה יותר למדינה מאברך בכל זאת הנטל שלו על האזרחים הוא יותר קטן בגלל שהוא לא מקבל את הכסף הזה במזומן אלא רק בהנחה מסיבית על שכר הלימוד |
|
||||
|
||||
אברך ממשיך לקבל קיצבה במשך זמן רב יותר. סטודנט (למעט כמות קטנה יחסית של לומדים לתארים גבוהים1) לומד 3-4 שנות לימוד ורוכש לו השכלה מועילה יחסית. 1 כזכור, החרדים מסרבים לאפשרות המקבילה של "עילויים" בודדים |
|
||||
|
||||
אתה חוזר על הטעות של להסתכל על הסיפור במונחים אישיים כל סטודנט שגומר את לימודיו מוחלף בסטודנט אחר מבחינת הנטל על הקופה הציבורית זה לא משנה שצפריר כהן גומר את חוק לימודיו בחוג לפרנולוגיה כי מישהו אחר יתפוס את מקומו והמדינה ממשיכה לשלם את הסובסידיה |
|
||||
|
||||
צודק. הפריירים לא מתים. הם רק מתחלפים. סטודנט שלומד 20 שנים בחוג לניהול משאבי אנוש יתפוס בסך הכל מקום של חמישה סטודנטים שלומדים ארבע שנים כ"א באותו החוג (בהנחה שהתשלומים יציבים פחות או יותר לאורך השנים) ושל יותר משישה שלומדים שלוש שנים כ"א. |
|
||||
|
||||
תשעים ותשעה ואחד הם מאה ולא כלום ולא כלום הוא לא כלום פלאים יעשה רק ילוד האישה שלא יתפלא על מאום מה בדיוק רצית להגיד? |
|
||||
|
||||
לא לא לא. "שוויון בנטל" פירושו שאם עלי יש נטל, גם עליך צריך להיות. זה בכלל לא קשור לעלות האמיתית, זה קשור לתחושה של הפראייריות. (אם כי, אם יש שוויון בנטל, למה כל-כך קצת אנשים מקבוצת הגיל שלי עושים מילואים? אפילו במלחמת לבנון השניה, אני הייתי מהמעטים שגוייסו בצו 8 בשכונה שלי, וזו לא בדיוק שכונה סטריאוטיפית של לא-משרתים). |
|
||||
|
||||
נראה לי שהחלק החשוב יותר של שיתוף בנטל הוא בעולם העבודה. |
|
||||
|
||||
אדרבה: אבל רוב הדיבורים מתעסקים בנטל הצבא. |
|
||||
|
||||
אולי כי זה יותר סקסי. נפתלי בנט דרש שגם אמהות חרדיות תלכנה לישון בחרדה . |
|
||||
|
||||
אם זה היה נכון ,שהחלק החשוב הוא העבודה, אז פשוט היו נותנים לחרדים את אותו פטור שנותנים לערבים |
|
||||
|
||||
כבר כתבתי שכשמדברים על ''הנטל'' מדברים על שני דברים הנטל הכספי (כמה זה עולה לנו) והנטל הצבאי (מי עושה צבא וכמה) |
|
||||
|
||||
"החלק הכספי" צריך לכלול גם את סכום מס ההכנסה שצפוי האברך/סטודנט להשיב לקופת המדינה בזכות לימודיו. |
|
||||
|
||||
אבל הסובסידיה לשכר הלימוד לא מבוססת על צפי הכנסות |
|
||||
|
||||
היא כבר. עלות סטודנט למדעים ורפואה גבוהה בהרבה מעלות סטודנט למדעי הרוח. אפשר היה לכאורה להשוות את עלות הסטודנטים בכל התחומים על ידי הקטנת הכיתות במדעי הרוח והוספת שעות הוראה פרונטאלית וכו', אבל לא עושים כך. אני לא מכיר את המספרים הנוכחיים, אבל בשנות ה 90 היו מקרים בהם סטודנט לתואר ראשון בספרות, נניח, שילם למעשה יותר מעלותו ובכך סיבסד סטודנטים לפיזיקה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |